Garrett ace 150

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Sorkkarauta
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Loka 2014, 21:47
Paikkakunta: Riihimäki

Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Sorkkarauta »

Hyvää iltaa aarteenetsijät ja muut foorumin käyttäjät. Vaivaisin päätänne 2 kysymyksellä.

- Kannattaako ostaa garrett ace 150. Budjetti on aika tiukka. En kuitenkaan 200 euroa laita ensimmäiseen etsimeen kun olen työtön (Koululainen)

- Kannattaako se tilata metallidetektor.ee- sivustolta? Kiitos jo etukäteen.

T: Sorkkarauta Riihimäeltä
"Kun laitteesi piippaa, luulit ettö löydät viikinkien kulta-aarteen. Valitettavasti löytö oli naula"
-Sorkkarauta 2014 ★
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Riippuu siitä mitä aiot etsiä ja mistä.
-Peltokoneena aika onneton, kuten kaikki tämän hintaluokan laitteet vakio kelalla.
-Lyhyeksi leikatulla nurmella, hiekassa ja matalassa vedessä ihan ok jos etsittävät alueet ei ole hirmu suuria tai ei ole kiire.
-Matalasta etsintätaajuudesta johtuen ei tunnista ilmakiväärin panoksia eikä auton nastoja, eikä kultahippuja ;)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Sorkkarauta
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Loka 2014, 21:47
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Sorkkarauta »

No korvaako ace 250 nämä puutteet? Ajattelin siis etsiä metsistä, rannoilta, puistoista ja pelloista
"Kun laitteesi piippaa, luulit ettö löydät viikinkien kulta-aarteen. Valitettavasti löytö oli naula"
-Sorkkarauta 2014 ★
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Sorkkarauta kirjoitti:No korvaako ace 250 nämä puutteet?
Ikävä kyllä ei, sama kela ja sama etsintätaajuus. 350 on jo joka suhteessa parempi. Käytettynä voisit löytää omaan budjettiisi sopivana.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja iron maden »

[-Matalasta etsintätaajuudesta johtuen ei tunnista ilmakiväärin panoksia eikä auton nastoja, eikä kultahippuja]
No korvaako ace 250 nämä puutteet?

[Ikävä kyllä ei, sama kela ja sama etsintätaajuus.]

Olen kyllä erilaisia kokemuksia saanut ja viimekin kesänä löysin autotallini läheisyydetä useita auton renkaannastoja! ilmakiväärin patitkin on vielä isoja verrattuna niihin pieniin hiukkasiin, jotka ace 250 löytää mm järvimalmihiukkaset! Onko haarukka itse testannut 250 mallia??
Teen itse ilmatestin kunhan löydän edm patin ja nastan! Kerron sitten miltä etäisyydeltä kone piippaa! (piipit on joka tapauksessa varmoja jo)
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Jii
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Kesä 2014, 10:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Jii »

Täältä myös vahvistus ACE250 tarkkuudelle, tuollaista nastan ilmakivaaripanoksen kokoista rautamötikkää tuli kaiveltua
suht reippaasti mökiltä näin avauskauden kunniaksi. Katkenutta naulaa ja ongenkoukkua oli ainakin edustettuna joukossa.
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Minä vahvistan myöskin ACE250:n tunnistavan nastat. Kesällä tuli muutama nasta kaivettua yhdellä uimarannalla. Ärsyttäviä piippejä nuo nastat: Ensin etsin kilkuttaa niin iloisesti, mutta kun yrität saada sitä hiekkakauhaan, niin aina se tippui kauhan reikien läpi takaisin kuoppaan. Ja sitten vihdoin ja viimein kun sai sen pysymään kauhan kärjessä, niin sitten löydöksi paljastui auton nasta. :(
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
ripe24
Innostunut Etsijä
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja ripe24 »

Kyllä mulla ainaski ace150 löytää autonnastat, impparinkudit, ja haulikonpaukun haulejakin oon kaivellu, noin 4,5-5 millisiä.
Carret At Pro
Carret pro pointer
Carret Ace 150.
1/4 öre 1636
ripe24
Innostunut Etsijä
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja ripe24 »

Kyllä mulla ainaski ace150 löytää autonnastat, impparinkudit, ja haulikonpaukun haulejakin oon kaivellu, noin 4,5-5 millisiä. :roll:
Carret At Pro
Carret pro pointer
Carret Ace 150.
1/4 öre 1636
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja iron maden »

No niin!
Autonnasta, kulunut rengaspintaan asti, löytyi huoltamon rengaskasasta!
Ilmakivääri luoti taas naapurin pojalta!
Puiseen pirttipöydän kanteen (täysin raudaton pöytä) kiinni teipllä metalliton kangasmitta ja acen vakiokela nollakohtaan! Testikone siis ace 250.

