Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Kyllä sillä gm1+:lla tulee hyvinkin juttuun, kunhan vaan et upota koko vehettä veden alle. Varsinkin pelloilla ja metsissä oiva peli ja löytää yhtä syvältä kuin kalliimmatkin kojeet. Ja tämän laitteen säätämiseen ei tuhlaudu kallista etsintäaikaa.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
mkm80
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 11:25
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja mkm80 »

Hep, no olipa hyvä ettei tullu ihan pilipali värkkejä ostettua :D joo ja kyllä noista tuli luettuakin parisen viikkoa netistä ennen kun pääs ratkasuun.ja tuli kateltua ace nelisataset yms..mutta sitte tosiaan aattelin että yksinkertainen sen olla pitää..ettei tosin menis siihen säätämiseen sitä aikaa.Simppeli on simppeli :D
Lucas1800
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Huhti 2018, 21:08

Mikä olisi minulle hyvä metallinpaljastin?

Viesti Kirjoittaja Lucas1800 »

Olen tässä nyt pari vuotta piippaillut kahdeksankymmenen euron metallinpaljastimella. Kyseisessä metallinpaljastimessa on minimaaliset säätömahdollisuudet mutta kyllä sillä on joitain melko hienojakin löytöjäkin tullut.

Ajattelin tässä hankkia uuden metallinpaljastimen, kun on sen verran tullut piippailtua tuolla vanhalla, että olen oppinut perus jutut. Etsiskelen enimmäkseen metsistä, mutta on kyllä suunnitelmia kysellä tänävuonna maanomistajien lupia pelloille. Olen opiskelia, joten rahaa ei ole valtavasti. Olisi siis hyvä, jos metallinpaljastimen hinta ei olisi kahtasataa euroa korkeampi. Kaksisataa euroa on vielä ihan ok, ja kyllä se hinta vähän voi mennä yli, mutta ei kovin paljon.

Arvostan kaikkea apua, kiitos etukäteen
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Mikä laite se nykyinen on? 200e on vähän hankala summa, sillä saa jonkun pienikelaisen merkkikoneen joka ei sähköisiltä ominaisuuksilta ole välttämättä satkun kiinalaista parempi. 250-300e alkais jo saamaan DD-kelaisia, esim. Golden Maskeja.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Lucas1800
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Huhti 2018, 21:08

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Lucas1800 »

Haarukka kirjoitti:Mikä laite se nykyinen on? 200e on vähän hankala summa, sillä saa jonkun pienikelaisen merkkikoneen joka ei sähköisiltä ominaisuuksilta ole välttämättä satkun kiinalaista parempi. 250-300e alkais jo saamaan DD-kelaisia, esim. Golden Maskeja.
Kiitos, tässä tämänhetkinen laitteeni https://www.ikh.fi/fi/metallinetsin-0-7 ... va--all017
Lucas1800
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Huhti 2018, 21:08

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Lucas1800 »

Sephä kirjoitti:Tuossa käytetty 199,99€:lla: http://thrace-detectors.com/product/388 ... 8-khz.html
Kiitos, voisi kyllä harkita tuon ostamista
Rautahattu
Metallinetsijä
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Helmi 2017, 23:07
Paikkakunta: Hämeen ja Savon rajalla

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Rautahattu »

Kannattaa kyllä tosissaan harkita. Tuolla kyllä pärjää pitkälle eikä tarvi heti alkaa kalustoa päivittämään, uskallan kokemuksesta sanoa. Tuohon kun sitten vielä joskus hankkii kuulokkeet niin aina paranee.
SME
GM
Deus
Heisenberg
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Heinä 2017, 01:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

