Ekan laitteen hankinta, Garrett? Golden Mask?

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Ekan laitteen hankinta, Garrett? Golden Mask?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Moro kaikki,
Oon jo joitain vuosia harkinnut metallinpaljastimen hommaamista ja nyt vois olla siihen varaa. Tarkotus ois käyttää laitetta ihan yleiseen "aarteiden" etsintään.
Oisin sijoittamassa vehkeeseen maksimissaan 300€ ja näillä näkymin laitan tilaukseen Garrett 300i:n. Vai oisko joku muu laite parempi vaihtoehto tuossa hintaluokassa ja miks?
Viimeksi muokannut Fineler, 03 Tammi 2018, 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Pollo
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 06 Syys 2013, 12:17
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Pollo »

Varmasti hyvä laite tuo 300i. Älä unohda tilata pointteria. Uutena jos molemmat hankit niin menee kyllä budjetin yli
Käytettyjäkin kannattaa pitää silmällä täällä ja facen kirppiksellä
XP Deus
Mi-6
Ynnä muuta kampetta
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Pollo kirjoitti:Varmasti hyvä laite tuo 300i. Älä unohda tilata pointteria. Uutena jos molemmat hankit niin menee kyllä budjetin yli
Käytettyjäkin kannattaa pitää silmällä täällä ja facen kirppiksellä
Pointteri pitää nyt unohtaa vaikka jo tiedänkin sellasen tarvitsevani,ei kirpase niin paljo kun ei osta kaikkee kerralla =) Eipä tuota muutenkaan nyt oikeen pääse talvella käyttämään, mut pitää ostaa nyt kun sattuu olemaan ylimäärästä rahaa.
Pitääpä liittyä tuonne fb:n kirppikselle,kiitos vinkistä.
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Hyvä vaihtoehto on Golden Mask 1. Pesee syvyydessä ja erottelu nopeudessa Acet ja mukana tulee akut ja laturi.
Näyttöä ei ole, eikä sitä välttämättä tarvikkaan, mutta Suomesta ostaessa 300eurolla ei saa kuin tuon yksiäänisen 1 mallin. Isompaa rautaa sillä joutuu sen vuoksi kaivamaan enemmän kuin acella vaikka kuinka yrittäisi vältellä.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Jos itse päättäisin minkä laitteen tilaisin 300€:lla, niin se olisi tuo GM4 pro: http://thrace-detectors.com/product/233 ... 8-khz.html
Lyö kyllä tuon Garretin syvyydessä kuin erottelunopudessakin. Nyt tuohon saa näköjään vielä kaupanpäälle ihan toimivan pinpointterinkin.
Edit: Eipä saakkaan pointteria, jos tilaushinta jää alle 300€:n
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Tuo kaksiääninen Gm1+ myös hyvä ja halpa. Taitaa jäädä alle 250€, jos tilaisi tuon ja thracian pinpointterin. http://thrace-detectors.com/product/296 ... 8-khz.html
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Jotenkin tuntus isolta puutteelta tuo Golden maskin näytön puuttuminen. Miten tollasilla onnistuu esimerkiks eri metallien/esineiden erottelu? ilmeisesti äänestä päättelemällä? Mielellään tota joskus tutuille lainaisinkin niin se et aloittelijakin pystyy nopeehkosti oppimaan laitteen peruskäytön ois hyvä ominaisuus. Onko alottelijan miten vaikee päästä tollasella alkuun?
Mulla ei oo mitään kokemusta näistä vehkeistä mut yleisesti oon kyllä teknisten laitteiden kans hyvin toimeen tuleva.
Tuon jos ottas teleskooppivarrella niin hinnan sais just yli 300:n ja sillon sais vissiin pinpointterinkin mukaan. Ulkomailta tilaaminen ei oo mulle mikään ongelma.
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Eri metallien tunnistus perustuu erilaisiin ääniin mitä kone antaa eri metalleille ja esimerkiksi rautanaulat saa diskattua kokonaan pois, jolloin niiden ääntä ei edes kuule. Näin toimii suurin osa koneista. Joissakin on lisäksi id-numeronäyttö, mistä voi numeron perusteella yrittää päätellä mistä metallista on kyse. Äänten kuuntelu on kuitenkin luotettavampi keino kuin numeroiden töllistely.
Usein kuitenkin kannattaa kaivaa kaikki paitsi folio- ja rautaäänet, jolloin tämä hoituu kyllä niin näytöllisillä kuin näytöttömilläkin etsimillä.
Tuossa esimerkiksi kruunukorkin ja kolikon äänien eroa: https://www.youtube.com/watch?v=fm7HG9L7mQI
Raudan ääni on tuota matalaa pörinää.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Itse alotin 40 euron halpisvehkeellä aikoinaan . Hyppäys ace 250 malliin jo paransi etsintää ja pitihän se parantaa eli Golden Mask nelonen on nyt etsin! Olen vaan mieltynyt tuohon näytöttömään maskiin, koska se on tehokas paljastin ja löytää dd 10,5tuuman suurella kelalla syvältäkin!
Ostin jopa käytetyn Golden Mask kolmosenkin , 180 eurolla lisäkoneeksi
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Kylläpäs nyt meni pakka sekasin, oisitte vaan sanonu et garretti on hyvä niin ois ollu helpompi =)
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Spider
Metallinetsijä
Viestit: 101
Liittynyt: 16 Kesä 2016, 21:37
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Spider »

