isompi kela

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
passe
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Syys 2017, 20:51

isompi kela

Viesti Kirjoittaja passe »

tervehdys
kevät rupeaa tulemaan pian, ja tarvis saada tuohon ace 300i isompi kela, tuonne pellolle,niin mitä te konkarit,
olette käyttänyt kun itsellä ei ole mitään kokemusta noista keloista.
alottelian saappaissa tässä ollut jo vuoden päivät niin siksi kysyn vinkkejä.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Nii iso ku kädet kestää kantaa. Laita jotaki painoa nykyisen päälle ja kokeile miten vaikuttaa.
Karkeasti kelan leveys määrittelee syvyyden ja pituus yhdellä heilautuksella kattavan etsintä alan. Muuten kelojen väliset erot ovat pieniä, kunhan verrataan samaa tekniikkaa käyttäviä, eli DD vs DD.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Ominaisuuksiltaan 14/10 kela on hyvä jos kädet kestää pitempää piippailua! Alkuun voi tuntua raskaalta parinkin tunnin vispaamisen jälkeen, mutta ahkera etsijä tottuu painoonkin ajan mittaan! Ainahan voi pitää pausseja etsinnän välillä ja juoda vaikka jonkun kiven päällä kahvit, käsienlepuutuksen lomassa!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Heisenberg
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Heinä 2017, 01:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

Onko porukalla kokemusta tosta Nel Tornado 12x13" DD kelasta? Kahen vaiheilla ostaakko se vai Detech 10" x 14" DD EQ PRO Excelerator -kela. Lähinnä pelloilta ja nurmikentiltä vanhoja kolikkoja koitan etsiä. Onko sit kumpi parempi kyseiseen etsintään. Etsimenä toimii toi garretin 300i. Mahtava harrastus. Mut jo nyt rupeaa "tympiin" toi kolmesatasen pieni kela :D
-Garrett Ace 300i
-Garrett Pro Pointer AT
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Tuskin noissa isoa eroa on, mittojen mukaan voisi päätellä että leveämpi tunnistaa vähän syvempää ja pidemmällä kelalla kattaa yhdellä heilautuksella isomman alueen.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Heisenberg
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Heinä 2017, 01:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

Haarukka kirjoitti:Tuskin noissa isoa eroa on, mittojen mukaan voisi päätellä että leveämpi tunnistaa vähän syvempää ja pidemmällä kelalla kattaa yhdellä heilautuksella isomman alueen.
Aivan aivan. Tiesti mietityttää painoki,onneks kaveri hommas tommosen tornadon,jos pääsis sitä kokeileen kuin raskas on :D Ei ois kellään mitään vinkkejä mikä vanhojen kolikoiden etsintään olisi hyvä kela? Näillä näkymin ehkä kallistun jompaan kumpaan noista,ellei sitten tuu asiantuntijoilta parempia ehdotuksia :)
-Garrett Ace 300i
-Garrett Pro Pointer AT
Avatar
Miinaharava04
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:16

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Miinaharava04 »

Itselläni sama tilanne, eli 300i:hin olisi isompi kela harkinnassa. Vaihtoehdot olisivat varmaan 10x14 Excelerator ja Garretin oma 8,5x11 dd. Excelerator menisi varmaan syvemmälle, ja kattaisi yhdellä heilautuksella isomman alan, mutta kun olen nuori etsijä niin tuo 640 gramman paino epäilyttää. Jaksankohan etsiä sillä? 8,5x11 dd olisi taas kevyempi...

