t. patti
Mistä vedenpitävä kotelointi piippariin?
Okei, siis me puhutaan nyt erilaisista potikoista. Mun potikat on tätä mallia https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=20164 joissa mutteri tulee sisäpuolelle, ei ulkopuolelle. Jotenkin sokeasti oletin, että kyllähän sä nyt tiedät millaiset potikat mulla on mutta mistäs sitä nyt olisi voinut tietää
Eli tuon takia puhuin siitä, että poraan nupit syvemmälle, kun mutteri on sisäpuolella.
t. patti
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Oho, no nyt sytytti. Vai tuollaisia. No saiskos suoraan siihen koteloon tuunattua vastakierteen? Vähän sitten tiivisteliimaa tai ohut rengastiiviste väliin...patti kirjoitti:Okei, siis me puhutaan nyt erilaisista potikoista. Mun potikat on tätä mallia https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=20164 joissa mutteri tulee sisäpuolelle, ei ulkopuolelle. Jotenkin sokeasti oletin, että kyllähän sä nyt tiedät millaiset potikat mulla on mutta mistäs sitä nyt olisi voinut tietääEli tuon takia puhuin siitä, että poraan nupit syvemmälle, kun mutteri on sisäpuolella.
t. patti
Tai saisko tuon mutterin liimaantumaan kotelon ulkopintaan? Siinä olis kierre.
Ja juu kyllähän toi sun sanoma koko potikan ulkopuolelta upottaminenkin toimisi. Olisikin hauskaa jos väärinkäsityksestä syntynyt idea olisi toimiva
Vitae pars historia est.
Joo tollaiset piti hankkia, kun ne oli ainoat IP67:t jotka löysin Elfalta. Olis varmaan jostain muualtakin löytyny toisen mallisia mutta kun ei ostovaiheessa tullut pieneen mieleenkään, että kiinnityksessä voisi tulla ongelmia.
Jos vain keksisin jostain tuollaisen upottamiseen soveltuvan terän niin laittaisin nuo potikat kotelon pohjan läpi ja silloin ne osoittaisivat ylöspäin. Nimittäin tarkoitus on siirtää elektroniikkakotelo kyynärpäätuen alle pohja ylöspäin. Vesitiivis kiinnitysmahdollisuus on vain kotelon pohjan puolella niin siksi kotelo tulee ylösalaisin. No mutta pitkä tarina lyhyesti, jos laitan potikat pohjaan niin silloin pystyn helposti poraamaan isomman syvennyksen pohjan sisäpuolelle mutteria varten. Terät on vain aika suolaisen hintaisia. Nytkin noihin potikoihin (3 kpl) ja kytkimiin (2 kpl) on uponnut kiitettävästi rahaa kiitos vesitiiviyden...
t. patti
Jos vain keksisin jostain tuollaisen upottamiseen soveltuvan terän niin laittaisin nuo potikat kotelon pohjan läpi ja silloin ne osoittaisivat ylöspäin. Nimittäin tarkoitus on siirtää elektroniikkakotelo kyynärpäätuen alle pohja ylöspäin. Vesitiivis kiinnitysmahdollisuus on vain kotelon pohjan puolella niin siksi kotelo tulee ylösalaisin. No mutta pitkä tarina lyhyesti, jos laitan potikat pohjaan niin silloin pystyn helposti poraamaan isomman syvennyksen pohjan sisäpuolelle mutteria varten. Terät on vain aika suolaisen hintaisia. Nytkin noihin potikoihin (3 kpl) ja kytkimiin (2 kpl) on uponnut kiitettävästi rahaa kiitos vesitiiviyden...