Vähän riippuu missä aikoo harrastaa...
Puistoissa & leikkikentillä ID näyttö on kyllä kiva. Tai ainakin minä oon tykänny.
Pellot yms onkin jo hieman eri juttu...
Kolikonmetsästäjä.
Makro Racer 2 + sniper + Mars Tiger 10x13.
Kaverikone: Garrett Ace 400i + Nel Tornado 12x13.
2x Garrett Pro-Pointer AT.
Todennäköinen palkintosija löytyneiden Alkon korkkien määrässä.
Tipparahoja, 1627-1631 1Ör, 4 Ör 1671 hopeakolikko.
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Spider kirjoitti:Vähän riippuu missä aikoo harrastaa...
Puistoissa & leikkikentillä ID näyttö on kyllä kiva. Tai ainakin minä oon tykänny.
Pellot yms onkin jo hieman eri juttu...
Puistot,rannat ja leikkikentät ei oo itellä ensimmäisenä mielessä. Ainakin nyt mielenkiintosin ois koluta enemmänkin maaseudulla. Maastossa millä paikkeilla on aikoinaan ollut asutusta.
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Silloin jättäisin tuon Garretin suosiolla väliin :)
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Se ID-numero ei kerro suoraan mitä metallia kelan alla on, vaan sen sähkönjohtavuuden. Iso alumiinifoliomytty tai viinapullon korkki saattaa antaa saman ID:n kuin kuparikolikko yms. Näytöt on viritetty yleensä näyttämään oikein kolikon kokoisilla ja muotoisilla esineillä.

ID näyttö on siis hyvä jos tiedät mitä haluat löytää, esim. eurokolikoita puistosta, mutta haluat jättää rautaroskan, pultabit ja purkkafoliot maahan. Tällöin maahan jää myös kaikki muu jännä(esim. kultakorut) joka ei osu just eurokolikoiden ID:lle, mutta monesti se on vain hyväksyttävä paikoissa joissa alumiiniroskaa on "mattona".

Jos taas et oikein tiedä mitä haluat löytää, niin oikeastaan riittää että koneessa on joku diskriminointi jolla voi jättää piikkilanganpätkä ja naulat kaivamatta. Näyttöä tärkeämpiä ominaisuuksia on silloin erottelunopeus ja syvyys. Näihin molempiin auttaa DD-tyyppinen kela joka tuossa Goldenmaskissa on vakiona ja 300i aceen pitää ostaa erikseen.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Kyllä tässä on nyt alkanut tosissaan tuo GM kiinnostamaan. Vaikka vähän meneekin ajatellun budjetin maksimin yli.
4WD mallissa ois lisäks 8khz taajuus, oiskoon siitä niin paljo iloo et kannattas parikymppiä enemmän maksaa ja menettää automaattinen ground balance säätö?

Kiitos jo tähän asti kaikille mielipiteistä..
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Näissä GM:ssä, joissa on pelkkä manuaalinen maahäiriönpoisto, saa sen säädettyä vastaamaan automaattista, kun kääntää tuon ground balance potikan täysin miinukselle vastapäivään.
Itse olen tykästynyt nuihin GM:n langattomiin kuulokkeisiin, vaikka ne aluksi vaikuttivatkin vähän rimpuloilta, niin minulla ovat toimineet vallan mainiosti.
WD mallista ei ole itellä kokemuksia. Luulisin että tuo taajuuden muutos nyt ei aivan hirveän suurta lisähyötyä vielä tuo...
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Mä oon kokeillut sekä 8khz että 18khz Golden Maskeja ja ero on tosiaan pieni. En omistanut laitteita yhtä aikaa eikä niissä ollut samat kelat, joten mitään oikeaa vertailua ei tullut tehtyä. Semmonen muistikuva jäi että 8khz oli taustapulinoiltaan vähän "rauhallisempi" ja 18khz tunnisti vielä niin pieniä ketjulukkoja muutaman sentin etäisyydeltä joita 8khz ei havainnut ollenkaan.

Tuo taustapulina puuttuu aceista kokonaan, niistä kuuluu selvä pim tai pom kun kelan alla on metallia ja kone näyttää näytössä arvauksen mitä se voisi olla ja kuinka syvällä. Jos kone ei osaa arvata tai kohde osuu käyttäjän diskaamalle ID:lle niin se ei äännä mitään eikä näyttöön tule mitään. Acen jos säätää maksimiherkkyydelle niin maaperän häiriöt antaa samaa pim ja pom ääntä kuin kohteetkin, siksi siinä joutuu käyttämään matalempaa herkkyyttä ja syvyys jää pienemmäksi.

