David Goljatin löydöt! (Alkuperäinen otsikko muutettu)

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

David Goljatin löydöt! (Alkuperäinen otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Tulipas käytyä uudessa rantapaikassa vähän etsimässä aarteita ja nyt tärppäsi! Eilen löytyi pieni kultapala, ilmeisesti katkelma ja tänään löytyi kultainen nappi.

Ei yhtään huonompi ranta.
Kuva
Viimeksi muokannut david goljat, 08 Syys 2018, 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
ThePiippailija
Kunniajäsen
Viestit: 1539
Liittynyt: 23 Syys 2013, 13:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja ThePiippailija »

Ominaispaino kannattaa mitata. Mitä id:tä tulee noista Equinoxilla? Jos korkeaa niin luultavasti messinkiä.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Pienempi pala antaa 10 ja nappi 15

Nappi on hyvin ohut ja uskoisin, että messinkinen nappi olisi huomattavasti paksumpi.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Kuva

Tässä samasta järvestä nostettuja messinkisiä esineitä.

Olen melko varma, että nämä kaksi esinettä on kultaa, mutta käyn silti näyttämässä paikallismuseossa viikon kuluttua.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10447
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tässä muutama järvestä nostamani kuparinen ja messinkinen (keskimmäinen) esine sedimenttikerroksesta:

Kuva
Kuva
Kuva
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja jarski »

Onnea kulta löydöistä! Varmaan kaikkien aarteen etsijöiden toivelistan kärjessä tuollaiset löydöt. Ei muuta kuin onnea etsintöihin myös tulevaisuudessa, ja lisää kultaa etsimään tuollaiset löydöt ansaitsevat kyllä hatun nostot ja ehkä pienet skoolaukset. Ainakin näyttää olevan etsintä paikat kohdillaan.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Leijona kirjoitti: 25 Elo 2018, 22:33 Tässä muutama järvestä nostamani kuparinen ja messinkinen (keskimmäinen) esine sedimenttikerroksesta:
Hienoja löytöjä!

Kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa, joten pitää tietysti olla skeptinen kultien kanssa.

Nämä omat on hiekkarannalta, joka on ollut lähes autiona lähemmäs 100v ja löysin päivän aikana vain 2 repäisypullonkorkkia ja 2 Alkon korkkia, joten ihmiset eivät ole ollut paljoa tuossa kohdassa viimevuosina.

Tietysti kuvani nappi ja katkelma voi olla jotain muuta, mutta minulla on todella vahva tunne, että kyse on kullasta.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja jarski »

Toivotaan että tunne pitää paikkansa, ja kyllä ne hyvin vahvasti kulmalta tai kullatuilta ainakin puhelimen näytöllä näyttää.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

david goljat kirjoitti: 25 Elo 2018, 21:54 Nappi on hyvin ohut ja uskoisin, että messinkinen nappi olisi huomattavasti paksumpi.
Monestikkin ohuita nuo vanhat napit. Nykyään tehdään metallista yhtä paksuja kuin muovista vaikka ohuemmatkin kestäisi. Minkä ID:n antaa metallinpaljastimessa tai "palkin" jos kyseessä Ace? Kultainen jäisi alumiinialueelle, eurokolikoiden alapuolelle. Messinkinen kolikkoalueelle.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Haarukka kirjoitti: 26 Elo 2018, 07:52 Monestikkin ohuita nuo vanhat napit. Nykyään tehdään metallista yhtä paksuja kuin muovista vaikka ohuemmatkin kestäisi. Minkä ID:n antaa metallinpaljastimessa tai "palkin" jos kyseessä Ace? Kultainen jäisi alumiinialueelle, eurokolikoiden alapuolelle. Messinkinen kolikkoalueelle.
Pieni pala antaa 10 ja nappi 15 equinoxilla.