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Kiitti tästä linkistä. Nuo potikat on sen näkösiä mitä minä olen hakenut mutta jostain syystä en noita ole löytänyt vaikka tuoltaki olen etsinyt.patti kirjoitti:Okei, siis me puhutaan nyt erilaisista potikoista. Mun potikat on tätä mallia https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=20164 joissa mutteri tulee sisäpuolelle, ei ulkopuolelle. Jotenkin sokeasti oletin, että kyllähän sä nyt tiedät millaiset potikat mulla on mutta mistäs sitä nyt olisi voinut tietääEli tuon takia puhuin siitä, että poraan nupit syvemmälle, kun mutteri on sisäpuolella.
t. patti
Kiitokseks vihje siitä miten minä tuon asentaisin paksuun koteloon
Kierrereikä ois muuten hyvä ajatus mutta mulla on vähä huonoja kokemuksia niiden kestävyydestä tämmösessä tilanteessa. Vesitiiviit kaapelin läpiviennit ainaki rupes vuotaan jo melko kevyestä tönäisystä. Lisäks nuo kierteet potikoissa voi olla joskus aika erikoiset eli kierretappi voi olla kallis.
Ei aina ehdi kirjotteleen kaikkea mitä mieleen tulee tällä foorumilla mutta seuraan tätä topiccia mielenkiinnolla kun itselläki vastaava projekti menossa
Ai, sullakin vastaava projekti. Mistä etsimestä olet tekemässä vesipiipparia?Keseppa kirjoitti: Kiitti tästä linkistä. Nuo potikat on sen näkösiä mitä minä olen hakenut mutta jostain syystä en noita ole löytänyt vaikka tuoltaki olen etsinyt.
Kiitokseks vihje siitä miten minä tuon asentaisin paksuun koteloon. Ei kannata tuota varten hankkia teriä erikseen. Poraa aluks vaikka ite potikoiden vaatima reijät ja meet sitte käymään metallin tai puuntyöstöön erikoistuneeseen firmaan. Itse meen aikuiskoulutuskeskukselle.
...
Ei aina ehdi kirjotteleen kaikkea mitä mieleen tulee tällä foorumilla mutta seuraan tätä topiccia mielenkiinnolla kun itselläki vastaava projekti menossa
Niin ja nyt kun mainitsit tuon aikuiskoulutuskeskuksen, koska olen töissä ammattiopistolla, jolta löytyy kyllä vaikka minkälaista jyrsintä. Ei vaan aina tule mieleen nämä liian lähellä olevat "luontaisedut".
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Eli siis sama etsin kuin mulla mutta eri versio siitä. Fibox IP67 130x130x75 koteloksi (pienempään ei piirilevy mahdu) ja 2 x 10 kohm lineaariset potikat disc ja sens potikoiksi ja virtakytkimeksi on-on yksinapainen vipukytkin ja disc-tone-all metal kytkimeksi on-off-on 2 napainen vipukytkin. Analogista mittaria ei kannata irroittaa, koska se toimii osana pinpoint-systeemiä. Pinpoint-kytkintä vastaavaa en IP67 luokasta löytänyt mutta ostin sen sijaan tavallisen IP67 luokitellun painonapin josta irroitin muut osat paitsi itse painonapin ja vesitiivistyksen. Siihen sitten viritetään kiinni alkuperäinen pinpoint mikrokytkin ja kaikki ovat iloisiaKeseppa kirjoitti:Se on tuommonen piippari joka enimmäkseen on keränny pölyä nurkassa niin ajattelin vähä kehittää sitä. Joku DS 23XL vai mikähän se nyt oli
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Entä kuulokeliitäntä?patti kirjoitti:Eli siis sama etsin kuin mulla mutta eri versio siitä. Fibox IP67 130x130x75 koteloksi (pienempään ei piirilevy mahdu) ja 2 x 10 kohm lineaariset potikat disc ja sens potikoiksi ja virtakytkimeksi on-on yksinapainen vipukytkin ja disc-tone-all metal kytkimeksi on-off-on 2 napainen vipukytkin. Analogista mittaria ei kannata irroittaa, koska se toimii osana pinpoint-systeemiä. Pinpoint-kytkintä vastaavaa en IP67 luokasta löytänyt mutta ostin sen sijaan tavallisen IP67 luokitellun painonapin josta irroitin muut osat paitsi itse painonapin ja vesitiivistyksen. Siihen sitten viritetään kiinni alkuperäinen pinpoint mikrokytkin ja kaikki ovat iloisiaKeseppa kirjoitti:Se on tuommonen piippari joka enimmäkseen on keränny pölyä nurkassa niin ajattelin vähä kehittää sitä. Joku DS 23XL vai mikähän se nyt oli![]()
t. patti
Vitae pars historia est.
