Metallien jälkikäsittely - mitä puhdistuksen jälkeen?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Avatar
Aaee
Viestit: 34
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 15:38
Paikkakunta: Pohojammaa

Metallien jälkikäsittely - mitä puhdistuksen jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Aaee »

Eri metallien puhdistukseen löytyy tältä foorumilta ja autonruuvaajien ja rahankeräilijöiden sivustoilta mukavasti apua. Yleisimmät suositukset lienee raudalle elektrolyysi tai sitruunahappo (edullisinta sikojen ripulilääke maatalouskaupasta) ja kolikoille puhdas apteekki-asetoni ja pumpuli.

Muitakin konsteja oli tusinoittain, mm. viina, etikka, fosfori/rikki/suola/oksaalihappo, Coca-Cola, ketsuppi, hammastahna, sooda/ruokasooda, lipeä, viemärinpuhdistusaineet, ultraäänipesu ja ammattilaisten metallikohtaiset spesiaalimömmöt.

Mutta mitä puhdistuksen jälkeen? Huokoinen tummanharmaa ex-ruosterauta ainakin muuttuu takaisin ruskehtavaksi melkein silmissä (noh.. ainakin vuorokaudessa). Haussa parhaat säilöntäkeinot erikseen esim.
- raudalle
- messingille
- kuparille
- hopealle

Vastauksista kiitos jo etukäteen :wink:
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

ZyrTech kertoi hieroneensa tuikkukynttilää putsattujen kolikoiden päälle. Olen soveltanut samaa ja mielestäni oikein hyvä kikka. Vaha täyttää ainakin kuparikolikoiden syöpymät ja itse kolikon oikeat kuviot selvenevät. Antaa luonnollisen näköisen kiillon ja vähän sävyä kuparille.
Itse olen hieronut tuikkukynttilää hieman kolikon päälle ja sen jälkeen hieronut peukalolla reilusti, jotta vaha leviää tasaiseti joka puolelle. Lopuksi hinkkaus harsoliinalla, jotta kaikki ylimääräinen vaha saadaan pois. Jos pinta on liian vahamainen, voi levittää kolikon pinnalle topsipuikolla vaikka isopropanolia, joka liuottaa hieman vahaa ja tekee kolikon pinnasta aavistuksen sameamman.
En tiedä mitä tuo parafiinivaha pidemmän päälle kolikolle tekee, enkä siitä halua alkaa kenenkään kanssa väittelemäänkään. Järki käteen tämänkin kikan kanssa. Ei kannata soveltaa niille arvokkaimille kolikoille.

Tuo voisi sopia muillekkin metalleille.

Joskus taisin nähdä youtubessa videon, jossa joku jenkki putsasi löytämänsä aseen elektrolyysissä. Ase tietenkin pestiin puhtaassa makeassa vedessä 'lyysin jälkeen ja sitten laitettiin uuniin kuivumaan, jotta kaikki vesi saataisiin pois syöpymistä ja muista väleistä. Tämän jälkeen ase taidettiin käsitellä jotenkin, mutta en muista miten. Hiuslakkaa? :roll:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

itse olen käyttänyt parafiiniöljyä, "ihan hyvä" sanoi museohenkilö.
Parafiiniahan museo on itsekkin käyttänyt ainakin aikaisemmin.
kiinteä parafiini on kestävämpää eli antaa suojan pidemmäksi aikaa.
Tarjoitushan on estää ilman vaikutus esineeseen.

Parafiinin imeytymistä huokosiin voisi tehostaa lämmittämällä esine yli parafiinin sulamislämmön esim. uunissa tai muovipussissa vesihauteessa.
Konservoijat käyttävät kuulemma sulatettua parafiinia ja vakuumia.

