Kävin tänään Turun ulkopuolella vanhan tilan mailla kokeilemassa, josko jotain löytyisi. Tilalla oli tunnettua historiaa n. 1800-luvulle saakka, mutta ympäristön kulttuurimiljööllä sitten tuhansia vuosia enemmän. Eli aika mielenkiintoisessa maisemassa pääsi liikkumaan. Kävin vanhaa niittyä läpi, ja tuloksena oli rautaroskaa sen monissa eri olomuodoissa. Löysin mm. urani ensimmäisen ämpärin tms. kiulun kantokahvan, ja viikatteenteräkin tuli vastaan. Yhtään vanhaa mynttiä ei niityltä löytynyt, ja peltomaakin puski jo vihreää turhan innokkaasti..
Ajattelin kuitenkin laittaa tähän kuvan päivän syvimmästä tulokkaasta, eli tuollaisesta parisenttisestä takonaulasta, joka nousi.. Noh, jokainen voi yrittää arvoida itsekseen tuota syvyyttä. Liian syvältä. Törkkäsin Fiskarsin kuoppaan antamaan mittasuhteita.
