Peltoja !?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Iipe, jos nyt jätetään metsät pois kuvioista ja ajatellaan pelkästään peltoja, niin oletko tosiaan sitä mieltä, että voit jokamiehen oikeuden nojalla tulla kaivelemaan toisen pellolle, vaikka tämä ei sitä hyväksy ?
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Rasvaton
Metallinetsijä
Viestit: 312
Liittynyt: 30 Touko 2013, 23:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Rasvaton »

Asialliasta juttua JosipZugasvililtä mutta minuakin jäi tuo löytöjen omistussuhde mietityttämään... en nyt sano miten asiat ovat mutta pohdin että eikö maaomistaja ole kuitenkin se jota pitäisi ensisijaisesti olettaa esineen omistajaksi? Vanhempia esineitä koskee tietenkin muinaismuistolaki mutta mietin myös tuota vanhempien esineiden omistussuhdetta mistä Serafiina kirjoitti...

Tässä ote muinaismuistolaista:

2 LUKU

Irtaimet muinaisesineet

16 §

Sen, joka löytää rahan, aseen, työkalun, koristeen, astian, kulkuvälineen tai muun sellaisen esineen, jonka omistajaa ei tiedetä ja mikä voidaan olettaa vähintään sadan vuoden vanhaksi, on viipymättä toimitettava esine sellaisenaan puhdistamattomana löytöpaikkaa sekä löytöön liittyviä olosuhteita koskevine tarkkoine tietoineen muinaistieteelliselle toimikunnalle...


Jos löydän yli satavuotiaan esineen jonka on varmuudella Serafiinan isovanhemmat hukanneet tai kätkeneet niin onko perillinen silloin esineen omistaja vai pitääkö alkuperäisen hukkaajaomistajan olla hengissä? Tilanne esim että Serafiina on on itse hukannut suvussa 200v kulkeneen perintökorunsa jonka pystyy todistamaan omakseen.

Tässä vielä pari otetta löytötavaralaista:

1 §

Yleissäännös

Tämä laki koskee löytötavaran talteen ottamista ja käsittelyä.

Laki ei koske:

1) esinettä, jonka omistaja on ilmeisesti hylännyt...

6 §

Vähäarvoisesta löytötavarasta ilmoittaminen

Vähäarvoisen löytötavaran talteen ottamisesta, joka on tapahtunut muualla kuin 5 §:ssä tarkoitetussa laitoksessa, on löytäjän ilmoitettava omistajalle, jos tämä on tiedossa. Vähäarvoisen löytötavaran, jonka omistaja ei ole vaikeudetta selvitettävissä, saa löytäjä pitää.


Itse olen kyllä löytöjen suhteen mennyt ihan omantunnon ja järjen mukaan, eikä ole tullut sellaista oloa että pitäisi löydettyjä esineitä maaomistajille mennä näyttämään jos ei ole muusta ollut puhetta. Poikkeuksena erään hopelusikan varren mistä löytyi nimikirjaimet ja vuosiluku mutta eipä tälle omistajaa löytynyt.
Pelloille olen luvat kysynyt. Metsiin hyvin harvoin vaikka olen miettinyt että hyvähän se olisi kysyä luvat metsiinkin kaikenlaisten väärinkäsitysten ja negatiivisen julkisuuden välttämiseksi kun kyseessä on kuitenkin tälläinen marginaaliharrastus, tosin eipä ole kukaan koskaan pahasti katsonut toimiani.
-Aka Sorex Pro
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iipe »

Serafiina kirjoitti:Iipe, jos nyt jätetään metsät pois kuvioista ja ajatellaan pelkästään peltoja, niin oletko tosiaan sitä mieltä, että voit jokamiehen oikeuden nojalla tulla kaivelemaan toisen pellolle, vaikka tämä ei sitä hyväksy ?

Mun piti nyt aamusti tulla editoimaan tuo koko viesti pois, kun olisiko tullut otettua eilen muutama liikaa. Mutta eihän se nyt enää passaa.