Moro! Mitenkäs vaikuttaako kela metallien erottelukykyyn,vai onko se ihan laitteesta kiinni? Vai jopa molemmista! Itselläni toi Garretin 300i vakio kelalla, ja se ei kyllä aina erota metalleja jos esim ruosteinen naula ja vaikka vanha pullonkorkki mistä antaa korkean ID:n on vierekkäin. Näyttää vain sen naulan,muttei sitä että siinä ihan vieressä on kiinni jotain parempaakin metallia. Onko laitteet liian huonoja vai onko se vaan tätä aloittelijan mokia? :D
-Garrett Ace 300i
-Garrett Pro Pointer AT
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Heisenberg kirjoitti:Moro! Mitenkäs vaikuttaako kela metallien erottelukykyyn,vai onko se ihan laitteesta kiinni? Vai jopa molemmista! Itselläni toi Garretin 300i vakio kelalla, ja se ei kyllä aina erota metalleja jos esim ruosteinen naula ja vaikka vanha pullonkorkki mistä antaa korkean ID:n on vierekkäin. Näyttää vain sen naulan,muttei sitä että siinä ihan vieressä on kiinni jotain parempaakin metallia. Onko laitteet liian huonoja vai onko se vaan tätä aloittelijan mokia? :D
Se on CC-tyyppisen kelan ominaisuus, erottelee huonosti lähekkäin olevat kohteet toisistaan.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Haarukka kirjoitti:
Heisenberg kirjoitti:Moro! Mitenkäs vaikuttaako kela metallien erottelukykyyn,vai onko se ihan laitteesta kiinni? Vai jopa molemmista! Itselläni toi Garretin 300i vakio kelalla, ja se ei kyllä aina erota metalleja jos esim ruosteinen naula ja vaikka vanha pullonkorkki mistä antaa korkean ID:n on vierekkäin. Näyttää vain sen naulan,muttei sitä että siinä ihan vieressä on kiinni jotain parempaakin metallia. Onko laitteet liian huonoja vai onko se vaan tätä aloittelijan mokia? :D
Se on CC-tyyppisen kelan ominaisuus, erottelee huonosti lähekkäin olevat kohteet toisistaan.
Kyllä mutta sitten kohteen tunnistuskyky dd kelaa parempi, cc kela toimisi todennäköisesti hyvin pienemmässä koossa mutta kyllä dd kela on ajanut cc kelan ohi jo kauan sitten yleiskelana joka lähtöön.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
raparaantaa
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Syys 2015, 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja raparaantaa »

Ajattelin täällä hieman kysellä vinkkejä ensimmäisen metallinetsimen hankintaan. Vuosia olen harrastamisen aloittamisesta haaveillut ja nyt olisi siihen hyvä sauma. Olen kuitenkin tässä nettiä selaillessani huomannut, että olen laitteiden ominaisuuksista täysin pihalla. :D Garrett AT Pro mallia olen pohtinut potentiaalisena vaihtoehtona, koska sitä voisi ilmeisesti käyttää myös matalissa vesissä eikä Suomen kesän sateistakaan tarvitsisi murehtia. Epäilyttää kuitenkin tuo taustavalon ja äänenvoimakkuuden puuttuminen, mutta muuten ilmeisesti ihan hyvälle aloittelijalle? Metallinetsimen hankintaa hankaloittaa kohdallani aika paljon, että paikkakunnallani ei ole mitään kivijalkaliikettä, jossa voisi erilaisia metallinetsimiä käydä katsomassa. Olen pari metriä pitkä, joten mietityttää, kuinka paljon itseäni lyhyemmille metallinetsimet on mitoitettu. Mikäli malli ei ole tarpeeksi pitkä ihan vakiona, niin jatkopalojen ostomahdollisuus olisi ehdottoman tärkeää. Otan mieluusti vinkkejä vastaan, mikä olisi hyvä aloittelijan etsin. Budjettini on max 600-700€ (en ole laskenut tähän pinpointteria tai muita varusteita). Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

AT Pron, eikä minkään muunkaan "oikean etsimen", suorituskyvystä saa kaikkea irti ilman kuulokkeita. Kuulokkeista löytyy se puuttuva äänen voimakkuuden säätö.

