Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
kaivaja755
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Huhti 2020, 22:20
Paikkakunta: kuopio

Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja kaivaja755 »

Minulla on ollut nyt Garret ace 250 kaksi päivää, ja olen käynyt rannoilla ja puistoissa etsimässä. Mutta on ilmennyt sellainen ongelma että monesti, metallinpaljastin piippaa kohtaan mutta sieltä ei löydy mitään. Onko mahdollista että laite piippaa joskus kohtaan jossa ei ole mitään, vai johtuuko se siitä että en vain löydä niitä? Kohteen tarkan sijainnin olen aina katsonut sillä laitteen omalla pin-pointerilla.
Avatar
VeeVee
Raavas Tonkija
Viestit: 505
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 01:37
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa, Oulu & ympäristö

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

Voi olla myös ns. piippaava kivi jossain syvällä, joita meilläpäin ainakin löytyy usein. Erittäin ärsyttäviä, antaa monesti erittäin hyvää signaalia ja korkeaa ID-lukua.
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Ace 250 piippailee paljonkin turhia jos herkkyys on täysillä. 6/8 asetuksella ei haamupiippejä juuri tule.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Teutori
Metallinetsijä
Viestit: 239
Liittynyt: 09 Touko 2018, 11:55

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja Teutori »

Voi olla myös syvemmässä olevia kaapeleita, viemäriputkia tms. infrastruktuuria, joita on monille vanhoillekin pelloille ehditty upottaa. Paikoitellen todellinen riesa, saattaa helpottaa herkkyyttä pienentämällä ja/tai taajuutta muuttamalla, tai sitten ei.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Olen huomannut, että joskus on metsässä ihan piippaavaa hiekkaa :D kun ottaa kourallisen maata käteen nii pointteri huutaa siinä. Löytynyt myös kalliosta kohtia, joissa jotain metallia kalliossa niin paljon, että todella kova signaali tulee vaikka pitäisi kelaa metrin ilmassa.

Joskus haen siitä kivinäytteen
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Voihan se olla maaperäkin. Mutta ainakin silloin mun koneet on ihan sekaisin. Jos se pingi on ihan selkeä ja kohdentuu vain tiettyyn pisteeseen, niin jotain siellä mielestäni silloin on. Joskus vaan on tosi vaikea löytää sitä aarretta, vaikka käyttäis pointteriakin. Olen joskus myös miettinyt, että onko se pointteri yhtä herkkä kuin huispa - eli haistaako se ihan kaiken sittenkään. Ainakin tuo nox 800 tuntuu juttelevan ihan koko ajan, mutta pointteri ei välttämättä inahdakaan :roll:

Edit: Juu.. sillä laitteen omalla pinpointterilla ei ihan millimetrin tarkkuuksiin pääse :) Sen huomasin itsekin aika äkkiä, kun aloittelin :) Tosin voihan sieltä maasta kauhoa materiaalia kouraan ja heilutella sitä kelan edessä, kunnes piippaa. Vinkki tähän: kannattaa ottaa sormukset pois sormista ;)
Viimeksi muokannut Tonkija69, 10 Touko 2020, 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Aloittajalla ei ilmeisesti ole pinpointteria vaan käyttää laitteen pinpoint ominaisuutta, sillon voi aivan hyvin joku pikkuhitunen tai ilmakiväärinluoti jäädä löytymättä. Se jäi vielä epäselväks et onko nämä mitä ei löydä sellaisia mitkä piippaa aina vaan mut ei löydy vai piippejä jotka sitten katoaa? Ensimmäisessä tapauksessa kyse on varmaankin ihan oikeesta esineestä mitä ei vaan löydä ja jälkimmäisessä ns. haamupiipeistä eli häiriöistä jotka saa pois herkkyyttä alentamalla.
Eli joko pinpointterin ostoon tai herkkyyttä se ace 250:n kuuluisa pari napsua pois maksimista.
Toki kivetkin piippaa joskus.
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Syitä voi olla monia. Tässä siis joitain:
1. Laite liian herkillä asetuksilla.
2. Jokin ulkoinen häiriön aiheuttaja, kuten sähkökaapeli tai muuntaja.
3. Piippaava kivi
4. Laitevika
5. Kaivettu ohi löydöstä🙂
6.Joskus kohde voi olla niin pieni, että vain itse etsin sen tunnistaa, mutta erillinen pinpointteri ei.

