Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Jana
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Huhti 2013, 23:41
Paikkakunta: Seinäjoki

Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Jana »

Onko kellään kokemuksia kyseisestä laitoksesta? Ostin mokoman vuosi sitten ja vasta nyt sain pcbhen kolvattua onaleet kiinni. pari juttua kuitenki mietityttää ja ajattelin kysyä täältä vertaistukea.

Laittakaa vaikka yv jos ootte ollu tämän kanssa tekemisissä. :wink:
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Joko olet piirin kasannut? Onko minkälaisia ongelmia / mikä mietityttää?

Minulla ei ole kokemuksia kyseisestä kitistä, mutta tulossa on Silverdogin kaupasta Baracuda PI setti. Itse syövytettynä tuossa on myös Baracudalle toinenkin piirilevy ja muita voin tehdä aina kun huvittaa...
Silverdogin Baracuda tulee mulle referenssilaitteeksi muuhun puuhasteluun. Baracudaa on sanottu "hivenen" paremmaksi, mitä tuota SurfPI:tä, joten otin sellaisen.

Komponentteja on myös iso kasa hommattuna rakentelua varten, myös tuota Surf PI:tä varten kaikki tarvittavat (ja vaikka useammankin eri laitteen tekoon, kun yksittäisiä komponentteja ei kannata ostaa :mrgreen: ).

Silverdogin myymä Baracuda PI ei ihan ole alkuperäisillä komponenteilla, joilla audio raudalle pitäisi olla harjaantuneella korvakuulolla kuultavissa. Siksipä teen molemmat, tiedänpähän sitten onko kirjoituksissa perää.

Miten kelan aioit tehdä?
Mulla on .50 käämilankaa sitä varten. Netistä löytyy laskurit ja vaikka youtubesta hyviä ohjeita kelan tekoon. Kela on oma mysteerinsä ja varsinkin jos haluaa laitteen ilmoittavan kullan mahdollisimman hyvin, niin kelasta pitää tehdä nopea sekä myös suojattu. Tuosta syystä ostokela olisi ehkä paras, mutta kun DIY hommat taas menossa, niin tehdään ne kelatkin sitten itse. :D

Tuon SurfPI:n säätö kohdilleen on käsittääkseni kohtuu helppoa, eli menee normi digitaalimittarilla, mutta siihenkin käsittääkseni voi saada herkkyyttä lisää jos säätää piirin oskilloskoopilla kullekin kelalle. Eli piirissä on kiinteä isoa tehoa kestävä vastus (jota eriarvoiseksi vaihtamalla voi piirin sovittaa kelaan), jolla estetään kelan soiminen (värähtely) ja kulutetaan kelan jännitepulssi alas nopeasti.

Mulla on tarkoitus tehdä suolaveden alle ja vaikeille merenrannoille PI laite. Täällä on muutama suosittu ranta, jonne merihiekkaa puskee niin paljon, että tavarat painuvat liian syvälle.
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Jana
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Huhti 2013, 23:41
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Jana »

Sain foorumilaiselta hurjasti apua koneen säätämisen ja muidenki aloittelijan pulmien kanssa. Kone olis vesitiivistä boxia(joka seki on postissa) ja kilikoliväriä vaille valmis.

Haaveilin että olisin saanu potikat tuotua boxin läpi, mutta en koskaan löytäny niille niitä tiivisteitä(hexseal?).
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Jana kirjoitti:Haaveilin että olisin saanu potikat tuotua boxin läpi, mutta en koskaan löytäny niille niitä tiivisteitä(hexseal?).
Jossakin YouTube videossa tämä oli ratkaistu niin, että potikat oli boksin sisällä ja niiden nuppien paikalla oli rautasuikaleet. Suikaleet taas niin lähellä koneen kantta että niiden kääntely onnistui boksin ulkopuolelta supermagneeteilla.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
ele
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 12:58

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja ele »

Jana kirjoitti:Sain foorumilaiselta hurjasti apua koneen säätämisen ja muidenki aloittelijan pulmien kanssa. Kone olis vesitiivistä boxia(joka seki on postissa) ja kilikoliväriä vaille valmis.

