Yksityistie

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Savu
Viestit: 41
Liittynyt: 16 Tammi 2017, 21:22

Yksityistie

Viesti Kirjoittaja Savu »

Lähin sitte tänään piipparoimaan 1918 Mouhun taistelun alueita. Tarkotus oli piippaila Koskuanvuori, jonka kohdalta järvikapeikosta valkoset tuli läpi Mouhua kohti. Eihän se sitte onnistunu...Tulin siis etelästä kohdan 1. risteykseen, siinä on liikennemerkki "50" rajotus ja lisäkilpi "yksityistie", no ajelin siitä etiäpäin... Kivilammelle pysähdyin virvelöimään, kuten monesti ennenkin.... Sitte jatkoin matkaa kohdan 2. risteykseen, josta käännyin oikealle Koskuantielle. Risteyksessä ei ole muita merkkejä, kuin viita "Koskuantie"...Sitte pääsin pelipaikoille, löin auton parkkiin kohdassa 3., varmasti pois tieltä, koiliseen lähtevän metsäpolun kohdalle noin 3m tieltä...Kattelin siitä, että tossa eteläisemmässä Koskuanlahdessa vois viehettä vähän uittaa ennen piiparointia... No ku siinä olin heittelemässä, ni tielle pysähty auto... Hetken katoin et mitä se siihen jäi ja sitte kassasin kalavehkeet ja kävelin sen 15m tielle, mitä rannasta oli....Siinä oli sitte pirun vihanen naisihminen... mä että "onks mun auto tiellä, jos aijot tota polkua ajaa?" ( sitä polkua ei voi ajaa ku telavehkeellä), tää nainen mouhus et mulla ei oo mitään oikeutta olla siellä, mä et kuin ei oo? tää et ku tää on yksityistie... mä sitte, ettei tuol risteyksessä kylläkään mitään ajokieltomerkkiä ollu ( tarkotin kohdan 2. risteystä), no tää et kyl siellä on ennen ollu, mut se on taas kadonnu.... no minä, et en mä voi tietää ajokiellosta jos ei merkkiä oo... tää et kyl mun pitäs se tietää...mä et miten, ku oon ensimmäistä kertaa elämässäni täällä? no tää et ei täällä saa olla, kun toi kinnintiekin on yksityistie (kohta 1. risteyksestä alkaa Kinnintie)... mä siin anteeks pyytelin, vehkeet kasasin ja unohin koko piippailun... Sitte ite kymysys... Siis kyllä havaitsin Kinnintien alussa merkin "50km/h" ja lisäkilven "yksityistie", mutta mulle se yksityistie lisäkilpi on aina merkannu sitä, että tätä tietä ei hoida kunta, kaupunki tai muu valtionelin, ei sitä että siinä olis ajokielto...Jos siinä on moottoriajoneuvolla ajo kielletty tai muu kyltti, ni sitte ei mennä, mutta pelkkä yksityistie kyltti ei minusta kiellä mitään... tiedän että jos säännöllisesti siellä ajelisin, ni asia olis eri, mutta olin tosissaan ekaa kertaa menossa sitä mäkeä piipparoimaan... ja mitä Kinnintiellä kalassa käynny, ni kellään koskaan ollu mitään sanomista. Eikös siellä yksityistie pykälissäkin sanota että ns. "marjastus" ajot on sallittu, jos ei ole tiellä ajokieltoa tai puomia? ja ite katon piippailun ja kalastuksen samaan kastiin kun pykälässä mainitun "marjastusajon"...olinks ny rikollinen?, vai olisko vaan pitänny sanoo et soita sit poliisit???

Kuva
Bruin
Kunniajäsen
Viestit: 2187
Liittynyt: 01 Syys 2013, 17:31
Paikkakunta: Turengi

Re: Yksityistie

Viesti Kirjoittaja Bruin »

Kyllä pääsääntöisesti voi ajaa satunnaisesti yksityistiellä. Se mikä on satunnaista ei ole laissa määritetty.
Varsinkin jos ei ole kieltomerkkiä ajamiseen, ja kieltomerkkikin voi olla laiton eli sitä ei tarvitse noudattaa.
Tästäkin on kyllä erilaisia näkemyksiä.
Ja jos yksityistie on saanut kunnalta tukea tienhoitoon niin sekin muuttaa asiaa.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Re: Yksityistie

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Yksityistiellä voi ajaa tilapäiväisesti, jos käytät jatkuvasti sitten pitää maksaa tienhoitomaksua. Jos ajat metsäpolulla tai metsänhoitotiellä tarvitset maanomistajan luvan.
Kysypä naiselta onko hän maanomistaja, jollei ei ole niin hänelle ei kuulu yhtään mitään.

