Tein itse ja säästin

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Rosvo
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 22:58
Paikkakunta: Kainuu

Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja Rosvo »

Hei.

Uusi harrastaja ilmoittautuu. Kolvailin ihan itse metallinpaljastimeni ja kun käyttökokemusta oikeista paljastimista ei ole niin ajattelin tänne tulla vähän utelemaan. Laite pohjautuu Tesoro Golden Sabreen jota on aika ankarasti modifioitu. Rautaista analogista tekniikkaa kumminkin, kohteiden tunnistus tapahtuu korvakuulolla, potikoita pitää pyöritellä paljon ja kuun asento vaikuttaa toimintaan. Paljastin mörisee raudat matalalla äänellä ja muut korkeammalla piippauksella. Monesti kyllä löytyy tavaraa josta kuuluu molempia ääniä tai kummatkin äänimerkit yhtäaikaa, aika kova opettelu oli mutta vuoden harjoittelun jälkeen osaa jo melko hyvin aavistaa mitä kelan alla on. Kelana tässä toimii tesoron 11" DD. 1 euron kolikko piippaa ilmatestissä selkeästi 32 senttiin ja rikkoen 35cm. Hankaluuksia tuottavat syvemmällä olevat isot raudat, pinnassa olevat rautalangan pätkät tai pikkuruiset naulat kuulostaa myös joskus oikein otettavilta. Kruunukorkit saa valkattua pois kelan kärjellä mutta joitain kunnolla ruostuneita tulee joskus kaivettua. Kaikki hyvältä kuulostavat pitää varmistaa heilutelemalla 90 astetta eri kulmasta. Joitain epäilyttäviä kohteita saa huiskia useammasta suunnasta ja eri kohdilla kelaa. Alumiinikorkit kuulostaa todella hyville mutta niitä ei taida vielä millään paljastimella saada eroteltua? Pahinta on kuitenkin oikein roskaiset paikat kun soi jatkuvasti. Pitää joko mennä todella hitaasti tai suosiolla vähän kauemmaksi.
Semmoinen tarina se. Toivoisin nyt että kerrotte omia kokemuksia kiiltävistä nykyaikaisista metallinpaljastimista, löytyykö vielä paljon ruosteisia kruunukorkkireliikkejä, pitääkö säätää paljon ja mitä vaan. Erityisesti Golden Maskin omistajien kokemuksia kiinnostaisi kuulla.

Tässä vielä kuva laittesta:

Kuva
Hieman nolo kuntoilu-akku kiinnitettynä, toimii tuo ihan paristoillakkin tai pienemmällä akulla.

Ja kourallinen todisteita että laite toimii:

Kuva

Elektroniikasta kiinnostuneille lisätietoa laitteesta ja herkullisia kytkentäkaavioita löytyy geotech1.com foorumeilta IGSL langasta.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Rosvo kirjoitti:Kruunukorkit saa valkattua pois kelan kärjellä
Näin minäkin kuvittelin garret ace 150+14x10 kelan kans, kunnes kokeilin minkälaista ääntä hapettuneet kolikot ja jopa hento kultasormus antaa kelan kärjellä. Samaa rautatuuttausta kuin kaljapullon korkkikin ;)

Mutta mahtava projekti! Hienoa että elektroniikka harrastus ei ole vielä kuollut. Oletko ajatellut kelan valmistamista itse? Sehän näissä on muun mekaniikan ohella on kallein osa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Rosvo
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 22:58
Paikkakunta: Kainuu

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja Rosvo »

Tällä laitteella rautatuuttausta tosiaan tunnostaisi myös lähtevän ohkaisista esineistä kun diskriminointi folion kohdalla, mutta hyvissä kohteissa seassa yleensä sen verran korkeaa kruunukorkkeihin verrattuna että homma toimii. Tuo kultasormus juttu kuulosti tosin siltä että pitää joku hento rinkula etsiä pikimmiten testiin :)