Kumpi teidän mielestä kannattaisi hankkia :?:
Garrett Ace 300i+Detech 12"×10" S.E.F
Garrett Pro-Pointer ll
Itsetehty kenttälapio, pikkulapio ja ruuvimeisseli
Vanhin löytö: sarjahelmi
Vanhin kolikko: kopeekka 1800l.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Pistä erilaisia painoja(kirjoja tjsp.) nykyisen kelan päälle ja tunnustele ;)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Miinaharava04
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:16

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Miinaharava04 »

180 gramman frisbeegolfkiekko kelan päällä ja alkaa olkapäässä tuntumaan :? . Toki alkuun 300i:kin tuntui painavalta kiinanlaitteen jäljiltä, mutta äkkiä siihen tottui. Tottuukohan tuohonkin? Muistaisin jostain lukeneeni että 8,5x11 dd painaa 540 grammaa. Ja vakio olisi 450 grammaa...
Eroavatko nuo 10x14 kela ja 8,5x11 kela paljonkin toisistaan?

Niin, ja ovatko nuo Detechin kelat laadullisesti Garretin tasolla?
Garrett Ace 300i+Detech 12"×10" S.E.F
Garrett Pro-Pointer ll
Itsetehty kenttälapio, pikkulapio ja ruuvimeisseli
Vanhin löytö: sarjahelmi
Vanhin kolikko: kopeekka 1800l.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Miinaharava04 kirjoitti:Eroavatko nuo 10x14 kela ja 8,5x11 kela paljonkin toisistaan?

Niin, ja ovatko nuo Detechin kelat laadullisesti Garretin tasolla?
Leveyden suhteen eroa 1,5" ja pituudessa ero 3" ;) Toi 8,5x11 on niin lähellä vakio 7x10:ä että ottasin Detechin. Ainakin mun aikoinaan omistama Detech vastasi hyvinkin garretin kelaa laadullisesti ja niissä tulee kelasuojakin mukana.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Miinaharava04
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:16

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Miinaharava04 »

Mietinkin vähän että taitaa olla aika lähellä vakiota. Täytyy alkaa tekemään pitkiä piippailureissuja painoa kelan päällä, niin saa
treeniä :D

Nyt huomasin että tälläinen paikka kun Detectorlabs myy 10x14 kelaa 145 eurolla :shock:
http://www.detectorlabs.com/store/en/de ... t-m6-.html
Ja 8,5x11 kelaa 119 eurolla :shock: :shock:
http://www.detectorlabs.com/store/en/co ... eries.html
Ilmeisesti luotettava firma ja jotain yhteyksiä Finndetectoriin. Fd:llä tosin 10x14 kelan toimitusaika 1-3 päivää ja Dl:llä muutaman viikon...
Garrett Ace 300i+Detech 12"×10" S.E.F
Garrett Pro-Pointer ll
Itsetehty kenttälapio, pikkulapio ja ruuvimeisseli
Vanhin löytö: sarjahelmi
Vanhin kolikko: kopeekka 1800l.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Sama firma, mutta Detectorlabs ilmaisesti jossakin ulkomailla, lähempänä keskieuroopan markkinoita ja toimitusajat Suomeen sen mukaisia.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Miinaharava04 kirjoitti:Mietinkin vähän että taitaa olla aika lähellä vakiota. Täytyy alkaa tekemään pitkiä piippailureissuja painoa kelan päällä, niin saa
treeniä :D
Vähän offtopicia, mutta liittyy mihin tahansa isompaan kelaan.

Isolla ja painavalla kelalla täytyy myös muuttaa vähän kelanheilutustekniikkaa että rasitus olkapäähän ja kyynärpäähän olisi mahdollisimman vähäinen. Minulla on kokemusta Nel Bigin, joka on kooltaan 38x43 cm ja painaa 920 grammaa, heiluttamisesta korkeassa sänkipellossa. Olen huomannut että rasitusta olka- ja kyynärpäähän saa vähennettetyä kun "lukitsee" koko olkavarren ja osan kyynärvartta kiinni vartaloon ja tekee kelanheilutuksen vartaloa kiertäen.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Avatar
Miinaharava04
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:16

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Miinaharava04 »

Pikainen testi ja eipä tuntunutkaan enää niin painavalta tuo vakiokela+frisbeegolfkiekkoyhdistelmä :D.

