Meridiaanin lantit

Onko löydölläsi hieno historia? Ei sillä väliä - löydön arvo on se joka ratkaisee! Tänne voit jakaa rantalöytösi, ilman että tarvitsee välttämättä keskustella sen historiasta.
Avatar
lusikka
Metallinetsijä
Viestit: 193
Liittynyt: 13 Loka 2020, 04:10
Paikkakunta: Nanaimo

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja lusikka »

Lantit vahenee maasta ja kolikoden kaytto loppuu. Ehka tulevaisuudessa uudet koneet loytaa pankkikortit ja salasanat.
cheers
Growing old is inevitable Growing up is optional :D
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

lusikka kirjoitti: 04 Joulu 2020, 05:05 Lantit vahenee maasta ja kolikoden kaytto loppuu.
Sama käy koruille. Vähenevät koko ajan ja vaihtuvat tatuoinneiksi. Niitä ei edes halua löytää :roll:
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Tänään nasahti mukavasti. :D

Kuva

Tällaista kymppikolikkoa olen koko harrastuksen ajan odottanut. Ehkä seuraavaksi sitten 30-lukulainen - niissä on mielestäni hirmu kaunis arvo- ja tunnuspuoli.

Muutenkin markka-ajan lateja ilmaantui tutkaan ihan mukava määrä ja kaikki pieneltä alueelta. Eurokolikot nousivat toisesta kohtaa. Viissenttisen nostin ajankulukseni kun oli puhtaampi alue ja sitten ilmaantui voimakas epävireinen signaali. 8) Mutta kyllä oli hienoa kävellä pahki tuohon markka-alueelle. Siinä sain olla se ensimmäinen piippari kerrankin. :mrgreen:

Kuva

Lisäbonuksena nousi kauden toinen hopeasormus. Saatan tehdä korulöydöistä erillisen postauksen joskus ennen ensi kautta. Niin ja pieni sievä rosterinen soppakauha löytyi myös. Tiedä vaikka ottaisin käyttöön. :)
Avatar
lusikka
Metallinetsijä
Viestit: 193
Liittynyt: 13 Loka 2020, 04:10
Paikkakunta: Nanaimo

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja lusikka »

hieno saalis! Toivotaan etta se 30-lukulainen loytyy pian.
cheers
Growing old is inevitable Growing up is optional :D
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

lusikka kirjoitti: 06 Joulu 2020, 20:36 hieno saalis! Toivotaan etta se 30-lukulainen loytyy pian.
Toivotaan tosiaan. :) Sitä odotellessa tänään tutkaan osui hopeamarkka vuodelta 1965. Kaikkinensa maan povesta (järven pohjasta) nousi tällä kertaa aika erikoinen kattaus:

Kuva

Tässä vielä tunnuspuolet muista kuin eurokolikoista:

Kuva

Markka- ja Eurokolikoiden ohella pintaan nousi siis Jugoslavian, Itä-Saksan, Kyproksen, Ruotsin ja Espanjan valuuttaa. Kaikki nämä ns. vieraat valuutat löytyivät alueelta, joka oli noin 15x3 m tai jopa pienempi. Ihmetyttää kyllä miten ne ovat lähes lyöntikiillossa...? :shock:

Lievän paranoian uhallakin mieleeni juolahti, että voisiko kyseessä olla käytännön pila? Ehkäpä paikallinen vääräleuka on pannut merkille, että joku urpo jyrää rantaa piipparinsa kanssa illat pitkät... ja sitten vitsiniekka on käynyt viskaamassa mestoille vähän löydettävää. :lol:

No jaa, enpä tiedä. Lantit olivat kuitenkin kukin hieman eri syvyyksillä. Samalta alueelta löytyivät myös nuo yhden pennin kolikot ja niistäkin toinen on erittäin hyvin säilynyt. Ja toisaalta tuo Ruotsin Kruunu on tummunut ihan tavalliseen tapaan. Ehkä nuo muut vieraiden valtojen valuutat on vain tehty tavallista paremmin korroosiota kestävistä metalleista? Olen jo aiemmin pannut merkille, että tämän kyseisen järven syleilyssä ainakin kuparilantit säilyvät todella hyväkuntoisina joihinkin toisiin järviin verrattuna.

Niin tai näin, illan huispaamisen jäljiltä koko kauden saldot näyttävät kappalemäärissä tällaisilta:

EUR 115
FIM 76
SEK 12
RUB 2
NLG 1
YUM 1
DDM 1
CYP 1
ESP 2

Yht 211

Tämän illan 22 latia olikin henkilökohtainen ennätykseni. Tuntuu, että nyt osasin taas ottaa Simplexistä asetusten puolesta enemmän irti ja samalla sen äänimaailma avautuu aina vain tolkullisemmin kun kokemusta karttuu.

