Päivän pähkinä?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Hc.Ak
Metallinetsijä
Viestit: 355
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 19:39
Paikkakunta: Tampere

Päivän pähkinä?

Viesti Kirjoittaja Hc.Ak »

Onkohan tällä koristeellisella valurautahärpäkkeellä ollut myös ihan käytännön tarkoitus? Tuossa on selkeästi kohta jonkin esim. hihnan tai narun kulkemista/käyttöä varten. Esine on hyvin varmasti 1850-1900-luvun alusta kolikko ja esine löytöjen perusteella. Alueelta löytyi hevosiin liittyvää tavaraa jonkin verran ja itse hevosenkenkiä perkuleesti. Löytöpaikka on ollut luultavasti vanha pihapiiri, jossa talo ja pari piharakennusta. Alue sama josta olen löytöjä viimeksi esitellyt http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... =2&t=21835

Juurikin näistä hevoshärpäke löydöistä itse veikkaisin, että olisi hevosvaunuista, reestä tai kenties saranan osa jostain ovesta?
Mittasuhteet unohtu, pahoittelut siitä. n.15cm pituus n.9cm leveimillään.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Teknetics Delta 4000
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Päivän pähkinä?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Tuon tyylisiä kiekuroita on ollut ainakin katossa roikkuvissa öljylampuissa: http://www.valaisinkorjaamo.fi/albumi/p ... ia/1314575#
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Hc.Ak
Metallinetsijä
Viestit: 355
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 19:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän pähkinä?

Viesti Kirjoittaja Hc.Ak »

Hyvä aloitus Sephä... Tarkennuksena mittoihin, että paksuus on 1cm luokkaa ja on toiselta puolen tasainen, joten jotain vasten on ollut.
Teknetics Delta 4000
Avatar
ThePiippailija
Kunniajäsen
Viestit: 1539
Liittynyt: 23 Syys 2013, 13:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Päivän pähkinä?

Viesti Kirjoittaja ThePiippailija »

Tuon mallista ovenripaa olen ainakin nähnyt vielä 80-luvun rakennuksissakin mutta lieneekö liian ohkainen semmoiseksi.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
Vastaa Viestiin