Outo kivi

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Kuokkailija

Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

Olen jo pitkään epäillyt erästä paikkaa muinoin asutuksi ja nyt olen kierrellyt siellä piipparin kanssa. Metalliesineitä ei ole löytynyt, mutta löytyi ilmeisesti metallipitoinen kivi, koska hälyytti niin voimakkaasti. Tai oikeastaan kyseessä on kivi, joka on hajonnut useampaan palaan. Noukin muutaman talteen ja kotona hieman putsailin. Magneetti tarttuu kiviin, mutta ne eivät ole juurikaan ruosteessa.
Kuvan vaakalla olevassa kivessä näkyy tumma puoli, joka ei ole mielestäni ruostetta ja sama kivi toiselta puolelta kuvattuna on ihan erilainen väriltään. Tumma puoli on hieman poimuinen, mutta sileämmän tuntuinen kuin vaaleammat puolet.
Outoa oli myös kiven löytöpaikan hiekan väri, se oli punertavaa hiekkaa vain niiden kivien ympäriltä, mutta jo muutamia senttejä kauempaa kaivettaessa normaalin vaalen sävyistä. Kuvassa näkyy molempien hiekkojen eri värit.

Minä en tunnista mikä kivi voisi olla kyseessä, osaisko joku tietää?

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
aar1pne
Kunniajäsen
Viestit: 1021
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 20:13
Paikkakunta: Keskipohjanmaa.

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja aar1pne »

Kivessä on Magnetiitti rautamalmia kun ottaa magneettirautaan ja aiheuttaa ärhäkän metelin piipparissa. Ei oikein näytä meteoriitiltakaan .
Hiekan väri johtuu tuosta " rautakiven " rapautumisesta maaperään.
C.SCOPE Newforce R1(veteraani)
Fisher F75 SE
Paras löytö. Hannin aarre(64 hopearahaa ja kullattu hopeavyö)
Muuta. Mineraalien etsintää vuosikymmeniä, jalometallit-malmit ja muut mineraalit.
Kuokkailija

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

Ehkä niin, minä kun en tunnista kiviä, vaikka magnetiitin olen nähnytkin, niin en osannut sitä yhdistää tuollaiseen kiveen, jossa ei ole mitään kiillettä.
Siispä esittäisinkin jatkokysymyksen kiviin liittyen, että ovatko seuraavan kuvan kivistä mitkään iskoksia, noita kun siellä paikalla näyttää olevan.
Viimeiset kolme kuvaa ovat sitten jostain esineestä, joka osoittanee arvailuni oikeaksi, että jotain elämää sillä alueella on täytynyt olla. Mikähän tuonkin käyttötarkoitus on mahtanut olla? Samanlainen reikäkartio molemmin puolin. Taitaa olla siis sen verran vanha asuinpaikka, että metalliesineitä ei taida piipparilla löytyä?
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja jarski »

Oisko kivikautinen kivinuijan kivi toi missä on reikä. Oletko kysynyt Museoviraston mielipidettä siellä luulisi tietoa olevan enemmän? Ja varmaan niitä kiinnostaa tutkia enempi paikkaa kunhan joskus kiireiltään kerkeävät.
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Hieno löytö tuo reikäkivi. Varmaan menee kivikaudelle.
Linkissä yksi vastaava kivikaudelta
https://www.finna.fi/Record/siiri.urn:n ... 1FAC#image
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Kuokkailija

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

No niinpäs näyttää olevan melkein kuin samasta "tehtaasta" olis lähtöisin.
Kuokkailija

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

jarski kirjoitti: 03 Heinä 2019, 20:55 Oisko kivikautinen kivinuijan kivi toi missä on reikä. Oletko kysynyt Museoviraston mielipidettä siellä luulisi tietoa olevan enemmän? Ja varmaan niitä kiinnostaa tutkia enempi paikkaa kunhan joskus kiireiltään kerkeävät.
Vois olla nuijakivi, mutta hieman ihmetyttää sen reiän ohuen kohdan vuoksi nuijaksi, kun sen reiän halkaisija ohuimmalta kohdalta ei ole kuin n. 15 mm ja hieman soikea.
En ole ehtinyt museovirastoa vielä hätyyttelemään aiheesta, ajattelin vielä ensin itse haravoida maastoa ennen heitä.
sipuli
Kunniajäsen
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Syys 2014, 19:47
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja sipuli »

Kvartsia ovat nuo ensimmäiset kivet ja ne pienet ovat kaapimia, joita on käytetty kivikaudella ja vielä pronssikaudella eläinten nahkojen käsittelyyn. Ilmiselvästi kivikautinen asuinpaikka, ota heti yhteyttä Museovirastoon ja älä mene kaivelemaan ja mahdollisesti kaivelemalla vahingoittamaan herkkää muinaista asuinaluetta ! :D
Kuokkailija

