Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Kertoiko isovanhempasi tarinoita saareen haudatusta aarteesta? Onko levottomina aikoina kätketty metsiin rahaa? Tarinoita aarteista.
Bolivar
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Loka 2013, 17:32
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Bolivar »

Tälläiseen osoitteesta PDF tiedostona avautuvaan väitöskirjaan törmäsin miekkajuttuja tutkaillessani: http://www.doria.fi/handle/10024/119919
Avatar
Patsku
Metallinetsijä
Viestit: 167
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 22:27
Paikkakunta: Karjala

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Patsku »

Kyllä kovasti kiinnostaa tämä muinais Suomalaisten historia. Harrastajat tekevät hienoa työtä ja upeita löytöjä on viimevuosina löytynytkin. Piippari harrastajat tekevät suuren työn ja lopulta MV tulee kieltojen kanssa jos jotain merkittävää löytyy.

Museoviraston vähäinen kiinnostus muinais Suomalaisten tutkimiseen ihmetyttää. Heidän tulisi tutkia merkittävät hautakokonaisuudet ja yksittäiset haudat jotka voisivat olla merkittävien henkilöiden hautoja.

Se käsitys että Suomalaiset olisivat olleet jotain takapajuista kansaa ennen ruotsalaisten valloitus ja ryöstöretkiä ei sovi kyllä yksi yhteen miekka ja hautalöytöjen kanssa!
Ukonvakka
Metallinetsijä
Viestit: 135
Liittynyt: 11 Helmi 2017, 13:41
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ukonvakka »

Itselleni on tullut sellainen kuva suuremmasta osasta museoviraston väestä, että niitä kiinnostaa enemmän omat tittelit ennemmin kuin sitkeä tutkijan ym. työ meidän historian kartoittamiseksi, joka jää enempi tai vähempi toisarvoiseksi.
Titteleillä ja pätevyydellä kyllä osataan patsastella joka käänteessä ja kieltoja jaella, mutta muinaisen suomen historian tutkiminen ei kaikesta pätevyydestä huolimatta tunnu paljon edistyvän heidän toimestaan...
Viimeksi muokannut Ukonvakka, 16 Syys 2018, 00:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
~ deussilainen ~
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4228
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja raiban »

Patsku kirjoitti: 15 Syys 2018, 16:11 Kyllä kovasti kiinnostaa tämä muinais Suomalaisten historia. Harrastajat tekevät hienoa työtä ja upeita löytöjä on viimevuosina löytynytkin. Piippari harrastajat tekevät suuren työn ja lopulta MV tulee kieltojen kanssa jos jotain merkittävää löytyy.

Museoviraston vähäinen kiinnostus muinais Suomalaisten tutkimiseen ihmetyttää. Heidän tulisi tutkia merkittävät hautakokonaisuudet ja yksittäiset haudat jotka voisivat olla merkittävien henkilöiden hautoja.

Se käsitys että Suomalaiset olisivat olleet jotain takapajuista kansaa ennen ruotsalaisten valloitus ja ryöstöretkiä ei sovi kyllä yksi yhteen miekka ja hautalöytöjen kanssa!
Hyvä esimerkki miekkamiehen haudasta Janakkalasta,yksittäinen hauta avattiin,löytäjät kertoivat minulle että lähes vierestä löytyi vastaavanlaisia signaaleja kuin miekkamies.Tälle alueelle pitäisi tehdä laaja tutkimus ehdottomasti.Sieltä voi nousta mitä vain mikä nostaa meidän identiteettiä vahvasti ylöspäin.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Ukonvakka
Metallinetsijä
Viestit: 135
Liittynyt: 11 Helmi 2017, 13:41
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ukonvakka »

raiban kirjoitti: 15 Syys 2018, 20:28 Hyvä esimerkki miekkamiehen haudasta Janakkalasta,yksittäinen hauta avattiin,löytäjät kertoivat minulle että lähes vierestä löytyi vastaavanlaisia signaaleja kuin miekkamies.Tälle alueelle pitäisi tehdä laaja tutkimus ehdottomasti.Sieltä voi nousta mitä vain mikä nostaa meidän identiteettiä vahvasti ylöspäin.
Tässä erittäin hyvä esimerkki! Miksei sinne laiteta pikimmiten (kunhan puinnit on saatu pakettiin) kuukausipalkkaisia tutkijoita pellolle? Ei muuta kun saappaat jalkaan ja tarvittavat työkalut mukaan...ihme jos ei tälläinen kiinnosta!??

