eka löytö

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
rcislandlake
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Elo 2012, 18:11

eka löytö

Viesti Kirjoittaja rcislandlake »

Juu.. Pitkään olen täällä palstoilla roikkunut ilman omaa metallinpaljastinta.
Nyt vihdoin tuli sellainen hankittua ja ensimmäinen löytöni on :oops:
.... ruosteinen naula. No olen kyllä innoissani, että ylipäänsä nyt jotakin tuolla kalliilla härvelillä löytyy.
Ei ole kuin varmaan 20-40 vuotta maksimissaan vanha naula, joten ei tarvitse olla yhteydessä museovirastoonkaan.
Mutta jatkossa toivoisin toki saavani jotain muuta kuin ruosteisia nauloja.

Kuva
Tuosta ei voi kuin parantaa.. Niinhän se on..

Mulla on siis Garrett AT Gold -metallinpaljastin. Ohjekirja ja video antavat ymmärtää, että kalibrointi on helppoa..
Aluksi, kun lähdin piippailemaan, ääntä tuli kokoajan. Sitten säädin Ground Balancen arvoon 84. Sen jälkeen laitoin Iron disc arvoon 30 ja sensitivityn 2:een. Iron audio päälle ja se näytti arvoa 60-75. Ei antanut matalaa raudan ääntä (Iron audio) eikä raudan arvoja 0-40. Silti sieltä nousi rautanaula. Kun nostin naulan ylös, kuopasta ei tullut enää mitään vastetta. Mitä on konfiguraatiossa vielä väärin ?
... Miten ihmeessä minä en siinä oikein onnistu ? Ehkä kokemus auttaa, mutta onko jollakulla viisaammalla antaa vinkkejä.

http://www.kellycodetectors.com/pdf/manuals/atgold.pdf

Laitteessa on tämmöisiä omituisuuksia :
1) raudan diskriminointi (0-44)
2) Ground balancing (0-99)
3) sensitivity (1-8)
4) Frequency (1-4)
5) Iron audio (on/off)
6) syvyys (cm = 5/10/15/20/25+)
7) 3 moodia (all metal, disc1, disc2)
Rc Islandlake
*********************************************************************
Garret AT GOLD
AtteLesk
Innostunut Etsijä
Viestit: 90
Liittynyt: 07 Kesä 2013, 16:58
Paikkakunta: Järvenpää

Re: eka löytö

Viesti Kirjoittaja AtteLesk »

Onnea löydöstä :twisted:
Siitä se lähtee, kaikki niitä ruosteisia "joutuu" kaivamaan välillä :)
Kyllä sitä vähitellen oppii ymmärtämään koneen "kieltä" ja tietää vähän mitä odottaa.
Itse olen nyt muutaman viikon ace 250:tä käyttänyt ja nyt voisin sanoa, että osaan jo vähän ennalta arvata mitä nousee, eli pystyy jo enimmät pullonkorkit ja naulat seuloa pois. :)

En tiedä at:sta, mutta ace 250 kohalla nimenomaan ruosteiset naulat ja muut rauta esineet saattaa näyttää ihan mitä tahansa id:tä mutta se hyppii.
Nykyään kaivan vaan id:t jotka pysyvät suhtkoht paikallaan eikä hypi väliä rauta-->hopea.
Vanhin kolikko: 1 öre 1746
Garrett Ace 250
Garrett Pro pointer
JosipZugasvili
Metallinetsijä
Viestit: 168
Liittynyt: 20 Elo 2011, 18:53
Paikkakunta: Akaa

Re: eka löytö

Viesti Kirjoittaja JosipZugasvili »

Itse vedän pro-zero -modella, diskriminointi 1-2 pykälää täysistä pykälistä. Varsinkin isot ruosteiset kohteet heläyttelevät kirkkaita soundeja joukkoon, mutta kokonaisuus kertoo totuuden. Pomppiva id tarkoittaa yleensä rautaromua. Foliolla on myös taipumus pompottaa id-lukua, tosin ei yhtä radikaalisti.

