Rautaa ja kiveä

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Rautaa ja kiveä

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Kävinpä tutustumassa täällä kotopuolessa lähimaastoon, kun oli kivan pilvinen, mutta kuitenkin lämmin ilta luvassa. Olin edellisenä iltana käynyt tiedustelemassa lupaavaa maastoa: metsäinen etelärinne ja lupaavan hiekansekainen pellonreuna. Tässä jotain löytöjä, joista voidaankin sitten porukalla miettiä mitä ne voisivat olla..

Ensimmäisenä vastaan tuli vanhaa rautaa, varmaankin naulan muodossa:

Kuva

Seuraavaksi osuin jälleen rautaan, nyt ei enää niin naulan muotoisena:

Kuva

Kolmas osuma oli jonkinlainen kiven ja metallin yhteensulautunut massa. Siinä on pieni viherrys, vähän kuin hapettuneessa pronssissa (kuvassa se kuitenkin näkyy huonosti):

Kuva

Tämän jälkeen osuin isoon ja painavaan rautamötikkään. Tästä en osaa sanoa mitään varmaa. Veikkaan yli-innokkaan optimistisesti, että kyseessä voisi olla pienen miekan ponsi, eli vastapaino terälle. Tai sitten se on perunannostokoneen osa.

Kuva

Kuva

Metsäiseltä rinteeltä löytyi vielä vanha terä (joka oli yhä terävä!):

Kuva

Kaiken metallisen lisäksi onnistuin etsimään ihan perinteisillä hoksottimilla pellolta kiintoisan kiven. Ettei vain olisi kivikautisen työkalun palanen. Ehkä paras löytö tältä retkeltä, kun nyt tarkemmin ajattelen:

Kuva

Kuva
Avatar
kiinnostunut
Metallinetsijä
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 07:59
Paikkakunta: Kalajokilaakso

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

tuota alimmaista kiveä kyllä kannattaisi jollekin museolle näyttää.Siinä on aika paljon piirteitä että saattaisi jokin esine kivikaudelta ollakin. Mielenkiintoinen on.
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Hannu »

kiinnostunut kirjoitti:tuota alimmaista kiveä kyllä kannattaisi jollekin museolle näyttää.
Toki. Pistinkin jo maakuntamuseolle samat kuvat sähköpostissa ja odottelen vastausta..
Avatar
mache
Innostunut Etsijä
Viestit: 57
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 18:34
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja mache »

Tuo toiseksi ylin naula on hyvin paljon samanlainen, mitä olen löytänyt useita. Kyseessä lienee hevosenkengän naula (vrt. kuva).

Kuva

Onko tuosta "kivikautisen" tekeleen löytöpaikalta tai lähistöltä löytynyt esim kvartsi-iskoksia, jotka viestittävät kyllä nimenomaan kivikautisesta asuinpaikasta (tai kesäleiripaikasta)? Kvartsi-iskokset ovat usein selvästi havaittavissa auratuissa pelloissa.
||--=[]~~~~~(0)

"The most important is not to find but to search..."

Minelab X-Terra 50
White's Eagle Spectrum
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Hannu »

mache kirjoitti:Tuo toiseksi ylin naula on hyvin paljon samanlainen, mitä olen löytänyt useita. Kyseessä lienee hevosenkengän naula (vrt. kuva).
Totta, pellosta löytyi myös puolikas hevosenkenkä, joten eiköhän ainakin tuo kuva ole aika selvä tapaus.

Muuten, keksiikö kukaan mitään hyvää syytä, miksi hevosenkenkä (puolikas sellainen) antaisi todella positiivisen signaalin? Yleensä ovat antaneet raudan matalaa mörinää, mutta eilen löytämäni hevosenkenkä vinkui kimeästi kuin syötävä..
mache kirjoitti:Onko tuosta "kivikautisen" tekeleen löytöpaikalta tai lähistöltä löytynyt esim kvartsi-iskoksia
Yritin näitä katsella tietenkin, mutta ei sieltä löytynyt kunnon iskoksia. Maitokvartsin palasia siellä täällä, tietty, mutta ei mitään parempaa.
Avatar
retune
Innostunut Etsijä
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Tammi 2007, 18:17
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja retune »

mache kirjoitti:Tuo toiseksi ylin naula on hyvin paljon samanlainen, mitä olen löytänyt useita. Kyseessä lienee hevosenkengän naula (vrt. kuva).
.
Tutulta näyttää! Löysin allaolevat esineet viimesyksynä.
Koska en ollut aivan 100 % varma ovatko nuolenmuotoiset hevosenkengän nauloja niin eipä muuta kuin lähetin museovirastoon asiantuntijan katsottavaksi.

Pieni epäilys jäi kytemään, jos ovat vaikkapa esihistoriallisia nuolenkärkiä ?