Toki onhan edellämainittua tapausta ollut mahdollisuus tutkia enemmän jo monta vuotta, mutta tikkuakaan ei ole laitettu museoviraston puolesta ristiin??
Löydetty miekkakin oli kuulopuheen mukaan sekin konservoitu aika heikosti...
Viimeksi muokannut Ukonvakka, 18 Syys 2018, 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~ deussilainen ~
Avatar
Astalo
Raavas Tonkija
Viestit: 774
Liittynyt: 02 Loka 2012, 04:23
Paikkakunta: Rautjärvi
Viesti:

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Astalo »

Museovirasto on jo kauan valittanut rahapulasta etc. Kunnolla järjestetyt arkeologiset kaivaukset ovat aika kallista puuhaa. Esineiden konservointikustannuksista ja muusta sen semmoisesta nyt puhumattakaan.
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Ukonvakka kirjoitti: 15 Syys 2018, 16:36 Itselleni on tullut sellainen kuva suuremmasta osasta museoviraston väestä, että niitä kiinnostaa enemmän omat tittelit ennemmin kuin sitkeä tutkijan ym. työ meidän historian kartoittamiseksi, joka jää enempi tai vähempi toisarvoiseksi.
Titteleillä ja pätevyydellä kyllä osataan patsastella joka käänteessä ja kieltoja jaella, mutta muinaisen suomen historian tutkiminen ei kaikesta pätevyydestä huolimatta tunnu paljon edistyvän heidän toimestaan...
Aika kovia väitteitä ja vieläpä suuresta osasta museoviraston väestä :o Missähän yhteydessä olet heihin kaikkiin ehtinyt tutustua?
Olen lyhyehkön piippailu-urani aikana saanut tilaisuuden osallistua muutamaan ko. Viraston ja/tai Pirkanmaan maakuntamuseon järjestämään tilaisuuteen kentällä inventoinneissa, yleisökaivauksissa Tursiannotkossa Pirkkalassa sekä myös metallinetsijöille suunnatuille luennoille ja ym tilaisuuksiin. Myös esineitä museolle toimittaessani olen henkilökohtaisesti tavannut useita museon tutkijoita.
En ole koskaan törmännyt kuvaamiisi asenteisiin tapaamieni henkilöiden kohdalla. Ihan päinvastoin heistä kaikista olen saanut vaikutelman hyvinkin tehtäviinsä sitoutuneista ja pätevistä ammattilaisista. Kukaan ei ole myöskään kyseenalaistanut metallietsijöiden toimintaa jos toimitaan sääntöjen mukaan.
Ehkä olen sitten kohdannut vain ne harvat hyvät tyypit?
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja smacine »

Eihän kaikessa ole kyse mistään muusta kuin rahasta. Nykyinen hallitus raapaisi ensi töikseen museovirastolta muistaakseni 5 miljoonaa.. Tutki siinä nyt sitten historiaa. Ei suurinta osaa poliitikoista ole koskaan kiinnostanut mikään muu kuin yhteiskunnan rahojen kuppaaminen omalle tilille keinolla millä hyvänsä. Toivola ajelee taksilla, 22000€ heihei. Pikkusummia verrattuna kulissien takana liikkuviin. Kansa äänestää kilvan kokoomusta joka ajaa noin 2,5% osuuden asiaa suomalaisista (rkp hoitaa loput 2.5%, miksei sitä äänestä kuin 2.5%??? :lol: ) ja loput 95% rahoittaa kaiken tämän ja tietenkin myös eläkkeet, koulutuksen ja muut työelämään kyvyttömät.
Poliitikot eivät keskimäärin ymmärrä, että kansalla jolla ei ole historiaa, ei ole myöskään tulevaisuutta. Nykyaika jaksotetaan kvartaaleissa, ei kukaan enään ymmärrä vuosikymmeniä, saati vuosisatoja.
Suomen historiaa voisi äkkiä uusimpien löytöjen ja nykytiedon valossa pitää aikas loisteliaana ja jopa selkeänä, mutta voisiko totuus olla jopa tarua ihmeellisempää? Se saattaa meille selvitä lähimmän sadan vuoden sisällä sillä nykyinen museoviraston rahoitus ei nopeampaa aikataulua salli ja nykyinen äänestyskäytös ei tuota rahoitusta tule parantamaan.
Arvailkaamme siis edelleen, millainen historia meillä oikeasti on ollut. Tokihan tulevaisuus sen meille lopulta kertoo, vai kertooko? Pitäisikö meillä olla ensin menneisyys, jotta meillä voisi olla tulevaisuus? Siinäpä vasta paradoksi. En usko että kovin moni meistä on kuulemassa totuutta suomen historiasta. Lääketiede ei valitettavasti kehity ihan sitä tahtia, että meistä vielä kuolemattomia tulisi, mikä on sinänsä ihmeellistä kun ajattelee mitkä rahat terveysbisneksessä pyörii.