Ollakseni jotenkin maailmalle hyödyksi olen toisinaan tieten tahtoen noukkinut verrattain pinnassa olevia rautasignaaleja ja muita epämääräisempiä. Tänäänkin sain hävitettyä ison kasan nauloja, ruuveja, kruunukorkkeja ja muuta törkyä pohjahiekasta. Ranta on taas hieman turvallisempi uimareille, mutta täytyy sanoa että piippailuharrastuksen myötä en tule enää koskaan menemään uimasille ilman vankkapohjaisia uimakenkiä. :shock:

Ps. tässä vielä lähäri tuosta hopeamarkasta kun se on niin pahuksen nätti:

Kuva
Viimeksi muokannut Meridiaani, 08 Joulu 2020, 15:38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Meridiaani kirjoitti: 07 Joulu 2020, 00:15 Lievän paranoian uhallakin mieleeni juolahti, että voisiko kyseessä olla käytännön pila? Ehkäpä paikallinen vääräleuka on pannut merkille, että joku urpo jyrää rantaa piipparinsa kanssa illat pitkät... ja sitten vitsiniekka on käynyt viskaamassa mestoille vähän löydettävää. :lol:
Tuollaistakin näyttää sattuvan. Joskus leikkipuistoista tai hiekkarannoilta löytyy hyväkuntoisia markka-aikaisia kolikoita vaikka paikat on vasta tehty sen jälkeen ja aiemmilla kerroilla ei ole ollut mitään markka-aikaan viittaavaa. Luulen että siellä käy pieniä lapsia vanhempiensa kanssa harrastamassa ja nämä heittelevät lapsille pöytälaatikoihin lojumaan jääneitä kolikoita. Osa jää sitten löytymättä muiden aarteenetsijöiden iloksi :) Tällaiseen käyttöön olen antanut omiakin löytömarkkoja.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Tuohan selittäisi asian vallan elegantisti. Jostain tällaisesta voi hyvin olla kyse. :) Ehkä latit on heitetty rantaan kun veden pinta oli alempana ja nyt nuo löytämäni olivat matalassa rantavedessä.
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Jaapa jaa. Pitkän päivän päätteeksi halusin katkaista työputken lähtemällä hetkeksi piippailemaan. Alkureissu oli silkkaa nollaa, kunnes lopulta osuin 60- ja 70-lukujen kesärientojen tyyssijaan. Sitten verraten lyhyessä ajassa nousi monta markka-ajan lanttia. Viimeinen signaali oli mielenkiintoinen ja aiheutti ylösnousemuksensa hetkellä pari ylimääräistä sydämenlyöntiä:

Kuva

Mutta niin ennenaikainen oli riemu tälläkin kertaa. Näemmä kaksipäinen kotka on tuolla idempänä edelleen ihan kovaa valuuttaa.

Olipa kuinka hyvänsä, kokonaisuutena reissu oli onnistunut:

Kuva

Osuin tälle kohdin aivan reissun loppupuolella, kun löytölaukun läppä oli jo jäätynyt kankeaksi (keräsin myös roskia ja niitä pussittaessa laukku hiljaksiin kastui), housuja kuorrutti hienoinen jääkerros ja simplexin varren yläosa oli paikoin kirkkaan jään peittämä.

Täytynee palata huudeille. Jos vaikka löytäisi sen itselle tarunhohtoisen 70-luvun 50-pennisen... tai viiden markan kolikon... tai kympin... :mrgreen:

Tuo viisisenttinen oli liki päällekkäin yhden alumiinipennin kanssa. Ehdin jo ajatella romanttisesti löytäneeni paikan, jota eurot eivät ole nähneetkään. Mutta kyllä se nykyihminen osaa näemmä hakeutua uimasille kivaan paikkaan siinä missä 70-luvun lajitoverinsa.

Calico Catin lippa oli kiva bonari. Ehdin jo aprikoida avainta tai rihkamakorua. Ties vaikka olisin itse skidinä tuon lipan menettänyt pohjaan kun noilla main tuli kuitenkin käytyä ahventen narrattavana eräitäkin kertoja.

Ps. Yritinhän minä eilenkin, mutta pyrintöni tyssäsivät sikäli vahvaan jäähän, että se kesti jo paikoin aikuisen miehen seistä. En sitten alkanut rikkoa kahluukamppeitani jäätä särkemällä, vaan lähdin kiltisti himaan punomaan uusia juonia.