Paristojen kulutus lisääntyy, ainoa syy avata koteloa paristojen vaihto. FM-lähettimessä mahdollisuus ulkoiseen virransyöttöön omien paristojen sijaan --> olisiko ideaa laittaa kaikelle elektroniikalle yhteinen virtalähde vedenpitävän kotelon ulkopuolelle?Keseppa kirjoitti:Mulla ainaki on tavoitteena langattomien kuulokkeiden käyttö. Lähetin saman kotelon sisälle.
Tai vastaavasti akkutoteutuksella kotelon sisälle, sitten kumitulpalla suojattu latausliitin kotelon kylkeen?
Vitae pars historia est.
Tuota täytyy harkita vakavasti, hyvä idea! Ei tarvisi sitten aukoa tuota koteloa lainkaan. Mistähän vaan saisi 9 v akun halvalla? Ai mutta olenpa taas tyhmä, tuossahan vieressä noita 9 V akkuja makaa pöydälläMaverick kirjoitti: Tai vastaavasti akkutoteutuksella kotelon sisälle, sitten kumitulpalla suojattu latausliitin kotelon kylkeen?
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Tuo langattomuus nostaa kustannuksia, kun sitten täytyy ostaa vedenpitävät FM-kuulokkeet. Muuten olisi kyllä erinomainen idea. Tosin helpottaisi huomattavasti toimintaa jos ei tarvitsisi olla langoilla kiinni laitteessa, joka ajelehtii virrassa pois ja nykii korviaMaverick kirjoitti:Paristojen kulutus lisääntyy, ainoa syy avata koteloa paristojen vaihto. FM-lähettimessä mahdollisuus ulkoiseen virransyöttöön omien paristojen sijaan --> olisiko ideaa laittaa kaikelle elektroniikalle yhteinen virtalähde vedenpitävän kotelon ulkopuolelle?Keseppa kirjoitti:Mulla ainaki on tavoitteena langattomien kuulokkeiden käyttö. Lähetin saman kotelon sisälle.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Noniin, monologina sellaista, että löysin tällaisen hintaan 20 € + pk. http://www.pixmania.com/fi/fi/7773931/a ... ePromo=ouipatti kirjoitti: Tuo langattomuus nostaa kustannuksia, kun sitten täytyy ostaa vedenpitävät FM-kuulokkeet. Muuten olisi kyllä erinomainen idea. Tosin helpottaisi huomattavasti toimintaa jos ei tarvitsisi olla langoilla kiinni laitteessa, joka ajelehtii virrassa pois ja nykii korviaOlisikohan missään sellaisia minikokoisia vedenpitäviä radioita myynnissä (halvalla, alle 20 €)?
t. patti
Tuossa näyttää olevan kuulokeliitäntäkin mikä on erinomainen juttu. Tuo tulisi muutenkin tarpeeseen Samsung Galaxy S:n suojaamiseen muuallakin kuin vain kahlaillessa. Taidanpa laittaa tuon tilaukseen ja siirryn langattomaan aikaan
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Eli pelkkä pussi suunnitellulla radion hinnalla? On tyyris, mutta metallinetsintä on.patti kirjoitti:Noniin, monologina sellaista, että löysin tällaisen hintaan 20 € + pk. http://www.pixmania.com/fi/fi/7773931/a ... ePromo=ouipatti kirjoitti: Tuo langattomuus nostaa kustannuksia, kun sitten täytyy ostaa vedenpitävät FM-kuulokkeet. Muuten olisi kyllä erinomainen idea. Tosin helpottaisi huomattavasti toimintaa jos ei tarvitsisi olla langoilla kiinni laitteessa, joka ajelehtii virrassa pois ja nykii korviaOlisikohan missään sellaisia minikokoisia vedenpitäviä radioita myynnissä (halvalla, alle 20 €)?