Laki taitaa olla tuota jokamiehenoikeutta vahvempi oikeuttaja..?
En nyt ole kumpaakaan niin tarkkaa edes lukenut, mutta muitten lainauksista ym. on sellainen käsitys minulle jäänyt. Jos ei aiheuta suurempaa haittaa ja silloin kun siellä ei ole viljelystä. Noinko siellä lukee?

Se miten itse toimisin, omille pelloille jonkun ilmaannuttua ei liity tähän. Eikä se mikä on hyvä tapa tai mitä museo tai joku foorumi suosittelee.

Mitä laki sallii?!

(vaikka sekin on vain se yksi iso muinaismuisto)
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
JosipZugasvili
Metallinetsijä
Viestit: 168
Liittynyt: 20 Elo 2011, 18:53
Paikkakunta: Akaa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja JosipZugasvili »

Maanomistajan voi toki olettaa löydön omistajaksi ja joskus se on päivänselvää. Jokainen täysjärkinen myös luovuttaa esim maanomistajan isoisän kihlasormuksen maanomistajalle.

Mutta laissa on ihan oma proseduurinsa löytötavaralle. Nykyisin raja taitaa olla 20 euron kohdalla ja sen arvon ylittävä esine toimitetaan löytötavaratoimistoon ja mikäli omistaja löytyy, löytäjä on oikeutettu löytöpalkkioon, mikäli sen haluaa.

Sitten on vielä sellainen aspekti, että se isoisän kihlasormus ei suinkaan lain mukaan kuulu automaattisesti talonväelle. Kas kun noinkin suuren tunnearvon esineeseen saattaa olla kiinnostusta myös sillä kaupunkilaisserkulla, jolla perintökaaren mukaan on ihan yhtä suuri oikeus kyseiseen esineeseen. Miten tuosta dilemmasta selvitään ns maalaisjärjellä? Vai olisiko tietyissä tapauksissa sittenkin syytä noudattaa sitä lakia? Laki on laadittu juuri siksi, että laillinen omistussuhde selvitettäisiin. Esimerkiksi isoisän kihlat saattavat olla tunnearvoltaan kuolinpesän merkittävin esine. Isoisän sarkahousuihin tuskin liittyy kovin suuria ambitioita.
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

ViestiKirjoittaja JosipZugasvili » Pe Elo 28, 2015 12:37 pm
(Sitten tuolla väitettiin, että löytö on maanomistajan omaisuutta. No ei varmasti ole.)

(JosipZugasvili » La Elo 29, 2015 10:43 am
Maanomistajan voi toki olettaa löydön omistajaksi ja joskus se on päivänselvää. Jokainen täysjärkinen myös luovuttaa esim maanomistajan isoisän kihlasormuksen maanomistajalle.)


Mitä se josip sekoilee noin ! Huomaat kai itsekkin mitä tuli sanottua!!
Näitä juttuja ei nyt ihan mutu tuntumalla kommentoida! Lukekaa ja oppikaa niin, ette itse sorru väärien tietojen levittämisiin!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

ViestiKirjoittaja Rasvaton » La Elo 29, 2015 5:26 am
Pelloille olen luvat kysynyt. Metsiin hyvin harvoin vaikka olen miettinyt että hyvähän se olisi kysyä luvat metsiinkin kaikenlaisten väärinkäsitysten ja negatiivisen julkisuuden välttämiseksi kun kyseessä on kuitenkin tälläinen marginaaliharrastus, tosin eipä ole kukaan koskaan pahasti katsonut toimiani.[/quote]

