David Goljatin toinen kausi 2019!

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

jarski kirjoitti: 09 Elo 2019, 11:54 Noi pari puukon terää näyttää ainakin aikaa vanhoilta. Onko kuinka leveitä teriä ylhäältä päin?
Onhan nuo melko paksuja, mutta vanhoista suurempi on peltolöytö, vaikkakin peltopuukoksi suht hyvässä kunnossa

Kuva

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Leiripaikan puhdistelua.

About 70 kolikkoa ja kymmenkunta vetoketjun osaa.

Kolikot euroja ja markkoja, mutta Tanskan 25 öre vuodelta 98 pääsi joukkoon.



Kuva

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Garrett 350
Kunniajäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja Garrett 350 »

Siellä on vetoketju aukaistu moneen kertaan. Ilmeisesti joskus aika voimalla kun on rikki mennyt :mrgreen:
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Aiemmin kesällä löytynyt punnus! Painoa noin 16.5kg!


Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Nopea pyörähdys pellolla ja hopeakolikon sain palkaksein

Kuva

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Pellolla pyörähdetty! Ei napin nappia tullut vastaan ja ainoa solki, joka löytyi unohtui kuvata.

Pari kiveä oli niin mystisen näköisiä, että nappasin mukaan ja joku luun palanenkin löytyi samoilta paikoilta.

Kuva

Mukavan näköinen multapaakku 8)

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4228
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja raiban »

Itse tykkään myös näistä multapaakkuhopeisista,vien yleensä paakun kotiin ja tutkin sitä jännityksellä siellä,yhden tipan olen saannut näistä kokea ym.
Kuva

Kuva
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Piitä taas palanen tai kaksi! Sinisestä en ole varma, mutta piiltä vaikuttaa.

Mielenkiintoinen myös tuo puolikuun muotoinen erikoinen

Kuva

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja jarski »

Voisi olla jonkun lipaston laatikon vedin tai vastaava toi puolikuun muotoinen?
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

jarski kirjoitti: 10 Syys 2019, 11:35 Voisi olla jonkun lipaston laatikon vedin tai vastaava toi puolikuun muotoinen?
Veikkaisin helaksi, mutta voi olla muu.
Tämmönen ura toisella puolella

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Päivän löytöjä

5 kopeekkaa 1840 oikein paksu puukko, 50 markkaa, hammaskiillettä, pari piikiveä ja mitä kaikkea
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Viikossa tullut mahdollisesti 8 palaa epäiltyä piikiveä joen viereisiltä pelloilta ja 6 niistä samalta pellolta 2 löytyi kahdelta eri pellolta, mutta saman joen varresta hieman lähempää järveä

Kvartsia pellolla on paljon en tiedä liittyykö ihmisiin, mutta piikiven määrä yllätti ainakin minut, sillä kaikki on pellon pinnasta poimittuja.

Maisemakuvan metsäsaareke on piikivilöytöjen välissä ja siinä on perustuksia vielä paikallaan.

Läheisestä metsästä löytyneitä monttuja miettinyt monesti ja nyt käynyt mielessä jos olisivat jopa asumispainanteita.
Kuva

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Voisko olla vanhaa keramiikkaa?
Taas pieni sirpale hienoilla jäljillä

Kuva


Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Sulanutta pronssia pellolta noin 35m päässä toisistaan ja kuulunut samaan kappaleeseen.

Sulaa pronssia löytyi iso murkula aikaisemmin tänä vuonna 200m päässä tuosta paikasta


Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Melkoinen möykky sulaa pronssia. 530 ja 120 grammaa
Kuva
Viimeksi muokannut david goljat, 11 Syys 2019, 21:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja iipe »

Voishan noita erikoisimpia selvityksineen ilppariinkin jo lähetellä.. Ei tuo kivi/varhaismetallikautinen välttämättä kaukaa ole haettu.
Erikoista kikkaretta!
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

iipe kirjoitti: 11 Syys 2019, 21:21 Voishan noita erikoisimpia selvityksineen ilppariinkin jo lähetellä.. Ei tuo kivi/varhaismetallikautinen välttämättä kaukaa ole haettu.
Erikoista kikkaretta!
Pitänee laitella! Pronssiset möykyt löytyi toiselta puolelta jokea kun suurin osa piistä, mutta pitänee käydä joen viereiset pellot läpi kunnolla kun piitä löytynyt 1.2km päässä toisistaan niin tiedä vaikka mitä löytyisi.