Ei siis sysätä ongelmaa museoviraston reppanoiden syyksi, vaan syytetään ihan itseämme ja sitä minkä numeron me siihen äänestyslipukkeeseen raapustimme, aika monta suomalaista saisi oikeasti katsoa siihen peiliin, ja varsinkin tilinauhaan. Ellei vuositulot ylitä 120000€ on aika turhaa minkään kokoomuslaisen numeroa lappuun laittaa.. Mitä sitten pitäisi äänestää, onkin jo vaikeampi sanoo, minä kun en ole ehdokkaana :lol: :lol:

Kaivakaa niitä kuoppia mutta oikeasti järjen kanssa, metallinilmaisin ei ole kovin monipuolinen arkeologin työväline, saati lapio. Ja kirosana konteksti on oikeasti aika hiton tärkeä meidän historiamme kannalta.
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Ukonvakka
Metallinetsijä
Viestit: 135
Liittynyt: 11 Helmi 2017, 13:41
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ukonvakka »

Fisherman kirjoitti: 18 Syys 2018, 13:17 Aika kovia väitteitä ja vieläpä suuresta osasta museoviraston väestä :o Missähän yhteydessä olet heihin kaikkiin ehtinyt tutustua?
Olen lyhyehkön piippailu-urani aikana saanut tilaisuuden osallistua muutamaan ko. Viraston ja/tai Pirkanmaan maakuntamuseon järjestämään tilaisuuteen kentällä inventoinneissa, yleisökaivauksissa Tursiannotkossa Pirkkalassa sekä myös metallinetsijöille suunnatuille luennoille ja ym tilaisuuksiin. Myös esineitä museolle toimittaessani olen henkilökohtaisesti tavannut useita museon tutkijoita.
En ole koskaan törmännyt kuvaamiisi asenteisiin tapaamieni henkilöiden kohdalla. Ihan päinvastoin heistä kaikista olen saanut vaikutelman hyvinkin tehtäviinsä sitoutuneista ja pätevistä ammattilaisista. Kukaan ei ole myöskään kyseenalaistanut metallietsijöiden toimintaa jos toimitaan sääntöjen mukaan.
Ehkä olen sitten kohdannut vain ne harvat hyvät tyypit?
nooh joo kärjistin asian vähän epäselvästi, tarkoitin suuremmasta osasta museon väkeä joiden kanssa olen ollut jonkinlaisessa tekemisessä, eli ollut seuraamassa luentoa tai esitelmää (kysymykset ym. keskustelut), sähköpostin vaihtoa (mihin yleensä ei ole edes vastattu), sekä seuraillut haastatteluja eri medioissa ja kommentteja dokkareissa (joissa mielestäni muutamissa tapauksissa tittelin esiintuominen on ollut ehkä sittenkin tärkeämpää).
Sitten sapettaa erityisesti noi merkittavien löytöjen pienet olemattomat kaivaukset/tutkimukset täällä Etelä-Hämeessä esim. Janakkalan miekkamiehen peltotienoo ja siitä Hakoisten linnavuoresta n.1km pohjoiseen löytynyt todennäköisesti linnavuori (Hangastenmäki) ja sen minimaaliset tutkimukset missä metallin etsimillä löytyi muistaakseni jokunen keihäänkärkikin jos oikein muistan ja myös mahdollinen metallinvalmistuspaikka. Lisäksi sieltä on löydetty suojavallirakenteita. Kyllä ainakin täällä Etelä-Hämeessä sapettaa tommonen ettei tutkita kunnolla ja olkaa onnellisia Tursiannotkon puolesta, että edes sinne museon väellä riittä rahaa, resurssia ja mielenkiintoa. Loppukaneettina...kyllähän museollakin on varmaan ihan jees porukkaa hommissa, ainakin siihen täytyy koittaa uskoa. Onnittelut myös sinne, jos olet saanut jalkasi museon oven väliin ja toivottavasti et repinyt pelihousujasi pahasti minun kommenteistani? :D pahoittelut vielä!
~ deussilainen ~
Hakkapeliitta76
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 18:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta76 »