Sul on homma hanskassa ja kiitettävän hyvin! Onnea metallinetsintään!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Rasvaton kirjoitti: Pelloille olen luvat kysynyt. Metsiin hyvin harvoin vaikka olen miettinyt että hyvähän se olisi kysyä luvat metsiinkin kaikenlaisten väärinkäsitysten ja negatiivisen julkisuuden välttämiseksi kun kyseessä on kuitenkin tälläinen marginaaliharrastus, tosin eipä ole kukaan koskaan pahasti katsonut toimiani.
iron maden kirjoitti:Sul on homma hanskassa ja kiitettävän hyvin!
No niin! :) Jokos sinä iron maden nyt olet sitä mieltä, että mulla myös on homma hanskassa kiitettävän hyvin, sillä samoin minä kysyn pelloille luvat, mutta metsiin hyvin harvoin... toimin siis ihan niinkuin Rasvatonkin? Ei minunkaan toimiani koskaan pahasti ole katseltu, uteliaan kiinnostuneina kyllä toisinaan.
Viimeksi muokannut Pekka Muikku, 31 Elo 2015, 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Janisyd
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Touko 2015, 16:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Janisyd »

NONIIIN !! Pienestä pelto kyselystäni tulikin pitkä keskustelu :D
Remontin sain hoidettua kotoa poies alta nii pääsi tännekkiin lukemaan vastauksia.

Montaa eri mieltä ihmiset ovat nuista metsistä. Itse olen kysynyt kerran mökki naapurilta luvat hänen mailleen(metsää) mutta muihin metsiin ei pahemmin ole tullut kyseltyä lupia. Pieniä kuoppia on tullut siellä tehtyä ( kakki peitetty oikea oppisesti) juuria ei ole katkottu. Nyt miulle kuitenkii jäi vielä vähän auki, että tarviiko metsiin tosiaan luvat ?

Pari kivaa peltoa on tullut löydettyä ja omistajana Etelä-Karjalan Osuuskauppa.. Pitääkin vähän tiedustella keneltä saisi luvat kysyttyä :mrgreen:
Kuva

- Garrett AT Gold
- Garrett Pro-Pointer AT
- Garrett Edge Digger
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Suurin hankaluus se omistajan selvittäminen varmasti onkin.
Mulla on ikäänkuin "hakemus vetämässä" muutamalle isommalle tilalle, jotka omistaa helsingin kaupunki. Pahoin pelkään, että siellä koetaan "helpoimmaksi" antaa kieltävä päätös ja vaikka päätös olisikin myötämielinen, niin asia pitää varmasti sopia "tilan pitäjien" kanssa. Sen porukan yhteystietoja taas ei ole missään, mutta katsotaan miten asia etenee. Onkos kellään kokemusta "kaupungin luvista" - vaikka juuri helsinginkin?
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Avatar
Janisyd
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Touko 2015, 16:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Janisyd »

http://www.maanmittauslaitos.fi/kiintei ... vittaminen

Tuolta selvitin kiinteistö tunnuksen ja maanmittauslaitoikselta kyselin myös kuka omistaa kyseisen pläntin. Kertovat kyllä omistajan, mutta ei muuta.. :roll:

Edit: huomasin virheen tuossa mun aiemmassa tekstissä : ei kakki vaan kaikki :D :D :D
Kuva

- Garrett AT Gold
- Garrett Pro-Pointer AT
- Garrett Edge Digger
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

jarpat kirjoitti: Onkos kellään kokemusta "kaupungin luvista" - vaikka juuri helsinginkin?
Helsingistä ei ole kokemusta, mutta yksityisten maanomistajien lisäksi on kokemusta Iisalmen kaupungista, Lapinlahden kunnasta, Ylä-Savon Sotesta ja Ylä-Savon Seurakuntayhtymästä. Piippailuluvan saanti on ollut kaikissa nopea läpihuutojuttu, luvat ovat tulleet samantien.