Kuva
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Tänään löytyi taas vähän kiinnostavampi lantti:

Kuva

ID helähti aika korkealle ja ajattelin, että joku vähän vanhempi raha sieltä noussee. Hämärässä tihrustin, että 25 ja mietin että sattuikohan sittenkin hopeaa kelan alle vaikkei se lukemien puolesta sitä ihan ollutkaan. Mutta ei, sattui ehtaa kuparia. Eipä se toki haittaa, tällaista rahaa minulla ei vielä ollut. Lisään sen hartaasti kokoelmaan. :)

--> Mutta mikä on tuo vuosiluku? 1945? 1943? <-- EDIT: itse itselleni vastaten, täytynee olla 1943, sillä ilmeisesti se oli viimeinen vuosi kun tätä kolikkoa valmistettiin kuparisena?

Kuva

Tokihan reissulla nousi muitakin lantteja. Kahdessa paikassa kävin:

Kuva

Oikean alareunan kuparilätkä taitaa olla joku nappi. Ihan jo säikähdin, että mitä mahtoi osua. :mrgreen:
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Pikainen iltapisto tuotti taas hopeamarkan. Ja nyt on kunto kyllä priimaa. :shock:

Kuva

Hämmentävää, jo kolme hopeamarkkaa. Mutta ei yhtäkään (alumiinipronssista) viisikymmenpennistä, vitosen kolikkoa, saati kymppiä. Ettei olisi etsijässä vika - lävähtääkö niiden (vitosen ja kympin) ID:t ihan eri alueille kuin noiden alumiinipronssisten pennilatien tai vaikka euron tai kahden euron kolikoiden?

Toki sekin on mahdollista, että jakaumat eivät vielä ole ihan sitä mitä maastossa olevat rahat noin tilastollisesti oletettavasti ovat (eli esim. 50-pennisiä olisi enemmän kuin markkoja, joita minulla on jo pieni kasa). Pitää saada lisää kappalemäärää, eiköhän se siitä oikene. Perinteisesti ajatellenhan olisi hyvä olla se sata havaintoa, että kannattaisi laskea prosentteja. Nyt on markka-ajan rahoja 97 kappaletta. :D

Löysin myös ehtaa länsinaapurimme tuotantoa, vanha kunnon ruotsalainen Abu-lusikka:

Kuva

Laittamalla leikarin ja koukun tuosta saisi vielä ottipelin. Mutta ei, hän pääsee viettämään eläkepäiviä spesiaaliuistinpakkiini. :)

Tässäpä yhteislaukaus illan saaliista:

Kuva

Reissu jäi nyt pikkuisen tavallista lyhyemmäksi, sillä unohdin vettäpitävät hanskat kotiin. Alkoi olla sormissa aika raikas tunnelma kun vesi on jotain kolmeasteista ja skuupin varsi paksua rautaa. :mrgreen:

Ps. Tuo rinkula ottaa magneettiin, mikä lienee. Jonkun rihkamakorun osa ehkäpä. Metallinkeräys kutsuu muiden roskien kanssa.

Pps. Kauden saldot ovat tällaiset kappalemääräisesti eri valuuttoina. Jännä ettei se vitonen tai kymppi vain satu. Tai viisikymmenpenninenkään.

EUR 126
FIM 97
SEK 12
RUB 3
NLG 1
YUM 1
DDM 1
CYP 1
ESP 2

Yht 244
Viimeksi muokannut Meridiaani, 23 Joulu 2020, 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Se on vaa sattumaa. Mä oon viidessä vuodessa löytänyt vain yhden tuollaisen 60-luvun hopeamarkan, mutta saman aikakauden 50pennisiä vaikka kuina paljon. Jäänsärkijä vitosia ei muistaakseni myöskään montaa ole, mutta niitä uudempia kasa. Jos sä löydät noita uusimpia 10 pennisiä niin luulisi että ID:n puolesta saman aikakauden 50pennisiäkin löytyisi, vaikka paljon harvinaisempi onkin. 90-luvulla kun kaikki maksoi 4.90:- 19.90 299.90 niin vaihtorahoina harvoin sai 50 pennisiä :)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Joo, jos joskus on vaikka 1000 kpl markka-ajan rahoja nostettuna, voi jo vähän enemmän sanoa siitä mitä tuolla on ja on ollut kylvettynä. Hyvä pointti tuo vaihtoraha-aspekti myös.