Tässä kuvassa "kultainen"nappi ja vieressä kansanpuvun nappi




Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
jutenk
Metallinetsijä
Viestit: 189
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 19:38

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja jutenk »

Kovan opetuksen sain taannoin noista matalammista lukemista Noxilla, kun itse tulee
jätettyä 15-16 lukemat niiden pullonkorkkien takia maahan ja innostuminen kaivamiseen alkaa
vasta aikaisintaan siellä 18-19 nurkilla. 20-24 taas tuottaa isoilla alkon korkeilla sen pettymyksen :cry:

Kaveri nosti paksun kultasormuksen go-findillä, joka nyt hälyttää aarrelukemia rautalangastakin ja Nox näytti vain 20 sille lukemaksi.. Olisin olettanut senkin vähän korkeammaksi :shock:
Tyyli siis kaverilla on kaivaa melkein kaikki, koska kone on niin yltiöoptimistisella softalla varustettu. Nyt se toi
sitten hedelmää hänelle!

Siitä johtuen vaihdoin täysin omaa ajattelutapaani ja nostelen jo heti kympin päältä nykyään kaikki :lol:
Nyt on noussut musketin kuulaa, roskaa ja jaffaa rajusti, mutta ei vielä kultaa :lol:
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

jutenk kirjoitti: 26 Elo 2018, 09:16 Kovan opetuksen sain taannoin noista matalammista lukemista Noxilla, kun itse tulee
jätettyä 15-16 lukemat niiden pullonkorkkien takia maahan ja innostuminen kaivamiseen alkaa
vasta aikaisintaan siellä 18-19 nurkilla. 20-24 taas tuottaa isoilla alkon korkeilla sen pettymyksen :cry:

Kaveri nosti paksun kultasormuksen go-findillä, joka nyt hälyttää aarrelukemia rautalangastakin ja Nox näytti vain 20 sille lukemaksi.. Olisin olettanut senkin vähän korkeammaksi :shock:
Tyyli siis kaverilla on kaivaa melkein kaikki, koska kone on niin yltiöoptimistisella softalla varustettu. Nyt se toi
sitten hedelmää hänelle!

Siitä johtuen vaihdoin täysin omaa ajattelutapaani ja nostelen jo heti kympin päältä nykyään kaikki :lol:
Nyt on noussut musketin kuulaa, roskaa ja jaffaa rajusti, mutta ei vielä kultaa :lol:
1/2 öre 1560 luvulta antaa hyppivää 10-11
Hopeinen kotkanappi antaa 14
Kuparinen(??) puukon tupen pätkä 4-5
Pieni nappi antaa 2

Olen kaivanut lähes kaikki hyvät äänet ylös, mutta joskus se hyppivä 17-18 jää kaivamatta, koska se on lähes poikkeuksetta pullonkorkki.


Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

jutenk kirjoitti: 26 Elo 2018, 09:16 Siitä johtuen vaihdoin täysin omaa ajattelutapaani ja nostelen jo heti kympin päältä nykyään kaikki :lol:
Nyt on noussut musketin kuulaa, roskaa ja jaffaa rajusti, mutta ei vielä kultaa :lol:
Onnittelut kullan kimalluksesta viestiketjun aloittajalle! :D Ultra Bra!

Oma kantani on, että kaiva kaikki, mistä saat kohtalaisen ÄÄNEN. Kun esim. GM:ssä on äänissäkin pieniä vivahteita, jopa saman lantin välillä, niin luulisi ID laitteiden arvojen myös liukuvan ja osoittavan muuta, mitä normaalisti. Lantteja voi olla syvällä, poikkeavassa asennossa, ja häiriötekijöiden ympäröimänä. Yllätyksiä tulee suuntaan jos toiseen välillä - hyvät yllätykset muistetaan. Ei muutakuin lapiota maahan vaan ja löytöjä! Löytö se on se korkkikin. :roll: :lol:
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
jutenk
Metallinetsijä
Viestit: 189
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 19:38

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja jutenk »

Löitkö itse öören linkkuun vai oliko saanut maatalouskoneesta aikojen saatossa?
Just tuossa viikolla osui lapio huonosta, kiireellä pointaamisesta johtuen hyväkuntoiseen 1866 5 penniä
ja pilallahan se oli!!

Onko normaalia, että karskilla 100kg miehellä meinasi tulla itku yksin pellolla? :lol:
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

jutenk kirjoitti: 26 Elo 2018, 10:10 Löitkö itse öören linkkuun vai oliko saanut maatalouskoneesta aikojen saatossa?
Just tuossa viikolla osui lapio huonosta, kiireellä pointaamisesta johtuen hyväkuntoiseen 1866 5 penniä
ja pilallahan se oli!!