Oliskohan tämmönen kuoppa ilmoituksen arvoinen? 100m päässä piin löytöpaikasta mäessä etelärinteessä ja keltainen viiva on samassa kuusessa niin vähän hahmottaa kuvaa.

Kuoppa on noin 10m pitkä ja on se varmaan 5m leveä
Ympärillä on useampi pienempi kuoppa ja vanhat ojat
Kuva

Kuva

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 413
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Onnea hienoista löydöistä, kivikaudelle asti taitaa mennä :D . Esineet kannattaa kyllä ilmoittaa eteenpäin ja etsiä välillä joku muu paikka piipattavaksi, saattaa mennä tuo suojeluun.

Tuo kuoppa taitaa olla kaltevalla maalla ettei tasaisella? Asuinpainanne se ei silloin välttämättä olisi, mutta mistäs sitä koskaan tietää. Aika paljon kaikenlaisia sora- ja savikuoppia on kaivettu vuosisatojen varrella, luultavasti on joku sellainen. Voit halutessasi laittaa vaikka yv:llä kuopan koordinaatteja niin voin vilkaista kartoista mitä ne kertovat.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

WeKinky kirjoitti: 12 Syys 2019, 23:05 Onnea hienoista löydöistä, kivikaudelle asti taitaa mennä :D . Esineet kannattaa kyllä ilmoittaa eteenpäin ja etsiä välillä joku muu paikka piipattavaksi, saattaa mennä tuo suojeluun.

Tuo kuoppa taitaa olla kaltevalla maalla ettei tasaisella? Asuinpainanne se ei silloin välttämättä olisi, mutta mistäs sitä koskaan tietää. Aika paljon kaikenlaisia sora- ja savikuoppia on kaivettu vuosisatojen varrella, luultavasti on joku sellainen. Voit halutessasi laittaa vaikka yv:llä kuopan koordinaatteja niin voin vilkaista kartoista mitä ne kertovat.
Tässä etelästä pohjoiseen otettu

Kuva

Pohjoisesta etelään
Kuva
Kuopan ympärillä näitä pieniä pyöreitä tai pitkiä kuoppia paljon
Kuva

Raivauskiviä rinteen länsipuolella
Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 413
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Onko tuo alimmainen kuva missä on raivauskiviä samasta vai eri paikasta kuin muut kuvat. Se ainakin vaikuttaisi vanhalta sorakuopalta, kiviä ei ole tarvittu vaan ne on kasattu kuopan keskelle.

Noista muista on hankalampi sanoa. Onko kuoppien ympärillä vallimainen rakenne, kuvista näyttää hieman siltä. Löytyykö kuopista tai niiden lähistöltä piipparilla mitään? Onko kuoppainen alue osa suurempaa kiinteistöä vai onko erotettu omaksi pienemmäksi kiinteistökseen? Yhteiset soran/savenottomaat on monesti erotettu omaksi kiinteistökseen ja niillä voi olla hieman poikkeava kiinteistötunnus.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

WeKinky kirjoitti: 13 Syys 2019, 11:55 Onko tuo alimmainen kuva missä on raivauskiviä samasta vai eri paikasta kuin muut kuvat. Se ainakin vaikuttaisi vanhalta sorakuopalta, kiviä ei ole tarvittu vaan ne on kasattu kuopan keskelle.