Sanottakoon vielä, vaikkakin asia kaiketi kaikille on tiedossa, ettei minkäänlaista varovaista huuhtelua hurjempaa käsittelyä pidä tehdä esineille jotka voisivat museota kiinnostaa.
Avatar
Joness
Raavas Tonkija
Viestit: 623
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 20:56

Viesti Kirjoittaja Joness »

Noihin umpiruostuneisiin sotalöytöihin olen käyttänyt sitä elektrolyysi menetelmää. -napa puhdistettavaan kohteeseen ja + napa johonkin ns.paskarautaan. Molemmat tiety ämpäriin ja vettä +natriumhydroksidia=viemärinavaus ainetta. Tuossa on vaan se ikävä puoli että rauta tummuu. No, olen sitte uittanut hetken sitruunahapossa ja vähä teräsvillalla hinkaanut ja sittenhuuhtelu ja kuivaus, niin lopputulos on ok. Tätä ei tietenkään voi ehken suositella tod. vanhoihin ja harvinaisiin löytöihin. Mene ja tiedä :) Jälkikäsittelyä olisi syytä minunkin opetella.
Avatar
pommiryhmä
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Touko 2011, 22:00
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja pommiryhmä »

Joness kirjoitti:Noihin umpiruostuneisiin sotalöytöihin olen käyttänyt sitä elektrolyysi menetelmää. -napa puhdistettavaan kohteeseen ja + napa johonkin ns.paskarautaan. Molemmat tiety ämpäriin ja vettä +natriumhydroksidia=viemärinavaus ainetta. Tuossa on vaan se ikävä puoli että rauta tummuu. No, olen sitte uittanut hetken sitruunahapossa ja vähä teräsvillalla hinkaanut ja sittenhuuhtelu ja kuivaus, niin lopputulos on ok. Tätä ei tietenkään voi ehken suositella tod. vanhoihin ja harvinaisiin löytöihin. Mene ja tiedä :) Jälkikäsittelyä olisi syytä minunkin opetella.
Ehkä tyhmä kyssä, mutta itse koitin syksyllä jotain rauta kikkaretta (rotanhäntä pistin) elektrolyysiä, kera jollakin ruoka soodalla, ja taisi olla tyyliin joku lusikka toisessa navassa, ja kyllä sielä kiehu, mutta todella hitaasti. En ole varma, mutta luultavasti -napa oli kikkareessa, ja sillaila ;)

Eli, ymmärsinkö nyt oikein, että nimenomaan vastaavaa pata, -tai muuta rautaa pitäisi käyttää +navassa, vai voiko olla jalonpaa, tai epä jalonpaa?
Laivoissa käytetään sinkkiä, periaatteessa vähän samaan hommaan...voi olla tietty pikkasen eri jutska, mut kuitenkin ;)

Sitten, kun itse kohtalaisen huonolla, tai ainakin hitaalla menetelmällä, oman kokeiluni akkulaturilla tein, niin millaisilla jännitteillä/vehkeillä noita pitäisi tehdä?

Tarkoitatko tuolla "viemäri systeemillä" sellaista pussiraetta, jota huoltomiehet käyttää vai "mr prober" tms. tyyppistä litkua?

Oliko tuo kaverin "sikalääke" vitsi, vai ihan sellainen hyväksi todettu litku... siis ihmeellisiin asioihin voi oikeesti löytyä apu jostain niin kaukaa haetulta tuotteelta, ettei mitään?
EX-eläinlääkäri, niin vois kirjoittaa reseptin "sian närästykseen", niin vois saada halvennusta ;)

Eli moi vaan kaikille, ja aloitin tämän mielenkiintoisen foorumin KYSYMYKSILLÄ :(
Saishan poksu turpeessa olla, mutta kun luonne vetää ruosteeseen ;)
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Tervetuloa porukkaan pommiryhmä.
Kyllä sitruunahappo on hyvä ja helppo aine ruosteenpoistoon.
4% liuos kuumaan veteen ja kalut likoamaan. Välillä voi vähän harjata ja huljutella.
Se on paras aine myös pappatunturin tankin putsaukseen. :wink:
Avatar
pommiryhmä
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Touko 2011, 22:00
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja pommiryhmä »

JK kirjoitti:Tervetuloa porukkaan pommiryhmä.
Kyllä sitruunahappo on hyvä ja helppo aine ruosteenpoistoon.
4% liuos kuumaan veteen ja kalut likoamaan. Välillä voi vähän harjata ja huljutella.
Se on paras aine myös pappatunturin tankin putsaukseen. :wink:
Sitruuna happo vaan ihan itekseen, vai? Ja jos niin mistä sitä voi ostaa, koska toivon, ettet tuolla 4% tarkoita niitä pikku sitruunan muotoisia muovi purnukoita, joita löytyy hyvin varustellusta lähi Siwasta?

