Wilhartin kausi 2016

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Moro! Olen enemmän tällä kaudella keskittynyt eurojahtiin, mutta jokunen vanhakin osunut eteen. Viimeisimmät tänään ja eilen. Kauteen on mahtunut paljon euroja ja markkoja, mutta postaan kollaasin kuitenkin tänne puolelle :)

Kesä alkoi tasavartisella lähipuiston kukkulalta. Todennäköisimmin tullut mullan mukana:
Kuva

Heti perään pasahti ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen selwä:
Kuva

Nämä jäivät kanssa mieleen vanhasta venevalkamasta. Olivat nätisti samassa montussa kiven vieressä. Tässä tietenkin kiillotettuna:
Kuva

Kesän paras örepotti tuli vanhan kärrytien viereiseltä niityltä:
Kuva

Se ainoa kulta tänä kesänä tähän asti:
Kuva

Minie-kuulia olin löytänyt yhden aiemmin ja senkin öre-niityltä. Sitten osui kohdalle rinne, johon niitä oli tussautettu useita yhteen läjään:
Kuva

Puistosta löytyi massipussi:
Kuva

Kadonnutta viikinkileiriä etsiessä löytyi metsästä yksinäinen veitsi. Ei viikkariaikaa, mutta satoja vuosia lie silti:
Kuva

Eurojahdissakin voi joskus onnistaa:
Kuva

Minä näen tässä hauenpääriipuksen. Mitä te näette? Löytyi eilen, joten on vielä mulla jos joku haluaa lisäkuvia:
Kuva

Kuva

Ja tämän päiväinen löytö jopa viikinkiajalta:
Kuva
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
ThePiippailija
Kunniajäsen
Viestit: 1539
Liittynyt: 23 Syys 2013, 13:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja ThePiippailija »

Hienosti on löytynyt. Toiseksi alin oisko kirjan klipsi? Alin kyllä minusta ihan selvää rautakautta. :)
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Nuo kaksi alinta ovat samasta esineestä. Kirjan klipsejä olen löytänyt monia. Tuo ei vaikuta sellaiselta mitenkään. Tuo halkio on "suu"...
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
ThePiippailija
Kunniajäsen
Viestit: 1539
Liittynyt: 23 Syys 2013, 13:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja ThePiippailija »

Eikös toi pötkylä oo alin? Tietämättömälle tulee tuosta mieleen kirjanklipsi. :D
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Joo, sori :) Toiseksi ja kolmanneksi alin samasta esineestä :). Eihän tässä tietoa nyt jokaisesta niin itselläkään...

Edit: mun löytämissä kirjan klipseissä reikä on ollut aina "toisin päin" kuin tässä esineessä. Riipuksissa reikä on taas kuvan esineen tavoin. Tiedä sitten varmaksi :)
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
roopex1
Metallinetsijä
Viestit: 384
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 19:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja roopex1 »

Olipa pikkunen kukkaro ollu jollaki :D Mitä kolikkoja oli sisällä?
Garret ace 350.
Garret propinpointter.

Vanhin löytämä kolikko: 1/6 öre 1667
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

roopex1 kirjoitti:Olipa pikkunen kukkaro ollu jollaki :D Mitä kolikkoja oli sisällä?
Markkarahhoo 60-70-luvulta.
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10493
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Hieno puukon/ veitsen kahva viikinki/ristiretki-ajalta (alin). Harvinainen löytö. Olen löytänyt samanlaisen. Laitan illalla kuvan siitä.
Toiseksi alin voisi olla hihnanpää ja luonnollisesti samalta ajalta kuin veitsenkahva. Näkyykö siinä niitin paikkaa?
Onnittelut todella hienoista löydöistä :D

Edit: Tässä lupaamiani kuvia löydöstäni:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Kiitos Leijona kuvista :)

Itse olen edelleen enemmän riipuksen kuin hihnanpäähelan kannalla, koska olen savolainen änkyrä 8) . Taus on aivan sileä:


Kuva

Kuva

Kuva
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
Astalo
Raavas Tonkija
Viestit: 776
Liittynyt: 02 Loka 2012, 04:23
Paikkakunta: Rautjärvi
Viesti:

Re: Wilhartin kausi 2016

Viesti Kirjoittaja Astalo »

Sen ajan menetelmillä oli varmasti aika hankalaa tehdä syvä kapea rako metalliosaan, joten vaikea uskoa, että rako olisi tehty vain pelkkää koristetarkoitusta varten. Pelkäksi "hauen suuksi" olisi riittänyt vaikka jo matala syvennys osan reunassa, joten miksi olisivat nähneet ylimääräistä vaivaa.

Jos hela on alkujaan vain puristettu tiukasti nahkan päälle, niin kiinnitysniitillekään ei ole ollut välttämättä tarvetta. Siitä reiällisestä yksityiskohdasta tuli mieleen nuo joidenkin vöiden koristehelat mistä roikkui renkaita tai muita killuttimia. https://fi.pinterest.com/helgistalingrad/belts/ Osa ei ole välttämättä edes vyöstäkään, koska myös sen ajan laukuissa, kukkaroissa ja puukontupissa käytettiin hyvin monenlaisia pronssivalukoristeita. https://www.google.fi/search?q=tarsoly+ ... YQ_AUICCgB
Vastaa Viestiin