Eihän, no KYLLÄ!

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Eihän, no KYLLÄ!

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Taas uusi kohde joka vaikuttaa melko lupaavalta. Ehdimme käymään melko pienen osan pellosta läpi ja huomaa aivan selvästi, että tässäkin pellossa on käynyt kaivinkone repimässä isot kivet maasta ja kannettu ne sitten jyrkkään rinteeseen ja lisäksi maata on leikattu puskukoneella, kun näkyy aivan selvästi kuinka pellon pinta on alempana kuin viereinen horsmaa kasvava koskematon maasto.
Kuitenkin pellon korkein kohta, jossa näkyy siellä täällä kalliotakin, oli se paikka josta löydöt sitten löytyivät.
Ehdottomasti eniten säväytti tuo veljeni löytämä kupurasoljen osa. :shock:
Minä voitin löytöjen määrässä, mutta veljeni taas laadussa :wink:
Luonnollisesti museo saa löydöstä tiedon heti aamulla.

Minun löytöni: Vanhi löytämäni kolikko on 1600-luvulta.

Kuva

Kuva
Erikoinen nappi.

Kuva
Takaa.

Kuva
Sormus.

Veljeni löydöt: Sulanutta pronssiakin löytyi.

Kuva

Kuva
Se se on.

Kuva
Takaa.

Kuva
Tässä näkyy lisää kuvioita.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Keseppa
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Ja taas, ei voi kuin onnitella. Muista välittää ne veljelleski :D

Tuo kupura näyttää jotenki primitiivisemmältä kuin edelliset. Ettei ois vaan vielä vanhempi.

Paras nappi mitä minä olen maasta kaivettuna nähnyt. Taitaa olla jostain kansallispuvusta tai ainaki juhlavaatteista. Luultavasti ei edes nappina käytetty vaan koristeena. Tuo vois olla vastaava mitä itse oon joskus löytäny eli tavallisesta napista on kaiverrettu komeampi. Näkyykö siitä onko se viilattu/kaiverrettu vai valettu.
hoyla
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja hoyla »

Menee historian kirjat uusiksi kun tuommoisia
löytöjä tyrkkää. Varmasti yksi parhaimmista löydöistä
tällä foorumilla tuo kupurasolki! Onnittelut veljelle! :D
XP GoldMaxx Power V4 +WS1,
Gator digger.
Leijona

Keseppa kirjoitti:Ja taas, ei voi kuin onnitella. Muista välittää ne veljelleski :D

Tuo kupura näyttää jotenki primitiivisemmältä kuin edelliset. Ettei ois vaan vielä vanhempi.

Paras nappi mitä minä olen maasta kaivettuna nähnyt. Taitaa olla jostain kansallispuvusta tai ainaki juhlavaatteista. Luultavasti ei edes nappina käytetty vaan koristeena. Tuo vois olla vastaava mitä itse oon joskus löytäny eli tavallisesta napista on kaiverrettu komeampi. Näkyykö siitä onko se viilattu/kaiverrettu vai valettu.
Kiitoksia, Keseppa :D
Sanoinkin veljelleni, että tuo näyttää vanhemmalta kuin edelliset, tuon kuvion takia. Kuviossa on jotakin Viikinki mallia.
En osaa sanoa varmaksi tuosta napista, että onko valettu, mutta ei ole täysin symmetrinen kuvio. Voisi se olla kuitenkin jostain 1600-1700-luvun tienoilta :roll:
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
jehud
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja jehud »

kovia löytöjä.. kuinka vanha suunnilleen on tuo simpukka nappi? löysin vähän samanlaisen savonrannan lähistöltä.
varusteina
kova perusvitutus.
JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Komiat on löydöt. Onnea !
Jättäkäähän jotain ensi kesäänkin.
Suomen Metallinetsijät Ry
Jedward
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Jedward »

Johan on hienoja löytöjä taas. Juuri nuo löydöt ajalta ennen kirjoitettua historiaa ovat tämän harrastuksen suola.
Noista soljista tähän voisi todeta vielä sen varran, että ristiretkiajalla Savossa ja Karjalassa käytettiin soikeita teräväpäisiä solkia, jotka ovat vain kyseiselle alueelle tyypillisiä. Myös Skandinaviassa käytettiin raskaita, soikeita hopea- tai pronssisolkia.
Meiltä päin (Itäuudenmaan Hinthaara) on tehty muuten vain yksi ainoa kupurasolkilöytö, joka sekin on juuri karjalaista tyyliä. Soljen mitat ovat 56/32mm.
Pyöreitä pronssisia olkasolkia on viikinkiajalla käytetty läntisessä Suomessa ja Hämeessä.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Leijona

hoyla kirjoitti:Menee historian kirjat uusiksi kun tuommoisia
löytöjä tyrkkää. Varmasti yksi parhaimmista löydöistä
tällä foorumilla tuo kupurasolki! Onnittelut veljelle! :D
Kieltämättä museoltakin todettiin, että tutkimuksen painopiste on siirtynyt Etelä-Karjalassa meidän kuntaamme löytöjemme johdosta. :wink:

Ps. Onnittelut on välitetty :D
ZyrTech
Kunniajäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Näin sitä pitää. Onnittelut molemmille veljeksille!
Kuva
Vastaa Viestiin