Kulunut autonrengasnasta antaa jatkuvan piipin 8-9 centissä kelan alapinnasta!
Ilmakiväärin luoti 6-7 cm
Lisäsin vielä vaikeusastetta ja purin haulikonpaukusta 4 mm pyöreän lyijyhaulin ja testasin senkin:
Haulikon hauli 5-6cm .

Testissä ei otettu lukuun satunnaispiippejä, ennen noita lukemia vaan etsin jatkuvaa piippiä, joka tapahtuu joka kerta, kun kohdetta vedellään tai heilutetaan kelan ohi!
Myös acen omistajana en liioittele yhtään mitään, vaan pikemminkin pyöristän lukemia alaspäin, sillä haluan tuoda esiin ainostaan faktat!
Täytyy myös muistaa että nastan ja ilkunkutin kokoluokassa, harvoin mitään mielenkiintoista löytääkään, joten siinä mielessä ei ainakaan metallinetsintä valikoiva tee testillä mitään!

Kun noita uusia innostuneita ja tulevia etsijöitä kyselee tälläkin palstalla, niin kerrotaan heille aina faktaa..ei luuloja eikä mututuntumia! Ugh..olen puhunut!
Viimeksi muokannut iron maden, 23 Loka 2014, 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Nyt olisi iron madenille peukun paikka. Hyvä idea ja ansiokasta työtä nähdä vaivaa noiden testien kanssa. Laita tuo sama testi myös Garrett ACE 250:n omaan ketjuun.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
garrett250

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja garrett250 »

Kiitos iron maden asiallisesta viestistä ! Auttaa meitä alotelioita pysyyn kartalla eikä uskomaan kaikkea mitä tällä kirjoitetaan, koska näköjään jotku haluu antaa myöskin väärää tietoa !
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Välillä mietintämyssyä päähän!
150 ACE ei voi olla huono ostos ! lisäominaisuuksia toki on tullut lisää 250 malliin mutta peruskone on lukemani mukaan melko sama!
Kepeesti löytyi peltoetsinnässä 1748 luvun örekin,reippaalla kävelyvauhdilla sattui kelan alle,vakiokelalla!
Löytösyvyys n 20cm!Saman löytää 150 mallillakin!
Joten summurasum..ace 150-250 mallit käy hyvin peltoetsintäänkin, vakiokelallakin kun rauhallisesti etenee !

Aikaa myöten tosin aina, haluaa itse kukin tehostaa etsintä ,hankkimalla uutta konetta tai etsimeen isompaa kelaa jne
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Sorkkarauta
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Loka 2014, 21:47
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Sorkkarauta »

Kiitos paljon kaikille vastanneille. Vielä 1 kysymys.

Kumpi kannattaa ostaa mielummin?
Ace 150?
Ace 250?
"Kun laitteesi piippaa, luulit ettö löydät viikinkien kulta-aarteen. Valitettavasti löytö oli naula"
-Sorkkarauta 2014 ★
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Ennen koneen valintaa kannattaa lukea' Laitekohtaiset keskustelut' koosteet ( koonnut
Kirjoittaja ZyrTech )
Siellä on koosteet 150 ja 250 malleista, niiden eroista ja käyttökokemuksista!

Itse punnitsin tuota samaa että kumman ostaisin?
Oma valintani kallistui 250 malliin, koska siinä on lisänä kaksi muutakin etsintämoodia, muinaisjäännökset ja custom valikot! Lisänä tärkein eli pinpoint toiminto eli kohteen tarkka tarkennus!
Usein tulee käytettyä tuota customtilassa tehtyä eliminointivalikkoa, jolla saa koneen säädettyä niin että se ei reagoi äänellään rautaan tms)

Kuitenkin nyt tänkin kesän kokemusten kautta sanoisin että olisi toki pärjännyt 150 mallillakin, varsinkin kun hankin tunnistamiseen pro pointterin! Toisinaan olen kiireissäni jätänyt jopa pinpointtaamatta, pikkuisella lapiolla nostan noin 15+15 cm (tapauskohtaisesti suuremman tai pienemmän) maapaakun ylös, pro löytää kohteen!
Eli lue ja tee päätös rauhassa, ilman kiirettä!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kyllä tuo mun acekin nastoille ja ilmakon paukuille piippaa, mutta ne on rauta-ääniä, eli ei tule kaivettua. Sama homma hyvin ohuen kultasormuksen kans. Antaa rauta signaalin, mutta tuttavan ace 350 piippaa oikein.
Ne kenellä ace 150/250 piippa auton nastoille ja ilmakon pateille, niin minkä "id":n antaa? Vai onko näissä näin suuria laitekohtaisia eroja?
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja iron maden »

[Kyllä tuo mun acekin nastoille ja ilmakon paukuille piippaa,]

Eikö kannatakkin joskus yön yli nukkua? Seuraavana päivänä jopa kadoksissa olleet piipitkin löytyy!
Asiaan, 250 ace:

Nastan idee foilin ja 5 centtisen väliin ja ilkunkuti napsahtaa repäisykorkin ja 1c väliin! Ohut kultasormus taas kulta/pronssin alle, 5 c merkin kohtaan!
Rauta taas useimmiten vasempaan laitaan! Rautalaatuja on joka lähtöön ja myös id-lukema saattaa näyttää laadun mukaan vaikkapa kultapronssialueen oikeaa laitaa. Toisinaan asettuu myös tuolle välille.
Vanhoissa sepän takomissa raudoissakin on eroja, ties mitä lie seppä lisännyt aihiorautoihin. Välillä selvä ironpiippi ja toisinaan ironin ja kultapronssin välille! Pidänkin tuota id lukemaan vain suunta antavana ja en sen mukaan kaivele! Toki kupari ja pronssi löytyy helposti, kuten kuparikolikot joden ideee asettuu 4-5 oikeanpuoleisen lukeman alle !
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Kumpi kannattaa ostaa mielummin?
Ace 150?
Ace 250?
Minä mietin tuota samaa viime keväänä. Silloin oma valinta kallistui 250:n puolelle, koska ajattelin arvostavani sen pinpoint -toimintoa ja diskriminointiominaisuuksia. Mutta kyllä 150:lläkin pärjää kunhan oppii huispaamaan kohdetta ristiin, sillä se on vissiin tekniikka, joka on oikein opittuna yhtä tarkka kuin 250:n pinpoint. 250:n laajemmat diskriminointiominaisuudet saivat oman valintani kallistumaan sen puoleen.

Jos sinulla ei ole etsiessä kiire, niin todennäköisesti pärjäät 150:llä yhtä hyvin kuin 250:llä sekä pelloilla, metsissä ja etenkin puistoissa. Oma Mutu-tuntuma on, että 150:llä löytää melko varmasti samat kohteet kuin 250:llä. Se on sitten itsestä kiinni mitä kaivat ja mitä et.

Esimerkiksi minä olen puistoissa jättänyt kaivamatta 250:n ilmoittamat kohteet raudasta 5c:n alueella ja löysin vain yhden kultasormuksen tänä kautena, ja senkin järvestä kun en diskriminoinut mitään ja kaivoin kaikki ylös. Mitä minä olen Haarukan omaa löytöketjua lukenut, niin hän on 150:llä kaivanut kohteet vähemmällä diskriminaatiotasolla kuin minä ja löytänyt ainakin 5 kultasormusta. Eli ei se ole niin etsimestä kiinni mitä löytää. :)

Minä olen käyttänyt 250:stä ehkä 90%:sti puistoissa sekä rannoilla, 7%:sti pellolla ja 3%:sti metsässä. Kaikissa kohteissa olen pärjannyt vakiokelalla vallan hyvin. Pitkässä heinikossa ja metsän varvikossa kelaa on joutunut pitämään sen verran korkealla, että etsintäsyvyys maassa on jäänyt aika pieneksi. Mutta ainakin rautaa ja alumiiniroskaa on löytynyt sekä pelloilta, että metsistä.

Itse olen tykännyt tuosta 250:stä todella paljon ja sitten jos ja kun hankin uuden etsimen, niin todennäköisesti jätän 250:n itselle varakoneeksi tai kaverille lainakoneeksi yhteispiippailuja varten. Laite on kyllä yllättänyt minut muutaman kerran ihan positiivisesti, kun erittäin rautaroskaisesta maastosta onkin löytynyt vanhoja rahoja. Mutta nekin löytyivät vain kun laitoin etsimen All-metal -moodiin ja ja maltoin rauhallisesti piippailla "hyvää kohdetta" monesta eri suunnasta ennen kuin päätin kaivaa. Sitten kaivaessa tutkin kuoppaa Pro Pointerilla, niin samasta kuopasta löytyi kolikon kanssa rautanaulaa yms. roskaa.

Jos budjettisi on tiukka ja haluat välttämättä uuden etsimen, niin silloin valinta voisi olla 150:n. Mutta toisaalta käytetyn 250:n voisi saada uuden 150:n hinnalla.
Viimeksi muokannut Niksu, 24 Loka 2014, 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

iron maden kirjoitti:[Kyllä tuo mun acekin nastoille ja ilmakon paukuille piippaa,]

