Vuoden loppu ja seuraavan alku.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Lintsi
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 31 Joulu 2011, 11:24
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Vuoden loppu ja seuraavan alku.

Viesti Kirjoittaja Lintsi »

Ei kysymys ole siitä.
Itse pidin lähinnä huvittavana sitä, että olen olen vuonna 2013 pistänyt lunastukseen rikkinäisen tulusraudan kahvan, joka verrattain "yleinen". Siitä maksettiin silloin sama summa, kuin tästä oikeasti harvinaisesta kolikosta.

Kyllä mä vähän tämän tyylistä kysymystä odottelinkin, ja oli siinä ja siinä, että kehtaanko tuota kolikkoa ylipäätään lunastuttaa.

Mutta edelleen toistan itseäni, että ehkä mielekkäämpi käytäntö voisi olla palauttaa dokumentoinnin jälkeen löytäjälle. Vaikka esine sittemmin tuhoutuisi tai olisi rahallisesti arvoton, niin olisi ainakin tiedot talletettu.
Eikä olisi kellään napisemista, ei löytäjällä, eikä virastolla.

Löytöarvo kolikolla on itsellenikin paljon suurempi, kuin se raha.
-Garrett AT Pro.
-Garret Pro pointer

Vanhin kolikko: 1 Penny - Aethelred II (978-1016)
Vanhimmat esineet: Pronssinen tulusrauta v.900 jkr, Viikinkiaikainen ketjunkantaja, viikinkiaikainen hihnanhela, tasavartisen soljen katkelma, yms.
fuldamobil
Metallinetsijä
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Marras 2012, 20:43
Paikkakunta: janakkala

Re: Vuoden loppu ja seuraavan alku.

Viesti Kirjoittaja fuldamobil »

en kysynyt sillä että pitäisin esineiden lunastukseen laittamista mitenkään vääränä vaan kiinnosti mikä olisi ollut mielestäsi käypä lunastussumma.tuohon lunastussummaanhan vaikuttaa myös löytöpaikka ja jos vaikka mitkä muutkin asiat.
Kanta-hämeen menneisyyden etsijät

Kuva
Avatar
Lintsi
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 31 Joulu 2011, 11:24
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Vuoden loppu ja seuraavan alku.

Viesti Kirjoittaja Lintsi »

Vaikea vastata tuohon, koska en arvionut kolikon arvoa itselle rahassa. Tästä voidaan jankata vaikka lopun ikää.
Mulle on ihan sama, vaikka olisi ilmoitettu löytyneen liian läheltä muinaisjäännösaluetta, ja löytö otetaan lahjoituksena. Se ei vähennä löydön harvinaisuutta, eikä sitä riemua, että itse sen löysin.

Olisihan se hienoa, jos lunastussummat olisivat valtavat, mutta eipä tässä maassa rehellisellä työllä rikastu, saati sitten harrastuksilla :lol:

Ja pahat puheet lunastuksista, niiden vähyydestä, tai siitä, kuinka suuria summat on ennen olleet, ei lopu ikinä.
Siitä pitää huolen myös perisuomalainen perinne, kuinka kateus voittaa kiimankin 8)
Viimeksi muokannut Lintsi, 22 Kesä 2017, 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Garrett AT Pro.
-Garret Pro pointer

Vanhin kolikko: 1 Penny - Aethelred II (978-1016)
Vanhimmat esineet: Pronssinen tulusrauta v.900 jkr, Viikinkiaikainen ketjunkantaja, viikinkiaikainen hihnanhela, tasavartisen soljen katkelma, yms.
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuoden loppu ja seuraavan alku.

Viesti Kirjoittaja Taurus »

fuldamobil kirjoitti:ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä olisi ollut mielestäsi oikea lunastussumma?
http://www.icollector.com/Byzantine-Emp ... n_i8604937

1000-1500 egua tuossa kunnossa.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Vuoden loppu ja seuraavan alku.

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Käypä hinta markkinoilla, tietty :D
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Vuoden loppu ja seuraavan alku.

Viesti Kirjoittaja iipe »

Kolikko/esine/tms yleisille markkinoille ja museo ostaa sieltä haluamansa! Huutokaupasta saatu raha, komissio ja loput löytäjälle + maanomistajalle? Fifty/Sixty? Vai miten se meni?? :lol:
Yhdestäkin esim turun rahasta löytäjälle paukahtaisi noin 5000 tuolla kaavalla tilille (tämä kaavasiis yleisessä käytössä tuolla SUURESSA maailmassa) niin johan olis järkeä ilmoitella löytöjä.

Ei kukaan meistä MITÄÄN rahan päälle ymmärrä, kunhan on hauskaa!!!
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
Kompassi
Metallinetsijä
Viestit: 385
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 21:26
Paikkakunta: Pori

Re: Vuoden loppu ja seuraavan alku.

Viesti Kirjoittaja Kompassi »

Jo on taas huikea löytö, viime päivinä ollut useita

Onnittelut tästäkin!
Vanhin ruåtsalainen Kristian II klippinki v. 1513 - 1523
Vanhin venäläinen 3kpl tipparaha n. 1700-luku

SME Satakunta
2017 Deusia ulkoilutettu yhteensä 164km (sports tracker)
Vastaa Viestiin