Haaveilin että olisin saanu potikat tuotua boxin läpi, mutta en koskaan löytäny niille niitä tiivisteitä(hexseal?).
Yksi keino on laittaa o-rengas kahden levyn väliin siten että se painuu kasaan kun levyjä kiristetään toisiaan vasten.
Potikat kannattaa tietysti olla mallia jossa varsi on pitkä. O-rengas voidellaan. geotech-foorumilla on ollut joskus tästä kuviakin.
ele
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 12:58

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja ele »

Olen näitä myös rakennellut. Surf pi tuntui toimivan parhaiten spiraalikelan kanssa. Barracudan tein myös aikaisemmin, mutta onnistuin myöhemmin sen myös rikkomaan. Saman tehoisia olivat molemmat laitteet. Silverdogilla on myös Minipulse joka on myös hyvä vaihtoehto, sopii bilteman vesitiiviiseen boksiin. Surf ja Minipulse olivat helpoimat valmistaa. Dumppi-vastusten arvot hain skoopilla.
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Useahan näitä tuntuu tehneen.
Millaisia tuloksia on tullut, eli ovatko toimineet halutulla tavalla?

Olis hieno homma jos voisi täällä julkisesti jakaa tiedot, jos on löytänyt hyvin toimivia ratkaisuita tai todennut epäonnistumisiksi jotain. Geotechiltä jo paljon tullut luettua aiheesta, mutta sinne ei monet löydä ja muutenikin Suomesta saatavat materiaalit poikkeaa ulkomaisista.

Esim. Tuo bilteman vedenpitävä rasia. Ilmeisesti sellainen neljältä suunnalta suljettava. Pitikö tuo upoksissa hyvin? Muistaakseni kansi on aika pehmeää, joten nurkkien pitävyys mietityttää. Ns. Viemäriputkesta näyttää jotkut tehneen koteloita myös.

Digiskooppi mulla on, joten debuggaus ja säätö onnistuu. Eli elektroniikan kanssa ei tule ongelmia (Sähkötekn DI).

Minua kiinnostaisi kuulla kuinka kelat onnistuneet ja muu laitteent mekaniikat. Esim. Mikä suomesta saatava tavara ollut hyvää kelan suojamaaksi (saunan tiivistys alumiiniteippi?) ja mistä materiaalista olette onnistuneet tehdä varren (Sähköputki + kiristyspala + paksumpi putki suunnitelmissa youtube ohjeiden perusteella mulla nyt)
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Hiilikuituinen jääkiekkomailan varsi toimisi varmaan tässäkin. On kestävä ja kevyt(putkea)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Jana
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Huhti 2013, 23:41
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Jana »

Haarukka kirjoitti:Hiilikuituinen jääkiekkomailan varsi toimisi varmaan tässäkin. On kestävä ja kevyt(putkea)
Talviharrastuksen vuoksi noita keppejä on vino pino kellarissa ja yhden niistä raaski uhrata tähän. Hioin kuviot ja merkinnät pois ja vedän lakan päälle. Maila on uskomattoman kevyt vartena.
ele
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 12:58

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja ele »

Bilteman rasian koodi on 49-508. Koko 186x120x44. Mitat taitaa olla ulkomittoja.
ele
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 12:58

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja ele »

Velsku kirjoitti: Minua kiinnostaisi kuulla kuinka kelat onnistuneet ja muu laitteent mekaniikat. Esim. Mikä suomesta saatava tavara ollut hyvää kelan suojamaaksi (saunan tiivistys alumiiniteippi?) ja mistä materiaalista olette onnistuneet tehdä varren (Sähköputki + kiristyspala + paksumpi putki suunnitelmissa youtube ohjeiden perusteella mulla nyt)
En laittaisi tuota alumiiniteippiä. Tee yksinkertainen mono-kela ja kokeile sitä ensin ilman alumiiniä ja sittein alumiinin kanssa.
Olen jättänyt suojauksen kokonaan pois surf pi-kelasta. Spiraalikelaa kannattaa kokeilla, se on helppo ja nopea valmistaa ja sisäinen kapasitanssi on pieni.
Jos olet tekemässä nopeaa kelaa (kullan etsintään) niin homma vaikeutuu jonkin verran. Garret käyttää esim. infinium dd-kelassa electrodag maalia. Toinen Kela kynar-johdinta (40T single strand) ja toinen monisäikeistä tina-pinnoitettua.
Rosvo
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 22:58
Paikkakunta: Kainuu