On nimittäin katkeran makuista ELINTARVIKETTA :(
Saishan poksu turpeessa olla, mutta kun luonne vetää ruosteeseen ;)
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitruunahappo
Niinkuin Aaee vihjaisi, niin maatalouskaupoista saa halvimmalla. Taisi olla 5kg jotain 20-30 egee.
Sikafarmarit ostaa varmaan isommissa erissä eli paljon halvemmalla.
Pienempiä eriä löytyy apteekista ja tavallisista kaupoista(esim.kahvikeittimen puhdistusaine) mut tulee aika kalliiks kun tarviit sitä siis n.0,5dl/1Lvettä.
Sehän on ihan teollisuuden käyttämä elintarvike hapokkuuden lisäämiseen. (Tähän aineeseen stoppasi kola-Ollin ennätysyritys).
Käytetyn litkun voi huoletta kaataa maahan.
Avatar
pommiryhmä
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Touko 2011, 22:00
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja pommiryhmä »

JK kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitruunahappo
Niinkuin Aaee vihjaisi, niin maatalouskaupoista saa halvimmalla. Taisi olla 5kg jotain 20-30 egee.
Sikafarmarit ostaa varmaan isommissa erissä eli paljon halvemmalla.
Pienempiä eriä löytyy apteekista ja tavallisista kaupoista(esim.kahvikeittimen puhdistusaine) mut tulee aika kalliiks kun tarviit sitä siis n.0,5dl/1Lvettä.
Sehän on ihan teollisuuden käyttämä elintarvike hapokkuuden lisäämiseen. (Tähän aineeseen stoppasi kola-Ollin ennätysyritys).
Käytetyn litkun voi huoletta kaataa maahan.
Vaikuttaa senverran mielenkiintoiselta poppakonstilta, että pakkohan tuo on testata.

Onko se liuoksen 4% vahvuus miten tarkka, vai sillaila vähän sinne päin?
Niin, ja mites tehokasta tuo on, tietty riippuu oksidin määrästä, mutta puhutaanto yleisellä tasolla tunneista, päivistä vai vikoista?
Saishan poksu turpeessa olla, mutta kun luonne vetää ruosteeseen ;)
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

itse oon käyttänyt happoa n.0,5dl/1Lvettä.
ihan umpiruostunut rautaesine tarvii muutaman päivän, olen vaihtanut välillä uuden litkun.
Avatar
pommiryhmä
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Touko 2011, 22:00
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja pommiryhmä »

JK kirjoitti:itse oon käyttänyt happoa n.0,5dl/1Lvettä.
ihan umpiruostunut rautaesine tarvii muutaman päivän, olen vaihtanut välillä uuden litkun.
Okey ja kiitos ;) Nyt tietää suuristapiirtein, ettei heitä ainakaan tunninpäästä pyyhettä kehiin, ja tuo litkun vaihdon tarpeellisuuden voi varmaan päätellä siitä, että jos vetää hirmu sakeaksi, niin täh, vai eikös joo?
Sitä vaan välillä tuntuu siltä, että on itse sellainen hätähousu, ja kaikki pitäs tapahtua nopeasti, vaikka meidän kikkareilla ei mikään kiire ole mihinkään, kun ovat joutaneen 70v turpeessa jo ootteleen ;)
Saishan poksu turpeessa olla, mutta kun luonne vetää ruosteeseen ;)
Avatar
Aaee
Viestit: 34
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 15:38
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Aaee »

Tervetuloa joukkoon kummaan :wink:

Ne lähi-Siwan "sitruunanmuotoiset" saattaa olla jotain maustetta. Kuten JK jo kirjoittikin, sitruunahappoa saa sikahintaan apteekista, melko kalliilla sieltä lähi-Siwasta puhdistusaineena ja halvimmillaan Agrimarketeista, K-maataloudesta jne, 5kg sanko sokerinnäköistä Biofarm Vitapol 99% sitruunahappoa n. 25e.