Hyvä vinkki :)
Garrett Ace 300i+Detech 12"×10" S.E.F
Garrett Pro-Pointer ll
Itsetehty kenttälapio, pikkulapio ja ruuvimeisseli
Vanhin löytö: sarjahelmi
Vanhin kolikko: kopeekka 1800l.
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Käsivarren voimat kasvaa ja kädet tottuu, jos etsii ahkeraan kuten minä alkuaikoina, eli joka päivä!
Hommahan on sama kuin puntin nostelussa. Aloita pienillä painoilla ja siirryt suurempiin!
Nykyäänkin käsissä voimaa löytyy mutta selkä vihoittelee vanhasta vaivasta!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
huntman
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Maalis 2016, 14:17
Paikkakunta: Pohjois- Karjala

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja huntman »

NEL:lin keloissa ollut jotain yhteensopivuusongelmaa kolmesatasen kanssa.
http://md-hunter.com/nels-russian-roule ... rue-video/
Heisenberg
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Heinä 2017, 01:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

huntman kirjoitti:NEL:lin keloissa ollut jotain yhteensopivuusongelmaa kolmesatasen kanssa.
http://md-hunter.com/nels-russian-roule ... rue-video/
No tuo saa kyllä sit enempi kallistumaan Excelerator -kelan. Kyllä niiden laitteiden pitää toimia 8)
-Garrett Ace 300i
-Garrett Pro Pointer AT
Avatar
Miinaharava04
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:16

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Miinaharava04 »

Niimpä. Nellin kelaakin olin vähän suunnitellut, mut tää tais ratkaista asian.
Garrett Ace 300i+Detech 12"×10" S.E.F
Garrett Pro-Pointer ll
Itsetehty kenttälapio, pikkulapio ja ruuvimeisseli
Vanhin löytö: sarjahelmi
Vanhin kolikko: kopeekka 1800l.
Heisenberg
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Heinä 2017, 01:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

Miinaharava04 kirjoitti:Niimpä. Nellin kelaakin olin vähän suunnitellut, mut tää tais ratkaista asian.
Tuliko hommattua toi Detechin Excelerator kela? Ite sais huomena hakea postista. Ois mukava tietää minkälaisilla asetuksilla sä huispailet? Itsekkin vielä täysin aloittelija näissä hommissa. Harmi ku ei ole omaa topiccia tosta Garret 300i mallista. Pitäs varmaan aloittaa semmonen :D

EDIT: Löytyhän se topicci, oli vaan i korvattu huutomerkillä :D :D
-Garrett Ace 300i
-Garrett Pro Pointer AT
Avatar
Miinaharava04
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:16

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Miinaharava04 »

Heisenberg kirjoitti:
Miinaharava04 kirjoitti:Niimpä. Nellin kelaakin olin vähän suunnitellut, mut tää tais ratkaista asian.
Tuliko hommattua toi Detechin Excelerator kela? Ite sais huomena hakea postista. Ois mukava tietää minkälaisilla asetuksilla sä huispailet? Itsekkin vielä täysin aloittelija näissä hommissa. Harmi ku ei ole omaa topiccia tosta Garret 300i mallista. Pitäs varmaan aloittaa semmonen :D

EDIT: Löytyhän se topicci, oli vaan i korvattu huutomerkillä :D :D
Ei tullut vielä hommattua kelaa, mietintä kesken :). Kerro kokemuksia kun piippailemaan ehdit. Paino tuossa vain epäilyttää :roll:.

