Missä vanhoja karttoja?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
MakeMake
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Maalis 2017, 21:10
Paikkakunta: Lapin lääni

Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja MakeMake »

Moro kaikille.

Uusi harrastaja ilmoittautuu!

Kovasti on hinku päästä maastoon piipittelemään. Kotiseudullani on jonkinlaista historiaa olemassa, jotenka toivon pääseväni heti vähintään vanhaan kolikkokantaan. 8)

Olen foorumilta lukenut, että porukka käyttää vanhoja karttoja piippauspaikkojen hahmotteluun. Itsekin olen kotiseutua etsinyt netin kartoista, mutta aika huonolla menestyksellä. http://www.vanhakartta.fi on kyllä hyvä palvelu, muttei oman pitäjäni kohdalla. Onkos netissä muita vastaavia palveluita? Onko kirjastossa maininnan arvoisia karttakirjoja?
Avatar
ThePiippailija
Kunniajäsen
Viestit: 1539
Liittynyt: 23 Syys 2013, 13:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja ThePiippailija »

Tuolta olen parhaat kartat löytänyt: http://digi.narc.fi/digi/search.ka

Sotien jälkeisiä karttoja: http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi

Tervetuloa hienon harrastuksen pariin.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
Avatar
mackeri
Metallinetsijä
Viestit: 287
Liittynyt: 03 Maalis 2014, 23:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja mackeri »

Omalla paikkakunnallani on aivan loistava karttapalvelu, josta löytyy myös useita historiallisia karttoja, mutta olen käyttänyt myös kirjastoa apuna ja sieltä löytyy kyllä hyvin karttoja yms. paikallishistoriamateriaalia, suosittelen!
Garret At Pro & Pro-Pointer II
Motonetin lapio
Würthin puukko
Bilteman saappaat
Rautahattu
Metallinetsijä
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Helmi 2017, 23:07
Paikkakunta: Hämeen ja Savon rajalla

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja Rautahattu »

Maakunta-arkistoistakin voi löytyä jos on vain luetteloitu. Aikanaan löysin muuta arkistokokonaisuutta järjestäessä nykyisen asuinalueen uusjaon aikaisen kartan 1830-luvulta, varsinaiset asiakirjat olivat sitten 150 kilometrin päässä maanmittauskonttorin arkistossa. Molemmista kannattaa tiedustella.
SME
GM
Deus
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Nuo kaikki annetutu linkit ovat hyviä. Hyvään tulokseen pääsee kun ottaa eri ajoilta olevia karttoja ja vertailee niitä keskenään. Löysin eilen kotiseudultani loistavia karttoja jotka avasivat historiaa paljon, yllättäviä asioita paljastui jopa kotitilaltani :shock: .

Vanhimmat kartat ovat välillä todella epämääräisiä, ja nykyaikaiseen vertailu ei tuota mitään tulosta, esimerkiksi taloja on tullut lisää ja joitakin poistunut. Mutta kun on useampi eri ajoilta oleva kartta niin siitä on helpompi seurata muutoksia ja se epämääräinen vanha kartta voi näyttääkin sitten selkeältä. Täytyy myös ottaa huomioon, että pieniä vesistöjä on kuivattu paljon viljelysmaaksi.
Avatar
Miihcali
Metallinetsijä
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 22:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja Miihcali »

ThePiippailija kirjoitti:Tuolta olen parhaat kartat löytänyt: http://digi.narc.fi/digi/search.ka

Sotien jälkeisiä karttoja: http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi

Tervetuloa hienon harrastuksen pariin.
Kiitos minunkin puolestani.Vanhatpainetutkartat.fi: Ihan pienen pieni käytännön ongelma... saan valittua peruskartan tai topografisen kartan. Kun olen alueen valinnut sivun oikeaan reunaan tulee teksti "Valitut tuotteet" ja alle sarjanumero karttalehdeltä. MUTTA MITÄ SITTEN... mistä sen itse kartan saa näkyviin. Pelkkä tuotteen numero ei juuri lohduta. :D :D

Taitaa mulla nyt vaan olla atk-peukalo keskellä kämmentä. :( :(
XP Deus V3.2 Lite 11" RC + Garret Pro Pointer

" Smoke is the thing that makes electrical circuits work; we know this to be true because every time one lets the smoke out of the electrical system, it stops working."
Savu
Viestit: 41
Liittynyt: 16 Tammi 2017, 21:22

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja Savu »

laitetaan vaikka tänne. siin olis sota-aikasia lentokarttoja:
Kuva
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Miihcali kirjoitti:
ThePiippailija kirjoitti:Tuolta olen parhaat kartat löytänyt: http://digi.narc.fi/digi/search.ka

Sotien jälkeisiä karttoja: http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi

Tervetuloa hienon harrastuksen pariin.
Kiitos minunkin puolestani.Vanhatpainetutkartat.fi: Ihan pienen pieni käytännön ongelma... saan valittua peruskartan tai topografisen kartan. Kun olen alueen valinnut sivun oikeaan reunaan tulee teksti "Valitut tuotteet" ja alle sarjanumero karttalehdeltä. MUTTA MITÄ SITTEN... mistä sen itse kartan saa näkyviin. Pelkkä tuotteen numero ei juuri lohduta. :D :D

Taitaa mulla nyt vaan olla atk-peukalo keskellä kämmentä. :( :(
Tuleeko valituttujen karttojen linkit sinisellä värillä? Klikkaat vain linkkiä niin kartta latautuu koneellesi tiedostona.
Jos valittuihin karttoihin tulee vain numerosarja mustalla värillä eikä lainkaan sinisiä linkkejä, ei sellaista karttaa ole saatavilla. Topografikarttoja lienee vähän saatavilla mutta peruskarttoja on varmaan koko Suomesta usealta vuodelta. Hyvin toimi ainakin itsellä juuri äsken kokeillessa.
Avatar
Miihcali
Metallinetsijä
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 22:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja Miihcali »

Kiitos. Menee kokeilemaan hän. :D
XP Deus V3.2 Lite 11" RC + Garret Pro Pointer

" Smoke is the thing that makes electrical circuits work; we know this to be true because every time one lets the smoke out of the electrical system, it stops working."
Avatar
Miihcali
Metallinetsijä
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 22:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja Miihcali »

Noinhan se meni kuten sanoit Fisherman... harmi että tuota topografiaa puuttuu aika paljon mutta on tuo peruskarttakin hyvä. Kiitos vielä kerran. :)
XP Deus V3.2 Lite 11" RC + Garret Pro Pointer

" Smoke is the thing that makes electrical circuits work; we know this to be true because every time one lets the smoke out of the electrical system, it stops working."
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Kannattaa etsiä vanhoja karttoja myös googlella. Joskus löysin hyviä karttoja vanhan Karjalan alueelta, niissä näkyi myös rajan oikealle puolelle jääneitä alueita paljon. Harmi vaan kun en laittanut sivua kirjanmerkkeihin enkä enää yhtään muista mikä se oli. Jos joku törmää siihen sivustoon niin linkki olisi tervetullut :D
Avatar
Miihcali
Metallinetsijä
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 22:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Missä vanhoja karttoja?

Viesti Kirjoittaja Miihcali »

Thanks... :) :)
XP Deus V3.2 Lite 11" RC + Garret Pro Pointer

" Smoke is the thing that makes electrical circuits work; we know this to be true because every time one lets the smoke out of the electrical system, it stops working."
Vastaa Viestiin