Peltoja !?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

brosse kirjoitti:

Tämän kun jaksatte lukea, tai vaikkapa haette vain sanan "kaivaa" :)

http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Us ... keu(17111)
Punainen lankahan on jokamiehen oikeuksissa se, että toiminta ei saa aiheuttaa "vähäistä suurempaa haittaa". "Toisen maalla ei saa kaivaa" tarkoittaa loogisesti ettei saa kaivella kuoppia niin että jättää ne peittämättä tai että kaivaminen muuten selvästi jää näkyväksi tms.
Itse asiassa jos jokamiehen oikeuksia aletaan hyvinkin tarkkaan syynäämään, sehän ei ole varsinaisesti mikään laki, niin kesantopelloilla ja pelloilla yleensäkin kasvukauden ulkopuolella saisi piippailla jokamiehen oikeuksien nojalla... eli kun ei aiheuta vähäistä suurempaa haittaa.
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Entä jos vanha toimintapaikka on tänä päivänäkin käytössä ?
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Pekka Muikku kirjoitti:
brosse kirjoitti:

Tämän kun jaksatte lukea, tai vaikkapa haette vain sanan "kaivaa" :)

http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Us ... keu(17111)
Punainen lankahan on jokamiehen oikeuksissa se, että toiminta ei saa aiheuttaa "vähäistä suurempaa haittaa". "Toisen maalla ei saa kaivaa" tarkoittaa loogisesti ettei saa kaivella kuoppia niin että jättää ne peittämättä tai että kaivaminen muuten selvästi jää näkyväksi tms.
Itse asiassa jos jokamiehen oikeuksia aletaan hyvinkin tarkkaan syynäämään, sehän ei ole varsinaisesti mikään laki, niin kesantopelloilla ja pelloilla yleensäkin kasvukauden ulkopuolella saisi piippailla jokamiehen oikeuksien nojalla... eli kun ei aiheuta vähäistä suurempaa haittaa.
Eli jos jokin kaupunki kieltää vaikkapa puistoissa ja rannoilla tai muilla omistamillaan mailla kaivelun, voi vedota jokamiehen oikeuksiin ja mennä viipottaa piipaten ?
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Serafiina kirjoitti:
Eli jos jokin kaupunki kieltää vaikkapa puistoissa ja rannoilla tai muilla omistamillaan mailla kaivelun, voi vedota jokamiehen oikeuksiin ja mennä viipottaa piipaten ?
No ei ihan näin. Jokamiehen oikeudet eivät koske piha-alueita, viljelyksiä ja muita erityiseen käyttöön otettuja alueita... jotakuinkin näin on se sanamuoto eli ainakaan puistoissa ja uimarannoilla ei voi vedota jokamiehen oikeuteen.
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Ei taida mennä vieläkään jakeluun! Pitääkö täältä sulkea pois eräitä tyyppejä, jotka ei omaa lukutaitoa tai toimivat tarkoituksella sääntöjä vastaan!
Brossen laittama linkkihän sanoo selvästi: [ Kysy siis lupa maanomistajalta ennen kaivamisen aloittamista. ]!
Ne 'ns hämäräpiipparit', luvatta tonkijat, pilaa koko meidän kunnollisten harrastajakunnan maineen !
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Pekka Muikku kirjoitti:
Serafiina kirjoitti:
eli ainakaan puistoissa ja uimarannoilla ei voi vedota jokamiehen oikeuteen.
Nimimerkki Haarukka voisi tuohonkin vastata miten asia on!... voi voi...
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

iron maden kirjoitti:
Pekka Muikku kirjoitti:
Serafiina kirjoitti:
eli ainakaan puistoissa ja uimarannoilla ei voi vedota jokamiehen oikeuteen.
Nimimerkki Haarukka voisi tuohonkin vastata miten asia on!... voi voi...
Ilmeisesti näin on. Mutta se että ei ole sallittua jokamiehen oikeudella ei tarkoita sitä että olisi kokonaan kiellettyä.

Hiekkarannat, leikkipuistot ja aitaamattomat urheilukentät on yleiseen virkistyskäyttöön tehtyjä alueita. Jos sieltä etsii harrastuksen omaisesti pulloja, kolikoita tai koruja niin menee _minun tulkinnan_ mukaan täysin virkistyskäytön pikkiin, siinä missä hiekkakakkujen teko, nappulakengillä juokseminen tai kävelysauvoilla nurmen tökkiminen.
Jos leikkipuisto on talonyhtiön pihassa tai ranta on yksityinen niin lupa pitää olla.