Eikö kannatakkin joskus yön yli nukkua? Seuraavana päivänä jopa kadoksissa olleet piipitkin löytyy!
Viitttaat ilmeisesti tähän kommenttiini:
Haarukka kirjoitti:-Matalasta etsintätaajuudesta johtuen ei tunnista ilmakiväärin panoksia eikä auton nastoja, eikä kultahippuja ;)
Taitaa olla eroja käsitteissä/termeissä? Piippaaminen on eri asia kuin tunnistaminen. Se että piippaa pienen alumiinin, kullan tai lyijyn palan raudaksi ei _minun mielestä_ ole tunnistamista. Tunistaminen olisi sitä että etsin tunnistaisi niiden materiaalin oikein.
Olisi pitänyt kirjoittaa "tunnista oikein", sen verran moni tuohon puuttui :oops:
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
ehkä
Kunniajäsen
Viestit: 1304
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 13:55
Paikkakunta: kossu

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja ehkä »

Haarukka kirjoitti:
iron maden kirjoitti:[Kyllä tuo mun acekin nastoille ja ilmakon paukuille piippaa,]

Eikö kannatakkin joskus yön yli nukkua? Seuraavana päivänä jopa kadoksissa olleet piipitkin löytyy!
Viitttaat ilmeisesti tähän kommenttiini:
Haarukka kirjoitti:-Matalasta etsintätaajuudesta johtuen ei tunnista ilmakiväärin panoksia eikä auton nastoja, eikä kultahippuja ;)
Taitaa olla eroja käsitteissä/termeissä? Piippaaminen on eri asia kuin tunnistaminen. Se että piippaa pienen alumiinin, kullan tai lyijyn palan raudaksi ei _minun mielestä_ ole tunnistamista. Tunistaminen olisi sitä että etsin tunnistaisi niiden materiaalin oikein.
Olisi pitänyt kirjoittaa "tunnista oikein", sen verran moni tuohon puuttui :oops:
Tuli nyt mieleen,että kuka hel..... Katteloo auton nastoja tai ilmakiväärin pateja. :x
Ja kulta hippujen kattelijoille on varmaan ihan omat konstit. :roll:
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

ehkä kirjoitti:Tuli nyt mieleen,että kuka hel..... Katteloo auton nastoja tai ilmakiväärin pateja. :x
Ja kulta hippujen kattelijoille on varmaan ihan omat konstit. :roll:
No ei todellakaan katella, parempi ettei ne näykkään :D Tuollaiset pienet kohteet ovat vain hyvä esimerkki jolla havainnollistaa suuremman taajuuden mukanaan tuomat edut.
Kun aloittaja kysyi etsintä ei hän eritellyt käyttötarkoitusta, siksi toin tämän taajuusasiankin mukaan keskusteluun. Pienien kohteiden (ketjujen, korvkorujen, kultahippujen) etsinnässä sillä on merkitystä, mutta koska samanlaisia korvakoruja ei löydy joka taloudesta on vertailu luontevampaa tehdä jollakin "standardisoidulla" kohteella ;)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Garrett ace 150

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Haarukka kirjoitti:
Taitaa olla eroja käsitteissä/termeissä? Piippaaminen on eri asia kuin tunnistaminen. Se että piippaa pienen alumiinin, kullan tai lyijyn palan raudaksi ei _minun mielestä_ ole tunnistamista. Tunistaminen olisi sitä että etsin tunnistaisi niiden materiaalin oikein.
Olisi pitänyt kirjoittaa "tunnista oikein", sen verran moni tuohon puuttui :oops:
Tavallaan kone tunnistaa oikein!
Koneen käyttäjillä, kuten myös minullakin on tunnistamisvaikeuksia!
Etsijän tulisi omata valtava määrä tietoa eri materiaalipiipeistä sekä niiden id lukemista ja sekään ei auta koska saman id lukeman antaa moni muukin materiaali! Usein id lukeman nähtyää etsijä voi vain veikkailla, vaikkapa kymmenestä vaihtoehdosta yhtä tai muutamia!
Esim vanhat kaljapullonkorkit, joita on kaiveltu paljon ylös, näyttää id lukemaltaan samaa kun jotkut kolikot!
Rautaa taas on sen kymmeniä laatuja ja ironin alle päätyvät toki piippaaja tunnistaa..mutta entä nuo eri rautaseokset! Eräitäkin sepän takomia nauloja pidin varmana kolikkopiippina,antovat saman tunnistuksen kun jotkut kolikot!
Jos ajatellaan toisinpäin että etsijä tietää minkä ideen alle, vaikkapa'kadonnut' autonnasta asettuu ja löytääkin koneella kadonneen nastan, niin konehan tunnisti oikein! Tosin tuossakin tapauksessa, jos on roskaista aluetta, voi ennen nastaa nousta muutakin tavaraa, ennen nastaa.....jos sattuu muut materiaalit olemaan sellaisia laadultaan, jotka asettuu saman ideen alle!

Itse etsin pääasiassa maatilojen pellolla, ikuvanhojen asuinrakennusten pihapiirissä ja vanhojen maalaistalojen jäännepaikolla josta löytyy vain kivijalat ja maassa tuhoton määrä rautaa ym!
Oppimista tää on koko ajan!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Vastaa Viestiin