Itseasiassa lupien saaminen näistä instansseista on tuntunut jotenkin paljon helpommaltakin kuin yksityisiltä. Ehkä siksi ettei luvan myöntäjillä ole henkilökohtaista tunnesidettä alueisiin jota he tai suku eivät omista. Ei sen puoleen, kyllä yksityisiltäkin luvat ovat tulleet, mutta yksityiset ovat halunneet enemmän tietoa asiasta.
Luulen että paljon on kiinni tavasta kysyä. Itse en koskaan lähesty maanomistajaa tai sen edustajaa tyyliin "minä harrastan, minä toivon löytäväni, haluaisin etsiä jne." vaan enemmänkin siitä lähtökohdasta, että maanomistajalla on nyt tilaisuus hyötyä tälllaisesta harrastuksesta, jonka myötä pelto tai metsäalue on puhtaampi kaikenlaisista roskista... ja ehkä minäkin siinä sivussa löydän jotain kiinnostavaa. Kiteytettynä lähdetään siitä, mitä maanomistaja hyötyy eikä siitä mitä minä haluan ja toivon.
Avatar
Janisyd
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Touko 2015, 16:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Janisyd »

Heei, hienoja vinkkejä :) Tänks :mrgreen:
Kuva

- Garrett AT Gold
- Garrett Pro-Pointer AT
- Garrett Edge Digger
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Juupajuu... mielestäni melko selkeästi kyselin, että pääsiskö pelloille tai keneltä pitää kysyä ja kaupunki vastaa:
" Hei
se osa alueesta mikä ei ole vuokrattu xxxxxxx tilalle, meidän tulee ehtiä selvittämään onko se vuokrattu jollekkin muulle taholle esim. viljelyyn.
ystävällisin terveisin
xxxxxxx xxxxxxx
"

ööö... :| eli...? :roll:

Mä en tosta vastauksesta saanu kyllä oikein mitään irti...
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Avatar
Janisyd
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Touko 2015, 16:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Janisyd »

No joo onhan tuo aikamoinen vastaus :D Ihan mielenkiinnosta kyselisin että minkälaisen "hakemuksen" laitoit sinne menemään ? Mitä kirjoitit ? Meinaan tässä itsekkin muutaman iimeilin laittaa ja mietin, että mitä ja miten kirjottaisin :?:
Kuva

- Garrett AT Gold
- Garrett Pro-Pointer AT
- Garrett Edge Digger
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kysykää että: "Onko teillä mitään sitä vastaan, että..."
Tulee varmemmin myönteinen päätös kun kieltävään pitäisi keksiä joku selitys ;)

Kysymykseen: "Saanko..." on helppo vastata ei perustelematta.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja jarpat »

No sitä tavanomaista, että olisiko mahdollista päästä tutkimaan, tai että keneltä tulisi asiaa tiedustella ja että tarkoitus olisi katsoa josko mahdollisesti löytyy mitään alueen historiaa valottavaa ja että tulee samalla noukittua roskat pois ja että "mahdolliset" kuopat kyllä peitellään ja että mikä alue hyvänsä kelpaa jne.. Vähän eri muodossa, mutta sisältö oli about tuo. Vastauksesta voi tosiaan ajatella, että joko oon vähän tyhmä tai sitten oisko vastaaja ollut hiukan kiireinen tai jtn.

Joidenkin ihmisten ulosanti on kyllä sellaista, että jos niillä on päässä selkeänä jokin asia, jonka selittämiseen kertakaikkiaan tarvitaan 50 sanaa, niin hän on mielestään kertonut jo kaiken sen seitsemän sanan jälkeen ja ne voi ne seitsemän sanaa olla täysin irrelevanttejakin...
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Pekka Muikku kirjoitti:
Luulen että paljon on kiinni tavasta kysyä. Itse en koskaan lähesty maanomistajaa tai sen edustajaa tyyliin "minä harrastan, minä toivon löytäväni, haluaisin etsiä jne." vaan enemmänkin siitä lähtökohdasta, että maanomistajalla on nyt tilaisuus hyötyä tälllaisesta harrastuksesta, jonka myötä pelto tai metsäalue on puhtaampi kaikenlaisista roskista... ja ehkä minäkin siinä sivussa löydän jotain kiinnostavaa. Kiteytettynä lähdetään siitä, mitä maanomistaja hyötyy eikä siitä mitä minä haluan ja toivon.
Aina käyn henkilökohtaisesti maanomistajan luona.Itse ensin esittelen itseni ja kerron mitä harrastan ja miten. Lupaa kysyessäni alotan aina että 'olisiko mitenkään mahdollista että..!
Sama mieltä Pekan kanssa että luvanpyyntökeskusteluissa tulee teroittaa sitä, että samalla pellot siivoutuvat romuraudasta . Olen vieläpä eri maanomistajien pelloilta löydetyt raudat lajitellut peltipönttöihin(10-20 litran tyhjiä maalipönttöjä. ) Kun tollasen vie lokakuulla isännälle näytille, täynnä löydettyä rautaa, niin on se tyytyväinen . Siksi saan luvat aina kysyessäni niitä koska usea isäntä on sanonut esim että ..on molemminpuolinen hyöty harrasteestani! Sana on jo levinnyt laajalle!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

