Ulvilan keskiaikainen rahakätkö

Kerro meille Suomen mediaan yltäneet aarrelöydöt ja kätköt.
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4228
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Ulvilan keskiaikainen rahakätkö

Viesti Kirjoittaja raiban »

Mielenkiintoinen rahapussi jossa oli 1474 hopearahaa joka oli jemmattu vuonna 1400 :D
http://arkeonyt.mbnet.fi/arkeonyt/AN%20 ... kkoon1.pdf
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Re: Ulvilan keskiaikainen rahakätkö

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Tupla, netti oikuttelee
Viimeksi muokannut ämpee, 08 Tammi 2018, 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Re: Ulvilan keskiaikainen rahakätkö

Viesti Kirjoittaja ämpee »

raiban kirjoitti:Mielenkiintoinen rahapussi jossa oli 1474 hopearahaa joka oli jemmattu vuonna 1400 :D
http://arkeonyt.mbnet.fi/arkeonyt/AN%20 ... kkoon1.pdf
Vaikuttaa siltä, että jemmassa on ollut kaksi rahapussia joista liiviläinen huonompine rahoineen suuremman parempia rahoja sisältäneen sisällä.
Tästä johtuen paremmat kolikot olivat alimmaisena.
Ehkä joku ryökäle on joko pöllinyt kukkarot tai ryöstänyt kaksi kauppamiestä, toinen Ruotsinmaalta ja toinen Liivistä, mutta ryökäle ei ollut enää päässyt talletukselleen kun elintapojensa takia tuli estyneeksi jossain toisaalla.
Tuollaisen tarinan tuo löytö kertoi minulle.

Varsin mielenkiintoinen löytö, ja raibanille kiitos sen esille tuomisesta !
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulvilan keskiaikainen rahakätkö

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Mä diggaan tuosta, että "löytö kertoo tarinaa". *Itse olen myös kokenut samaa - ts. ajatus lähtee liikkeelle ja mieli haluaa keksiä jonkun tarinan, mikä on johtanut tuonkin kätkön syntyyn.
Mutta.. liki 1500 kolikkoa? Vaikka olisikin ollut kaksi pussukkaa ja molemmissa vaikka puolet rahoista, niin en pidä (tietenkään 1400-luvusta mitään juuri tietämättä) uskottavana, että tuollaista rahasummaa tai kolikkomäärää kukaan olisi vaikka markkinoilla kanniskellut..? Ennemmin voisi kuvitella, että joku on ollut varakas, mutta huolissaan omaisuudestaan ja siksi perustanut tuollaisen "oman pankin" ( = rahakätkön). Mutta toisaalta tuo, että rahoja on ikäänkuin kahdesta lähteestä, tuntuu taas oudolta... En tiedä. Paljonko lie vaikka hevonen maksanut 1400-luvulla? Minusta tuntuu, että tuo on ollut todella iso määrä rahaa silloin, tuo kätkön sisältö?
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Vastaa Viestiin