Jos kunnan työntekijöillä, poliisilla tai vartiointiliikkeiden edustajilla olisi minun tulkinnastani eriävä mielipide virkistyskäytön suhteen niin varmasti olisivat tulleet häätämään pois.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

iron maden kirjoitti:Ei taida mennä vieläkään jakeluun! Pitääkö täältä sulkea pois eräitä tyyppejä, jotka ei omaa lukutaitoa tai toimivat tarkoituksella sääntöjä vastaan!
Brossen laittama linkkihän sanoo selvästi: [ Kysy siis lupa maanomistajalta ennen kaivamisen aloittamista. ]!
Ne 'ns hämäräpiipparit', luvatta tonkijat, pilaa koko meidän kunnollisten harrastajakunnan maineen !
Pari kysymystä:
1) Oletko sinä muka sulkemassa minua jotenkin täältä? :)
2) Olenko minä mielestäsi hämäräpiippari ja luvatta tonkija... sellainen, joka pilaa TEIDÄN kunnollisten maineen?
ihan kyllä tai ei riittää.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Omat mietteet vähän Muikun suuntaiset. Jos vanhassa umpimetässä toimitaan siististi jäljet peittäen ja puiden juuria säästellen, niin lupien kysely kyllä tuntuu vähän turhalta. Pienet taimikot ovat kyllä semmoisia paikkoja, jonne en kyllä menisi kaivelemaan luvankaan kanssa.
Jotenkin tuntuu, että metsänomistajan oikeuksien ja jokamiehenoikeuksien välinen kuilu menee aika suureksi, jos etsijä ei saa tehdä pientä summittaista pintamaan tongintaa, kun toisaalta metsänomistajat hakkuuttavat isoja hakkuuaukkoja ja sitten laikuttavat ne laikutuskoneella täyteen puolen metrin syvyisiä kuoppia. Näin täällä peräkylillä on vanhat kävelypolutkin suurelta osin jo tuhottu :(
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

[quote=
1) Oletko sinä muka sulkemassa minua jotenkin täältä? :)
2) Olenko minä mielestäsi hämäräpiippari ja luvatta tonkija... sellainen, joka pilaa TEIDÄN kunnollisten maineen?
ihan kyllä tai ei riittää.[/quote]

Ylläpito tarttuu toimeen, jos sen aiheelliseksi ja tarvittavaksi punnitsee!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Haarukka kirjoitti:
Hiekkarannat, leikkipuistot ja aitaamattomat urheilukentät on yleiseen virkistyskäyttöön tehtyjä alueita. Jos sieltä etsii harrastuksen omaisesti pulloja, kolikoita tai koruja niin menee _minun tulkinnan_ mukaan täysin virkistyskäytön pikkiin, siinä missä hiekkakakkujen teko, nappulakengillä juokseminen tai kävelysauvoilla nurmen tökkiminen.
Jos leikkipuisto on talonyhtiön pihassa tai ranta on yksityinen niin lupa pitää olla.
Komppaan tässä haarukkaa :D
Tamperelaisena veronmaksajana koen että olen kaupungin omistamien virkistysalueiden osaomistaja eikä tulisi mieleenkään kysyä keneltäkään mitään lupia puistoissa ja virkistysmetsissä piippailuun. Kaupungin vuokraviljelijöille olen kyllä ennen pellolle menoa harrastuksestani kertonut. ( Kaupungin kiinteistöosasto ne yhteystiedotkin on antanut)
Kyseiset puistot ovat muiden käyttäjien jäljiltä usein todella säälittävässä kunnossa. Omia iltaisia ruuvarinjälkiäni en löytäisi seuraavana aamuna.
Poliisit ovat usean kerran käyneet juttusilla ja pitäneet kivana ja siistinä harrastuksena.
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Haarukka kirjoitti:
Ilmeisesti näin on. Mutta se että ei ole sallittua jokamiehen oikeudella ei tarkoita sitä että olisi kokonaan kiellettyä.
Juuri näin. En minäkään tietenkään tarkoittanut, että puistoissa tai rannoilla piippailu olisi kiellettyä, vaan ettei jokamiehen oikeuksilla ole mitään tekemistä asian kanssa.... koska sitähän Serafiina kysyi.
Oli siinä myös se osa "jos jokin kaupunki kieltää..." ja tästä mulla on sellainen mielipide, että maanomistajan kieltoa on kunnioitettava, olipa kiellon syy mikä tahansa tai perustuipa se lakiin tai ei. Jonnekin kaukana asutuksesta olevaan metsään en kysy erikseen lupia, mutta jos maanomistaja tulisi kyselemään jotain ja haluaisi että jätän piippailematta, niin tietysti toimisin sen mukaan.
Viimeksi muokannut Pekka Muikku, 26 Elo 2015, 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

