Rautaesine

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Stjörbas
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Touko 2020, 20:25
Paikkakunta: Tampere

Rautaesine

Viesti Kirjoittaja Stjörbas »

Moi!

Mikähän tämä voisi olla? Löytyi vanhasta pellosta noin 10 cm syvyydestä. Ja jatkokysymyksenä, miten yleensä toimitte tällaisten rautalöytöjen kanssa, joista ei ole mitään tietoa iästä tai käyttötarkoituksesta? Pelloilta kun tuota eri ikäistä rautaromua löytyy mielin määrin, niin mahtaako Museovirasto haluta aina epäselvistä esineistä ilmoituksen? Olen vasta aloittelemassa harrastusta ja käytännöt ovat vielä vähän hukassa, vaikka yritinkin täältä ja MV:n ohjeista selvitellä toimintatapoja.


Kuva

Kuva
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Rautaesine

Viesti Kirjoittaja iipe »

Vähän vaikeeta sanoa mitään käytäntöä tähän, kun se selkeytyy kokemuksen myötä. Epämääräiset raudat ja pronssit tunnistaa loppujenlopuksi itse "epämääräisiksi", sellaisiksi mitä tuskin museokaan pystyy tunnistamaan tai ajoittamaan. :) olipa epäselvästi selitetty..
Tälläset lentää itsellä joko ojanpenkoille (raudat) tai romuämpäriin (jalompi metalli), mitä käyn sitten tyhjäämässä kierrätykseen.
Tänne kannattaa erikoisemman oloisista laittaa kuvia, niin kyllä ne joku sitten "tuomitsee", jompaan kumpaan suuntaan. Tuo sun kikkarees lentäisi mulla kaaressa metsään. :lol:
Olisiko joku vahvike puun kylkeen esim reen rakenteista. (voi hyvinkin olla lain määrittelemän 100v rajan ylittävä, mikä pitäisi museolle ilmoittaa, mutta Ei EI! Eivät tee tuolla mitään.)
Onhan ilppari sulle jo tuttu?
Www.kyppi.fi
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Stjörbas
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Touko 2020, 20:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Rautaesine

Viesti Kirjoittaja Stjörbas »

Kiitokset iipelle, näin ajattelin myös, että jos jokaisesta mysteeriesineestä laittaa ilmoituksen, niin eivät Museovirastolla muuta ehtisi enää tehdäkään kuin ihmetellä romun määrää :D

Ilppari on tuttu kyllä.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Rautaesine

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Täällä ei oo huonoja kysymyksiä ollenkaan :wink: tietämätöntä sakkia vaa.

Kaikki tämmöiset tunnistamattomat roinat ihan hyvä laittaa näytille, koska kerta toisensa jälkeen joku on tekee todella hyviä tunnustuksia ihan mitäänsanomattomista esineistä.

Jokainen löytö ei ole aarre, mutta jokainen tunnistamaton esine on mahdollisuus!

Nykyään kameroissa ei filmi lopu, eikä Internetistä tallennustila, nii hyvä se on laittaa tänne nii paljon kuvia kun jaksaa, nii pysyy foorumin selaajillakin ihmettelemistä :D
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Vastaa Viestiin