jarpat kirjoitti:
" Hei
se osa alueesta mikä ei ole vuokrattu xxxxxxx tilalle, meidän tulee ehtiä selvittämään onko se vuokrattu jollekkin muulle taholle esim. viljelyyn.
ystävällisin terveisin
xxxxxxx xxxxxxx
"

Mä en tosta vastauksesta saanu kyllä oikein mitään irti...
Aika outoa kun täälpäin maanomistajat päätttää mitä heidän pelloilla touhutaan. Tuohon ei vaikuta yhtään se että maanomistajan pellot olisikkin vuokrattuna muille viljelijöille! Mie ohitan vuokraajat ja haen aina luvat vuokraisännältä eli maanomistajalta! Maanvuokraajalla ei ole mitään sanomista siihen kun etsin maanomistajan omistamilla pelloilla! ( Normit täytyy tietää, ei sotketa satoja,viljelyksiä jne vaan etsitään mm kylvöä ennen keväällä ja sadonkorjuun, niiton jälkeen jne)
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

jarpat kirjoitti:Juupajuu... mielestäni melko selkeästi kyselin, että pääsiskö pelloille tai keneltä pitää kysyä ja kaupunki vastaa:
" Hei
se osa alueesta mikä ei ole vuokrattu xxxxxxx tilalle, meidän tulee ehtiä selvittämään onko se vuokrattu jollekkin muulle taholle esim. viljelyyn.
ystävällisin terveisin
xxxxxxx xxxxxxx
"

ööö... :| eli...? :roll:

Mä en tosta vastauksesta saanu kyllä oikein mitään irti...
Ymmärtäisin tuon niin, että tarvitsevat aikaa tarkistaakseen tuon osa-alueen tilanteen, onko kaupungin hoteissa vai onko vuokraisännän hallussa. Eli ei vielä vastausta suuntaan tai toiseen ?
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Haarukka kirjoitti:Kysykää että: "Onko teillä mitään sitä vastaan, että..."
Tulee varmemmin myönteinen päätös kun kieltävään pitäisi keksiä joku selitys ;)

Kysymykseen: "Saanko..." on helppo vastata ei perustelematta.
Psykologista sodankäyntiä. Tulee mieleen panttivankineuvottelijat kieli keskellä suuta.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

iron maden kirjoitti:
jarpat kirjoitti:
" Hei
se osa alueesta mikä ei ole vuokrattu xxxxxxx tilalle, meidän tulee ehtiä selvittämään onko se vuokrattu jollekkin muulle taholle esim. viljelyyn.
ystävällisin terveisin
xxxxxxx xxxxxxx
"

Mä en tosta vastauksesta saanu kyllä oikein mitään irti...
Aika outoa kun täälpäin maanomistajat päätttää mitä heidän pelloilla touhutaan. Tuohon ei vaikuta yhtään se että maanomistajan pellot olisikkin vuokrattuna muille viljelijöille! Mie ohitan vuokraajat ja haen aina luvat vuokraisännältä eli maanomistajalta! Maanvuokraajalla ei ole mitään sanomista siihen kun etsin maanomistajan omistamilla pelloilla! ( Normit täytyy tietää, ei sotketa satoja,viljelyksiä jne vaan etsitään mm kylvöä ennen keväällä ja sadonkorjuun, niiton jälkeen jne)
Mitäköhän lain kirjain tähän sanoisi. Vuokraajalla on hallintaoikeus käsittääkseni ja maksaa maan käytöstä. Piippaaja on tuossa kuviossa mielestäni kolmas osapuoli. Jos omistaja antaa luvan, niin onko hänellä siihen oikeutta vuokrasopimuksen nojalla ?

