Voiko tästä kolikosta saada jotain selvää?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Näkkileipä-Nape
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Heinä 2019, 22:15
Paikkakunta: Ulvila

Voiko tästä kolikosta saada jotain selvää?

Viesti Kirjoittaja Näkkileipä-Nape »

Vai onko kolikko ollenkaan? Ainakin on ihan lituska ja todella ohut, joten tuskin on nappi. Löytyi tiiviin saven seasta pellolta ja aika surkeassa kunnossa on. Ja vaikkei olisi mitään arvoakaan, niin tontin historiaa ajatellen olisi mielenkiintoista saada ainakin vuosi selville :)

Onko toivoakaan, että tätä voisi saada "puhtaammaksi" ja enemmän tietoa selville?


Kuva

Kuva
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 509
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Voiko tästä kolikosta saada jotain selvää?

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

On toivoa. Itse olen monet rupiset lantit saanut tunnistettavaan kuntoon keittäen niistä ensin suurimmat mullat pois ja sitten hammasharjalla rapsuttaen. Lopuksi dremelillä käyttäen huopalaikkaa ja metallivahaa. Näin ei kuulemma saisi koskaan ikinä tehdä, mutta niin vain olen tehnyt. Ja mielestäni tunnistettava ja vahakerroksen hapelta suojaama kolikko on parempi kuin tunnistamaton vihreä möykky :)

Tässä esim. 2ÖR 1764. Aluksi siitä ei saanut sitten yhtään mitään selvää, mutta em. keinoin siitä tuli tämmöinen. Edelleen samassa kunnossa :)

Kuva
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Artzi
Metallinetsijä
Viestit: 151
Liittynyt: 19 Huhti 2011, 20:12
Paikkakunta: Nurmes

Re: Voiko tästä kolikosta saada jotain selvää?

Viesti Kirjoittaja Artzi »

Kokeile vielä ottaa kuvaa niin että kolikko on vaikka pöydän reunalla
ja ledilampulla tai kännykän ledivalolla yrität mahdollisimman sivulta valaista.
Haet valoa pöydän tason alta nostamalla ylöspäin sellaisen kohdan, jossa sivuvalo
korostaa kolikon mahdollisia kohoumia ja sitten siitä kuva.
Tämä toimii maastossakin, kun kännykällä valaisee sivulta niin näkee kuviot paremmin jo
ennen puhdistamista.
Testaa ja laita uusia kuvia tulemaan.
Jos vielä on mahdollista kuvankäsittelyssä poistaa värit niin mustavalkoisesta voi
silmä hahmottaa kuvioita paremmin, kun värit eivät sotke havaintoa.
Garrett At Pro + Ace 250
Vastaa Viestiin