iron maden kirjoitti:Ylläpito tarttuu toimeen, jos sen aiheelliseksi ja tarvittavaksi punnitsee!
Eipä täällä ketään olla mielipiteidensä takia sulkeamassa mihinkään. Asiallinen ja rakentava keskustelu aiheesta on ihan paikallaan, vaikka se näyttää osalla nostavan tunteet pintaan. Koittakaa kuitenkin pysyä jotenkuten asiallisina ja kohteliaina. Esittäkää mielipiteitänne, perustelkaa niitä mutta älkää provosoiko, älkääkä provosoituko. Yritetään välttää juupas-eipäs-väittelyä, se ei johda mihinkään.
Kuva
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Pekka Muikku kirjoitti:
Haarukka kirjoitti:
tästä mulla on sellainen mielipide, että maanomistajan kieltoa on kunnioitettava, olipa kiellon syy mikä tahansa tai perustuipa se lakiin tai ei. Jonnekin kaukana asutuksesta olevaan metsään en kysy erikseen lupia, mutta jos maanomistaja tulisi kyselemään jotain ja haluaisi että jätän piippailematta, niin tietysti toimisin sen mukaan.
Siehän puhuit itsesi pussiin ! Miten voit tietää maanomistajan kantaa, jos et kerta kysy heiltä lupia ennakkoon ja luvitta etsit?? ...Mahdoton yhtälö!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

iron maden kirjoitti:
Pekka Muikku kirjoitti:
Haarukka kirjoitti:
tästä mulla on sellainen mielipide, että maanomistajan kieltoa on kunnioitettava, olipa kiellon syy mikä tahansa tai perustuipa se lakiin tai ei. Jonnekin kaukana asutuksesta olevaan metsään en kysy erikseen lupia, mutta jos maanomistaja tulisi kyselemään jotain ja haluaisi että jätän piippailematta, niin tietysti toimisin sen mukaan.
Siehän puhuit itsesi pussiin ! Miten voit tietää maanomistajan kantaa, jos et kerta kysy heiltä lupia ennakkoon ja luvitta etsit?? ...Mahdoton yhtälö!
Miksi lainailet ja editoit noita lainauksia miten sattuu? Nytkin näyttää että lainaamasi teksti olisi minun kirjoittama :evil:
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja V1 »

Ihanaa draamaa :lol:
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

iron maden kirjoitti:
Pekka Muikku kirjoitti:
Haarukka kirjoitti:
tästä mulla on sellainen mielipide, että maanomistajan kieltoa on kunnioitettava, olipa kiellon syy mikä tahansa tai perustuipa se lakiin tai ei. Jonnekin kaukana asutuksesta olevaan metsään en kysy erikseen lupia, mutta jos maanomistaja tulisi kyselemään jotain ja haluaisi että jätän piippailematta, niin tietysti toimisin sen mukaan.
Siehän puhuit itsesi pussiin ! Miten voit tietää maanomistajan kantaa, jos et kerta kysy heiltä lupia ennakkoon ja luvitta etsit?? ...Mahdoton yhtälö!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Noita iron madenin lainauksia minäkin kummastelin, vähän kun rauhoittuisi niin onnistuisi paremmin.
iron maden kirjoitti: Siehän puhuit itsesi pussiin ! Miten voit tietää maanomistajan kantaa, jos et kerta kysy heiltä lupia ennakkoon ja luvitta etsit?? ...Mahdoton yhtälö!
Luulen ettei tätä kai yleisesti tarvitse rautalangasta vääntää, mutta iron madenille kuitenkin:
Kaukana asutuksesta sijaitsevaan metsään tai vaikkapa kaupungin puistoon en kysy piippailulupaa, koska olen sitä mieltä ettei erillistä lupaa tarvita.
SITTEN KUN OLEN SIELLÄ PIIPPAILEMASSA, niin jos maanomistaja(tai vaikka joku kaupungin viskaali) TULISI MINULLE SANOMAAN, ettei halua hänen metsässään tai kaupungin puistossa kaiveltavan, niin en alkaisi miettimään onko mulla "oikeutta" kaivaa, vaan lähtisin kiltisti pois. Samoin jos minulla on etukäteen tiedossa kielteinen kanta, en mene piippailemaan.
En ole missään vaiheessa sanonut, että alkaisin jokaisen tahon mielipidettä etukäteen kyselemään. Jos tämä ei vieläkään sulle aukea, niin se ei ole minun vikani. :)
Viimeksi muokannut Pekka Muikku, 26 Elo 2015, 22:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bruin
Kunniajäsen
Viestit: 2187
Liittynyt: 01 Syys 2013, 17:31
Paikkakunta: Turengi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Bruin »