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

Sitä paikkaa on jo myllätty muiden kuin minun toimesta, ei varsinaisesti kaiveltu, mutta puut on kaadettu ja kantoja kiskottu. Siellä on kuitenkin keskellä kumparetta syvä, leveähkö ja pitkä kuoppa, josta vielä kasvaa puita, kuoppa kapenee ja päättyy alarinteeseen niin, että vesi pääsee virtaamaan pois. Eipä se paikka minun piipparin käytöstä pääse tuhoutumaan.
sipuli
Kunniajäsen
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Syys 2014, 19:47
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja sipuli »

Se kuoppa on kivikautinen asuinpaikka ja ne kvartsimurikat ovat materiaalia keviesineistöön, joita alueelta löytyy ! :D Se alarinteeseen menevä kaventuma on ollut ovi sinne muinaiseen "majaan", joka on ollut katettu risuilla, kepeillä ja havuilla. :)
Kuokkailija

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

No niin minäkin olen sitä arvellut asuinpaikaksi, mutta on se kyllä ollut huomattavan iso ja ihmetyttää sekin, kun sitä ei löydy museoviraston luetteloista, vaikka samoilta seuduilta löytyy useita kohteita, läheltäkin.
sipuli
Kunniajäsen
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Syys 2014, 19:47
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja sipuli »

Ota yhteys Museovirastoon ja kysy asiaa ja lähetä s-postilla kuvia sinne alueesta ! :)
Kuokkailija

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

Juu, niin on ollut tarkoitus tehdäkin, kunhan jonkinlainen varmuus tulisi noihin mahdollisiin iskoksiin. Lähetin kyllä jo kuvia eräälle taholle, mutta vastauksia ei ole vielä tullut, kesälomilla varmaan.
sipuli
Kunniajäsen
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Syys 2014, 19:47
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja sipuli »

Muuten tuo reikäkivi on ollut muinainen verkon paino. Kuvia juuri samanlaisista kivistä löytyy monista kivikautta käsittelevista teoksista. :D
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Tuolta vasemmasta laidasta löytyy linkki "ilmoita löydöstäsi", mihin löydöt pitää ilmoittaa. Vastaus tulee kyllä nopeasti
https://www.kyppi.fi/palveluikkuna/port ... fault.aspx
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Kuokkailija

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

sipuli kirjoitti: 05 Heinä 2019, 08:47 Muuten tuo reikäkivi on ollut muinainen verkon paino. Kuvia juuri samanlaisista kivistä löytyy monista kivikautta käsittelevista teoksista. :D
En oikein usko verkonpainoon, on liian hienosti tehty sellaiseen käyttöön, kun pelkkä reikä olisi riittänyt ja olishan kivi osattu sitoa painoksi ilman reikääkin. Sitäpaitsi siellä on vesistöt melko kaukana nykyään, joskus on tietysti voinut olla lähelläkin.
sipuli
Kunniajäsen
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Syys 2014, 19:47
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja sipuli »

Millä korkeuskäyrällä paikka sijatsee ?
Kuokkailija

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

Jaa, en kyllä tiedä mistä korkeuskäyrät näkisin.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Kyllä nuo löydöt riittävät jo siihen että ilmoitat museolle ja lopetat omat tutkimuksesi.
Kuokkailija

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja Kuokkailija »

Olen lähettänyt sähköpostia kuvien kera erääseen museoon, mutta mitään vastausta ei ole vielä tullut. Minä en etsi kiviä, jos museovirasto haluaa niitä etsiä, niin kyllä minä heille paikan näytän. Nou hätä, odotellessa minä käyttelen piipparia siellä ja muuallakin.
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja iipe »

"erääseen museoon"? Kuulostaa kohtuu epämääräiseltä. Mihin lie, kotiseutumuseoon sä oot niitä lähettänyt?
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Outo kivi

Viesti Kirjoittaja iipe »

Foorumin säännöissä:
§ Aiheet, jotka ovat moraalisesti arveluttavia tullaan moderoimaan äärimmäisen tarkasti tai lukitsemaan. Suomen lakia rikkovat tai lain rikkomiseen selkeästi yllyttävät keskustelut tullaan poistamaan. Muista myös tekijänoikeudet eli linkitä sen sijaan, että kopioisit toisen materiaalia palstalle.

Muinaismuistolaista:
5 § "Jollei muinaisjäännöksen rajoja ole vahvistettu siten kuin edellä tässä pykälässä on sanottu, katsotaan rajojen kulkevan siten, että suoja-alueen leveydeksi tulee kaksi metriä luettuna jäännöksen näkyvissä olevista ulkoreunoista.
2 luku
16 §
" Sen, joka löytää rahan, aseen, työkalun, koristeen, astian, kulkuvälineen tai muun sellaisen esineen, jonka omistajaa ei tiedetä ja mikä voidaan olettaa vähintään sadan vuoden vanhaksi, on viipymättä toimitettava esine sellaisenaan puhdistamattomana löytöpaikkaa sekä löytöön liittyviä olosuhteita koskevine tarkkoine... "

" Milloin esine löydetään suosta tai syvemmältä maasta tahi löytöpaikalla on kiinteää muinaisjäännöstä, niin kuin asuinpaikkaa tai kalmistoa osoittavia merkkejä, ei löytöpaikkaan saada enempää kajota... "

Mä lukitsen nyt tämän ketjun.


Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Lukittu