AT Pron etu Golden Maskin, Makro Racerin, Noktaan yms. saman hintaluokan vehkeisiin verrattuna onkin sitten tuon "digiboksin" vedenpitävyys, kaikissa kela ja varsi kestää upottamisen. Jos se taas on tärkeä ominaisuus niin mahtaako vieläkään olla vaihtoehtoja? Makro Kruzer, mutta siitä ei taida olla suomeksi kokemuksia missään? Toinen etu on että AT Prohon saa CC-tyyppisen sniper kelan. Aivan huippu pussikaljapuistoissa, rauta-aitojen ja raudoitettujen kivijalkojen vierustoilta etsiessä. Kelalla tehdään puolet etsimen ominaisuuksista, siksi hyvä ostaa heti valmiiksi iso ja pieni kela, tai ainakin varmistua siitä että eri kokoisia keloja on saatavilla.

Mä oon reilu 180 pitkä eikä missään koneessa ole tarvinnut vartta täysmittaisena käyttää, eli eiköhän noissa vartta ja kelanjohtoa riitä 2metrisellekkin.

Tämä nyt sillä kokemuksella mitä on kolmesta eri mallin Acesta(4 eri kelaa), AT Goldista(kolmella eri kelalla), GM1 ja GM4(yht. neljä eri kelaa), Makro Racer 1(2 kelaa) ja Nokta Fors relicistä(2 kelaa) ehti neljässä kesässä tulla. En usko että ihan huonoa valintaa onnistut tekemään vaikka päätyisit ihan johonkin muuhun tunnetun valmistajan koneeseen.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Gona
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 22:23

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Gona »

Aloittelija tartteis vinkkejä.
Olen nyt miettinyt garrett ace 350 euron ja 400i versioiden välillä. Kumpi näistä olisi pidemmänpäälle kannattavampi ostos, kun laitetta käyttäisin erilaisissa ympäristöissä enimmäkseen pelloilla ja metsissä (ostaisin vasta myöhemnin pinpointterin). Vai olisiko järkevämpi ostaa 250 versio ja samalla kertaa pinpointteri (näiden yhteishinta olisi näköjään samoissa). mitään hirmusia summia en viitsis laittaa kuitenkaan rahaa näihin harrastuksiin.
350 ja 400i versioita katselin koska niissä tulisi jo valmiina tuo DD mallin kela
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Mistäköhän lähes kaikki aloittelevat metallinetsijät saavat edelleen päähänsä, että laitteen pitää olla Garrett ja vieläpä se 250 malli, kun muita paljon uudempiakin laitteita on saatavilla samaan hintaan? Esimerkiksi tuolla olisi erittäin nopea, syvältä löytävä ja laadukas peli, jossa tulee mukana langattomat kuulokkeet ja akkuparistot latureineen. Lisäksi taajuuden ja kelan saa valita mieleisensä, sekä varren voi ottaa teleskooppiversiona hinnan paljoa muuttumatta.
Ja jos se näyttö on pakko olla, niin onhan niitäkin monia merkkejä kuten Teknetics, Fisher, Makro...
Elä pahoita tästä mieltäsi, tämä oli vain omaa ihmettelyäni yhden merkin jatkuvasta suosiosta ensietsimeksi.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Gona
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 22:23

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Gona »

Niin no tuota garrettii oon katellu varmaan just siks, kun jokainen siitä puhuu ja se tuntuu olevan yleinen merkki.. Voishan niitä muitakin näytöllisiä ketsella jos vaan jonku luotettavan merkin löytää

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Se 250:n vakiokela on pelloilla ihan tuhnu, eli ei ny sitä ainakaan peltohommiin. Toisaalta 250 + Iso DD kela maksaa yhteensä sen mitää 400i ja sitten saakin jo etsimen kahdella eri kelalla joista isompi on 400i:n vakiokelaakin parempi peltokelaksi.