Jos kyltit on teillä normaali yksityistie. Privaattitiellä pitäisi olla ajokiellot, jos haluaa että autoilla ei ajeta.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Garrett 350
Kunniajäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yksityistie

Viesti Kirjoittaja Garrett 350 »

Muistaakseni jos tiepohja on yli 30 vuotta vanha niin ajo autolla on sallittua. Näitä yksityistie-merkkejä voi laitella teille kuka vaan muttei se estä etteikö tiellä saa ajaa. Eikun vaan menet piippailemaan. Jos mummeli repee juputtaa niin sano et työntää pään peppuun ja pierasee :mrgreen:
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Yksityistie

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Noiden tieasioiden kanssa olen saanut tapella entisessä työssä ihan tarpeeksi. Pelkkä yksityistie-kyltti ei sinällään estä kulkemista, mutta teet sen omalla vastuullasi, koska sen saa sulkea puomilla tai vaikka kuution kivellä. Eli jos takaisin tullessasi tiellä on puomi niin siellä olet etkä mitään voi. Sen puomin rikkomisesta joudut sitten rikosoikeudelliseen ja korvausvastuuseen. Tiedän tapauksia että tielle on tosiaan nostettu kaivurilla puolen kuution kiviä tai siihen on kaivettu puolen metrin oja sillä välin kun ulkopuolisia on kulkenut, sinne sitten jäivät jumiin.

Mikäli siellä on ajoneuvolla ajo kielletty-merkki, sitä kannattaa noudattaa. Tie voi olla vaikka kunnostettavana, jos autosi sinne hajoaa niin turha on hakea mitään korvauksia tien ylläpitäjältä.
Avatar
hamarapuoli
Metallinetsijä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 09:39
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Re: Yksityistie

Viesti Kirjoittaja hamarapuoli »

Jos ykstyistien ylläpitoon in saatu julkista rahaa, ei yksityistien pitäjä voi kieltää sillä tapahtuvaa ajamista. Jos sen sijaan tietä ylläpidetään täysin yksityisesti, ajaminen sillä voidaan myös kieltää. Toki tällöin tulee olla ajamisen kieltävä merkki näkyvillä. Pelkkä "Yksityistie" -merkintä ei siis ole ajamisen kieltävä.
Minelab CTX3030
Minelab Pro-find 25
Honkkarin istutuslapio ja appiukolta peritty ruuvari
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Yksityistie

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

hamarapuoli kirjoitti:Jos ykstyistien ylläpitoon in saatu julkista rahaa, ei yksityistien pitäjä voi kieltää sillä tapahtuvaa ajamista. Jos sen sijaan tietä ylläpidetään täysin yksityisesti, ajaminen sillä voidaan myös kieltää. Toki tällöin tulee olla ajamisen kieltävä merkki näkyvillä. Pelkkä "Yksityistie" -merkintä ei siis ole ajamisen kieltävä.
Edellämainittu ei pidä aivan täysin paikkaansa. Jos tien rakentamiseen on saatu valtiolta metsänparannuslain tai kestävän metsätalouden rahoituslain mukaista rahoitusta, voi tien sulkea puomilla ja asettaa sille käyttörajoituksia. Eli koskee lähes kaikkia metsäteitä, juuri muuta rahoitusta niihin ei ole saatu. Asiasta on korkeimman oikeuden päätös. Mutta jos tienkäyttö on kielletty, siellä täytyy olla asian kertova VIRALLINEN liikennemerkki, omatekoisilla ei ole merkitystä. Mutta jos itse huomaan että jollakin tiellä on puomi, vaikka olisi sillä hetkellä aukikin, varmistan että toisesta päästä pääsee pois tai ainakin tiedän kuka tulee tarvittaessa puomin avaamaan. Nimimerkillä 20 km puomilta takaisin ajanut.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Re: Yksityistie

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Vastaa Viestiin