Kukin tyylillään, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että parhaan informaation maan alta saa, kun ei diskaa rautaa lainkaan. Jos on oikein roskainen mesta, käytän sniper-kelaa ja sitä käytän yleensä standard- zero -moodissa.

Ja etsin on siis at pro.

Kyllä se siitä lähtee ja onnea muuten ensimmäisestä löydöstä
Avatar
rcislandlake
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Elo 2012, 18:11

Re: eka löytö

Viesti Kirjoittaja rcislandlake »

Joo. Kiitos vastauksista. Tosiaan, kun nyt ajattelen tarkemmin, niin lukema pomppi ylös alaisin eikä ollut paikoillaan.
Ja tosiaan, voihan se aarre olla rautainenkin.. eli jossain määrin pitää ilmeisesti sietää romuakin..
Rc Islandlake
*********************************************************************
Garret AT GOLD
Turtuma
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2014, 01:31
Paikkakunta: Lohja

Re: eka löytö

Viesti Kirjoittaja Turtuma »

Hei.

Itse olen huispannut tuolla 350:lla ja rautaa nousee kyllä, varsinkin ruosteiset p
Kruunukorkit ja pulltabit häiritsee. Tosin pysyypä rannat edes vähän siistimpinä. :)

Ja kruunukorkeilla on hyvä harjoitella ruuvaritekniikkaa :wink:
Garret Ace 350, Garret pro-pointer
Motonet pro kiinahärpätin
Erilaisia kaivuuvälineitä
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: eka löytö

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

JosipZugasvili kirjoitti:Itse vedän pro-zero -modella, diskriminointi 1-2 pykälää täysistä pykälistä. Varsinkin isot ruosteiset kohteet heläyttelevät kirkkaita soundeja joukkoon, mutta kokonaisuus kertoo totuuden. Pomppiva id tarkoittaa yleensä rautaromua. Foliolla on myös taipumus pompottaa id-lukua, tosin ei yhtä radikaalisti.
Joskus se on myös kasa kolikoita jossa seassa rautaisi 5senttisiä ;)
JosipZugasvili kirjoitti:Kukin tyylillään, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että parhaan informaation maan alta saa, kun ei diskaa rautaa lainkaan.
Erittäin hyvä neuvo, näin minäkin teen. Jos raudat dissaa niin kaivaa rautaa :) Moni rauta kilahtaa 3/4 huitaisu kerrasta rautaa ja 1/4osa on parempaa signaalia, jos on raudat dissanut niin luulee että siellä on jotain parempaa kun ei kuule kuin nuo paremmat äänet.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Hanuma49
Kunniajäsen
Viestit: 1175
Liittynyt: 13 Loka 2013, 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: eka löytö

Viesti Kirjoittaja Hanuma49 »

Itselläni on Garret 250 .. mikä tietysti on vähän mopomainen malli tuohon Goldiin ja Prohon verrattuna.. mutta hyvinhän silläkin tavaraa nousee.. aluksi menin all metallilla ja nostelin kaikki ja tuli aika paljon tuota rautatavaraa.. hommasin sitten kuulokkeet ja periaatteessa olenkin mennyt tuon äänimaailman mukaan,, nykyään menen melkein relicsillä.. joskus kun tuntuu siltä heitän all metallin päälle kaivelen raudat pois ja yleensä vierestä on löytymytkin sitten parempaa tavaraa ..tai alta..
Xp orx, Garret pro pointer,lyhytvartinen lapio, Garrett Edge Digger.
Rautakautta, kultoo, hopiaa ja muita härpäkkeitä :)
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: eka löytö

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Paksu ruoste sotkee äänimaailmaa. Esim puhdas kaljapullon korkki tai naula antaa selvän rautapörinän mutta paksussa ruosteessa oleva saattaa kilahdella kirkkaastikin.
Suosittelen käyttämään kuulokkeita, äänimaailma on aivan toinen kuin kaiuttimesta tuleva. Maabalanssia ei täällä sisämaassa ole tarvinnut säädellä. Ajelen ihan automaatilla ja pro zero modella ja täysillä herkkyyksillä. Rautaa en diskaa jolloin sen kuulee. (Goldin modeista en tiedä)
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Vastaa Viestiin