Liuoksen prosentti ei ole millintarkkaa puuhaa mutta viittä prossaa väkevämmästä ei liene (?) lisähyötyä. Veden lämpötila vaikuttaa paljon reaktionopeuteen, eli vauhtia saa aloittamalla melkein kiehuvalla vedellä, pitämällä astia lämpimässä paikassa, lämpöeristyksellä ja peittämällä astia, ei kuitenkaan liian tiiviisti jottei räjähdä pitkin Pommiryhmän tukikohdan seiniä!

Prosessin hajuhaitat on siedettäviä ja kemistikaveri laskeskeli että "pitäisi vapautua vain happea, mutten oo ihan varma kun hukkasin 3 protonia" :D

Elektolyysiä en oo vielä kokeillut, löytyisikö jostainpäin nettiä hyvä "for dummies"-ohje?

JK:n vinkkaama parafiiniöljy tuntuu sopivan kuparikolikoiden jälkikäsittelyyn, kuviot tulee paremmin esiin ja varsinkin tuoreeltaan erottui paljon uusia yksityiskohtia jotka auttoi kuluneen kolikon tunnistamisessa. Haihtuminen saattaa vaan olla pitemmällä aikavälillä pikkuongelma. Kokeilen seuraavaksi McMursun tuikkuparafiiniä uunilämpimään (70'C riittänee) kolikkoon. "Oikeat" numismaatikot käyttää arvorahoille ilmeisesti ilmatiiviitä kolikkokapseleita/pillereitä/kasetteja, rahat puhtaana ilman mitään säilöntäaineita.

Tämmönenkin kikka-kolmonen tuli vastaan, kestävyys huonohko, mutta voisi kokeilla arvottomille kuparikolikoille: Näin muutat 5 sentin kolikot kotona kullan ja hopean värisiksi: työohje ja kuvat

Raudalle parafiiniöljy ei auttanut, ruostui harmaasta ruskeaksi taas yhdessä yössä. Seuraavaksi testiin uunikuivaus + parafiiniöljy ja sitä seuraavaksi kemistin vinkkaama grafiittivoide.
Avatar
villimies
Raavas Tonkija
Viestit: 682
Liittynyt: 02 Heinä 2011, 21:10
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja villimies »

Onkos kukaan tullut kokeilleeksi mehiläisvahaa tuon parafiinin sijaan?
GM3 + Garrett Pro-Pointer + Magellan Triton 200
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
Avatar
teme75
Metallinetsijä
Viestit: 161
Liittynyt: 04 Marras 2010, 12:13
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja teme75 »

Tänne tai johonkin muualle voisi joku taitava ja näppärä lisäillä lisää noita kuvasarjoja/videoita noista eri puhdistus menetelmistä...
Itse olen ainakin sen verran tietämätön asiasta eikä ole riittävästi malttia lukea asioista :lol: Paljon helponpaa kun saisi katsoa mallia...
Vanhin löytynyt raha 1/4 Öre vm1635

Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
Patapataa tukkupakkaus...
Korkkeja voi kerätä juomallakin...
Avatar
kalle
Metallinetsijä
Viestit: 304
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 12:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja kalle »

teme75 kirjoitti:Tänne tai johonkin muualle voisi joku taitava ja näppärä lisäillä lisää noita kuvasarjoja/videoita noista eri puhdistus menetelmistä...
Itse olen ainakin sen verran tietämätön asiasta eikä ole riittävästi malttia lukea asioista :lol: Paljon helponpaa kun saisi katsoa mallia...
Kokeilimpa uunin ja grillin puhdistusainetta kuparikolikoihin.

