Porukalla pellossa
Lähetetty: 14 Kesä 2008, 14:08
Pieni, yhdellä miehellä harventunut Turun seudun piippariryhmämme kävi jälleen tonkimassa peltoa, tällä kertaa naapurikunnan Kaarinan puolella. Noilla main aikoinaan jyllännyt Suomen sota sytytti ainakin allekirjoittaneen mielessä pienen toivon kipinän runsaista löydöistä - mitä nyt taistelutantereelta voisi löytyäkään..
Ajoimme tuttuun tapaan kohtauspaikalta yhtenä karavaanina pellon laidalle, ja aloimme tositoimiin. Tienoota jo entuudestaan tunteva Lake esitteli hieman paikkoja, ja sitten olimmekin jo kesannoivalla pellolla yhtenä rintamana vispaamassa.
Pitkän aikaa maasta nousi harvakseltaan vain rautaromua. Pullonkorkkeja löytyi sen seitsemää sorttia. Sitten, pienen pellon toisessa päässä, saavuimme löytörikkaalle alueelle.
Ensin Lake kaivoi maasta esiin peukalonpään kokoisen musketinkuulan. Hetken sitä ihasteltuamme hajaannuimme jokainen löytökohdan ympärille kokeilemaan, josko samoilta tienoilta löytyisi muutakin ihmeteltävää. Piakkoin sain hyvän signaalin, TID 75-80 tienoila, eli siellä kuparikolikon hujakoilla. Kuopasta nousi esiin aivan millin paksuinen, ehkäpä 30 mm halkaisijaltaan oleva kolikontapainen. Minkäänlaisia kuvioita tuosta lätystä emme erottaneet, mutta arvailimme kyseessä olevan ohut skillinki.
Paria pullonkorkkia, naulaa, mutteria ja hylsyä myöhemmin Lakella kävi taas mäihä, ja pellosta nousi melko lyhyessä ajassa pari kolikkoa lisää. Pikaisella vilkaisulla ensimmäinen oli 1800-lukulainen penni ja toinen sitten vanhempi, ehkäpä ruotsalainen myntti.
Ja siinäpä olivat olennaisimmat löytömme. Selvästikään Suomen sodan taisteluja ei oltu käyty tällä pellolla, vaan jossakin muualla lähitienoilla. Kokeilimme vielä lopuksi piipparoida läpi vanhalta pihapiiriltä vaikuttavaa aluetta, mutta sieltäkään emme saaneet niin hyviä signaaleja, että lapiolle olisi tullut töitä.
Kotona vähän vaisua etsintätulosta laihensi vielä entisestään se, että kolikontapainen löytöni olikin vain tylsä pala metallia, jossa ei ikinä mitään kuviointeja tainnut ollakaan. Laken musketinkuulasta tuskin muoto ja massa häviävät mihinkään pesussa, ja kolikotkin olivat varmaa tavaraa. Näistä olisikin kiva nähdä kuvat..
Vaikka sotakenttien löydöt jäivätkin vielä maahan odottamaan seuraavaa kertaa, oli mielestäni reissu muutoin mukava ja antoisa. Maita ja mantuja on paljon hauskempaa komppailla porukalla. Siinä tärkeimmän toiminnan sivussa tulee turistua ummet ja lammet asioista, vertailtua etsimien lukemia ja ominaisuuksia, jne.. Odottelen jo seuraavaa kertaa innolla!
PS. Alumiininen Fiskarsin lapio ei sovellu peltokäyttöön. Polkaisin sellaisen tällä reissulla halki..
Ajoimme tuttuun tapaan kohtauspaikalta yhtenä karavaanina pellon laidalle, ja aloimme tositoimiin. Tienoota jo entuudestaan tunteva Lake esitteli hieman paikkoja, ja sitten olimmekin jo kesannoivalla pellolla yhtenä rintamana vispaamassa.
Pitkän aikaa maasta nousi harvakseltaan vain rautaromua. Pullonkorkkeja löytyi sen seitsemää sorttia. Sitten, pienen pellon toisessa päässä, saavuimme löytörikkaalle alueelle.
Ensin Lake kaivoi maasta esiin peukalonpään kokoisen musketinkuulan. Hetken sitä ihasteltuamme hajaannuimme jokainen löytökohdan ympärille kokeilemaan, josko samoilta tienoilta löytyisi muutakin ihmeteltävää. Piakkoin sain hyvän signaalin, TID 75-80 tienoila, eli siellä kuparikolikon hujakoilla. Kuopasta nousi esiin aivan millin paksuinen, ehkäpä 30 mm halkaisijaltaan oleva kolikontapainen. Minkäänlaisia kuvioita tuosta lätystä emme erottaneet, mutta arvailimme kyseessä olevan ohut skillinki.
Paria pullonkorkkia, naulaa, mutteria ja hylsyä myöhemmin Lakella kävi taas mäihä, ja pellosta nousi melko lyhyessä ajassa pari kolikkoa lisää. Pikaisella vilkaisulla ensimmäinen oli 1800-lukulainen penni ja toinen sitten vanhempi, ehkäpä ruotsalainen myntti.
Ja siinäpä olivat olennaisimmat löytömme. Selvästikään Suomen sodan taisteluja ei oltu käyty tällä pellolla, vaan jossakin muualla lähitienoilla. Kokeilimme vielä lopuksi piipparoida läpi vanhalta pihapiiriltä vaikuttavaa aluetta, mutta sieltäkään emme saaneet niin hyviä signaaleja, että lapiolle olisi tullut töitä.
Kotona vähän vaisua etsintätulosta laihensi vielä entisestään se, että kolikontapainen löytöni olikin vain tylsä pala metallia, jossa ei ikinä mitään kuviointeja tainnut ollakaan. Laken musketinkuulasta tuskin muoto ja massa häviävät mihinkään pesussa, ja kolikotkin olivat varmaa tavaraa. Näistä olisikin kiva nähdä kuvat..
Vaikka sotakenttien löydöt jäivätkin vielä maahan odottamaan seuraavaa kertaa, oli mielestäni reissu muutoin mukava ja antoisa. Maita ja mantuja on paljon hauskempaa komppailla porukalla. Siinä tärkeimmän toiminnan sivussa tulee turistua ummet ja lammet asioista, vertailtua etsimien lukemia ja ominaisuuksia, jne.. Odottelen jo seuraavaa kertaa innolla!
PS. Alumiininen Fiskarsin lapio ei sovellu peltokäyttöön. Polkaisin sellaisen tällä reissulla halki..