Nokta fors relic 19 khz

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Jaripekka
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Helmi 2017, 05:39
Paikkakunta: Lahti

Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Jaripekka »

Pitkän ihmettelyn ja laitteiden vertailun jälkeen päädyin tilamaan ebaysta
Nokta fors relicin.
Metallin paljastimen hankintaa ja tarvetta on tullut mietittyä vuosikymmeniä, katsos kun kaikkea ei vaan kerkeä tekemään ja harrastamaan..prätkän myynti tammikuussa, antoi hyvän tilaisuuden panostaa vähän lisää aarteen metsästykseen..
Nokta fors relic
Kuva
Avatar
Kiukaisten Paroni
Metallinetsijä
Viestit: 486
Liittynyt: 23 Loka 2015, 02:22
Paikkakunta: Kiukainen

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Kiukaisten Paroni »

Onnea laitehankinnasta ja tervetuloa harrastuksen pariin! Pitäis olla oikein kelpo peli tuo nokta.
XP Deus 11" full WS5 + 9" HF
Blisstool ltc64x V6 15" kelalla
Garrett sea hunter II
Mi-6 + Garrett porkkana
Satakunnan Menneisyyden Etsijät
Vanhin raha: Kristianin klippinki
Jaripekka
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Helmi 2017, 05:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Jaripekka »

Kiitos kiitos!
Juu, kyllä kai toi jotain löytää, mitä nyt eilen vähän testailin, niin ainakin raudan saa hienosti eroteltua.
Tänään täytyy testailla vähän lisää, mitenkä pientä kulta hiutaletta sillä voi löytää?
Muutamilla "kivillä" tein myös testejä..huisii näytti pyriitin eli rikki kiisun
Nokta fors relic
Kuva
Avatar
Hiisi
Metallinetsijä
Viestit: 205
Liittynyt: 21 Loka 2015, 17:45

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Hiisi »

Onnea uudesta Relicistä!

On aivan jäätävä vehje, tosin vaatii paljon enemmän opettelua kuin esim. Makro Racer, jonka käytön opin muutamien reissujen jälkeen. Alussa relicillä oli jopa epätoivo valtaamassa mielen, mutta kun tajusi idean niin helpotti ja esineitä alkoi nousta. Makroon tottuneena jouduin pellolla hidastamaan vauhtia melko lailla ja lisäksi minua tottakai häiritsi myös tottumiseni makron himpun erilaiseen id-asteikkoon.

Laite menee uskomattoman syvälle 2-tone asetuksella ja löytää pienimmätkin hippuset. Varo, ettet vedä kelan johtoa turhan kireälle kiepille, minulla kajahti yksi kela ilmeisesti tämän takia. Johto oli turhan kireällä ja ilmeisesti se sai vetoa kelan juuresta auton takakontissa ollessaan ja alkoi vinoilemaan. Takuisiin meni kyllä ja International Detector Center saksassa hoiti takuuasian mallikkaasti.

Langattomuutta olen hieman kaipaillut, mutta ihan hyvin olen jo tottunut Urbanearssin kierrejohtoisiin kuulokkeisiin. Vakiokuulokkeita en kokeillut kun muutaman kerran, ihan ok vehkeet, mutta johto saisi olla spiraalimallia.

Isompaa kelaa olen myös harkinnut peittävyyden takia, mutta voi olla että tämä kesä mennään näillä.

Hienoa, että joku hankkii rouheasti äijäetsimen ensimmäisenään :!:
XP Orx
XP Deus

MPE ry
Jaripekka
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Helmi 2017, 05:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Jaripekka »

Kiitos vinkeistä. Hyvä että relickkiä on muillakin
täällä peräpohjolassa :-)
Varmasti saa useemman päivän perehtyä laitteen
toimintaan ja opetella säätämään sitä.
Carret atx oli kyllä pitkään mielessä, mutta hinta
Reilut pari tonnia..ehkä eka laitteeksi turhan tyyris.
Käytettynä noita atx iä oli muutamia jopa 600 euroon
Ebayssa myytävänä, mutta ei käytettyä passaa tilata,
Se on käytävä testaamassa toimiiko laite ja kun ei ole
Kokemusta kyseisestä pelistä, niin turhaa lähteä testailemaan..ja eikö noita uusia entistä parempia
Piippareita tule markkinoille melkein vuosittain..