Laskin, että minulla on 11 markkaa eri vuosikymmeniltä ja niistä kolme on noita ns. hopeamarkkoja. Sitten on muistaakseni kolme nikkelistä tehtyä 50-pennistä ysäriltä. Mutta noita alumiinipronssisia viiskytpennisiä ei vielä yhtään.

Alkaa kohta olla piippailut piippailtu tältä kaudelta, ehkä vielä ehtii kerran yrittämään. :D
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja smacine »

90-luvun Kymmenmarkkanen antaa selkeästi alhaisemman id:n kuparipronssiset, nikkelimarkka (69-90) taas vielä alemman. Viimeiset 10 ja 50 penniset antaa ihan roska id:t ja 1919-1940 markan kolikot ja sitä pienemmät vielä roskaakin alemmat :lol: Mutta äänet ovat puhtaat ilman röpinöitä, tietenkin laitteen äänistä riippuen. Vuosiluvut ovat noin..
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

smacine kirjoitti: 24 Joulu 2020, 21:30 90-luvun Kymmenmarkkanen antaa selkeästi alhaisemman id:n kuparipronssiset, nikkelimarkka (69-90) taas vielä alemman. Viimeiset 10 ja 50 penniset antaa ihan roska id:t ja 1919-1940 markan kolikot ja sitä pienemmät vielä roskaakin alemmat :lol: Mutta äänet ovat puhtaat ilman röpinöitä, tietenkin laitteen äänistä riippuen. Vuosiluvut ovat noin..
Okei, kiitos, täytyypä kuulostella. Se voi tosiaan olla, että nyt on ollut etsijässä vika, olen ehkä liian hanakasti karsinut noita ID-alueita. Harrastus on oppimista. :lol:

Onkohan muuten mitään toivoa löytää noita rautamarkkoja ja muita rautaisia tunnistettavassa kunnossa piipparilla?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Yhden olen täällä foorumilla nähyt viiden vuoden aikana. En tosin oo nyt viimesen vuoden aikana tuota päivän löydöt osiota kuin vähän silmäillyt... Samassa ajassa täällä on esitelty ainakin kilo kultalöytöjä :)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Vainulainen
Metallinetsijä
Viestit: 265
Liittynyt: 08 Syys 2017, 14:11

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Vainulainen »

Haarukka kirjoitti: 25 Joulu 2020, 09:45 Yhden olen täällä foorumilla nähyt viiden vuoden aikana. En tosin oo nyt viimesen vuoden aikana tuota päivän löydöt osiota kuin vähän silmäillyt... Samassa ajassa täällä on esitelty ainakin kilo kultalöytöjä :)
23.12.2020 löytö entisaikojen juhannusfestariniityltä.
Youtube-sankarit, True Vikings, etsii lumihangessakin, niin tein minäkin ensimmäistä kertaa 8)
https://drive.google.com/file/d/127BWCv ... sp=sharing
Matteus 7:7-8
Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte.
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Haarukka kirjoitti: 25 Joulu 2020, 09:45 Yhden olen täällä foorumilla nähyt viiden vuoden aikana. En tosin oo nyt viimesen vuoden aikana tuota päivän löydöt osiota kuin vähän silmäillyt... Samassa ajassa täällä on esitelty ainakin kilo kultalöytöjä :)
Joo, se voi olla tekemätön paikka noiden rautaisten kanssa. Ellei jostain rossipohjan alta kuivasta ryömimällä... 8)
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Vainulainen kirjoitti: 25 Joulu 2020, 10:45
Haarukka kirjoitti: 25 Joulu 2020, 09:45 Yhden olen täällä foorumilla nähyt viiden vuoden aikana. En tosin oo nyt viimesen vuoden aikana tuota päivän löydöt osiota kuin vähän silmäillyt... Samassa ajassa täällä on esitelty ainakin kilo kultalöytöjä :)
23.12.2020 löytö entisaikojen juhannusfestariniityltä.
Youtube-sankarit, True Vikings, etsii lumihangessakin, niin tein minäkin ensimmäistä kertaa 8)
https://drive.google.com/file/d/127BWCv ... sp=sharing
Siellä lepää. :D

Minä kävin tänäänkin pikapiston tekemässä, enkä ehtinyt löytää kuin 4 tavanomaista markka-ajan pennikolikkoa. Niin ja toki kauden toinen kihlasormus nasahti häiritsemään kolikointia. :mrgreen: Täytyy taas käydä viemässä mokoma löytötavaroihin.

Kuva
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Vielä löytyi sulaa vettä, joten ei muuta kuin aaltoja päin.