http://www.webkauppa.finndetector.com/d ... p-266.html
Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Olisi kevyempi mutta kalliimpi...
Garrett Ace 300i+Detech 12"×10" S.E.F
Garrett Pro-Pointer ll
Itsetehty kenttälapio, pikkulapio ja ruuvimeisseli
Vanhin löytö: sarjahelmi
Vanhin kolikko: kopeekka 1800l.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Miinaharava04 kirjoitti:http://www.webkauppa.finndetector.com/d ... p-266.html
Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Olisi kevyempi mutta kalliimpi...
On, mutta ei Acessa vaan GM1:ssä. Tunnistusalueen pituus suhteessa kelan pitutteen ehkä kaikista lyhin mun kokeilemista DD-keloista, vastasi lähinnä GM:n vakio 10,5" kelaa. Kelan käämit kun ovat niin vähän päällekkäin, eli risteyskohtien väli lyhyt. Kai tuolla muodolla on haettu jotakin mikä minulla jäi yksiäänisellä GM:llä hoksaamatta.

Mekaanisesti laadukas.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Miinaharava04
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:16

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Miinaharava04 »

Kiitos Haarukka ja muut kun jaksatte auttaa aloittelijoita :D. Täytyy vielä miettiä kumman hommaan: Exceleratorin vai 12x10 kelan...
Jompikumpi noista se tulee varmaan olemaan.
Garrett Ace 300i+Detech 12"×10" S.E.F
Garrett Pro-Pointer ll
Itsetehty kenttälapio, pikkulapio ja ruuvimeisseli
Vanhin löytö: sarjahelmi
Vanhin kolikko: kopeekka 1800l.
Avatar
Miinaharava04
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:16

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Miinaharava04 »

Onko 12x10 kelan ja 10x14 kelan syvyystunkeutumassa eroja?

Toisaalta, en tiedä huomaisinko eroa muussa kuin painossa näiden kelojen välillä...
Molemmat kuitenkin kai ovat parempia pelloille kuin tuo vakiokela.
Garrett Ace 300i+Detech 12"×10" S.E.F
Garrett Pro-Pointer ll
Itsetehty kenttälapio, pikkulapio ja ruuvimeisseli
Vanhin löytö: sarjahelmi
Vanhin kolikko: kopeekka 1800l.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Ei koskaan ole ollut samassa koneessa nuo em. kelat. GM löysi 12x10:llä syvempää kuin Ace 14x10:llä, mutta se nyt ei kerro mitään itse kelojen erosta.

Harrastuksen alkuvaiheessa tuntuu että se syvyystunkeuma on kaikki kaikessa. Sitte kun on kullan toivossa kaivanut viikon ajan lintattuja viili-ja yogurttipurkkien kansia 30cm syvyydestä niin on jopa valmis laskemaan herkkyyttä :lol: Seuraavana kesänä ne syvällä olevat on kuitenkin kynnetty pintaan.

Mulle pelto- ja rantakelan ykkösominaisuus on sen pituus, eli kuinka pitkän alan se yhdellä heilautuksella kattaa. SEF:n 12" ja Detechin 14" keloissa se ero on mun kokemuksen mukaan suurempi kuin tuo 2"

Kaikki nämä on syvyystunkeumalta ja pituudeltaan parempia kuin se Acen vakio (6x9 vai onko 7x10 300i:ssä), mutta liian lähelle saman kokoista ei kannata ostaa. Pelkkä CC:n vaihtuminen DD:ksi ei tuo mitään hirmu radikaalia paranemista, mutta heikentää diskriminointi ominaisuuksia.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Miinaharava04
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:16

Re: isompi kela

Viesti Kirjoittaja Miinaharava04 »

Jotenkin alan kallistumaan enemmän tuon 12x10 kelan puoleen, lähinnä siksi että se on kevyempi kuin Excelerator. En usko että petyn, kumman ikinä noista valitsenkaan 8).
Garrett Ace 300i+Detech 12"×10" S.E.F
Garrett Pro-Pointer ll
Itsetehty kenttälapio, pikkulapio ja ruuvimeisseli
Vanhin löytö: sarjahelmi
Vanhin kolikko: kopeekka 1800l.
Vastaa Viestiin