Sekalaisia ruosteisia aterimia

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 509
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Sekalaisia ruosteisia aterimia

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Tuttavani löysi sukunsa mökin raunioista tällaisia. Selkeästi ajalta ennen rosteria, eli ainakin sata vuotta vanhoja mielestäni. Tosi pitkäpiikkisiä haarukoita, ja joidenkin varsi viittaa myöhempään Hackmaniin. Olisko nuo venäläisiä? Miltähän ajalta suunnilleen?

Ja tietenkin hänen lisäkysymyksensä oli, että miten nuo saadaan "puhtaaksi" :) Vastasin, että parempi lienee, kun ei edes yritä :)

Kuva
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Garrett 350
Kunniajäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalaisia ruosteisia aterimia

Viesti Kirjoittaja Garrett 350 »

Heittäisin -70 luvulle.
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
Avatar
roopex1
Metallinetsijä
Viestit: 384
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 19:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalaisia ruosteisia aterimia

Viesti Kirjoittaja roopex1 »

Tonkija69 kirjoitti: 05 Marras 2018, 21:37 Tuttavani löysi sukunsa mökin raunioista tällaisia. Selkeästi ajalta ennen rosteria, eli ainakin sata vuotta vanhoja mielestäni. Tosi pitkäpiikkisiä haarukoita, ja joidenkin varsi viittaa myöhempään Hackmaniin. Olisko nuo venäläisiä? Miltähän ajalta suunnilleen?

Ja tietenkin hänen lisäkysymyksensä oli, että miten nuo saadaan "puhtaaksi" :) Vastasin, että parempi lienee, kun ei edes yritä :)

Kuva
Paha sanoa kyllä iästä, mutta oma tuollainen ruosteinen veitsi oli 20-30luvulta(tai näin ainakin nettiä selaamalla itse päättelin siis). Terässä luki sorsakoski-hackman ja sain sen puhtaammaksi uittamalla sitruunahapossa. Noistakin voisi tulla vielä ihan hienoja samalla konstilla.
Garret ace 350.
Garret propinpointter.

Vanhin löytämä kolikko: 1/6 öre 1667
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 509
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalaisia ruosteisia aterimia

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Garrett 350 kirjoitti: 06 Marras 2018, 08:44 Heittäisin -70 luvulle.
Minä en :) 40-50-luvulla oli vastaavan näköisiä, mutta muovikahvoin. Niitä on mulla tuolla laatikossa ihan vielä käytössäkin lukuisia :) Ja niissä on huomattavasti lyhyemmät piikit ja ne ovat rosteria. Nämä eivät selvästikään ole rosteria.
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 509
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalaisia ruosteisia aterimia

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

roopex1 kirjoitti: 06 Marras 2018, 09:30 Paha sanoa kyllä iästä, mutta oma tuollainen ruosteinen veitsi oli 20-30luvulta(tai näin ainakin nettiä selaamalla itse päättelin siis). Terässä luki sorsakoski-hackman ja sain sen puhtaammaksi uittamalla sitruunahapossa. Noistakin voisi tulla vielä ihan hienoja samalla konstilla.
Juuri tuo ylemmän rivin haarukoiden kaulan design viittaa minustakin nimenomaan Sorsakoski-Hackmaniin. Ja sitruunahappoa itsekin mietin. Ja varovaista soodapuhallusta ennen sitä. Ja sitten ehkä lumppulaikkaa + kiillotusvahaa. Onko huono pläni? :) Hän kun nyt väkisin haluaa tuon ruosteen pois, koska haluaa tehdä näistä jonkin teoksen.