Eihän asunnon vuokraajakaan voi antaa lupaa jollekin ulkopuoliselle mennä asuntoon, jos huvittaa, kysymättä asukkaalta eli vuokralaiselta. No joo, kotirauha yms, vähän huono esimerkki ehkä.

Aloin nyt vaan pohtimaan tätä, mikä on varmin, selvin ja laillisin tapa hoitaa luvat, jos on kaksi tahoa tarjolla.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

No pelloissa ja metsissä maat on maanomistajan omaisuutta, samoin maasta löydetyt!
Vuokraaja ei siis lain mukaan saa viedä pois mitään, mikä kuuluu maanomistajalle!
Vuokrapellolta hain sen 'käärmekivenkin' ja siihen luvan antoi maanomistaja, koska se oli hänen omaisuutta,ei vuokralaisen!
Kuva
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Janisyd
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Touko 2015, 16:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja Janisyd »

Hiano !!
Kuva

- Garrett AT Gold
- Garrett Pro-Pointer AT
- Garrett Edge Digger
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Pekka Muikku kirjoitti: Jokos sinä iron maden nyt olet sitä mieltä, että mulla myös on homma hanskassa kiitettävän hyvin, sillä samoin minä kysyn pelloille luvat, mutta metsiin hyvin harvoin... toimin siis ihan niinkuin Rasvatonkin? Ei minunkaan toimiani koskaan pahasti ole katseltu, uteliaan kiinnostuneina kyllä toisinaan.
(Kun luin nuo zyrtekin ohjeet luvista niin hellitin!......sekun kukin taplatkoot tyylillään, kun ihan noin neuvotaan!)
Muistutus lupa-asioista

ViestiKirjoittaja ZyrTech » Ma Syys 16, 2013 3:41 pm
Nyt näyttää siltä, että luvaton metallinetsintä on lisääntynyt huomattavasti tänä vuonna ja minulle on tullut joitakin huolestuneita kyselyitä, pitäisikö asialle tehdä jotain foorumilla. Osasyynä lienee muutamat arvokkaat löydöt, jotka on päässyt medioiden hehkutukseen asti ja aiheuttaneet jonkinnäköisen rysäyksen uusia metallinetsijöitä kaivelemaan kuoppia. Uusilla etsijöillä ei kuitenkaan aina ole säännöt tiedossa tai niistä ei välitetä, joka tapauksessa sääntöjen noudattamattomuudesta on lopulta kaikille harrastelijoille vain haittaa.

Tästä syystä aarremaanalla.com -foorumin moderaattorit ovat päättäneet julkaista muistutuksen perussäännöistä, jotka koskevat metallinetsintää metallinilmaisimilla. Säännöt koskevat kaikkia, niin uusia kuin kokeneita harrastajia.

Ehdottomasti kielletyt alueet
• Museoviraston suojelemat alueet, kiinteät muinaismuistot


Luvanvaraiset alueet
• Viljeltävät, käytössä olevat pellot ja niityt
• Piha-alueet
• Puistot kaupungista/kunnasta riippuen


Varsinkin luvattomista peltopiippareista on tullut valituksia huolestuttavan paljon eri puolelta Suomea.

(Minä itse siis yhä kysyn sekä metsiin että peltoihin luvat, kuten edelleen !)




Tuo ohje antaa luvan etsiä ja kaivella vapaasti, ilman maanomistajan lupaa metsissä !
Viimeksi muokannut iron maden, 01 Syys 2015, 20:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Peltoja !?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

..
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Vastaa Viestiin