t. patti
Tuossa näyttää olevan kuulokeliitäntäkin mikä on erinomainen juttu. Tuo tulisi muutenkin tarpeeseen Samsung Galaxy S:n suojaamiseen muuallakin kuin vain kahlaillessa. Taidanpa laittaa tuon tilaukseen ja siirryn langattomaan aikaanVähenee samalla koteloon tehtävien reikien määräkin ja siis samalla mahdolliset vuotokohdat.
t. patti
Syön hattuni jos tuo plugiliitin on vedenpitävä plugin ollessa kytkettynä.
Vitae pars historia est.
Etsiskelin vedenpitäviä radioita/mp3-soittimia radiolla mutta ei löytynyt järkevässä hintaluokassa. Sellaiset 50-90 € jos laittaisi niin saisi vedenpitävän radion kaulaan roikkumaan. Tuo on turhan tyyristä kun vesitiivistykseenkin menee jo lähemmäs 100 € osien hinnassa.Maverick kirjoitti: Eli pelkkä pussi suunnitellulla radion hinnalla? On tyyris, mutta metallinetsintä on.
Syön hattuni jos tuo plugiliitin on vedenpitävä plugin ollessa kytkettynä.
Onkohan vedenpitäviä 3.5 mm plugeja olemassakaan näihin tavallisiin kuulokkeisiin?
t. patti
ps. onneksi tämä harrastus myös tuottaa rahaa
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
FM lähetin pitäisi oikeastaan rakentaa itse. Ei vaatis kovin mintaa komponenttia ja saattas löytyä joku valmis sarjaki siihen. Lähetystehoa ei tarvis olla paljoa. Eihän ohiajavien autojen stereoiden tarvisi meidän piippausta vastaanottaa
Samoin ois vastaanottimen kans. Pieneen rasiaan rakennettu vastaanotin kaulalle roikkuun ja siitä nappikuulokkeet korviin. Nuo vois lisäks toteuttaa ihan monona mikä edelleen helpottais rakentamista. Pienen kotelon vesitiiveys ois helppo toteuttaa eikä tulis suru puseroon vaikka vähä kastuiski.
Tuota reittiä meinaan ainaki yrittää kuten olen jo aikasemminki tainu täällä mainita. Lähettimistä ja vastaanottimista ois kiva saada vinkkejä jos jollaki on kokemusta. Eikä niiden ole pakko edes toimia FM alueella.
Samoin ois vastaanottimen kans. Pieneen rasiaan rakennettu vastaanotin kaulalle roikkuun ja siitä nappikuulokkeet korviin. Nuo vois lisäks toteuttaa ihan monona mikä edelleen helpottais rakentamista. Pienen kotelon vesitiiveys ois helppo toteuttaa eikä tulis suru puseroon vaikka vähä kastuiski.
Tuota reittiä meinaan ainaki yrittää kuten olen jo aikasemminki tainu täällä mainita. Lähettimistä ja vastaanottimista ois kiva saada vinkkejä jos jollaki on kokemusta. Eikä niiden ole pakko edes toimia FM alueella.