Tossa on kuva pyriitistä, relicin näytöllä oli luku 24

Kuva
Nokta fors relic
Kuva
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Kuva

Tuli ko. laite hommattua kun Sulo Vileniä lainatakseni "halvalla sain" käytettynä ebay:sta :D
Laitteesta en ole löytänyt pienintäkään käytön jälkeä ja alustavat testit kotipihalla ja autotallissa ovat vakuuttaneet sen korkeasta laadusta ja herkkyydestä. Ilmatesteissä menee Makro Raceria syvemmälle. Sulaispa vaan routa niin pääsis maastoon kokeileen.
Oletkos Hiisi käyttänyt Gen - ja Dep-moodeja jotka ohjekirja kertoo syvimmältä ottavaksi
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Avatar
Hiisi
Metallinetsijä
Viestit: 205
Liittynyt: 21 Loka 2015, 17:45

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Hiisi »

Oon silloin tällöin käyttänyt deep modea varmentaakseni jonkun löytöpaikan tai muun erityisemmän paikan lähistöä. Deep-mode vaatii vähän hitaampaa heilautusta, niin se ei ainakaan mun tyylille sovi metsäetsintään. Pellolla en ole kokeillut deep-modea, mutta luulen että voi olla huono rautaromun seassa. Gen-moodi menee kanssa syvälle ja sitä käytän vähän enempi. Hiljaisessa metsässä sillä tavoittaa kyllä raudat mukavasti, enempi on kiinni siitä jaksaako moodia kuunnella kuinka pitkään. Se kun toimii samoin kun makron vastaava, eli on "äänekäs". Pääasiassa käytän 2-tonea ja se kyllä menee riittävän syvälle ja samalla on hyvä erottelu. 3-tonee en ole käyttänyt, toisin kuin makrossa. Se oli mun korvaan jotenkin outo racerin ääneen ja toimintaan tottuneena.
XP Orx
XP Deus

MPE ry
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Onko kukaan täällä joutunut olemaan yhteydessä Noktaan takuuasioiden merkeissä? Ostin käytetyn Nokta Fors Relickin kahdella kelalla. Pienempi toimii moitteetta mutta isommassa on johdossa/kelassa jotakin vikaa. Antaa overload signaalia isommilla herkkyyksillä ja pienemmillä ei reagoi mihinkään. Johdon asentoa muuttamalla saattaa toimia oikein. Kone on reilun vuoden vanha, kuitin mukaan italiasta ostettu.

Pistin Noktalle sähköpostia heidän takuu-sivuilta löytyvään osoitteeseen, mutta se ei ole vielä aiheuttanut mitään reaktiota :(
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Olen ollut Noktaan yhteydessä muutamaan otteeseen. Mulle tuli just Impactiin myös vika kelan piuhaan. Jossain piuhan asennossa toimii normaalisti ja jossain yhteys kelalle katkeaa kokonaan. Takuuseen tulee varmaankin uusi kela. Tiiäppä saisko tuota vanhaa vielä korjattua juottamalla tai jotenkin muuten?
Kannattaa kirjoitella tämmöiseen osoitteeseen, kun Nokta kanssa asioi: dilek@noktadetectors.com. Tämä nainen? on toiminut ainakin minun huolissani kiitettävän hyvin. Viimeksi kyselin semmoista asiaa häneltä, että onko normaalia, että Impact pitää jatkuvaa taustasurinaa varsinkin kuulokkeiden kanssa. Tämä ei haitannut liiemmin etsintää, mutta ajattelin kysäistä asiasta varmuuden vuoksi häneltä. He katsoivat, ettei näin pitäisi olla ja lähettivät tulemaan kokonaan uuden takaosan ohjausbokseineen. Kohta mulla on siis melkein kaksi Impactia :D
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Sephä kirjoitti:Kannattaa kirjoitella tämmöiseen osoitteeseen, kun Nokta kanssa asioi: dilek@noktadetectors.com. Tämä nainen? on toiminut ainakin minun huolissani kiitettävän hyvin.
Jep, saman osoitteen löysyin ulkomaan foorumeilta ja pistin eilen(perjantai) illalla sinnekin viestiä. En tietenkään oleta että viikonloppuna vastailee...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Väliaikatietoa, Dilek vastaili sähköpostiin, pyysi kuvaa kelan sarjanumerosta. Sen saatuaan laittoi kopio sähköpostista jossa pyytää jotakin Karinia lähettämään minulle uuden kelan. Eli jospa tämä nyt tästä etenis...


