Kurssi metallinetsinharrastajille Pohjois-Karjalassa

Ilmoitukset tapahtumista, yhteispiipparoinneista ja -tapaamisista sekä muut ilmoitusluonteiset asiat tällä alueella.
ninarvain
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Huhti 2018, 08:43

Kurssi metallinetsinharrastajille Pohjois-Karjalassa

Viesti Kirjoittaja ninarvain »

Pidän kurssin metallinetsinharrastajille Pohjois-Karjalassa toukokuussa. Nyt on siis elämänne tilaisuus päästä piipparoimaan aluetta, josta ei metallinilmaisinlöytöjä kovin paljon tunneta. :) Olen itse tutkinut Pielisen alueen myöhäisrautakautta ja varhaishistoriallista aikaa 2000-luvun alusta saakka ja pyrin järjestämään maastopäivän kohteet näitä ajatellen kaikista potentiaalisimmille alueille. Koska Kainuun rautakausi on saanut valtavasti lisää tietoa harrastajien löytämien paikkojen avulla, mulla on vahva usko siihen, että sama voidaan tehdä Pohjois-Karjalan puolella.

Kurssi siis Juuan kansalaisopistossa 26.-27.5. (toivotaan, että metriset hanget on tuohon mennessä muisto vain):

https://opistopalvelut.fi/juuka/course.php?l=fi&t=1084
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kurssi metallinetsinharrastajille Pohjois-Karjalassa

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Lukasin sivuilta aikeet!
Itse olen konkari metallinetsinnässä ja noudatan mm SMEEN eli suomen metallinetsijöiden sääntöjä! Voisin osallistua pelkkään etsintään sillä taatusti jo ne asiat tiedän, mitä 4 tunnin luennoilla selvitetään! Miksikö vastasin? Argeologia on yksi itseopiskelu harrasteeni!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Bruin
Kunniajäsen
Viestit: 2187
Liittynyt: 01 Syys 2013, 17:31
Paikkakunta: Turengi

Re: Kurssi metallinetsinharrastajille Pohjois-Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Bruin »

iron maden kirjoitti:Lukasin sivuilta aikeet!
Itse olen konkari metallinetsinnässä ja noudatan mm SMEEN eli suomen metallinetsijöiden sääntöjä! Voisin osallistua pelkkään etsintään sillä taatusti jo ne asiat tiedän, mitä 4 tunnin luennoilla selvitetään! Miksikö vastasin? Argeologia on yksi itseopiskelu harrasteeni!
Voisitko selvittää meille vähemmän harrastaneille mitä siellä 4 tunnin luennolla käsitellään.
Kerro vaikka ensin luennon Aiheet ja sitten kunkin aiheen sisältö, noin niinkuin suurinpiirtein lyhennettynä tiivistelmänä.
Haluaisin kovasti tietää mitä tuohon 4:n tuntiin sisältyy??
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kurssi metallinetsinharrastajille Pohjois-Karjalassa

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Pohjustan tässä luentoa lukemalla jo luettujen satojen kirjojen lisäksi kirjaa: Muinaisuutemme jäljet! Siinä käsitellään suomen esi-ja varhaishistoriaa kivikaudelta keskiajalle! Mielenkiintoinen kirja! Joitakin uusia juttuja tulee esiin, mutta pääosin se on koottu jo edellisistä, jo tunnetuista tiedoista!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
ninarvain
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Huhti 2018, 08:43

Re: Kurssi metallinetsinharrastajille Pohjois-Karjalassa

Viesti Kirjoittaja ninarvain »

Bruin kirjoitti:
iron maden kirjoitti:Lukasin sivuilta aikeet!
Itse olen konkari metallinetsinnässä ja noudatan mm SMEEN eli suomen metallinetsijöiden sääntöjä! Voisin osallistua pelkkään etsintään sillä taatusti jo ne asiat tiedän, mitä 4 tunnin luennoilla selvitetään! Miksikö vastasin? Argeologia on yksi itseopiskelu harrasteeni!
Voisitko selvittää meille vähemmän harrastaneille mitä siellä 4 tunnin luennolla käsitellään.
Kerro vaikka ensin luennon Aiheet ja sitten kunkin aiheen sisältö, noin niinkuin suurinpiirtein lyhennettynä tiivistelmänä.
Haluaisin kovasti tietää mitä tuohon 4:n tuntiin sisältyy??
Minä voin selventää, koska olen kurssin vetäjä. Luennolla käsitellään muinaismuistolakia ja miksi meillä sellainen on (lyhyesti, ei tarvitse pelätä, että kuolee ikävystymiseen), metallinilmaisinharrastamisen historiaa, nykyisyyttä ja tulevaisuutta sekä mitä seikkoja pitää ottaa huomioon, kun epäilee törmänneensä kiinteään muinaisjäännökseen. Lisäksi tietenkin katsellaan esinekuvia (rautakautta ja varhaishistoriallista aikaa) sekä tutustutaan Itä-Suomen periferia-alueiden arkeologiaan (miksi rautakausi ja keskiaika on niin vähän tutkittua siellä). Lopuksi käydään läpi niitä alueita, jotka olen valinnut piipparointipäivän kohteiksi. Sen verran voin paljastaa etsintäkohteista, että ne tulevat perustumaan omaan tutkimukseeni Pielisen alueella, jossa pyrin löytämään rautakautista ja varhaishistoriallista asutusta. Lähteinä käytän kartta-aineistoja, luonnontieteellisiä analyyseja (viljelyhistoria), topografiaa, ilmastotilastoja, irtolöytöjä, lähialueiden kiinteiden mj:ten sijottautumista jne. Koska olen arkeologi, haen tutkimusluvat alueille, joita käydään piipparoimassa.

T: Ninni
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kurssi metallinetsinharrastajille Pohjois-Karjalassa

Viesti Kirjoittaja iron maden »

hmmm..Voisiko tuota etsintäpäivää luiskauttaa pidemmäksi ?
Jos ei voi, niin voiko ninnin luvalla etsiä vaikkapa iltaan asti siten että he olisivat velvollisia näyttömään ninnille kaikki löytämänsä ja löytöpaikat!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Vastaa Viestiin