Ja jottei taas totuus unohtuisi niin lukekaapa tämä:

Rikoslaissa määritelty hallinnanloukkaussäännös (28 luku 11§)

Kieltää muun muassa toisen
maan kaivamisen. Hallinnan loukkauksena ei
kuitenkaan pidetä tekoa, josta on aiheutunut ainoastaan vähäinen haitta.
Tämän on katsottu tarkoittavan
sitä, ettei toisen maata saa ulkonaisesti
muuttaa toiseksi, mutta vähäisiä, haittaamattomia
jälkiä voi kuitenkin jäädä.

Näin sanoo siis laki.

Mutta miksi tässä keskustelussa syyllistetään nyt metsäkaivajia jotka kumminkin toimivat lain ja oikeuksien mukaan?
Miksei syyllistetä vanhojen karttojen tutkijoita?
Siksi että useimmat meistä syyllistyvät siihen, ja eihän siihen saa puuttua kun se on yleinen tapa, niinkö?
Jotenkin tuntuu siltä ettei tällä palstalla monellakaan ole puhtaat jauhot pussissa!
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Ok!
Jätetään muillekkin tähän asiaan kommentointi -tilaa, sillä minun puolesta tää on loppuunkäsitelty meidän kesken! Kukin taaplatkoon omalla tyylillään ! Mies menee ja tulee ja itse vastaa tekemisistään!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Nurkka
Metallinetsijä
Viestit: 101
Liittynyt: 03 Heinä 2015, 20:00

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Nurkka »

brosse kirjoitti:Tämän kun jaksatte lukea, tai vaikkapa haette vain sanan "kaivaa" :)

http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Us ... keu(17111)
Ei ole ihme jos tästä tulee kinaa, kun tuolla annetaan jo "ristiriitaisia" vastauksia:
Saako kukkia siirtää metsästä kukkapenkkiin?

Asiasta säädetään rikoslain 28 luvussa 14 pykälässä. Lähtökohtaisesti saa, jos ottaminen voi tapahtua siten ettei toisen maalle jää pysyviä jälkiä (ei muutu ulkonaisesti toiseksi). Laissa ei ole määritelty mitä luonnonvaraisten kukkien osia saa kerätä. (jos ollaan tarkkoja, kukka on putkilokasvin yksi osa; lainsäätäjän pieni virhe...). Kun otetaan kasvi juurineen, ottamisen tulee olla pienimittakaavaista, koska muutoin toisen maalle tulee näkyviä muutoksia. Rikoslain hallinnanloukkaussäännös (11§), kieltää kaivamasta toisen maata siten, että siitä aiheutuu vähäistä suurempaa haittaa.

Saako järvestä tai yksityismailta ottaa kiviä?

Maa-aineksia kuten kiveä ei saa ottaa toisen maalta ja vedestä. Vähäisessä määrin voi ottaa kiviä, jos siitä ei ole vähäistä suurempaa haittaa. Toisen maata ei saa kaivaa. Geologista tutkimusta varten saa ottaa näytteitä
Jälkimmäinen vastaus on muutenkin hassu, kun ensin kieltää ja heti seuraavassa lauseessa sallii.