Sieltä vastattiin, että todella ovat hevosenkengän nauloja ja niiden iästä on vaikea sanoa paljoakaan, mutta teollisia nauloja ne eivät kuitenkaan ole.
Lopuksi kiitettiin asianharrastuksesta :)



Kuva
Whites´s GMT Goldmaster + Kohteina mineraalit, relic, kolikot...
Avatar
retune
Innostunut Etsijä
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Tammi 2007, 18:17
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja retune »

Hannu kirjoitti:Muuten, keksiikö kukaan mitään hyvää syytä, miksi hevosenkenkä (puolikas sellainen) antaisi todella positiivisen signaalin? Yleensä ovat antaneet raudan matalaa mörinää, mutta eilen löytämäni hevosenkenkä vinkui kimeästi kuin syötävä..
.
Löysin viimesyksynä myös kimeää ääntä antavan hevosenkengän ja olenkin pohtinut itsekseni mistä metallista hevosenkenkiä on etenkin "alkuaikoina" valmistettu ?
Whites´s GMT Goldmaster + Kohteina mineraalit, relic, kolikot...
Avatar
mache
Innostunut Etsijä
Viestit: 57
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 18:34
Paikkakunta: Kainuu

Re: Rautaa ja kiveä

Viesti Kirjoittaja mache »

Hannu kirjoitti:Kaiken metallisen lisäksi onnistuin etsimään ihan perinteisillä hoksottimilla pellolta kiintoisan kiven. Ettei vain olisi kivikautisen työkalun palanen. Ehkä paras löytö tältä retkeltä, kun nyt tarkemmin ajattelen.
Olisin taipuvainen uskomaann, että on kivikirveen "aihio". Tuollaisista kivistä oli kuvia joissain arkeologian kirjoissa, joita talvella luin . Muistelisin selityksen tuollaisten aihioiden poisheittämiseen olleen, että kiveen reikää tehdessä on se haljennut, joten sitä ei ole tietenkään ryhdytty viimeistelemään (sellaiseksi kuin millaisena kivikautisen kirveen useimmat tuntevat). Kerrohan, kun museosta kertovat oman näkemyksensä.
||--=[]~~~~~(0)

"The most important is not to find but to search..."

Minelab X-Terra 50
White's Eagle Spectrum
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Re: Rautaa ja kiveä

Viesti Kirjoittaja Hannu »

mache kirjoitti:Olisin taipuvainen uskomaann, että on kivikirveen "aihio". ... kiveen reikää tehdessä on se haljennut, joten sitä ei ole tietenkään ryhdytty viimeistelemään
Samaa mieltä. Reikää on työstetty ainoastaan puoleen väliin kiveä, eikä kiven muutkaan pinnat näytä vielä kovin viimeistellyiltä - sellaisilta, joita on tottunut näkemään paremmin säilyneissä kiviesineissä.

Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä eniten tuo rautamötikkä. Toivottavasti museossa osaisivat sanoa siitä jotakin..
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Viikko siinä meni, mutta sain vastauksen Turun Maakuntamuseolta.. No, tavallaan. Löytöjeni kuvat on laitettu tutkijalle eteenpäin, ja nyt jäädään jännäämään tuloksia.
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Peltorautaa taas

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Joulukuussa jo mennään, ja vielä vaan voi etsiä.

Sunnuntainen poutasää veti jo osittain talviteloille asettuneen etsijän vielä kerran takaisin tuolle tämän ketjun "kivikirvespellolle". Yöpakkanen oli mukavasti kovettanut pellon pintaa, ja sillä pystyi kulkemaan viimeaikaisista sateista huolimatta.

Tilanne pellolla oli muuttunut sitten kesän. Tuo "löytörikkain" osa peltoa on nimittäin kaavoitettu tonteiksi, ja alueella on aloitettu jo kunnallistekniikan osalta kaivuutöitä. Monesta paikasta on savimaata poistettu liki puolen metrin verran, ilmeisesti osana teiden pohjatöitä. Pintasaven alta on tullut esiin puhdas hiekkakerros. En uskonut niin syvästä hiekasta enää mitään löytäväni, mutta pakkohan sitä oli kokeilla..

Tunnin etsinnän tuloksena taas takorautaisia nauloja, suurempia pultteja, palasia hevosenkengistä, jonkinlaisten suurten terien osia - kaikkea, mitä nyt vaan vuosikausien peltotyöt voivat jälkeensä jättää. Mitä sitä kuvia noista laittamaan; ruostetta on kaikki nähneet sen tavallisimmissa muodoissa.

Jutusta tekee puoliksi mielenkiintoisen kuitenkin se, että vaikka maata oli poistettu runsaasti, siltikin syvältä löytyi juuri sitä samaa rautaroskaa kuin pinnaltakin. Hyvin on peltoa käännetty jo silloin aikoinaan..
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Päivitys-pläjäys! Vein viimeaikaisten romujen mukana maakuntamuseoon tämänkin ketjun alussa esittelemiäni löytöjä, ja oikeastaan kaikki niistä tuli odotetusti ammuttua alas. Pyöreä möntti on kenties joku tulppa (no, tämä oli arvattavissa), uudenaikainen. Veitsi on historialliselta ajalta (tätäkin osasin odottaa). Potentiaalinen kivikirveen palanen kuitenkin pelkistyi ihan tavalliseksi kiveksi - ikä tosin on varmasti vielä sama. :) Kivilaji on liian pehmeää työkalulle (ehkä se on juuri siksi hajonnut käytössä? :)), ja tuo pyöreä kolokin tuntuisi luonnollisesti rapautuneelta. No, mukavaa kuitenkin, että joku voi ihan työnsä puolesta katsella näitä löytöjä ja antaa hyviä kommentteja.
Teknetics T2, Vibra-Probe 570
Vastaa Viestiin