Nonni, taas pukkaa mulle uutta projektiaKeseppa kirjoitti:FM lähetin pitäisi oikeastaan rakentaa itse. Ei vaatis kovin mintaa komponenttia ja saattas löytyä joku valmis sarjaki siihen. Lähetystehoa ei tarvis olla paljoa. Eihän ohiajavien autojen stereoiden tarvisi meidän piippausta vastaanottaa![]()
Samoin ois vastaanottimen kans.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Tuttu tunne tuo että aika loppuu kesken. Pitäis vaan ajatella että se on priorisointikysymyspatti kirjoitti:Nonni, taas pukkaa mulle uutta projektiaKeseppa kirjoitti:FM lähetin pitäisi oikeastaan rakentaa itse. Ei vaatis kovin mintaa komponenttia ja saattas löytyä joku valmis sarjaki siihen. Lähetystehoa ei tarvis olla paljoa. Eihän ohiajavien autojen stereoiden tarvisi meidän piippausta vastaanottaa![]()
Samoin ois vastaanottimen kans.Talvi loppuu kohta kesken
t. patti
Hyvä että edes muilla vesipiippariprojektit etenee
. Itsellä ACE:n tiivistys tasapainoilee edelleen elegantin yksinkertaisen toteutuksen, alkuperäisen kotelon säilyttämisen ja käytettävyyden välillä. ACE:n kanssa saan varmaan unohtaa laitteen säätämisen käytön aikana, mutta eipä siihen juuri ole yleensä tarvettakaan. Jospa vaikka vain pinpointin johdottaisi kotelon ulkopuolelle...
Patti totesi jo aiemmin Prisman pakasterasiat kelvottomiksi? Onko ne täysin kelvottomia vai huonoja siinä mielessä, että eivät kestä pitkäaikaista upotusta? Olen kuitenkin lähinnä puolisukeltaja, joten laite ei ole upotuksissa koko etsinnän ajan.
Osaako joku sanoa, että millä kumitiivisteisen rasian kansi kannattaisi tiivistää? Onko esimerkiksi paksusta vaseliinista enemmän haittaa kuin hyötyä? Hetkellisesti ehkä iloa, mutta mitä sanoo tiivistekumi (Joka tosin ei ole lateksikumia..) öljypohjaisesta tuotteesta?
Patti totesi jo aiemmin Prisman pakasterasiat kelvottomiksi? Onko ne täysin kelvottomia vai huonoja siinä mielessä, että eivät kestä pitkäaikaista upotusta? Olen kuitenkin lähinnä puolisukeltaja, joten laite ei ole upotuksissa koko etsinnän ajan.
Osaako joku sanoa, että millä kumitiivisteisen rasian kansi kannattaisi tiivistää? Onko esimerkiksi paksusta vaseliinista enemmän haittaa kuin hyötyä? Hetkellisesti ehkä iloa, mutta mitä sanoo tiivistekumi (Joka tosin ei ole lateksikumia..) öljypohjaisesta tuotteesta?
Golden Mask 3, Garrett ACE 250
- Öhkömönkijä
- Kunniajäsen
- Viestit: 1378
- Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
- Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva
Moro, Rolle.Rolle kirjoitti: Osaako joku sanoa, että millä kumitiivisteisen rasian kansi kannattaisi tiivistää? Onko esimerkiksi paksusta vaseliinista enemmän haittaa kuin hyötyä? Hetkellisesti ehkä iloa, mutta mitä sanoo tiivistekumi (Joka tosin ei ole lateksikumia..) öljypohjaisesta tuotteesta?
Ite harrastelen myös vapaasukellusta ja vedenalaisvalokuvausta. Olen ostanut kameraani siihen sopivan sukelluskotelon. Koteloa kiertää kuminen sauma, joka tilkitsee osat tiiviisti yhteen. Voin laittaa tästä kuvankin, jos sen kautta saa ideoita projekteihin. Se miksi kirjoitan, niin tuohon kotelon kumitiivisteeseen suositellaan laitettavan silikoni rasvaa. Itselläni on mystinen tuubi (5 grammaa), jossa lukee: Silicon Grease TSK5542. Tuo litku vaikuttaa ainakin suhteellisen hyvältä.
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