Jokamiehen oikeudet esite:
http://www.ym.fi/download/noname/%7B1A3 ... 4%7D/57648

Tuolla kaivamisesta sanotaan:
"Toisen maalle ei saa rakentaa eikä sitä saa kaivaa niin että jää pysyviä jälkiä."
Ja viitataan rikoslain kohtaan Hallinan loukkaukkaus , joka kieltää kaivamisen, mutta toteaa "Hallinnan loukkauksena ei kuitenkaan pidetä tekoa, josta on aiheutunut ainoastaan vähäinen haitta."
Muita rajoituksia metsäpiippailuun en löytänyt. - ellei siihen lasketa elävien puiden vahingoittamista. Tai liikkumista viljelyksessä olevilla pelloilla.

Tuossa esitteessä kielletään kieltäminen (kieltotaulut) (viittaus rikoslakiin) ja toisen jokamiehen oikeuksien rajaaminen.
"Jokamiehenoikeuksia käytetään toisen maalla ja vesillä. Jokamiehenoikeuden käyttäjä vastaa itse siitä, ettei toiminnallaan vahingoita toisen omaisuutta tai haittaa maanomistajan maankäyttöä. Maanomistaja ei saa estää jokamiehenoikeuden käyttämistä ilman laillista perustetta."

Jos kuopat ovat maltillisia ja puiden juuria ei katkota, en näe mitään velvoitetta lupien kysymiseen etukäteen metsässä piippailuun.
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Puistopiippailun osalta olen samaa mieltä kuin Haarukka, Fisherman ja Pekka Muikku. Ja myönnän, että en ole pyytänyt kuopiolaisena Kuopion kaupungilta lupaa virkistysharrastukselleni eli puistopiippailulle. Ja virkistyskäyttöä vartenhan nuo puistot on tarkoitettu.

Tänä kesänä olen harrastanut täysin avoimesti jopa keskellä kirkasta päivää kaupungin puistotyöntekijöiden silmien alla ja heistä yksikään ei ole tullut kieltämään harrastamistani. Jos he olisivat kieltäneet harrastamiseni, niin tietysti olisin siltä erää kohteliaasti lopettanut.

Mielestäni puistopiippailua on mahdollista harrastaa niin siististi, ettei vähäistä suurempaa haittaa muodostu. Jos on yhtään näyttänyt siltä, että kohdetta en saa siististi nostettua ylös, niin silloin sellainen kohde on saanut jäädä maan sisään.

Minulla on tällä hetkellä luvat kahdelle eri peltokohteelle ja ne riittävät minulle tällä hetkellä. Ne kohteet ovat tällä hetkellä tarjonneet aivan riittävästi hyviä löytöjä ja "säväreitä". Metsäetsintä ei ole juurikaan kiinnostanut.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
JosipZugasvili
Metallinetsijä
Viestit: 168
Liittynyt: 20 Elo 2011, 18:53
Paikkakunta: Akaa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja JosipZugasvili »

Minä toimin näissä hommissa Suomen lain puitteissa, höystettynä vielä lisäkohteliaiauudella.

Minä en toimi Esson baarissa kuullun, foorumi-mielipiteiden, kadunmiesten olettamusten, tuulen suunnan tai minkään muunkaan irrelevantin mukaan.

Kuten jo sanottu, jokamiehenoikeus kieltää vähäistä suuremman haitan aiheuttamisen. Se ei kiellä humuksen penkomista, varsinkaan kun peittää jäljet. Pelto taas on maatalousmaata. Se on siis viljelys, jota ei tongita ilman lupaa, vaikka näkyvää kasvustoa ei sillä hetkellä paikalla olisi. Mikäli raastupaan mennään, tuossa voi käydä miten tahansa ja mikäli paikalla on esimerkiksi syysviljaa, kusessa on sitten varmasti.

Sitten tuolla väitettiin, että löytö on maanomistajan omaisuutta. No ei varmasti ole. Se on joko löytötavaraa tai sitten se on ilmoitettava museolle. Löytötavarasta on ihan oma lainsäädäntönsä, eikä maanomistajalla ole mitää sijaa siinä asiassa.

Kolmqs täällä esiintynyt "fakta" on se, että luonnonsuojelualueella ei saa kaivaa. Asiahan riippuu täysin suojelun tasosta. Esimerkiksi Natura-alueilla pätevät lähtökohtaisesti kaikki jokamiehenoikeudet ja maanomistajan takana ovat lisäksi myös metsästys- ja kalastusoikeudet sekä puutavaran otto-oikeus aukkohakkuita lukuunottamatta.