Tässä isommassa kelassa on sama suunnittelu "vika" kuin joissakin Golden Maskin keloissa. Johto lähtee väärästä kohdasta:
noktakela.jpg
Kun etsimen kasaa maata vasten niin ei välttämättä hoksaa jättää johtoon riittävästi löysää. Tai voi olla että löysää on riittävästi kela huispaus asennossa, mutta jos etsimen nostaa pystyyn puuta vasten ja kela kääntyy 90asteen kulmaan vartta vasten niin johtoon tulee kova veto. Pitäisi olla parempi vedon poistaja ettei johto repeä kelasta irti. Tuollainen muovinen vedonpoistaja ei ilmeisesti ole riittävä. En tiedä mitä Golden Maskin keloissa on tehty eri tavalla kun niissä ei tällaisia kelavikoja johdon väärästä paikasta huolimatta ole.

Garretin keloissa parempaa suunnittelua, johto lähtee suunnilleen pultin kohdalta niin se on yhtä kireällä kaikissa kelan asennoissa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Impactissa ovat tämän ongelman takia tehneet nyt muutoksia johdon lähtöön (tukevoitettu) ja alavarren reikää on muokattu ja sen paikkaa vaihdettu. Tuossa kuva muokkauksista: Kuva

Täytyis kyllä yrittää joskus avata tämä viallisen kelan kaapeli, jos siitä saisi vielä vaikka toimivan. Tiedä sitten onko katkos kaapelin puolella vai onko se siellä kelan sisällä liitoksissa. Saisi nämä kaapelit olla irrotettavia myös tuolta kelan päästä, niin olisi helposti korjattavissa...
Viimeksi muokannut Sephä, 26 Loka 2017, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Veikkaan että kelan sisällä on pieni piirilevy jossa mahdollisesti muutama komponentti. Tähän on tinattu sitten kelan "käämit" ja johto. Riittävästi kun johdosta vetää ja vedonpoisto pettää niin piirilevy rikkoontuu tai johdot irtoaa siitä.
Miksei korjaaminen ole mahdollista jos saa piirilevyn esille hartsista, mutta tuleeko siitä korjaamalla ulkokäyttöä kestävä kuitenkaan. Toisaalta, mitäpä siinä häivää jos kokeilee.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

No, pistetääs jotaki käyttökokemusta. Hyvin samanlainen laite kuin Makro Racer 1, mutta jotakin eroja, korjatkaa jos tulee väärin:
-Rautaäänen rajaa voi muuttaa, eli myös pultabille ja alumiinifoliolle saa rautapörähdyksen sitä kokonaan diskaamatta
-ID asteikko on erilainen
-Jos syvyydessä on eroja niin menee Relicin eduksi, en tosin voi näitä yhtä aikaa testata ni en väitä vastaan jos joku muuta sanoo
-Äänen korkeudelle ei ole säätöä, mutta eipä ole tarvetta säätää. MR:ssä piti nostaa aina 5:lle
-Asetukset saa tallennettua
-Hyvin tasapainoinen laite, sänkipellolla jopa liiankin. Jos vähänkään haluaa sänkeä taivuttaa niin pitää painattaa ranteella kun kela-pää on digiboksin sijoittamisen vuoksi hyvin kevyt. Tällaiseen painojakaumaan tottumaton saa kyllä ranteen kipeäksi. Puistonurmella taas "ihana" :D
-Kokonaispaino relicissä suurempi.
-Digiboksin pohjassa ja takapäädyssä ei ole mitään niin arkaa kuin MR:ssä, vähän huolettomampi laskea maahan.
-Kuulokeliitännän äänenvoimakkuus on tässäkin liian pieni suurimmalle osalle mun kuulokkeista, mutta ei ehkä ihan yhtä pieni ku MR:ssä. Tuulisella kelillä joutuu käyttämään nappikuulokkeita ja sitten ei tahdo pinpointerin ääni kuulua :(