GM:ssä vastuu jää käyttäjälle, lähellä pintaa olevan kohteen ääni on terävempi reunainen, syvempänä pehmeämpi, isosta pitkä ja pienestä lyhyt ja kaksiäänisissä vielä antaa joskus molempia erilaisilla suhteilla. Isolla herkkyydellä kone tahtoo äännellä turhia, mutta ne oppii kyllä erottamaan oikeista kohteista, jos ei muuten niin heilauttelee useamman kerran saman kohdan yli.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 413
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Itse ostin käytetyn Garrett 400i:n ja olen ollut ihan tyytyväinen, se 300i ajaa varmaan saman asian. Mutta suosittelen ehdottomasti hankkimaan pointterin, helpottaa kummasti pienten esineiden etsimistä esim. puiden juuristojen läheltä. Ja muutenkin, ainakin omassa etsimessä on sellainen "ominaisuus" että pinpoint-toiminnollakin sijainti voi heittää noin 5 senttiä.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Mitä nuiden halvempien Garrettien äänimaailmaan olen tutustunut, niin minua häiritsee niissä "Pimmm pommm"-äänten hitaus , mikä haitannee jonkin verran tarkempaa löydön kohdentamista ja erottelua muista kohteista. Tällöin kyllä pinpointteri on melkein välttämättömyys. Golden maskeissa äänet ovat huomattavasti terävämmät ja nopeammat, jolloin myös löydön kohdentaminen ja erottelu on helpompaa. Esimerkiksi pelloilla ei ole GM:n kanssa pahemmin pinpointtereita tarvinnut, kunhan vaan ristiin huispaa. At Prossa vissiin jo vähän eri äänet?
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Sephä kirjoitti:At Prossa vissiin jo vähän eri äänet?
Se pro audio mode on hyvin samankaltainen kuin golden maskeissa, makro racerissa ja nokta relicissä.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Haarukka kirjoitti: Tuo taustapulina puuttuu aceista kokonaan
Viedoita noista kattellessa GM:n jatkuva ulina on ollut sellanen mikä ittee saattaa ärsyttää. Ace vaan mukavasti piippaa kohdalla. Saako sen GM:ssä hoidettuu säädöillä pois ja sit vaan ei löydä niin syvältä/herkästi?
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Fineler kirjoitti:Viedoita noista kattellessa GM:n jatkuva ulina on ollut sellanen mikä ittee saattaa ärsyttää. Ace vaan mukavasti piippaa kohdalla. Saako sen GM:ssä hoidettuu säädöillä pois ja sit vaan ei löydä niin syvältä/herkästi?
Ei se etsiessä sellaista ininää pidä ku youtuben ilmatesteissä tai ei munkaan korvat kestäs jos sen niin etsiessä säätäisi. Häiriöäänet vähenee kun tresholdia/herkkyyttä säätää alemmas, silloin toki etsintäsyvyyskin pienenee. Ei sitä samalla tavalla saa kuitenkaan mykistettyä kuin acea.
Tuosa video mun vanhasta 18khz GM1+:sta https://vimeo.com/131963580 välillä diskatuille kohteille räpsyy ääntä, kun ace olisi täysin hiljaa.

Acessa parasta on juuri tuo hiljaisuus. Varsinkin noilla CC ja sniper keloilla kun säätää sopivan pienen herkkyyden ja diskriminoi kaiken mistä ei halua tietää niin esim. puistoetsintä on hyvin leppoista puuhaa. GM4:llä pahimmillaan yhtä "kakofoniaa".
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Kyllä tuon GM:kin hiljaiseksi saa säädettyä jos niin haluaa. Tämä vähän makuasia. Itse haluan kuulla rautaäänet kuin myös pienen threshold-äänen taustalla, jonka muutoksista huomaa ne äärisyvyyksillä olevat löydöt. Jos koneet säätää täysin hiljaiseksi jää kyllä osa syvemmistä/pienemmistä löydöistä löytämättä.
Tuolla paljon GM videoita, joista kyllä osa on nuista GM:n Thracian ja Tangra malleista: https://www.youtube.com/channel/UCOIGmf ... dRQ/videos
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Sain vähän ylimäärästä tuohon 300€:n budjettiin niin nyt ois ehkä mahollista jopa GM5 mut siitä pitäs vissiin ottaa tuo 5+ malli, ilmeisesti jonkin verran raakile oli tuo GM5. Ainakin sellasen kuvan ite oon saanu kun asiaa oon katellu. GM4:ssä mietityttää se et se on kuitenkin aika hirveen vanha malli.
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Ekan laitteen hankinta, Garrett 300i?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Fineler kirjoitti: GM4:ssä mietityttää se et se on kuitenkin aika hirveen vanha malli.
Ei nämä kehity ja vanhene kuin kännykät ja tietokoneet :D
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Vastaa Viestiin