13.3.2014 taisi olla toistaiseksi paras kerta itselleni tätä lajia... Klikkaa oikealla kuvan päällä "näytä kuva" jos ei näy kokonaan.
Mielenkiintoisen muotoinen rautamöhkäle, mikä lie voisi olla?

5 penniä 1873, vähän huonosti näkyy kuvassa mutta vuosiluvun ja etupuolen erottaa sentään. Aleksanteri II.
Reikäinen 5-penninen (sotavuosilta 1941-1943) ja nappi.
3 kolikkoa joista keskimmäisen tunnisti öre-kolikoksi, muista en tiedä. Sormus ja keskellä kuvaa mielenkiintoinen kohokuvioinen "pätkä" jostain (aika painavan tuntuinen). Mikä voisi olla?
Ensimmäinen hopeakolikkoni on siis 20 kopeekkaa 1908! Kyllä hymy oli herkässä tämän jälkeen... Taidan koittaa viikonloppuna sitruunahappokylpyä kun ketsuppi, ruokasooda yms konstit olen jo koittanut.
-1/2 skilling 1819-1830.
-Jonkin näköinen medaljonki, tekstejä "Exposition Universelle 1889", "N??aule D'or", "Dubois Freres & Caonion", "Cognac".
Sen verran selvitin että maailmannäyttely vuonna 1889 oli Pariisissa, samalla avattiin Eiffel-torni. Tuona vuonna suomalaiset olivat ensimmäistä kertaa mukana (liikemiehiä yms.). Tätä varten oli kerätty myös rahaa Suomessa. Löytöpaikan historian puolesta en ihmettelisi vaikka oltaisiin paikan päällä käyty, mutta osaako joku kertoa enemmän?
Ja sitten paras löytöni oli tämä:
Hopeinen 8 ören klippinki 1564 (Erik XIV), 11,5grammaa ja 21x21mm. Ensimmäinen klippinki minulle. Deussi antaa iloisesti 94 target ID:ksi. Tätä on nyt puhdistettu hammasharjalla ja hammastikulla varovasti, vaikuttaa siltä että ihan kohtuu hyväkuntoinen on tuolta likaisen pinnan alta. Pinnan lika on tiukassa ja olen harkinnut sitruunahapossa pesua, mitä mieltä olette uskaltaako puhdistaa?