Etsimen päivitys - kannattaako aidosti?

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Heering80
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Elo 2010, 21:43

Etsimen päivitys - kannattaako aidosti?

Viesti Kirjoittaja Heering80 »

Hei vaan,

Olen pohtinut tässä 15 vuotta vanhan Golden Mask 3:n mahdollista päivittämistä uudempaan. Markkinointivoimat ovat saaneet minut uskomaan, että uudella etsimellä aarteita nousisi monin verroin nykyiseen verrattuna. Osa minusta kuitenkin haluaisi uskoa, että tuolla GM:lläkin saisi (ainakin melkein) yhtä hyvin tehtyä löytöjä, varsinkin kun sen käytön nyt jotenkin osaan.

Olisiko täällä jollakin mielipidettä ja tietoa, sekä viitseliäisyyttä kirjoittaa siitä viestiä tänne, että mitkä uusien etsimien ominaisuudet aidosti tuovat lisäarvoa etsimiseen? Ihan en haluaisi panostaa puoltatoista tonnia Deussiin, vaan ehkä Nokta Legend voisi olla se vertailukohta mitä haen.

Numeraalinen target ID on yksi asia, mitä olen tuohon kaivannut. Siitä tosin olen ymmärtänyt, että kokeneet etsijät eivät juuri näyttöjä katsele, vaan kuulolla mennään. Toinen on sitten monikanavaisuus. Kuulostaa hienolta, mutta..

Jos joku vois avata ajatuksiaan asiasta, olisi kiva.
Kiitos
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Etsimen päivitys - kannattaako aidosti?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Vaikeapa tuosta on sähköisiltä ominaisuuksilta etsintä _merkittävästi_ parantaa.
Vaikka nuo ID-näytöt ilmatesteissä toimii mahtavasti niin käytännössä ID:t eivät ole maastossa kovinkaan vakaat. Eli ei auta erottamaan Alkon korkkia kolikoista vaikka ilmatestissä muutaman numeron ero saattaa ollakkin. Mulla Makro Racer 2 nyt ykkös laitteena ja kyllähän se numero tulee vilkaistua ennen kuin kaivamaan alkaa, mutta ei se kaivamis päätökseen vaikuta. Äänellä ja discriminoinnilla mennään. Vieläpä ihan kaksiäänisenä niinkuin tuo GM:kin on. Mulla oli pitkään käytössä vanha GM4 niin pystyy vertaamaan.

Monitaajuusetsintä en ole koskaan kokeillut, siitä voisi jotakin iloa olla. Löytäisi korkean taajuden ansiosta pienempiä kohteita menettämättä kuitenkaan syvyyttä koska käytössä olisi yhtä aikaa matala taajuus.

Langattomuuden, vedenpitävyyden ja pinpointin päivittämisellä saisi. Vaikka makroracerissa tuo pinpointtaus on niin eipä tuu käytettyä kun GM:n kans oppi pärjäämään ilman. Ja onhan ne deussit keveitä...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Heering80
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Elo 2010, 21:43

Re: Etsimen päivitys - kannattaako aidosti?

Viesti Kirjoittaja Heering80 »

Kiitos, tuo oli sen suuntainen vastaus, mitä toivoinkin saavani 😅

Tuo langattomuuskaan ei minulle ole mikään varsinainen myyntivaltti, kun sitten pitää käsittääkseni latailla useampien komponenttien akkuja, ja se on mielestäni turhauttavampaa, kuin kantaa mukana paria johtoa. Vedenpitävyys olisi siihen asti hyvä, ettei yllättävä sade pääsisi laitteita rikkomaan, mutta en kyllä koe tarvetta päästä kahluusyvyyttä enempää veden alle laitteiden kanssa. Keveys olisi hyvä kyllä..

Ehkä kuitenkin jättäydyn vanhan koulukunnan piipparoijaksi vintage-laitteella, ja teen päivityksen sitten kun tämä hajoaa..

Olisi ihan kiva jos aiheesta syntyisi enemmänkin keskustelua. Jos vaikka jollakin olisi päinvastaisia ajatuksia ja perusteluja niille!
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Etsimen päivitys - kannattaako aidosti?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Itsellä ollut myös analogisia nuppilaitteita enkä niistä taida kyllä luopua. Tällä hetkellä on tuo Deeptech Vista X, joka on hyvin vakaa mutta silti erittäin syvältä löytävä kone.
Syvyydessä ei tunnu pärjäävän tämä uusin hankintani monitaajuuksellinen Rutus Versakaan sille, vaikka kela taitaa Rutuksella olla hivenen isompi. Ja ne äänet ovat yleensä näissä moderneissa digitaalisissa vehkeissä surkeampia, enemmän teennäisen oloisia. Deeptechissä saisi vaan tuo kahva olla omasta mielestäni vähän kovempi ja eri kulmassa.
Siinä voisi olla kyllä myyntivaltti, jos jokin valmistaja tekisi vedenpitävän analogisen etsimen, mikä olisi kevyt ja minkä varsi kasautuisi vielä pieneen tilaan.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Etsimen päivitys - kannattaako aidosti?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Tuossa olisi luultavasti analogisten etsinten ferrari: https://www.nexusdetectors.com/nexusstandardmpv3.html
Hinta vaan tosi suolainen. Manticorekin jää hinnoissa jälkeen.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Heering80
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Elo 2010, 21:43

Re: Etsimen päivitys - kannattaako aidosti?

Viesti Kirjoittaja Heering80 »

Just olin tulossa postaamaan youtube-linkkiä aiheesta, jolla tuo linkkaamasi etsin vilahtelee 😎

https://youtu.be/PfsNzw6Qfdo
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Etsimen päivitys - kannattaako aidosti?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Tuossa uusi vertailua muiden uusien laitteiden kanssa: https://www.youtube.com/watch?v=XWmrLGI ... ajchrowicz
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Vastaa Viestiin