Vanha kolikko.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Aarteenmetsästäjä
Metallinetsijä
Viestit: 410
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:18
Paikkakunta: Viitasaari/Jämsänkoski

Vanha kolikko.

Viesti Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä »

Joo eli olin tänään piippailemassa kotipihallani. Olin käynyt pihan monesti lävitse, mutta nyt päätin suurentaa piippaimen herkkyyttä. Parin minuutin jälkeen tammen vieressä rupesi piippaamaan. Näytti ''Coins'':sia. No, rupesin tietenkin innokaasti kaivamaan ja hetken päästä mullan seasta löytyi kolikko!
Tiesin heti että nyt on kyseessä vanhemman sortin valuuttaa :P

Kolikossa on iso ''C'' -kirjain ja sen vieressä lukee ''XIV''. Eli kyseessä on Ruotsin valuuttaa. Tietäisikö kukaan mitä vuosimallia kyseinen kolikko on? Nämä kuvatkaan eivät taida hirveästi asiaa auttaa(?).

Ylemmässä kuvassa kolikko on etupuolelta. Siinä on siis se iso ''C'' -kirjain, ja vieressä ''XIV''.
Kuva

Ja tässä taas kolikon takapuolelta, mutta se on jo niin epäselvä että siitä ei ota mitään selvää.
Kuva

E: Kolikko on aikaväliltä 1835-1843 (Kiitokset Ykille).

E(2): Nyt sitten olen tutkinut kolikkoa tarkemmin. Kolikko on 1/3 Skilling Banko, vm. 1835. Eli 173 vuotias kolikko :D
Viimeksi muokannut Aarteenmetsästäjä, 29 Heinä 2008, 23:52. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Equipment:

- C.Scope 3MX & Garrett Ace 250
- Fiskars puutarhalapio
- Fiskars kenttälapio

Vanhin kolikko 1/3 Skilling BANCO vuodelta 1835
Avatar
Yki
Kunniajäsen
Viestit: 1005
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:54
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Yki »

Minkähän kokoinen tuo lantti on? Jos se on n. 20mm halkaisijaltaan niin silloin se on 1/3 skillinkiä aikaväliltä 1835 - 1843. Jos koko on jotain muuta niin sitten se on joku muu skillingin osanen, mutta ikä on samaa luokkaa.

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Avatar
Aarteenmetsästäjä
Metallinetsijä
Viestit: 410
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:18
Paikkakunta: Viitasaari/Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä »

Joo, 20mm kun mitattiin. :)
Equipment:

- C.Scope 3MX & Garrett Ace 250
- Fiskars puutarhalapio
- Fiskars kenttälapio

Vanhin kolikko 1/3 Skilling BANCO vuodelta 1835
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Aarteenmetsästäjä kirjoitti:Joo, 20mm kun mitattiin. :)
1/6 osa Skilling on 20,6 mm ja 1/12 osa on 20,5 mm joten voi olla kumpi vain. Tuo luku (1/12 tai 1/6) on tuon huonomman puolen yläosassa.
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Hienoja pihalöytöjä :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Aarteenmetsästäjä
Metallinetsijä
Viestit: 410
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:18
Paikkakunta: Viitasaari/Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä »

McSeeker kirjoitti:Hienoja pihalöytöjä :)
Kiitoksia :) en kyllä olisi uskonut pihastani löytyvän näin vanhaa rahaa :P
Equipment:

- C.Scope 3MX & Garrett Ace 250
- Fiskars puutarhalapio
- Fiskars kenttälapio

Vanhin kolikko 1/3 Skilling BANCO vuodelta 1835
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Aarteenmetsästäjä kirjoitti:
McSeeker kirjoitti:Hienoja pihalöytöjä :)
Kiitoksia :) en kyllä olisi uskonut pihastani löytyvän näin vanhaa rahaa :P
Tämän harrastuksen yksi parhaista puolista, sitä ei koskaan tiedä mistä se aarre löytyy :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Aarteenmetsästäjä
Metallinetsijä
Viestit: 410
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:18
Paikkakunta: Viitasaari/Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä »

McSeeker kirjoitti:
Aarteenmetsästäjä kirjoitti:
McSeeker kirjoitti:Hienoja pihalöytöjä :)
Kiitoksia :) en kyllä olisi uskonut pihastani löytyvän näin vanhaa rahaa :P
Tämän harrastuksen yksi parhaista puolista, sitä ei koskaan tiedä mistä se aarre löytyy :)
Heh, näinhän se on, ei sillä ole oikeastaan väliä mistä etsii, kunhan on kaivamiskelpoista maata, kun näköjään pihastakin tuollaisia tulee. :wink:
Equipment:

- C.Scope 3MX & Garrett Ace 250
- Fiskars puutarhalapio
- Fiskars kenttälapio

Vanhin kolikko 1/3 Skilling BANCO vuodelta 1835
raffe
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 10:54
Paikkakunta: eura

Viesti Kirjoittaja raffe »

kyseessä on selvästi 1/3 skilling BANKO kolikko vuosilta 1835-1843
Vastaa Viestiin