kaulaustukki

Löytyykö hyllystäsi vanha vaasi tai koristaako seinääsi jokin erityinen aarre minka haluat jakaa muiden kanssa? Kerro se sanoin ja näytä kuvin.
Nuuskis
Metallinetsijä
Viestit: 163
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 11:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

kaulaustukki

Viesti Kirjoittaja Nuuskis »

Ei kylläkään oo käytössä enää :D

Kuva
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Oho :shock:

Mulla on itellä pari tuommosta ja monta on kulkenu mun käsien kautta mutta ei yhtään noin kaiverrettua. Jos oikeen katoin niin siinä on julmettu määrä eri vuosilukuja. Onpa todella erikoinen tapa merkitä.
Nuuskis
Metallinetsijä
Viestit: 163
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 11:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Nuuskis »

Mitähän noi luvut on? Kaikki luvut alkaa kuiteki 17..
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kyllä ne vuosiluvuilta näyttää mutta miks niitä on noin paljo niin sitä en tiedä. Joskus olen nähnyt että kun työkalu on vaihtanut omistajaa niin uus omistaja on laittanu omat puumerkkinsä ja vuosiluvun mutta ei tuo ihan siihenkään sovi kun on noin monta ja vuodet on lähekkäin, tai sit on ollu melkonen kiertopalkinto. :lol:

Jos tuo onki ollu palkinto parhaalle pyykkärille :lol:

Kannattais ehkä kysellä museolta. Minäki voin kysellä ens viikolla kun palailen työpaikalle. On se kuitenki 300 vuotta vanha esine. Kannattaa pitää hyvää huolta. Varo ettei se pääse kuivuun liikaa ettei halkee.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10461
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

On kyllä erikoinen esine noiden useiden (olin laskevinani 15) vuosilukujen takia :shock:
On niin monta peräkkäistä vuotta, ettei voi olla edes lasten syntymiä, vaikka tuohon aikaan naiset ovatkin olleet kovilla jatkuvien synnytysten vuoksi, eikä yli kymmenen lapsen määrät olleet edes harvinaisia, vaikka puoletkin lapsista on voinut kuolla jo ensimmäisen elinvuotensa aikana :(

Tuota esinettä kannattaa kyllä käydä näyttämässä talonpoikais esineitten asiantuntijalle ja tuleekin mieleen antiikkia antiikkia ohjelmassa arvioinut Kari Toivonen.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Nuuskis
Metallinetsijä
Viestit: 163
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 11:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Nuuskis »

Täytyypä käydä kyselemässä asiaa tarkemmin noista vuosiluvuista, tuosta löytyy kyllä yksi joka saattaisi noiden päälle tietää..
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Katselkaa tarkemmin noita numeroita näyttäs olevan saman henkilön raapustamia ainakin mun silmin.Olisiko joku talon emäntä merkkaillut vuosia jälkipolville siitä loputtomasta pyykkäämisestä :lol:
Garrett Ace 250
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Samaa katoin minäki että yhdellä tai kahdella "käsialalla" tehtyjä ja lisäks puumerkkejä ei ole montaa. Puumerkki oli yleensä eka mitä kaiverrettiin ja sit vasta vuosiluku.

Syytä noihin vuosilukuihin se ei kyllä selitä sen enempää.
Ace250
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Heinä 2010, 02:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Ace250 »

Eikös nuo kiertänyt suvussa ns. kapioina ja sillon on kirjattu päivämäärät kun on menty naimisiin. Tai sit on jälkipolven syntymä aikoja.
Kukas se siellä tonkii...

______________________
Garret AT Pro
Garrett Ace 250 / 6,5x9" & 9x12" & 12x15 sef
Garrett Pro-pointer
Vastaa Viestiin