Sivu 1/1

Vanha kolikko.

Lähetetty: 31 Touko 2008, 13:50
Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä
Joo eli olin tänään piippailemassa kotipihallani. Olin käynyt pihan monesti lävitse, mutta nyt päätin suurentaa piippaimen herkkyyttä. Parin minuutin jälkeen tammen vieressä rupesi piippaamaan. Näytti ''Coins'':sia. No, rupesin tietenkin innokaasti kaivamaan ja hetken päästä mullan seasta löytyi kolikko!
Tiesin heti että nyt on kyseessä vanhemman sortin valuuttaa :P

Kolikossa on iso ''C'' -kirjain ja sen vieressä lukee ''XIV''. Eli kyseessä on Ruotsin valuuttaa. Tietäisikö kukaan mitä vuosimallia kyseinen kolikko on? Nämä kuvatkaan eivät taida hirveästi asiaa auttaa(?).

Ylemmässä kuvassa kolikko on etupuolelta. Siinä on siis se iso ''C'' -kirjain, ja vieressä ''XIV''.
Kuva

Ja tässä taas kolikon takapuolelta, mutta se on jo niin epäselvä että siitä ei ota mitään selvää.
Kuva

E: Kolikko on aikaväliltä 1835-1843 (Kiitokset Ykille).

E(2): Nyt sitten olen tutkinut kolikkoa tarkemmin. Kolikko on 1/3 Skilling Banko, vm. 1835. Eli 173 vuotias kolikko :D

Lähetetty: 31 Touko 2008, 14:35
Kirjoittaja Yki
Minkähän kokoinen tuo lantti on? Jos se on n. 20mm halkaisijaltaan niin silloin se on 1/3 skillinkiä aikaväliltä 1835 - 1843. Jos koko on jotain muuta niin sitten se on joku muu skillingin osanen, mutta ikä on samaa luokkaa.

Yki

Lähetetty: 31 Touko 2008, 15:20
Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä
Joo, 20mm kun mitattiin. :)

Lähetetty: 31 Touko 2008, 15:49
Kirjoittaja ilkkap
Aarteenmetsästäjä kirjoitti:Joo, 20mm kun mitattiin. :)
1/6 osa Skilling on 20,6 mm ja 1/12 osa on 20,5 mm joten voi olla kumpi vain. Tuo luku (1/12 tai 1/6) on tuon huonomman puolen yläosassa.

Lähetetty: 31 Touko 2008, 20:44
Kirjoittaja McSeeker
Hienoja pihalöytöjä :)

Lähetetty: 31 Touko 2008, 21:24
Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä
McSeeker kirjoitti:Hienoja pihalöytöjä :)
Kiitoksia :) en kyllä olisi uskonut pihastani löytyvän näin vanhaa rahaa :P

Lähetetty: 31 Touko 2008, 21:29
Kirjoittaja McSeeker
Aarteenmetsästäjä kirjoitti:
McSeeker kirjoitti:Hienoja pihalöytöjä :)
Kiitoksia :) en kyllä olisi uskonut pihastani löytyvän näin vanhaa rahaa :P
Tämän harrastuksen yksi parhaista puolista, sitä ei koskaan tiedä mistä se aarre löytyy :)

Lähetetty: 31 Touko 2008, 21:43
Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä
McSeeker kirjoitti:
Aarteenmetsästäjä kirjoitti:
McSeeker kirjoitti:Hienoja pihalöytöjä :)
Kiitoksia :) en kyllä olisi uskonut pihastani löytyvän näin vanhaa rahaa :P
Tämän harrastuksen yksi parhaista puolista, sitä ei koskaan tiedä mistä se aarre löytyy :)
Heh, näinhän se on, ei sillä ole oikeastaan väliä mistä etsii, kunhan on kaivamiskelpoista maata, kun näköjään pihastakin tuollaisia tulee. :wink:

Lähetetty: 24 Kesä 2008, 10:57
Kirjoittaja raffe
kyseessä on selvästi 1/3 skilling BANKO kolikko vuosilta 1835-1843