Ja tulihan sitä kelan valmistustakin kokeiltua. Yllättävän tarkkaa hommaa, tunnostaa että käämit pitää asetella mikrometrin tarkkuudella ja samalla yrittää toisella silmällä vahtia oskilloskoopin käppyröitä. Penkissä sain hienosti pelaamaan mutta kun epoksit läträili niin sehän vähän lämpeni ja jähmetyttyään oli nollaus pielessä. Kelojen suojaus on myös melko voodoo touhua, mikä tahansa alumiiniteippi ei käy vaan saisi olla jotain heikommin johtavaa tavaraa ja väliin pitäisi olla vielä sopivaa eristettä joka pitää kapasitanssin minimissä.

Virheiden kautta oppineena voisi joskus taas yrittää hyvin maltillisella epoksilla ja grafiitti sprayllä jos jostain vain löytyisi sopivia muotteja. Isoin työ se muotin ähertäminen kun ei muovinmuovauslaitteita löydy.
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Todella hienoa ettei käsillä ja aivoilla tekeminen ole suomestakaan kuolemassa pois! Hyvä! Itsekkin hitsasin eilen rosterista paremman kaivuuvälineen a la markkinoilla olevien mallien puutteiden takia! Rosteriputkesta teräosan työstin ja taakse rosterilaippa, varsi rosteria ja kädenpidikkeksi sopi oivasti lasketelusuksien sauvan käsiosa! Hyvä tul ja toimii paremmin kun markkinoilla olevat ns 'kukkalapiot'! ( Laitan kuvaa kun kerkiin)
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Kuva
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
mizzkix
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 17:29
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja mizzkix »

Kaverin kanssa myöskin suunniteltiin paljastimen tekemistä itse :). Mutta juurikin kelan tekemisen vaikeus arvelutti, niinpä sitten ostettiin valmiit laitteet..
Avatar
Moulinex
Metallinetsijä
Viestit: 347
Liittynyt: 06 Heinä 2013, 13:57
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja Moulinex »

Olen itsekin ajatellut tehdä etsimen.. speksit olis sellaiset että parempi kuin XP Deus :) heh. Noh jos ensi talvena on paljon lunta niin sitten rakentelemaan. Uhrataan vaikka jokin viestiketju kehitykselle ja ideoille. Sitten kaikki ohjelmoinnista, elektroniikasta, sähkötekniikasta ja mekaniikasta tietäväiset mukaan kimppaan?
Avatar
mizzkix
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 17:29
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja mizzkix »

Moulinex kirjoitti:speksit olis sellaiset että parempi kuin XP Deus :) heh.
Ihan hyvä alkutavoite :mrgreen:
Moulinex kirjoitti:Sitten kaikki ohjelmoinnista, elektroniikasta, sähkötekniikasta ja mekaniikasta tietäväiset mukaan kimppaan?
Eiköhän tuota porukkaa löytyne.
paukar
Metallinetsijä
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Touko 2012, 21:28
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja paukar »

http://www.hobby-hour.com/electronics/s ... tector.php
Tuossa olis etsimen tekijöille vesietsimen kaaviot ja osat.
Nokta Goldengate 3D Plus
XP Deus
MI6
Detectorpro Pistol Probe
Black ADA SodBuster
SAND SCOOP EVROEXCAVATOR V.5
Avatar
Moulinex
Metallinetsijä
Viestit: 347
Liittynyt: 06 Heinä 2013, 13:57
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja Moulinex »

