Sormus pellolta

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
RVPS
Metallinetsijä
Viestit: 171
Liittynyt: 11 Helmi 2007, 13:06
Paikkakunta: Oulun Eteläinen

Sormus pellolta

Viesti Kirjoittaja RVPS »

Tänään oli pitkästä aikaa hyvä sää käydä piipparointi puuhissa. Kohteena oli mökkini lähistöllä oleva vanha metsittynyt peltoalue. Pellossa on jotain häirötekijää, koska Ace piippailee vähän väliä. Enimmäkseen näyttää rautaa. En niihin syventynyt sen kummemmin. Kohta kuitenkin etsin näyttää selvää hopea löytöä.. Noin 15 cm syvyydeltä löytyi tuo kuvan sormus.


Kuva


Sormus on hyvässä kunnossa. Suoritin sille vesipesun, käyttäen mietoa pesuainetta. Mitään hankaavaa työkalua en käyttänyt. Ihmetyttää tuo sormuksen kirkkaus... Olisko kuitenkin jotain rihkamaa, kun oman kokemuksen mukaan hopea patinoituu todella lujaan, eikä pelkällä pesulla kyllä lähde! Tuo lihanuija on minun pikkurillini :lol: , eli koko on pieni n. 16 mm luokkaa.

Lisäksi löytyi tuo kuvan heikko kuntoinen penni mökin rappupielestä. Noita toisia lätkiä olen löytänyt aikaisemminkin useita. Mitähän ne on? Koko on vähän suurempi kuin penninkolikko ja usein ne ovat hiukan kuperia. Metalli on nähdäkseni kupari. Onko mustaruuti aikaan haulikon patruunoissa käytetty metallisia etulappuja?


Kuva
Garrett AT Pro, Garrett Pro-Pointer, Fiskarsin ja Minelabin maantonkijat. GTN-60
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

No on ainakin paremman näköinen sormus kuin viikonloppuna löytämäni alumiininen... miksei se hopeatakin voi olla, tuntuu patinoituminenkin riippuvan aika paljon maaperästä. vastaavan näköisiä pyöreitä lätkiä löysin erään talonraunion pihapiiristä ja ottaen huomioon missä käytössä kyseinen rakennus on ollut, niin veikkaisin että liittyvät saha/puunjalostus hommiin. muutamissa oli kuperalta puolelta jatkuvat nastamaiset piikit jäljellä, ikäänkuin noita olisi ollut tarkoitus naulata johonkin >jonkin merkkaus (?). metallisten etulappujen käyttöön en ole ikinä törmännyt, eikö ne yleensä olleet jotain vähempiarvoista tavaraa, pahvia, huopaa, mitä sattui löytymään...
Vastaa Viestiin