Näen ne omin silmin vasta ensi torstaina, joten sitten olen vähän viisaampi. :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
roopex1
Metallinetsijä
Viestit: 384
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 19:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalaisia ruosteisia aterimia

Viesti Kirjoittaja roopex1 »

Tonkija69 kirjoitti: 06 Marras 2018, 18:37
roopex1 kirjoitti: 06 Marras 2018, 09:30 Paha sanoa kyllä iästä, mutta oma tuollainen ruosteinen veitsi oli 20-30luvulta(tai näin ainakin nettiä selaamalla itse päättelin siis). Terässä luki sorsakoski-hackman ja sain sen puhtaammaksi uittamalla sitruunahapossa. Noistakin voisi tulla vielä ihan hienoja samalla konstilla.
Juuri tuo ylemmän rivin haarukoiden kaulan design viittaa minustakin nimenomaan Sorsakoski-Hackmaniin. Ja sitruunahappoa itsekin mietin. Ja varovaista soodapuhallusta ennen sitä. Ja sitten ehkä lumppulaikkaa + kiillotusvahaa. Onko huono pläni? :) Hän kun nyt väkisin haluaa tuon ruosteen pois, koska haluaa tehdä näistä jonkin teoksen.

Näen ne omin silmin vasta ensi torstaina, joten sitten olen vähän viisaampi. :)
Noin oon itekki tehny, ilman tosin tuota soodapuhallusta. Voihan tuon tehdä ensin yhdelle aterimelle kokeeksi jos pelkona on että menee pilalle?
Garret ace 350.
Garret propinpointter.

Vanhin löytämä kolikko: 1/6 öre 1667
Avatar
roopex1
Metallinetsijä
Viestit: 384
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 19:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalaisia ruosteisia aterimia

Viesti Kirjoittaja roopex1 »

Tonkija69 kirjoitti: 06 Marras 2018, 18:37
roopex1 kirjoitti: 06 Marras 2018, 09:30 Paha sanoa kyllä iästä, mutta oma tuollainen ruosteinen veitsi oli 20-30luvulta(tai näin ainakin nettiä selaamalla itse päättelin siis). Terässä luki sorsakoski-hackman ja sain sen puhtaammaksi uittamalla sitruunahapossa. Noistakin voisi tulla vielä ihan hienoja samalla konstilla.
Juuri tuo ylemmän rivin haarukoiden kaulan design viittaa minustakin nimenomaan Sorsakoski-Hackmaniin. Ja sitruunahappoa itsekin mietin. Ja varovaista soodapuhallusta ennen sitä. Ja sitten ehkä lumppulaikkaa + kiillotusvahaa. Onko huono pläni? :) Hän kun nyt väkisin haluaa tuon ruosteen pois, koska haluaa tehdä näistä jonkin teoksen.

Näen ne omin silmin vasta ensi torstaina, joten sitten olen vähän viisaampi. :)
Eikös tuossa ole muuten juuri samanlaisia? https://www.tori.fi/pirkanmaa/Vanhat_So ... ?ca=18&w=3
Garret ace 350.
Garret propinpointter.

Vanhin löytämä kolikko: 1/6 öre 1667
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 509
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalaisia ruosteisia aterimia

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

roopex1 kirjoitti: 07 Marras 2018, 08:31 Eikös tuossa ole muuten juuri samanlaisia? https://www.tori.fi/pirkanmaa/Vanhat_So ... ?ca=18&w=3
Löysin myös tuon saman linkin, mutta ilmoitus on poistettu, joten informaatio jäi vähiin :(

Noista Sorsakoskista olen melko varma. Mutta kun mikroskoopilla zoomalilin paria muuta mallia, niin sieltä erottui hennosti W m ROGERS 12* Varmaan joku Rogers vuodelta 1912, arvelin :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
sipuli
Kunniajäsen
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Syys 2014, 19:47
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Sekalaisia ruosteisia aterimia

Viesti Kirjoittaja sipuli »

Meikäläinen söi tollasilla haarukoilla 1950-luvulla isoäidin luona ja hän sanoi niiden olevan 1920-luvun alusta ja Oulusta kaupasta ostettuja :D
Vastaa Viestiin