Härpäke

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Avatar
Jasser
Raavas Tonkija
Viestit: 765
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 19:07
Paikkakunta: Rusko

Härpäke

Viesti Kirjoittaja Jasser »

Onko tietoa/arvauksia tästä peltolöydöstä?
Materiaali joko messinkiä tai pronssia, reunassa hieman kiiltoa jäljellä.
Tutun oloinen mutta en saa päähäni missä olen moisen nähnyt.
Kuva
XP Deus 2
Muuta alan roinaa..
Avatar
Moulinex
Metallinetsijä
Viestit: 343
Liittynyt: 06 Heinä 2013, 13:57
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Härpäke

Viesti Kirjoittaja Moulinex »

Tämä on puhdas arvaus. Olisiko kameran aukkon säätöpyörä?
dunnock
Metallinetsijä
Viestit: 157
Liittynyt: 11 Maalis 2011, 07:45

Re: Härpäke

Viesti Kirjoittaja dunnock »

Päittäis(paine-)laakeri jostain laitteesta. Pientä kulumaa havaittavissa liukupinnalla. (urat on rasvan/öljyn leviämistä varten)
Avatar
Hiisi
Metallinetsijä
Viestit: 205
Liittynyt: 21 Loka 2015, 17:45

Re: Härpäke

Viesti Kirjoittaja Hiisi »

Ja nyt ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä materiaalia nuo edellämainitut häsvelit ovat? Kuvassa oleva rinkula näyttää hapettuneelta kuparilta, ei pronssilta eikä messingiltä. Kuva kyllä hämää jos jokin :)
XP Orx
XP Deus

MPE ry
Avatar
Jasser
Raavas Tonkija
Viestit: 765
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 19:07
Paikkakunta: Rusko

Re: Härpäke

Viesti Kirjoittaja Jasser »

Hiisi kirjoitti:Ja nyt ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä materiaalia nuo edellämainitut häsvelit ovat? Kuvassa oleva rinkula näyttää hapettuneelta kuparilta, ei pronssilta eikä messingiltä. Kuva kyllä hämää jos jokin :)


Näitä on yksi :D
Kappale hiukan puhdistettuna ja kädessä vaikuttaa enemmän pronssilta kuin messingiltä.
Kappaleen paksuus on n.3mm ja molemmilla puolilla on samanlaiset urat.
Saatta hyvinkin olla laakeri jostain niinkuin dunnock arveli.
Kuva
XP Deus 2
Muuta alan roinaa..
Avatar
Hiisi
Metallinetsijä
Viestit: 205
Liittynyt: 21 Loka 2015, 17:45

Re: Härpäke

Viesti Kirjoittaja Hiisi »

no joo, tarkoitin että mitä materiaalia nuo mainitut painelaakerit yleensä ovat..
XP Orx
XP Deus

MPE ry
Tessulandia
Innostunut Etsijä
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Touko 2017, 14:45

Re: Härpäke

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Mulla on tuolla tallin laatikossa noita useita,nyt en kyllä enää muista mistä ne ovat,vanhjoja kylläkin ovat,en ole itte nähny käytössä enää vaikka kaikkia laitteita olenkin purkanu.
Alkuun luulin että ois ollu moposta tai Thurm Archerin fillarin takanavasta ,mutta eipä ollu kun veljeltä sitä kysyin,ne laitteet kun olivat käytössä hänen aikoihin... pitääpi miettiä missä mä olen noita nähny,omasta mielestä jossain laitteessa vois ollakkin...
Materiaali on kyllä messinkiä jolei sitten pronssia seassa ole,kuparia ne ei varmasti ole!
Kattokaapas jostain vanhojen polkupyörien takanapojen kuvia,oisko ne jostai todella vanhasta?
Vastaa Viestiin