Kuva

Ensinnäkin nyt nousi se 50-penninen. :D Ja peräti 4 20-pennistä, mitä aiemmin tuntuivat olevan tiukassa. :lol: Harmillisen syöpyneitä nyt nämä alumiinipronssiset lantit, vaikka tyypillisesti ne ovat erinomaisessa kunnossa.

Iso kolikko alarivissä on brittien ten pence, sen vieressä alankomaiden 1 Guild ja kolmantena ulkomaan valuuttana ruplafemma. Droppen on Abu Garcia -aikakauden tuotantoa. Sen alla oleva messinkinen (?) esine jäänee tunnistamattomaksi.

---> Mutta mikä on tuo puolustusvoimien merkki? Päähineen koriste? Ilmavoimat, mutta mikä tarkemmin? Yritin vähän googletella, mutta en löytänyt. :shock: Itse asiassa sen kiinnikkeet ovat niin vahvat/pitkät, että se voisi olla vaikka karvahatun koriste tms.

Kyseisellä paikalla oli muuten rikottuja pulloja tiheämmässä kuin toistaiseksi missään muualla. Eräitäkin viinapullon kauloja terävine reunoineen tuli nostettua kyytiin.
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja jarski »

No niin löytyhän se viimein. Mikäs on seuraava tavoite kolikko? Miltä vuodelta hollannin guldeni on? Jos 1968, tai aikaisempi ,niin on vielä hopeaa. Sitä uudemmat eivät enää ole.
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

jarski kirjoitti: 27 Joulu 2020, 18:37 No niin löytyhän se viimein. Mikäs on seuraava tavoite kolikko? Miltä vuodelta hollannin guldeni on? Jos 1968, tai aikaisempi ,niin on vielä hopeaa. Sitä uudemmat eivät enää ole.
Olispa mahtista jos tämä olisi hopeaa. Jostain googletin, että nikkeliä. Signaali oli vähän hämärä, mutta antoi muistaakseni jopa yli 90. Pitääpä testata vielä. EDIT: joo, antaa yleisimmin 94, mutta myös särisee ja heittää välillä paljon alempiakin lukemia. Outo lati.

Kuva

Seuraava tavoitekolikko on varmaan se femma ja mitä jäänmurtajampi, sitä parempi. Myös kympin nostan hymyssäsuin talteen. :D
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja jarski »

Voi olla nikkeliäkin, koska näköjään hopeisia tehty 1954-1968 ja nikkelistä 1967-1980.
Avatar
Vilippus
Metallinetsijä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Heinä 2016, 17:50

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Vilippus »

Meridiaani kirjoitti: 27 Joulu 2020, 14:44 ---> Mutta mikä on tuo puolustusvoimien merkki? Päähineen koriste? Ilmavoimat, mutta mikä tarkemmin? Yritin vähän googletella, mutta en löytänyt. :shock: Itse asiassa sen kiinnikkeet ovat niin vahvat/pitkät, että se voisi olla vaikka karvahatun koriste tms.
Muistelen tuon olevan vanha katsastusmiehen lakkimerkki.
We ain't found shit!
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Meridiaanin lantit

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Vilippus kirjoitti: 28 Joulu 2020, 18:22 Muistelen tuon olevan vanha katsastusmiehen lakkimerkki.
Kiitos - google ei kertonut mitään! Muistikuvaasi tukee myös se, että toista kautta sain samanlaista infoa. Merkillä täytynee sitten olla ikää jonkin verran, olisko 70-luvun kamppeita? Jollain katsastusmiehellä on ollut ikimuistoinen juhannus... tai vappu... tai mikä nyt hyvänsä. :D

Tänään tein pienen piston rantaan, mutta tuuli oli niin kova ettei homma ollut enää kauhean kivaa. Puuskissa oli järvenselällä kuuttatoistakin metriä sekunnissa. Muutaman pintaroskan (naulan, metalliriekaleen j apullon) keräsin uimareiden jaloista ajankulukseni. Muutoin paikka oli vedetty kyllä täikammalla: ei ainuttakaan kolikkosignaalia. 8)

Lisäksi pohjassa oli kivi, johon oli maalattu valkoisella maalilla poliittinen iskulause. Siinä vihjailtiin erään suuren suomalaisen puolueen rakkaudesta erääseen terroristijärjestöön. Se oli niitä hetkiä jolloin tulee tunne, että okei - nyt olen nähnyt kaiken. Poliittisen vaikuttamisen kanavia on monia ja tämä saattoi olla yksi sieltä erikoisemmasta päästä. :mrgreen:
Vastaa Viestiin