Tuosta Janakkalan miekkamiehen haudasta on olemassa saksalainen 45 minuuttinen dokumentti nimellä Mysterien des Mittelalters, itse olen sen muutamaan kertaan katsonut Saksan ARD kanavalta televisiosta. Todella hieno dokumentti. Näitä toivoisi enemmän tehtäväksi ihan kotimaisina versioina, rahastahan se tietysti johtuu ja siitä ettei niillä dokumentaristeilla välttämättä ole kiinnostusta tällaisiin.
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4228
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja raiban »

Hakkapeliitta76 kirjoitti: 29 Kesä 2020, 23:00 Tuosta Janakkalan miekkamiehen haudasta on olemassa saksalainen 45 minuuttinen dokumentti nimellä Mysterien des Mittelalters, itse olen sen muutamaan kertaan katsonut Saksan ARD kanavalta televisiosta. Todella hieno dokumentti. Näitä toivoisi enemmän tehtäväksi ihan kotimaisina versioina, rahastahan se tietysti johtuu ja siitä ettei niillä dokumentaristeilla välttämättä ole kiinnostusta tällaisiin.
Saiko sen verran suomennettua dokumenttia että oliko mitään uutta tietoa mahdollisesti vai arvailuja esim. miekkamiehen taustasta ??
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Hakkapeliitta76
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 18:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Hakkapeliitta76 »

Sen mitä nyt muistan niin siinä dokumentissa miekkamiehen alkuperä jäi vielä epäselväksi ja oli silloin vielä tutkimusten kohteena. Sen verran muistan että aika paljon sitä tutkittiin juurikin miekkojen kautta eli alkuperää jne. ja oli siinä joku olikohan englantilainen aseseppä joka valmisti miekkoja jne.
Kuitenkin todella mielenkiintoinen ja hyvin tehty dokumentti, aika usein nuo saksalaiset(kin) lähettävät tv uusintoja ja tuokin on näytetty jo todella monta kertaa. Nyt ei ole lähetysaikoja tiedossa, mutta voin laittaa linkkiä kun satun huomaamaan.
Tässä linkki tuohon ohjelmaan ja tuolla ARD kanavalla sen voi myös katsoa kunhan taas tulee katsottavaksi.
https://programm.ard.de/TV/phoenix/myst ... 2780880353
Avatar
Astalo
Raavas Tonkija
Viestit: 774
Liittynyt: 02 Loka 2012, 04:23
Paikkakunta: Rautjärvi
Viesti:

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Astalo »

Eikös tuo ole vain saksaksi käännetty versio siitä brittiläisestä dokkarisarjasta, jonka yhdessä jaksossa käsiteltiin Janakkalan miekkamiestä? https://www.imdb.com/title/tt2986262/
Avatar
Patsku
Metallinetsijä
Viestit: 167
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 22:27
Paikkakunta: Karjala

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Patsku »

Hakkapeliitta76 kirjoitti: 29 Kesä 2020, 23:00 Tuosta Janakkalan miekkamiehen haudasta on olemassa saksalainen 45 minuuttinen dokumentti nimellä Mysterien des Mittelalters, itse olen sen muutamaan kertaan katsonut Saksan ARD kanavalta televisiosta. Todella hieno dokumentti. Näitä toivoisi enemmän tehtäväksi ihan kotimaisina versioina, rahastahan se tietysti johtuu ja siitä ettei niillä dokumentaristeilla välttämättä ole kiinnostusta tällaisiin.
Kato ylen rahat menee monikulttuurisuus shaibaan ja näihin pi**u päiväkirjoihin.
Vastaa Viestiin