mizzkix kirjoitti:
Moulinex kirjoitti:speksit olis sellaiset että parempi kuin XP Deus :) heh.
Ihan hyvä alkutavoite :mrgreen:
Moulinex kirjoitti:Sitten kaikki ohjelmoinnista, elektroniikasta, sähkötekniikasta ja mekaniikasta tietäväiset mukaan kimppaan?
Eiköhän tuota porukkaa löytyne.
Tuosta se lähtee :) Ikuisuusprojektin ensimmäinen vaihe.
Kuva
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Määki tein jo joskus 20 vuotta sitten mokoman - ku on aina ollu "himo" busailla kaikkee... Nykyään mulla on (vuoden ollu about) garretti, mutta on toi omatekelekin yhä olemassa ja toimiikin jotenkin. Se oli / on "vain" yksinkertainen RC-piiri, joka ulisee korvaan. Taajuus vaan sitten muuttuu, jos "piiriin tulee rautaa kelaa häiritsemään". Ja itse kelan tein sillai, että varoen taivuttelin liki ympyräksi noin 8mm kupariputken (halkaisija ehkä 30 senttiä). Sitten purin lankaa jostain jakosuotimen kelasta ja saippuan kanssa ujutin sitä putken sisään niin monta kierrosta ku sain menemään. Oli siitä silloin ihan joku kytkentäkaaviokin. Telttakeppejä ja pullonkorkkeja sillä on löytyny pääasiassa, mutta kerran leviteltiin pihalle nurmen alustaks 10 kuutiota uutta multaa ja sit vaimo sano illalla, että kello on hävinny... eli se oli siellä jossain pihalla mullan seassa. Minä kipasin kellarista tuon "vehkeeni" ja kohta oli jo taas vaimolla kello ranteessa... 8)
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Avatar
Moulinex
Metallinetsijä
Viestit: 347
Liittynyt: 06 Heinä 2013, 13:57
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja Moulinex »

jarpat kirjoitti:Määki tein jo joskus 20 vuotta sitten mokoman - ku on aina ollu "himo" busailla kaikkee... Nykyään mulla on (vuoden ollu about) garretti, mutta on toi omatekelekin yhä olemassa ja toimiikin jotenkin. Se oli / on "vain" yksinkertainen RC-piiri, joka ulisee korvaan. Taajuus vaan sitten muuttuu, jos "piiriin tulee rautaa kelaa häiritsemään". Ja itse kelan tein sillai, että varoen taivuttelin liki ympyräksi noin 8mm kupariputken (halkaisija ehkä 30 senttiä). Sitten purin lankaa jostain jakosuotimen kelasta ja saippuan kanssa ujutin sitä putken sisään niin monta kierrosta ku sain menemään. Oli siitä silloin ihan joku kytkentäkaaviokin. Telttakeppejä ja pullonkorkkeja sillä on löytyny pääasiassa, mutta kerran leviteltiin pihalle nurmen alustaks 10 kuutiota uutta multaa ja sit vaimo sano illalla, että kello on hävinny... eli se oli siellä jossain pihalla mullan seassa. Minä kipasin kellarista tuon "vehkeeni" ja kohta oli jo taas vaimolla kello ranteessa... 8)
Kelan tekeminen on varmaan haastavaa.. Ajattelin että hommaisin jostain valmiin kelan ja koittaisin sillä viritellä "etsintäalgoritmit" kuntoon :) Saas nähdä mitä syntyy.
Tojootti
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Heinä 2015, 13:03
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja Tojootti »

Onkos tämä projekti jatkunut vai onko jo siirtynyt miljoonalaatikkoon odottelemaan eläkepäiviä? :D
Avatar
Moulinex
Metallinetsijä
Viestit: 347
Liittynyt: 06 Heinä 2013, 13:57
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja Moulinex »

Tojootti kirjoitti:Onkos tämä projekti jatkunut vai onko jo siirtynyt miljoonalaatikkoon odottelemaan eläkepäiviä? :D
Hups, tämä on mennyt vähän ohi. Kyllä on vielä kirkkaana mielessä. Komponetit tilattu ja pitäis tehdä muutama protolevy testailua varten. Tuo "ohjausyksikkö" on toki jo päässyt tositoimiin, mutta ihan toiseen tarkoitukseen :)
LUCIFER
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Loka 2016, 22:34

Re: Tein itse ja säästin

Viesti Kirjoittaja LUCIFER »

Onko siitä tarkoitus tehdä elämän kokoinen stoori vai joko nykyiset elävät sen näkisi?
Vastaa Viestiin