Noista muista on hankalampi sanoa. Onko kuoppien ympärillä vallimainen rakenne, kuvista näyttää hieman siltä. Löytyykö kuopista tai niiden lähistöltä piipparilla mitään? Onko kuoppainen alue osa suurempaa kiinteistöä vai onko erotettu omaksi pienemmäksi kiinteistökseen? Yhteiset soran/savenottomaat on monesti erotettu omaksi kiinteistökseen ja niillä voi olla hieman poikkeava kiinteistötunnus.
Kivikasa on kivenheiton päässä suuresta kuopasta länsipuolella kuoppaa.

Muut pienemmät kuopat on eri muotoisia, syvyisiä ja kokoisia, ja niitä on tuolla alueella yli 30

Lähistöltä löytynyt hieman uudempaa tavaraa mm kotkanappi pronssikampa jokunen kolikko, puukko hevosenkenkä ja pullonkorkkeja, mutta muutama mysteeriesine myös ja olen nyt keräillyt paikan aikaisempia löytöjä ylös niin saa nekin näytettyä museonväelle. ja ison kuopan pohjalta löytyi salmiakkimallinen hokkinaula mutta muuten vähemmän löytöjä.

Tuo voisi olla paikka, josta haettu pellon metsäsaarekkeen perustuksiin hiekkaa/kiviä, mutta muuten tuo ei ole hyvä hiekan haku paikka sijaintinsa puolesta, mutta en ole asiantuntija

Kylän lähes kaikki maat on saman maanomistajan kun pellotkin ja kylähistoria on hyvin hallussa.

Kysyin noista kuopista kerran eräältä vanhalta kylänmieheltä, mutta ei hänkään tiennyt mitä kuoppia siellä on.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 413
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Kyllä ne lähinnä soranottokuopilta vaikuttavat kuvien perusteella. Millainen maaperä siinä kohtaa on, hiekkaa, soraa vai savea? Oletko tutkinut voisiko osa pienemmistä kuopista olla tervahautoja? Kolikoiden ja pullonkorkkien perusteella voisi tietysti yrittää ajoittaa koska siinä on jotain tehty, mikäli se on ollut pidempään metsää niin ei sinne kukaan ole huvikseen kolikoita ja pullonkorkkeja kylvänyt.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

WeKinky kirjoitti: 13 Syys 2019, 14:08 Kyllä ne lähinnä soranottokuopilta vaikuttavat kuvien perusteella. Millainen maaperä siinä kohtaa on, hiekkaa, soraa vai savea? Oletko tutkinut voisiko osa pienemmistä kuopista olla tervahautoja? Kolikoiden ja pullonkorkkien perusteella voisi tietysti yrittää ajoittaa koska siinä on jotain tehty, mikäli se on ollut pidempään metsää niin ei sinne kukaan ole huvikseen kolikoita ja pullonkorkkeja kylvänyt.
Ilmoittelen tänne kun tulee tietoja, mutta oma veikkaus on että nyt löytyi vähän suurempi asuinpaikka.

Jätän tuon paikan rauhaan ja teen pelastuskaivauksia joen toiselta puolelta ja kyllä sielläkin hyvää tavaraa on

Tässä vähän lisää löytöjä. Kaksi liitupiipun pätkää päivälle on hyvä saldo! Liitukauden ihmisiltä jäänyt
Ja vähän rautaa ja mitä lie.

Nuo vihreät lasit on varmaan myös hyvin vanhoja ja kyllä nekin ilppariin lähtee.

Kuva
Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 413
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Toivotaan että monttujen arvoitus selviää :D . Aika vanhan näköinen tuo hevosenkengän puolikas.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: David Goljatin toinen kausi 2019!

Viesti Kirjoittaja david goljat »

WeKinky kirjoitti: 14 Syys 2019, 11:02 Toivotaan että monttujen arvoitus selviää :D . Aika vanhan näköinen tuo hevosenkengän puolikas.
Eiköhän! Kävin ottamassa vähän kuvia toisen paikan röykkiöistä, jotka on metsän puolella.

Kiinnostaa onko kyseessä ihan vaa raivaukasat vai voisko olla jotain jännää. Tuo yksi kasa voi olla myös perustukset tai taidokkaasti tehty röykkiö.



Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Vastaa Viestiin