Kaivoslyhty

Löytyykö hyllystäsi vanha vaasi tai koristaako seinääsi jokin erityinen aarre minka haluat jakaa muiden kanssa? Kerro se sanoin ja näytä kuvin.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Kaivoslyhty

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Tervehdys pitkästä aikaa.

Tämmönen brittiläinen kaivoslyhty kulkeutui käsiini. Noin 21 cm korkea, ilman koukkua. Messinkiä ja melko jykevä. Ei ehkä antiikkiaarre, mutta voisin silti uskoa täältä löytyvän asiantuntemusta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Onko tämmöseen kukaan törmännyt? Kuinkahan vanha? Rahallista arvoa? Saanko kiillottaa? Saanko asentaa sisään lämminvalkoisen ledin ja tehdä tästä hemmetin päheen yövalon?

Säiliöön on stanssattu "ONLY PARAFFIN TO BE USED". Käyköhän valopetrooli? Sydänlankaa on jäljellä pari senttiä ja sekin mennyt todella haperoksi. Mistähän saisi uutta? Edit: tämmöstä hankintaan. http://www.tunnelmantuojat.fi/kauppa/pr ... .php?p=559 Voinkin ottaa lampun käyttöön maailmanlopun koittaessa, koska sähköt ei silloin luultavasti toimi.

Kiitos ja anteex.
Viimeksi muokannut Mc_Mursu, 18 Joulu 2012, 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

On toi kyllä hienoimpia lyhtyjä mitä minä olen nähnyt!
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Paraffin on suomeksi valopetrooli - siis voit käyttää.

Siinä vieressäsi Vantaalla on liike nimeltä Kaasuvalo josta löytyy kaikkia öljylamppujen osia & tarvikkeita.

Jokainen voi käsitellä omia tavaroitaan miten haluaa, eli jos halat asentaa lamppuun ledin niin siitä vaan. Joku tykkää siitä, joku saattaa olla tykkäämättä. Mieluiten tee kuitenkin niin ettei lamppuun tulisi ylimääräisiä reikiä yms.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Yhden olen nähnyt keräilijän kokoelmissa Suomessa mut taitaa olla aika harvinainen meilläpäin. Englannissa nuo on erittäin kysyttyjä mut riippuu tietysti mallista ja kunnosta. Tuo näyttää erittäin hyvältä. Itse en missään nimessä menis putsaamaan tai muuttamaan sitä mut kuten todettiin kukin tekee omalleen kuten tahtoo.

Kysäsin pikasesti puhelimella kaverilta jolla on enemmän kokemusta niin noita on kuulema käytetty purjelaivoissa ennen koska ovat aika turvallisia lamppuja. Seki piti sitä arvokkaana mut ei lähteny veikkaan hintaa kuitenkaan.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Kiitoksia kovasti paljon vastauksista ja erityisesti Keseppalle vaivannäöstä!

Olin myös ymmärtävinäni, että brittien "paraffin" vastaisi meikäläisten valopeteä. Lampukoissa kuitenkin käytetään parafiiniöljyä. Sekavaa. Lyhdyn sydän ja polttoainesäiliö on/oli vahamaisen aineen peitossa ja kiteytynyt epämääräiseksi hiutaleeksi, jota vähän ihmettelin. Tyhjentelin tankin parhaani mukaan... Voisinkin poiketa tuolla Kaasuvalossa huomenna. Kiitos vinkistä.

Juu en missään nimessä mitään reikiä alkaisi porailemaan. Pieni hehkulamppu tai energiansäästölamppu luultavasti sopisi kantoineen sisälle ja olisi sitä lediä simppelimpi projekti. Johdon voisi vetää valmiista reiästä. Katsotaan viitsinkö. Laitan sitten kuvan jos näin teen.

Sormet syyhyävät kiillottamaan, mutta luultavasti on parempi vain antaa olla. Messinki on pirullista, mitä enemmän kiilloottaa sitä helpommin siihen tuntuu paistuvan tahrat ja sormenjäljet kiinni... Tuo on saippuavedessä pesty noesta ja tahmasta.

Kiitos vielä.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Miten tuossa säädetään sydämen korkeutta?
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Sydämen korkeutta säädetään ruuvaamalla sydämen holkki irti ja sitten vain nyhräämällä sydäntä siitä läpi, tai ainakaan en keksi muuta keinoa. Ei siis onnistu lyhdyn palaessa. Lyhdyn sydän on niin hapero, ettei sitä uskalla kauheasti säätää.

Piti äsken ihan piruuttaan kokeilla valopeten kanssa. Hyvin toimii, vaikka sydäntä oli ehkä puolet liikaa esillä (pohjaan stanssattu max. 2 mm). Ei kuitenkaan nokeentunut. Lampun sytyttäminen ja sammuttaminen vaatii pohjan kiertämisen auki. Yläosaan polttaa helposti sormet.

Kuva

Mielenkiintoinen esine. =)
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Öljylamppuja olen mökillä käyttänyt vuosikaudet ja voin kokemuksesta kertoa että sydän palaa lyhyemmäksi vain silloin kun öljy pääsee loppumaan ja lamppu sammuu itsekseen.
Kun pitää huolen että säiliössä on öljyä jatkuvasti ei sydäntä tarvitse säädellä juuri ollenkaan. Sammutetaan puhaltamalla ja sytytetään taas seuraavalla kerralla.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Kuva
7 W energiansäästölamppu. Johto kulkee valmiista reiästä. Tarkoitus ripustaa seinälle, kunhan löydän sopivan koukun.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Hieno lopputulos.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Hieno tuli kyllä! Onko myytävänä? :wink:
Kuva
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10461
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Siisti :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Ekomasteri
Kunniajäsen
Viestit: 1606
Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

Parempi kuin hyvä 8)
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Kiitoksia. En raaski myydä. Jos mun viritelmästä saakin kuolettavan sähköiskun, niin otan sen mieluiten sitten itse vastaan. Oon mä kuitenki jotain sähkötyöturvallisuuskursseja suorittanut...

Kuvastahan ei näy takaa yläkautta tulevaa johtoa, nippusidettä ja itse polttimoa. Ne on tietysti vähän rumia, vaikka koitin jemmata ne parhaani mukaan. Johtoa on lampun riippuessa vähän vaikeampi piilottaa.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
Mursu
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 00:48
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kaivoslyhty

Viesti Kirjoittaja Mursu »

harmi kun ei oo kuvaa enää saatavilla
Vastaa Viestiin