Myös museoviraston ohjeistuksessa on paljon asioita, jotka ovat moraalisesti hyviä ohjeita, mutta eivät lainsäädäntöä. En siis tässä kehoita ketään rikkomaan ehdointahdoin 200 metrin suoja-aluetta, kaivelemaan useita selkeästi saman aikakauden esineitä samasta paikasta jne. Museovirasto ei kuitenkaan toistaiseksi laadi lakeja, vaan ohjeistuksia, joita toki on syytä noudattaa. Museovirasto nimittäin kylöä vaikuttaa tuleviin lakeihin.

Kum joukossa on ihan uusia harrastajia, voisi kuitenkin toivoa, että omia olettamuksia ei esitetä lakitekstinä. Jos väittää, että jokin asia on kielletty, pitäisi olla suhteellisen helppoa osoittaa viite lakipykäliin, kuten tuossa on tehtykin, tosin päivastaisessa tarkoituksessa.
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Josipilla hyvää tekstiä. Pari näkökulmaa lisäisin siihen omasta puolestani, ihan varmaan selkeitä asioita. Ainakin tiheämmässä metsässä homma menee helposti vähän työläämmäksi kuin pelkästään humuksen tonkimiseksi, koska juuria on paljon ja tiheässä. Löytö voi olla ehkä yllättävänkin syvällä joten kaivelemaan joutuu juurien verkostossa. Siinä saattaisi tulla halu jyystää ne juuret vaikka millä tavalla tieltä pois.

Löytö voi olla automaattisesti maanomistajan omaisuutta,jos sen selkeästi voi osoittaa jonkun edellisen asukkaan ja sukulaisen tavaraksi. Vaikka isotaatan puukko tai taskukello. Ja tuskin 105 vuotias pyykkipata kiinnostaa ketään muuta kuin talon nykyisiä asukkaita. Jos tunkioista ja vastaavista löytyy jotain vähänkään järkevää, niin taloonhan ne mielestäni kuuluvat, ovat tilan/talon historiaa. Autioituneiden paikkojen löydöille ei usein ole ketään löydöistä kiinnostunutta taloon jotenkin kuuluvaa henkilöä tiedossa. Jos löytäisin tilalta yli 100 vuotiaan sormuksen vaikkapa, niin jos ei onnistu omistajan sukulaisten selvittäminen, niin silloin se pysyy talossa edelleenkin.

Meillä on tiedossa kaikki isännät 465 vuoden ajalta ja koitan tutkia kylän/talon historiaa. Tämä ehkä vähän selittää sitä, miksi olisin niin hiilenä, jos joku vieras piippailija löytäisi ja veisi pois esineitä pelloilta ja metsistä, olkoonkin vaikka mitä krääsää. Kun kirkonkirjoista yms tutkii entisiä asukkaita, niin paikka herää ihan eri tavalla eloon.
Kun itsellä on aikaa rajallisesti käytettävissä etsimiseen ja sen takia hommaa riittää vuosiksi eteenpäin, niin toivoisi että ne krääsät ovat paikoillaan odottamassa meikäläistä, eivätkä lähde vieraan mukaan.

No, taisi jo lipsahtaa asian ohitse, pahoittelut siitä. :roll: :wink:
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iipe »

Serafiina kirjoitti: Meillä on tiedossa kaikki isännät 465 vuoden ajalta ja koitan tutkia kylän/talon historiaa. Tämä ehkä vähän selittää sitä, miksi olisin niin hiilenä, jos joku vieras piippailija löytäisi ja veisi pois esineitä pelloilta ja metsistä, olkoonkin vaikka mitä krääsää. Kun kirkonkirjoista yms tutkii entisiä asukkaita, niin paikka herää ihan eri tavalla eloon.
Kun itsellä on aikaa rajallisesti käytettävissä etsimiseen ja sen takia hommaa riittää vuosiksi eteenpäin, niin toivoisi että ne krääsät ovat paikoillaan odottamassa meikäläistä, eivätkä lähde vieraan mukaan.
En nyt mitään riitaa halua haastaa, mutta mitä kun meillä on tiedossa joka isäntä yli 600v. päähän. Ja juuri täältä varsinais suomesta/ stadista...Se kenellä on tieto kauimmas, saa käydä kaivelemassa vai? Eikös jokamiehenoikeus (ja/muinaismuistolaki) ole tehty juuri tälläisten sinun tyylisten ajatteijoiden varalle?
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Vastaa Viestiin