Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Aloittelijoille tarkoitettu kyselyketju, jossa aloittelijat voivat kysellä kokeneempien mielipiteitä mieltä askarruttaviin pieniin kysymyksiin eri laitteista. Kysymykset kuten: Mikä etsin mun kannattaa ostaa? tai Kumpi on parempi? jne. - kuuluvat tähän ketjuun.
Kuva
Avatar
tumpelo
Innostunut Etsijä
Viestit: 78
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 01:11
Paikkakunta: Espoo

vedestä piippailu

Viesti Kirjoittaja tumpelo »

Kyselenpäs nyt tyhmiä ihan luvan kanssa:

Elikäs miten se vedestä piippailu esim GM4lla tapahtuu? Miten syvältä sillä voi piipparoida? Ei se kaiketi koneistoa myöten vedenpitävä ole? Vai suojaatteko laitteen koneiston jollain vedenpitävällä pussilla tms?

Tekis mieli kokeilla jossain rannalla löytyskö vaikka sormuksia, mutten ole uskaltanu.
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Re: vedestä piippailu

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

tumpelo kirjoitti:Kyselenpäs nyt tyhmiä ihan luvan kanssa:

Elikäs miten se vedestä piippailu esim GM4lla tapahtuu? Miten syvältä sillä voi piipparoida? Ei se kaiketi koneistoa myöten vedenpitävä ole? Vai suojaatteko laitteen koneiston jollain vedenpitävällä pussilla tms?

Tekis mieli kokeilla jossain rannalla löytyskö vaikka sormuksia, mutten ole uskaltanu.
Koneisto pinnan yläpuolella ehdottomasti!! Kela on vesitiivis ja sen voi huoletta
upottaa veden alle.
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jarpat »

No, minä kysyisin, että m ikä laite mun kannattais ostaa?
Normaalisti hankintoja suunnitellessani perehdyn aiheeseen, mutta musta jotenkin tuntuu, että "nyt pääsen helpolla" ja kysyn suoraan tietäjiltä. Eniten kiinnostaisi löytää "kaikkea pientä", mitä joku lie joskus hukannut. Jos jotain laitetta ehdótat, niin kenties joku perustelukin on paikallaan. Mutta siis lyhyesti; mikä on paras vehje?

Ja jos samanlainen threadi jo on, niin linkkiä vaan, kiitos.
J&R
Innostunut Etsijä
Viestit: 82
Liittynyt: 13 Syys 2013, 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Garret Ace 250

Viesti Kirjoittaja J&R »

jarpat kirjoitti:No, minä kysyisin, että m ikä laite mun kannattais ostaa?
Normaalisti hankintoja suunnitellessani perehdyn aiheeseen, mutta musta jotenkin tuntuu, että "nyt pääsen helpolla" ja kysyn suoraan tietäjiltä. Eniten kiinnostaisi löytää "kaikkea pientä", mitä joku lie joskus hukannut. Jos jotain laitetta ehdótat, niin kenties joku perustelukin on paikallaan. Mutta siis lyhyesti; mikä on paras vehje?

Ja jos samanlainen threadi jo on, niin linkkiä vaan, kiitos.
Moikka,
Garret Ace 250 on suosittu aloittelijoiden keskuudessa ja kokeneet usein jatkavat samalla laitteella. Syitä on varmasti monia ja niin mieltymyksiäkin. Omalla kohdalla juurikin tuo laitteen yleisyys aloittelijoiden keskuudessa ja jälleenmyyntiarvo olivat valinnan puolesta.

Olen tän viikon sillä huispannut menemään ja hyvältä vaikuttaa.
Kentällä tuo samainen laite on hinta-laatusuhteessa parhaimpia. Kokeneet tonkijat arvostavat tuota laitetta myös.

Garret ACE 250 antaa paljon mikäli sitä oppii käyttämään. Itse en ole tähän päivään mennessä vielä oppinut laitteen hienouksia, mutta katsoin netistä vinkkejä tuon laitteen käyttöön joita tulevaisuudessa kokeilen.