Jos kohde yhtäkkiä katoaa, niin:
7.Kohde voi olla sen muotoinen, että jossain asennossa se antaa signaalin ja joissain ei. Joskus kaivaessa se voi liikahtaa eri asentoon ja signaali katoaa.
8. Joskus kaivaessa pienempi kohde voi pudota syvemmälle monttuun jolloin laite ei sitä enää tunnista.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
TCH
Viestit: 24
Liittynyt: 25 Helmi 2015, 12:42

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja TCH »

Tänään olin kangasmaastossa, hiekkarinteessä pienen uimarannan ja tien välissä olevassa metsässä Deusin kanssa. Tuli oikein voimakas ja kirkas signaaliääni. Deus antoi numeroksi 98 (olikohan Fast -ohjelma?). Ajattelin, että taas jotain alumiinia tms. Se antoi sitä piippiä sitten varmaan puolen neliön alalla ja ajattelin, että kaivetaan nyt, ettei jää kaivelemaan... ;) Se oli semmosen 30-40v männyn lähes kyljessä kiinni.

Kaivoin ja kaivoin. Jossain 40+cm syvyydellä alkoi pointterikin piipata. Kaivelin aina vaan lisää ja aina johonkin puoleen hauikseen tai melkein olkapäähän asti. Kivikkoista maastoa ja pienistä kivistä aina puolen nyrkin kokoisiin murikoihin nousi ylös. Oli sinänsä hankalaa, kun piti vielä kaivaa männyn juurien välistä ja meni käsihommiksi mahallaan maaten.

Kokeilin piipparilla ylös nostamaani hiekkaa ja kiviä mutta ei mitään. Montun pohjalla kuitenkin pointteri piippasi tauotta suoraan alaspäin ja Deus antoi samanlaista voimakasta ääntä ja numeroarvoa.

Kun en meinannut enää ylettää kuopan pohjalle, ja alkoi hiekkakin mennä jo paidankauluksesta sisään, alkoi tuskastuttaa ja päätin lyödä hanskat tiskiin. Peitin kuopan ja painoin paikan mieleeni.

Mitäköhän tuli haudattua? :shock: Ja mikä voi olla noin syvällä ja antaa silti ihan täyssignaalin?
C.Scope CS660 *** XP Deus 11"
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Maakaapeli?
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
TCH
Viestit: 24
Liittynyt: 25 Helmi 2015, 12:42

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja TCH »

Voi olla. En kiinnittänyt huomiota, että onko siellä uimapaikalla jotain sähköä tarvitsevaa tai muita viitteitä kaapelista. Täytyy vielä käydä se kattomassa, ettei homma jää kaivertamaan. Tosin, se ei mielestäni jatkunut siinä rinteessä ylös/alas vaan signaali esiintyi noin 0.5m2 alalla. Voi toki olla, että se siinä kohtaa vain käy pinnemmassa. Mutta, tämäkin vaatii varmistamista eli koitan piippailla, että jatkuuko "esiintymä" siitä pidemmälle johonkin suuntaan. Jos jatkuu niin eiköhän se ole kaapeli.
C.Scope CS660 *** XP Deus 11"
Artzi
Metallinetsijä
Viestit: 150
Liittynyt: 19 Huhti 2011, 20:12
Paikkakunta: Nurmes

Re: Laite piippaa kohtaan, mutta mitään ei löydy.

Viesti Kirjoittaja Artzi »

Tilanteessa, jossa etsin piippaa, mutta mitään ei millään meinaa mitään löytyä, olen käyttänyt apuna pientä magneettia. Edellyttää tietysti, että esine siihen nappaa kiinni :)
Esimerkiksi perunapellossa on äärettömän paljon ruosteisia esineitä, joita on hankala silmillä havaita.
Vanhasta kaiuttimesta puretulla magneetilla olen nämä haamut saanut kiinni :D
Suosittelen kokeilemaan, nopeuttaa ja antaa mielenrauhaa ja pääsee nopeammin parempien löytöjen äärelle, kun saa roskat pois häiritsemästä.
Garrett At Pro + Ace 250
Vastaa Viestiin