Kappas keppanaa, itse olen kyllä meilaillut viime kesänä Tiina Kinnusen kanssailkkap kirjoitti:Katso tuolta:Mc_Mursu kirjoitti:Ei tunnu toimivan tuo sähköpostiosoite. Kaksi kertaa yritin jo laittaa viestiä, mutta aina tulee "Undelivered Mail Returned to Sender".Jedward kirjoitti:Tässä henkilö jolle olen omien löytöjeni kuvia lähetellyt:
Tiina Kinnunen, tutkija, FM
Museovirasto, arkeologian osasto, arkisto
Postiosoite: PL 913 00101 HELSINKI
Käyntiosoite: Nervanderinkatu 13 00100 HKI
p. 09 4050 9261
tiina.kinnunen@nba.fi
http://www.nba.fi/tiedostot/1506bc65.pdf
Ja sähköposti on etunimi.sukunimi@nba.fi
Menettelytapaohjeet kun löydät irtaimen muinaisesineen.
Re: Ilmoitus löydöstä sähköpostilla?
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.
Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Ei kannata fyysisesti kaikkea lähettää. Se pykälä sanoo kansankielellä että virastolla on etuosto-oikeus. Jos ne päättävät olla ottamatta esinettä, se palautuu löytäjälle. Usein kuva löytöpaikkatietoineen on riittävä ja säästää Itellan rajallisia eestaas resursseja...
Muutenkin sellaisia esineitä jotka ovat yli satavuotiaita, mutta jotka tiedän mm tämän forumin tietojen kautta jo tarjotuiksi ja ei-harvinaisiksi, kuten jotkin kolikot, olen jättänyt ilmoittamatta. Rikon lakia, mutta säästän kaikkien aikaa.
Muutenkin sellaisia esineitä jotka ovat yli satavuotiaita, mutta jotka tiedän mm tämän forumin tietojen kautta jo tarjotuiksi ja ei-harvinaisiksi, kuten jotkin kolikot, olen jättänyt ilmoittamatta. Rikon lakia, mutta säästän kaikkien aikaa.
Vitae pars historia est.
Tähän liittyen, niin mökkimme sijaitsee sellaisella saarella jossa on ollut viikinkiaikaista asutusta. Onko siis koko saari muinaismuistolain nojalla "rauhoitettu" vai pelkästään mm. ne röykkiöt joilla on varmasti historiallista arvoa. Missä menee muinaismuiston "metriraja"
?
Sama saari on myös toiminut Kustaa Vaasan ajalla luonnonsatamana ja jonkun vanhan professorin (entinen omistaja, historian proffa) mukaan Kustaa Vaasa itse olisi rantautunut juuri meidän tontillemme, josta sen nimikin johtunee. Viikingit ei kuitenkaan ole asustelleet muinaismuistorekisterin mukaan meidän puolella saarta, niin voinkohan nyt huoletta piipparoida ensi kesänä omalla tontilla vai en?
Sama saari on myös toiminut Kustaa Vaasan ajalla luonnonsatamana ja jonkun vanhan professorin (entinen omistaja, historian proffa) mukaan Kustaa Vaasa itse olisi rantautunut juuri meidän tontillemme, josta sen nimikin johtunee. Viikingit ei kuitenkaan ole asustelleet muinaismuistorekisterin mukaan meidän puolella saarta, niin voinkohan nyt huoletta piipparoida ensi kesänä omalla tontilla vai en?
Viimeksi muokannut appenzell, 06 Heinä 2011, 22:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
appenzell kirjoitti:Tähän liittyen, niin mökkimme sijaitsee sellaisella saarella jossa on ollut viikinkiaikaista asutusta. Onko siis koko saari muinaismuistolain nojalla "rauhoitettu" vai pelkästään mm. ne röykkiöt joilla on varmasti historiallista arvoa. Missä menee muinaismuiston "metriraja"?
Sama saari on myös toiminut Kustaa Vaasan ajalla luonnonsatamana ja jonkun vanhan professorin (entinen omistaja, historian proffa) mukaan Kustaa Vaasa itse olisi rantautunut juuri meidän tontillemme, josta sen nimikin johtunee "Kustaanranta". Viikingit ei kuitenkaan ole asustelleet muinaismuistorekisterin mukaan meidän puolella saarta, niin voinkohan nyt huoletta piipparoida ensi kesänä omalla tontilla vai en?
http://fba.evvk.com/geo/kulttuuriymparisto
paikkahaku > stora ängesön
Meidän mökki on tuosta etelään Rosalan saaren pohjoisrannalla.
Itse kävin Stora Ängesössä noin kymmenen vuotta sitten kun sieltä löytyi se Suomen ainoa riimukiven pala. Arkeologit sukelsivat lahtea ja minä pyörin rannalla metallinetsimen kanssa. Kumpikaan tiimi ei löytänyt mitään, joten tulimme siihen tulokseen että oli painolastikivi ja heitetty pois siihen rannalle.
Itse tuohon kysymykseesi:
Tuo linkin kartta kertoo saaren löydöt. Juuri niihin ei saa mennä mutta minusta olisi hyvä kelata saarta muualta. Esimerkiksi tuon saaren pohjoisosan tilan mailla on voinut olla jotakin joka olisi hyvä löytää. Sehän on ollut hyvä luonnonsatama ja käytössä ehkä pari tuhatta vuotta.
Jos kiinnostaa niin voisin tulla sinne seuraksi.
Museovirastohan ei ikinä löydä tuolta saarelta mitään, jo alueen laajuuden ja resurssien vähyyden vuoksi, vaan kaikki uudet löydöt ovat meidän kaltaisten harrastajien tai pelkän sattuman varassa.
No niin, löysin vastauksen kysymykseenikin Finlexin sivuilta toisen foorumiviestin avulla, eli suoja-alue on n 2 metriä esim röykkiöstä tms muinaismuistosta. Onhan mulla sitten vaikka kuinka paljon aluetta käydä läpi.
Kuules ilkkap, toi voisi olla ihan hyvä idea. Voisin muutenkin tarvita yksityisopetusta ja kyseessä olevalla saarella on liian iso alue yhdelle miehelle
Kuules ilkkap, toi voisi olla ihan hyvä idea. Voisin muutenkin tarvita yksityisopetusta ja kyseessä olevalla saarella on liian iso alue yhdelle miehelle