Eli mun suositus Garret Ace 250.
Toki pointteri olisi myös hyvä olla, mutta ilmankin pärjää.
Laitan videoiden linkit tuonne muut varustee ja tekniikka osioon.
Our treasure is someone's trash.
Avatar
Hytinärhi
Metallinetsijä
Viestit: 274
Liittynyt: 02 Loka 2011, 19:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Hytinärhi »

Täältäkin suositukset Ace 250:lle. Jos harrastus ei lopulta oikein innostakaan, sen saa myytyä todella vauhdikkaasti. Lisäksi siinä on paljon ominaisuuksia joita ei löydy monista kalliimmistakaan laitteista:

- Moniäänisyys
- Pinpoint-ominaisuus, vieläpä tarkka sellainen
- Hyvä raudan erottelu
- Erinomainen vakiokela
Rutus Alter 71
Coini
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Syys 2013, 14:53

Viesti Kirjoittaja Coini »

Moikka,

Itse vasta foorumille mielenkiinnosta löytänyt, mutta kyllähän sitä muutaman päivän noita mahtavia löytökuvianne selailtua olen vakavissani nyt välineistöä lähdössä tilaamaan. Pahasti koukuttava sivusto, toivotaan että myös itse harrastus toimii samoin.. :D

Muutamilta konkareilta kyselin alustavia neuvoja välineiden suhteen, mutta laitetaan vielä asiaankuuluvaan ketjuun kysymystä. Toki useampi mielipide kohtuu hintavilta (ainakin näin harrastuksen alkutaipaleella) vaikuttaviin välineisiin aina mukavammalta tuntuu.

Nyt näyttäisi tällä hetkellä fiksuimmalta paketilta seuraava:

-Tekneticsin Eurotek Pro (tämän suhteen mietityttää tuo kelan koko; 8" vai 11"?)
-Garrettin Pro-Pointer (pinpointteria ilmankin taitaa homma toimia, mutta ainakin videoiden ja kirjoittelun perusteella helpottaa touhua kummasti?)
-Kelasuojus etsimeen (tämä on muutamien ketjujen mukaan tarpeellinen vekotin, mielipiteitä?)

Finndetectorin sivuja olen näiden tiimoilta pläräillyt, taitaa olla ihan ok pulju?

Kommentteja näistä tai ehdotuksia toisista otetaan enemmän kuin mielellään vastaan! :)
PMJ99
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:31

Viesti Kirjoittaja PMJ99 »

Ei ole vielä koskaan paljastinta ollut. Käyttö tulisi varmaan olemaan hiekkarantojen tonkimista, metsissä samoilu ja mielessä on käynyt myös, onko korpipuron pohjassa kultaa. Garret at pro:ssa on ainakin veden kestävä kela, että kestää upottaa veteen. Mutta kestääkö Garret Ace 350:n kelaa upottaa veteen? Tai Teknetics Eurotek pro:ta? Mikä näistä parhaiten löytäisi kultahiput?
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Kyllä kaikkien kelat sietää veteen upottamisen mutta At Pron voi upottaa veteen koko laitteen.
Garrett At Pron sisarmalli At Gold soveltuu paremmin kullan etsintään.
puksu
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Maalis 2011, 20:42
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja puksu »

:shock:
Viimeksi muokannut puksu, 25 Syys 2013, 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Ace 250 tilauksessa. Saa nähä joko tällä viikolla tulis. Aloittaa voi sitten vaikka omalta tontilta, jossa vanhin rakennus on vuodelta 1960, mutta "piharomujen" joukossa on ollu karmeja, joissa on ollu taottuja saranoita, eli luultavasti tontilla on asuttu pitkäänkin. Onhan tossa keravanjokikin 50m päässä. Omalla tontilla on varmaan alkuun hyvä "harjoitella". Yhtä nurkkaa tontista tosin käytetty kaatopaikkana, joten sieltä nyt "nousee" yhtä sun toista ilman laitteitakin...
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

puksu kirjoitti:Kun etsitte pelloilla tai muilla maa alueilla, menettekö vapaasti mielen mukaan vai systemaattisesti pujotellen?
Mä menen yleensä täysin sattumanvaraisesti, kunnes löytyy kolikko tms ja harvavoin sitten tarkemmin löydön ympäriltä jos löytyisi hotspot-alue.
Kuva
Avatar
Tuulilukko
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Syys 2013, 18:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuulilukko »

Täällä yksi keltanokka olisi hankkimassa vihdoin kunnon vehjettä, kun tämä maastojen nuuskiminen on todella vakuuttanut ja vienyt mennessään. Garrett vaikuttaisi olevan yksi luotetuimpia metallin-ilmaisin -valmistajia. Mielessäni muhii kolme mallia:

Garrett AT PRO
Garrett AT Gold
Garrett EURO ACE 350

Saman kaltaisia kysymyksiä täällä on jo puitukin paljon, mutta ajattelin kuitenkin tehdä asian helpommaksi itselleni ja tiedustella omin sanoin viisaampien kokemuksia kyseisistä malleista? AT Gold -tarjous FINNDETECTOR:lta houkuttaisi kaikkein eniten, mutta painottuukohan laite hieman liikaa pelkästään jalometallien etsimiseen - nimittäin kiinnostaisi nuuskia ihan kaikenlaista metallia maastoista. AT PRO vaikuttaisi pätevältä noin muuten - vaikkakin harrastajien raportoimat laiteviat hieman sekoittavat päätä. Garrett EURO ACE 350 taas olisi ainakin kahta edellistä halvempi ja ilmeisemmin aika helppokäyttöinen. Huhhuh, koskaan en ole jahkaillut mitään hankintaa näin paljon... :P
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

At pro:ta vaan kehiin, sillä pärjää mainiosti.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Jos rahaa haluat säästää, osta Ace 350, jos haluat noista kolmesta parhaan, osta AT Pro. Yksinkertaista :)
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Viesti Kirjoittaja V1 »

Kela kyssäri:
-Miten tehdään GM neloseen iso kela (joku1,5m) jota voisi vetää esim mönkkärillä? Pitäisi ettiä 5 hehtaarin alalta kaivurin kyydistä pudonnut järeä ketju.
Onnistuuko kelan valmistus kotikonstein? Tai ollenkaan?
Avatar
Tuulilukko
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Syys 2013, 18:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuulilukko »

Kiitoksia vastauksista! Garrett AT PRO on nyt sitten tilattu, ja saapunee niinkin pian että pääsen sitä vielä hyvin testailemaan ennen talvi-säiden tuloa. AT Gold -mallista haaveilemisen lopetin tultuani siihen tulokseen, että tahdon piipparini olevan enemmän yleiskäyttöön ja vertailtuani noiden kahden ominaisuuksia, ei olisi tuo sata euroa tuonut mitään merkittävää lisää - varsinkaan tätä talousluokkaa edustavalle etsijälle. Nyt sitten vain odotellaan hullunkiilto silmissä että paketti saapuu perille. :)

Kokemuksia otan AT PRO:sta edelleen vastaan, samoin muista hyvistä - mutta halvoista - metallinilmaisimista jotka voisivat toimia vaikkapa off-laitteena retkillä Pro-pointterin lisäksi. Nimittäin tuo AT tulee olemaan ensimmäinen ihan ikioma laite.
Avatar
Cujo
Metallinetsijä
Viestit: 133
Liittynyt: 25 Syys 2013, 19:44
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Cujo »

Mistä tilasit? Itselle tulossa ace 350 ja joo on eka härpäke. Nyt ootellaan kun joulua konsanaan saapuvaks :D
tuopas
Metallinetsijä
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Heinä 2013, 16:35
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja tuopas »

Hei. Olen tässä jonkin aikaa nyt harrastanut GM4:lla. Tähän asti olen mennyt vaan automaatti groundbalancella, säätänyt powerin juuri särinän rajamaille ja pitänyt discin tehdasasetuksissa. Äänimaailmana on ollut multitone.

Muutama asia mietityttää.

Saako groundbalancen manuaaliasetuksilla etsimällä jotain selkeää etua automaattiin verrattuna? Löytyykö löydöt syvemmältä vai mihin tuo vaikuttaa? Eli maksaako vaivaa opetella manuaalimeininkiä? :)

Onko powerilla paljonkin vaikutusta etsinnässä? Olen käsittänyt, että juuri tämä power määrittää etsintäsyvyyttä. Mikäli tehoja laskee niin laskeeko syvyys? Mitä tehojen laskulla sitten saavutetaan syvyystunkeutuman kustannuksella?

