Solki ja Nappi

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Avatar
Pezzi84
Metallinetsijä
Viestit: 276
Liittynyt: 13 Huhti 2022, 01:13
Paikkakunta: Kuopio

Solki ja Nappi

Viesti Kirjoittaja Pezzi84 »

Millekään aikakaudelle tämä solki oikein sijoittui? Oon nähnyt tämän tyyllisiä kuvista aikaisemminkin, mutta en nyt muista mille vuosisadalle nämä menee.
Kuva

Ja sitten aika erikoinen kukkanappi. Tai sitten ei esitä kukkaa laisinkaan. Takapuolen kiinnitys rinkula katkennut, niin ei voi siitäkään ikää päätellä.


Kuva
-Nokta Makro Legend
-Vanhin löytö varmuudella kampariipus 1100-1300-luvulta.
-Vanhin kolikko Juhana III 2 äyriä 1573 (2kpl)
Paha-Pasi
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Syys 2022, 15:29
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Solki ja Nappi

Viesti Kirjoittaja Paha-Pasi »

Minä taisin viime vuonna löytää ihan samanlaisen napin. Ihmettelin sen kauneutta. Lenkki puuttui, mutta se on ollut juottamalla kiinni, joten lienee tuoreemmasta päästä. Ikää en uskalla lähteä arvailemaan.
Kuva
Kalusto: XP Deus I/II, XP MI-6
Youtube: https://youtube.com/@piipPasiko
Avatar
Pezzi84
Metallinetsijä
Viestit: 276
Liittynyt: 13 Huhti 2022, 01:13
Paikkakunta: Kuopio

Re: Solki ja Nappi

Viesti Kirjoittaja Pezzi84 »

Paha-Pasi kirjoitti: 02 Touko 2023, 20:45 Minä taisin viime vuonna löytää ihan samanlaisen napin. Ihmettelin sen kauneutta. Lenkki puuttui, mutta se on ollut juottamalla kiinni, joten lienee tuoreemmasta päästä. Ikää en uskalla lähteä arvailemaan.
Kuva
No niinpä on ihan samanlainen. 🙂
-Nokta Makro Legend
-Vanhin löytö varmuudella kampariipus 1100-1300-luvulta.
-Vanhin kolikko Juhana III 2 äyriä 1573 (2kpl)
ramu
Viestit: 35
Liittynyt: 01 Touko 2016, 23:23

Re: Solki ja Nappi

Viesti Kirjoittaja ramu »

Mietin, että voisiko tuo olla jonkun (aatelis)suvun tai armeijan joukkojen tunnus?
Sikäli kun tuossa keskellä on kuusisakarainen tähti ja ympärillä tammenlehtiä (voi olla muukin kuin tammi), googlaamalla löytyi Ikosen sukuseura jonka vaakunaselitys kuuluu "....hopeinen kuusisakarainen kannustähti, saatteena kaksi punaista tammenlehteä". Ei ihan osuma, mutta sinne päin..
Vastaa Viestiin