Garretin etu on se, että niitä saa käytettynä helposti ja eteenpäin myyntikin on merkin tunnettuvuuden vuoksi helppoa. Siitä huolimatta, sekä GM:n että Garretin laitteita kokeilleena mieluummin noihin käyttökohteisiin lähtisin GM:n tuotteilla. Sitten jos into lopahtaa niin Garretin saa viedä samana päivänä postiin kuin myynti-ilmoituksen jättää, mutta GM:lle löytyy ostaja vasta loppuviikosta ;)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
raparaantaa
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Syys 2015, 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja raparaantaa »

Sephä kirjoitti:Mistäköhän lähes kaikki aloittelevat metallinetsijät saavat edelleen päähänsä, että laitteen pitää olla Garrett ja vieläpä se 250 malli, kun muita paljon uudempiakin laitteita on saatavilla samaan hintaan?
Ainakin omaan ostopäätökseeni vaikutti aika paljon Garrettin yleisyys (tai ainakin sellaisen kuvan olen saanut) Se että valmistajan laitteet ovat verkkokaupoissa suosittuja synnyttää luottamuksen lumipalloefektin. Ehkä tälle keskustelufoorumille tarvittaisiin keskusteluketju, jossa suositeltaisiin aloittelijoille sopivia laitteita, jotka eivät ole Garrettin laitteita? :D Mainostaminen on toki kiellettyä, mutta ihan oikeasti suosituksille olisi polttava tarve. Näin ainakin itse koen. Laitteiden ostaminen tuntuu aikamoiselta loikalta tuntemattomaan.

Niin ja Haarukalle kiitokset Sniper kela vinkistä! Garrett AT Pron (ja Sniper kelan) tilasin tänään aamupäivällä.
Garrett AT Pro
Garrett Pro Pointer II
Ruukki123
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Heinä 2018, 00:29

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Ruukki123 »

Kumpi versio kannattaa ostaa gm1+.
15 vai 18hz versio? Onko mitä käytännön väliä kumman valitsee?
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Eipä niillä suurempia eroja. 18kHz:lla löytää ehkä vähän paremmin pienet ja ohuet metallikappaleet kuin 15kHz.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Gimli
Innostunut Etsijä
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Tammi 2019, 14:11
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Gimli »

Harkinnassa ensimmäisen metallinilmaisimen hankinta ja kiinnostaisi tietää toimiiko esim Garret Ace 350 ladattavilla akuilla? Akuissahan taitaa olla hieman pienempi jännite kuin paristoissa. Kuinka pitkään paristot kestää käytössä?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Gimli kirjoitti:Harkinnassa ensimmäisen metallinilmaisimen hankinta ja kiinnostaisi tietää toimiiko esim Garret Ace 350 ladattavilla akuilla? Akuissahan taitaa olla hieman pienempi jännite kuin paristoissa. Kuinka pitkään paristot kestää käytössä?
150, 200 ja 250 toimii varmuudella, eli eiköhän 350 toimi myös. Täysillä ladattavilla 250 näyttää 3 palkkia 4:stä ja kestää käyttöä vastaavasti lyhyemmän aikaa kuin paristot.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Gimli
Innostunut Etsijä
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Tammi 2019, 14:11
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Gimli »

Kiitti tiedosta. Acen ohella toinen kiinnostava laite on Golden Mask 3. Aloittelijalle Ace näyttää helpommalta säätää kohdalleen. Miten lie käytännössä? Saako GM:n säädettyä siten että jättää pullonkorkit tms roskan piippaamatta?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kruunukorkit saa jotenkin cc kelaisella koneella hiljennettyä, mutta dd kelaisella hyvin vaikeaa eikä taida onnistua kuin deussilla varta vasten siihen tarkoitukseen ohjelmoimalla.
Alumiiniset viinapullon korkit pakko kaivaa kaikilla jos haluaa löytää myös kolikoita.

Mulla on ollut sekä aceja että gm koneita. Toinen säädetään nappeja painelemalla, toinen nuppeja kääntämällä. Ei niiden vaikeudessa ole eroja, erot tulee täysin erilaisesta äänimaailmasta.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Gimli
Innostunut Etsijä
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Tammi 2019, 14:11
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Gimli »

Äsken GM säiettä lueskelin ja tuli mielikuva ettei ole ihan aloittelijan laite. Ymmärsin että kokeneillakin käyttäjillä on opettelemista joten miten sitten kun ite aivan pystymettästä. Tosin pari tuntia olen etsiny peltoon ammuttua nuolta lasten 30 € arvoisella lelulla :lol:
Vastaa Viestiin