GM4 pitää koko ajan ääntä huonoillekin kohteille vaikka disciä kuinka vääntäisi. Onko näin ollen discin säätämisestä mitään etua? Mielestäni osaan jo korvakuulolta sanoa, että onko alla kruunukorkki, naula, vai ns. hyvä kohde (poislukien alumiini ja alkon korkki :D ) Ehkä rannalla ymmärrän, mikäli on paljon jalometallia tyrkyllä.

Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
Minelab Equinox 800
Garrett Pro Pointer AT
Vanhin kolikko Christian II klipping 1518-1522
Avatar
Tuulilukko
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Syys 2013, 18:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuulilukko »

Itse tilasin härvelini Finndetectorin verkkokaupasta. Mukava kuulla että täällä on kohtalotovereita tämän sietämättömän - mutta silti niin ihanan - odottelun parissa. :)
Garrett AT PRO
Minelab PRO-FIND 25
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Vastaus käyttäjälle tuopas:

"Saako groundbalancen manuaaliasetuksilla etsimällä jotain selkeää etua automaattiin verrattuna? Löytyykö löydöt syvemmältä vai mihin tuo vaikuttaa? Eli maksaako vaivaa opetella manuaalimeininkiä? :)"

- Itse käytän manuaalisäätöä koska ohjekirja niin kehottaa etsintäsyvyyden maksimoimiseksi. En ole testaillut onko käytännössä eroa?
Ihan nopeahan tuo on säätää aloittaessa.

"Onko powerilla paljonkin vaikutusta etsinnässä? Olen käsittänyt, että juuri tämä power määrittää etsintäsyvyyttä. Mikäli tehoja laskee niin laskeeko syvyys? Mitä tehojen laskulla sitten saavutetaan syvyystunkeutuman kustannuksella?"

- jos haluat maksimisyvyyttä niin tehoja kannattaa pitää niin korkealla kuin korvat sietää. Itse lasken tehoja ainakin sänkipellolla kun etsin metelöi koko ajan sänkeä viistäessään.
Jos etsit vaikka puistossa niin tehoja voi laskea reilusti kun ei kuitenkaan voi syvältä kaivaa.

"GM4 pitää koko ajan ääntä huonoillekin kohteille vaikka disciä kuinka vääntäisi. Onko näin ollen discin säätämisestä mitään etua? Mielestäni osaan jo korvakuulolta sanoa, että onko alla kruunukorkki, naula, vai ns. hyvä kohde (poislukien alumiini ja alkon korkki :D ) Ehkä rannalla ymmärrän, mikäli on paljon jalometallia tyrkyllä."

-käytän itse disciä vain asennossa 2 ja multitonea jolloin kohteen laadun kyllä kuulee äänestä.
Usein kyllä ruosteinen rauta antaa aika kirkkaan äänen.
Ja ohjekirjan mukaan discin lisääminenkin pienentää etsintäsyvyyttä.
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
tuopas
Metallinetsijä
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Heinä 2013, 16:35
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja tuopas »

Kiitosta Fishermanille nopeasta vastauksesta.

Tarvii varmaan opetella manuaalihuispaaminen vielä tämän syksyn aikana :)
Minelab Equinox 800
Garrett Pro Pointer AT
Vanhin kolikko Christian II klipping 1518-1522
Avatar
Cujo
Metallinetsijä
Viestit: 133
Liittynyt: 25 Syys 2013, 19:44
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Cujo »

Härpäke Finndetectorilta postissa matkalla ja luvat muutamaan peltoon hankittu äsken :twisted:
Sotamursu
Innostunut Etsijä
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Syys 2013, 06:55

Viesti Kirjoittaja Sotamursu »

Onko Alkon korkit yleinen ongelma metallinilmaisimilla? Oma näyttää niille samaa lukua kuin kolikoille.
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sotamursu kirjoitti:Onko Alkon korkit yleinen ongelma metallinilmaisimilla? Oma näyttää niille samaa lukua kuin kolikoille.
Ikävä kyllä ovat.
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Vastaa Viestiin