Sitte jos vertaa tuohon AT-goldin "sähköisiin ominaisuuksiin"
-AT goldissa rautaääni kaljapullonkorkille paljon selvempi. Hyvä puistopiipparille, mutta tästä syystä naulojen seassa olevat kolikot jää helpommin AT goldilla löytämättä. Relic kaivattaa siis enempi rautaa, mutta ei jää sitten pienen raudan seassa olevat paremmat kohteetkaan löytämättä.
-Vaikka vakiokela on kapeampi kuin AT:n niin relic tunnistaa selvästi syvempää
-Relicin ID:t on vakaampia.
-AT goldissa ei ole diskausmahdollisuutta kuin rauta-alueen signaaleille, tässä suhteessa eroaa AT prostakin.

Nämä siis tuolla viallisella vakiokelalla, jonka saa vielä toimimaan kun hakee johdolle sopivan asennon.
Takuuasioiden kans pelanneille: Jos lähettävät uuden kelan niin tuleeko siitä seurantanumeroa tjsp. vai tupsahtaako se vaan joskus postiin?
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Haarukka kirjoitti: Takuuasioiden kans pelanneille: Jos lähettävät uuden kelan niin tuleeko siitä seurantanumeroa tjsp. vai tupsahtaako se vaan joskus postiin?
Muistaakseni ovat laittaneet DHL:n seurantanumeron sähköpostiin.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Uusi kela oli eilen postissa ja vaikuttaisi ehyeltä. Eli takuuasiat käytetyn laitteen kohdallakin toimii mallikkaasti. Kelan mukana tuli uusi kelasuoja ja pultti.

Kela on ulkoisesti tismalleen samanlainen kuin vanha, eli pitää käsitellä johdon liitoskohtaa silkkihansikkain ja varoa kaikkea vetoa mitä siihen voi tulla. Luja luotto heillä itsellään näihin on, oli pakattu alle 8cm sisäkoekudeltaan olevaan pahvilaatikkoon, eli johto oli aika mutkalla.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Muutaman kerran nyt tätä käytellyt ja vähän sellainen fiilis että on vähän liiankin takapainoinen. Ei tahdo käsi pysyä kyynärnojassa ja ilmeisesti ottaa siksi enemmän ranteeseen kuin etupainoiset koneet. Tähän voisi huoletta laittaa vaikka minkä jättikelan ja olisi silti kevyt heilutella, saa nähdä miten onnistuu toisella ääripäällä, eli sniperillä.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Haarukka kirjoitti:saa nähdä miten onnistuu toisella ääripäällä, eli sniperillä.
Eka "puistokeikka" takana ja kyllä tuonki kans pärjää. Puistoissa kun tulee tonkimista vähän väliä niin rannetta ei tarvitse jännittää pitkään staattisessa asennossa.
Sähköisiltä ominaisuuksilta parempi kuin Makro Racer 1, koskta tässä on säädettävä tone break. Voi siis antaa pienelle alumiinisilpulle rauta äänene ja samalla kruunukorkkien rautapörähdykset selvenee. Tuntuu että tone breakin nosto 20->30 tuntuu normi puistoon sopivalta. Muuten hyvin paljon samanlainen kone.
Samaa nurmiplänttiä vispasin kuin aiemmin Ace+4,5" sniperillä, GM4 7" kelalla ja Makroracerlla. Yksi ainoa kolikko löytyi joka on varmuudella ollut maassa jo aiemmin testatessa, 10mk 1962.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Pikainen testi meriveden kastelemassa rantahiekassa(savessa). Menee häiriöiden suhteen GM4:n(18khz) ja Makro Racer 1:n(14khz) välimaastoon, MR:n ollessa paras. MR löyti kolikoita vielä 20cm syvyydestä, mutta tällä niiden signaalit on vaimeampia kuin maasta tulevat häiriöt eikä 20cm syvyyteen haudattu kolikko antanut ID:tä ollenkaan.
Jotakin tuon mun testirannan sähkönjohtavuudesta kertoo se, että 90-luvun markan ID pinnassa on n.66 ja kun upotti sitä märkään hiekkaan 5-10cm niin ID yli 90 :shock:

Pikku hiljaa alkaa käsi tottua erilaiseen tasapainoon. Keulapainoiset koneet rasittaa hauista eniten, tämä rannetta ja kyynärvartta. Oiskohan lihaksien paikalle kasvanut vähän lihaksia kun vasta kotimatkalla mietti koko asiaa :roll:
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

:?
Viimeksi muokannut Fisherman, 14 Huhti 2020, 19:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Mä vertailin viime syksynä kultasormuksilla AT Goldia(11x8.5 kela) ja Noktaa(11x7 kela). Aika lailla mun testipaikalla tunnistivat yhtä syvältä, mutta Nokta alkoi turautteleen rautaääntä ja ID laski luvattoman alas samoilla senteillä kun AT Gold vielä just tunnisti luotettavasti. _luulen_ että jos noktassa olisi yhtä iso kela kuin AT goldissa niin olisi tunnistanut vakaasti yhtä syvältä. Mut joo, ei tämä mikään ihmekone syvyystunkeuman suhteen ole, ainakaan tuolla kapealla vakiokelalla.

Ilmatestissä tosiaan loistaa ja tämän huomaa myös metsässä etsiessä kun kelan ja maan väliin jää kanervikon vuoksi paljon ilmaa.

Pitäs joskus testailla tuota iMask säädön vaikutusta syvyystunkeumaan erilaisissa maaperissä.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Nokta fors relic 19 khz

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Nyt uusintavertailua AT Gold 11x8.5 kelalla vs. Nokta Fors Relic 11x7 kelalla. Testiesine 90-luvun markka jossa reunassa 3.25mm reikä narulle.

Testipaikka vanhaa merenpohjaa oleva 1900-luvulla raivattu pelto, nyt karhittu, mutta ei vielä(kään) kasva mitään. AT Goldi inisee allmetal modella harhoja koko ajan vaikka herkkyyttä laskee kuinka, eli maaperä todennäköisesti enemmän rantasavea kuin maatunutta multaa. Taspuolisuuden nimissä molemmissa koneissa siis Disk ohjelmat. AT Goldissa Disk1 ja Noktassa Di2. Maabalanssi kummassakin manuaalilla ja arvoksi kummassakin tuli vähän reilu 80.

AT Goldissa pystyi herkkyyden pistämään täysille ja Tresholdin 0:ksi. Noktassa herkkyys 90, jolla iMask 6 oli täysin hiljainen ja iMask 0 pulisi pikkuisen maaperähäiriöitä.

Ensimmäinen testi: Kolikko heitetty maan pinnalle ja kelaa heilutellaan sen yli ilmassa.
-AT Gold 25cm jolla kaivettava ääni ja vakaa ID(66-70).
-Nokta iMask6 25cm jolla kaivettava ääni ja vakaa ID(65-67) iMask0:lla kelaa pystyi nostamaan useita senttejä ja ID säilyi vakaana.

Toinen testi: Kolikko tasan 20cm syvälle ja kelaa heilutellaan maata viistäen sen yli
-AT Gold pörähtelee hieman rautaa, ei missään nimessä kaivettava signaali
-Nokta iMask6 sama homma, ei taatusti tulis kaivettua. IMask0:lla ääni oli sellainen että tulisi roskattomassa ympäristössä kaivettua, mutta ID pomppi aika hervottomasti 30-90 välillä.

Eli syvyyden suhteen aika samanlaisia koneita kun säätää niin että häiriöäänet ovat samalla tasolla. AT pro(15kHz) ja Makro Racer(14kHz) pesevät luultavasti molemmat syvyystunkeumassa kolikon kokoisilla ja suuremmilla esineillä jos maaperä on noin mineralisoitunutta, puhumattakaan jostakin 8kHz Golden Maskista. AT Goldissa etsintätaajuus 18kHz ja Noktassa siis 19kHz)


Loppukaneettina: Noktassa kannattaa maaperähäiriöitä koittaa poistaa ensin iMaskia säätämällä, jos se ei auta niin sitten vasta herkkyyden kimppuun. iMaskia nostamalla etsintäsyvyys pienenee, mutta ei yhtä paljon kuin saman hiljaisuuden aikaansaaminen herkkyyttä pudottamalla.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Vastaa Viestiin