Onko normaalia, että karskilla 100kg miehellä meinasi tulla itku yksin pellolla? :lol:
Menin valitettavasti taivuttamaan suoraksi, vaikkei olisi pitänyt.

Oli löytäessä kulmasta 90° kulmassa, enkä siinä vielä tiennyt yhtään mikä kolikko kyseessä, joten varovasti suoristin, vaikkei se tietenkään paremmaksi mene.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Löytyi muuten hyvä paikka pinpointerille ja vastapaino metallinpaljastimeen samaan aikaan!

Kuva


Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

david goljat kirjoitti: 30 Elo 2018, 17:20 Löytyi muuten hyvä paikka pinpointerille ja vastapaino metallinpaljastimeen samaan aikaan
Tuosta se satavarmasti ennemmin tai myöhemmin putoaa ilman varmistusta. Nimim "kokemusta on"
Onneksi kuitenkin löytyi pienen etsinnän jälkeen :D
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäiset kullat!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Fisherman kirjoitti: 30 Elo 2018, 20:06
Tuosta se satavarmasti ennemmin tai myöhemmin putoaa ilman varmistusta. Nimim "kokemusta on"
Onneksi kuitenkin löytyi pienen etsinnän jälkeen :D
Tämä näkyy kokoajan, mutta ei se tarkoita, etteikö voisi hukkua!
Olen pitänyt pinpointeria välillä vyöllä, välillä lapiossa nippusiteillä mutta nyt varmaan aika passeli paikka! En pääse kyllä toviin kokeilemaan käytännössä, mutta ainakin silmääni näyttää ehkä jopa toimivalta ratkaisulta! Tuo pointeri pysyy tupessa todella tukevasti, eikä sitä saa ravisteltua irti, joten pistän kokeiluun kuinka pysyy tallessa :wink:
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin löydöt! (Alkuperäinen otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Kuva


Nyt tuli mielenkiintoinen hihnanjakaja...(ketjunkantaja)
Viimeksi muokannut david goljat, 09 Syys 2018, 02:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
Moodokwan
Innostunut Etsijä
Viestit: 68
Liittynyt: 21 Joulu 2015, 17:11
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa/ Satakunta

Re: David Goljatin löydöt! (Alkuperäinen otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Moodokwan »

Mahti löytö! Onnittelut
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: David Goljatin löydöt! (Alkuperäinen otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Hieno ketjunkantaja rautakaudelta :shock:
Onnittelut :D
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Re: David Goljatin löydöt! (Alkuperäinen otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Hieno löytö! Tuo on kyllä kiva nostaa kuopasta!! :lol: Omasta vastaavasta löydöstä on jo valovuosi aikaa, mutta aikamoiset kiksit se nosti v. 2010 - kun ”piippailu-ura” oli ihan aluillaan. Onnittelut upeasta ketjunkantajasta ja onhan siellä öreiki-ihanakin. :D
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin löydöt! (Alkuperäinen otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Öhkömönkijä kirjoitti: 08 Syys 2018, 21:47 Hieno löytö! Tuo on kyllä kiva nostaa kuopasta!! :lol: Omasta vastaavasta löydöstä on jo valovuosi aikaa, mutta aikamoiset kiksit se nosti v. 2010 - kun ”piippailu-ura” oli ihan aluillaan. Onnittelut upeasta ketjunkantajasta ja onhan siellä öreiki-ihanakin. :D
Juu mukava löytö näin ekalle kaudelle, mutta on tässä saanut aika ahkerasti tonkia
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin löydöt! (Alkuperäinen otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Kuva

Museosta sanottiin, että mielenkiintoisia löytöjä! Mukavaa, ettei tullut mitään kaivauskieltoja.

Tänään ei löytynyt kun rautaa.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Garrett 350
Kunniajäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: David Goljatin löydöt! (Alkuperäinen otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Garrett 350 »

Tosiaankin hyväkuntoinen ketjunkantaja. On ne ennen osanneet.
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
Vastaa Viestiin