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Rosvo »

Laitetaanpas jakoon Surf PI Pro:n kaavio:


Kuva

Tuo silverdogin kitti on helppo päivittää muutama nami vaihtamalla pro versioksi. Itse tuli yksi levy muokattua ja herkkyys nousi yllätävän jyrkästi. Pitäisi kullallekkin tulla herkemmäksi kun saa ajoituksia säädettyä tiukemmalle. Kelan suojaukseen voi suositella graphit 33 lakkaa tai sopivaa metallisoitua teippiä.
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Levy ollut jo koottuna (baracuda) jonkun aikaa ja pari kelaakin tullut pyöräytettyä emaloidusta .5 käämilangasta. Herkkyyttä sais olla lisää, ei vaan ole joutanut säätelemään kauheasti. 8" ja 10" kealat pyörittelin, kummatkin 1,5ohm ja 430-450uH. Kapasitanssia en muista enää, mutta todennäköisesti liian korkea jotta herkkyyttä saisi niillä lisää. Pitää pyöritellä vielä n. 300++ uH kela testiin,, jos sillä saisi vähän kelaa nopeutettua.

Kultasormuksen tuo kuitenkin imoittaa diy labravirtalähteeseen kytkettynä ja pahasti häiriöisessä ympäristössä n.23cm päähän. 1€ Kolikolla tresholdi epävakaaksi säädettynä päässyt välistä n. 30cm. Eli kyllä laitteessa potentiaalia löytyy, kun keloja parantaa ja käyttää paristojen/akkujen kautta ulkona. Ympäristön häiriöt näkyy oskilloskoopinkin kautta piiriä tutkiessa aika vahvoina.
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Onkos tämä projekti edennyt?
Velsku kirjoitti:Komponentteja on myös iso kasa hommattuna rakentelua varten, myös tuota Surf PI:tä varten kaikki tarvittavat (ja vaikka useammankin eri laitteen tekoon, kun yksittäisiä komponentteja ei kannata ostaa :mrgreen: ).
Olisiko tuollaista "rakennussarjaa" myytäväksi asti ;) Räntäsateinen talvi edessä niin voisi uteliaisuuttaan kokeilla rakentelua :D
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
ele
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 12:58

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja ele »

Haarukka kirjoitti:Onkos tämä projekti edennyt?
Velsku kirjoitti:Komponentteja on myös iso kasa hommattuna rakentelua varten, myös tuota Surf PI:tä varten kaikki tarvittavat (ja vaikka useammankin eri laitteen tekoon, kun yksittäisiä komponentteja ei kannata ostaa :mrgreen: ).
Olisiko tuollaista "rakennussarjaa" myytäväksi asti ;) Räntäsateinen talvi edessä niin voisi uteliaisuuttaan kokeilla rakentelua :D
Surf pi:ssä on aika helposti saatavilla olevia komponentteja. Itse tilasin pelkän pcb:n silverdogilta ja komponentit itead:lta.

Muutama ylimääräinen delta-pulsen piirilevy on jäänyt varastoon...
Kuva
Tässä oli pari komponenttia jota joutui hieman etsimään. STTH1210D ja LF357, niin ja 4k72 vastukset 0.1%
jusibbi
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Syys 2014, 20:32

Re: Surf Pi 1.2 Kit - Silverdog

Viesti Kirjoittaja jusibbi »

Tuon kitin saaminen säätöihin:

1. Etsitään kelalle sopiva vastus niin, että nostetaan vastusarvoa, kunnes kela alkaa soimaan ja sitten lasketaan sen verran, että ei enää soi. (katsotaan skoopilla TP2:sta).
2. Säädetään offset trimmeriä niin, että jännite TP2:ssa on 0v. (yleismittarilla)
3. Säädetään delay minimiin nostamalla jännite LM358 nasta-7:ssa niin ylös kuin se menee ja laskemalla sitä hieman.

Menikö oikein?
Vastaa Viestiin