Tämmöset tarvikkeet:


Kuva

Kolikko vaahtokylvyssä:



Kuva

Uhriksi joutui kymmenpenninen. Ennen putsausta se näytti tältä:



Kuva


Kuva

Ja putsattuna ja tuikkukynttilällä vahattuna tältä:



Kuva


Kuva

Tuo uuninpuhdistaja on syövyttävä aine, joten sen kanssa pitää olla varovainen. Pidin kolikkoa vaahdossa vain minuutin verran ja sitten pyyhin sen pumpulipuikolla puhtaaksi ja huuhtelin.
Carrett Ace 250

Garrett Pro Pointer
Avatar
kolmijalka
Metallinetsijä
Viestit: 240
Liittynyt: 12 Syys 2011, 12:52

Viesti Kirjoittaja kolmijalka »

Kiitos kalle! Havainnollinen kuvasarja.
GM3+ ja Sennheiser HD440 kuulokkeet
ProPointer
Intin "se parempi" kenttälapio
Vanhin kolikko: 50p 1921
Avatar
kalle
Metallinetsijä
Viestit: 304
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 12:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja kalle »

Kiitos vaan. Kaikkeahan sitä pitää kokeilla. Kymmenpennisestä tuli ihan siisti mun mielestä, mutta alumiinipronssiselle kakskytpenniselle kävi huonommin:


Kuva

Täytyy kokeilla hellävaraisempaa menetelmää noille.

Mulla on tarkoitus kehitellä noille löytöesineille jonkinlainen vitriini tai vastaava jossa niitä voisi pitää esillä. Siksi putsailu.
Carrett Ace 250

Garrett Pro Pointer
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Onko joillain vinkkejä millä rautaesineet saisi säilymään. Ongelma on varsinkin vanhoissa taotuissa rautaesineissä, jotka rupevat hilseilemään ajan myötä. Meillä mökillä löytövitriinissä on kohta enää joidenkin rautaesineiden kohdalla jäljellä kasa ruostehilsettä.

Joku täällä mainitsi joskus museovirastonkin käyttämää ainetta mutta sitä ei taida tavallisista kaupoista saada. Eli löytyykö esim biltemasta tai vastaavista jotain käyttökelpoista ainetta raudan jälkikäsittelyyn?

Itse olen miettinyt liesimustaa mutta se taitaa vaatia kuumennuksen toimiakseen kunnolla, lisäksi lopputulos on ehkä liian musta. Tervamaalit on käynyt myös mielessä. Yksi varteen otettava vaihtoehto, mitä olen suunnitellut kokeilevani, on tervapoltto, eli kuumennetaan esine kuumaksi ja upotetaan tervaan, jolloin pintaan palaa suojaava kerros. Lopputulos pitäisi olla silloin myös wanhan näköinen. Vitriinikin tykkäisi.
Kuva
Avatar
Joness
Raavas Tonkija
Viestit: 623
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 20:56

Viesti Kirjoittaja Joness »

Oon itsekki käyttäny liesimustaa, mutta paree on ku kokeilet parafiiniöljyä, ja laita sitä reippaasti.
Garrett Ace 250
Garrett pro pointer
Minelab safari
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Tärkeintähän on suojata esine ilman vaikutukselta.
Villimiehen ehdottaman mehiläisvahan luulisi toimivan oikein hyvin.
Kiinteän parafiinin vaikutus kestää hyvinkin pitkään, parafiiniöljykin tuntuu toimivan ja käsittely on helpompaa. Ikuinen ei taida olla mikään aine, vaan esine vaatii uutta käsittelyä jossain vaiheessa.
Toimineeko aiemmin puheena olleet ruosteenmuuntoaineet puhdistettuihin rautaesineisiin? Pitänee testata.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Jees, täytyy testata parafiinia.

Mistäs porukka ostaa sitruunahappoa? Agrimarketista joku taisi mainita jossain ketjussa, mutta ei viitsisi mitään 25kg säkkiä ostaa. Parikiloa riittäisi joksikin aikaa, että saisi 3 kokonaista ja 4 neljäsosaa tykinkuulaa likoomaan, kuulat on 18-24 naulasia, joten tarvitaan vähän isompi saavi käsittelyä varten. Apteekista tietysti saa pieniä pusseja mutta tulee melko tyyriiksi sieltä ostaa.

Eli kysymys on, löytyykö jostain kaupasta muutaman kilon pakkauksia sitruunahappoa?
Kuva
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

ZyrTech kirjoitti:Jees, täytyy testata parafiinia.

Mistäs porukka ostaa sitruunahappoa? Agrimarketista joku taisi mainita jossain ketjussa, mutta ei viitsisi mitään 25kg säkkiä ostaa. Parikiloa riittäisi joksikin aikaa, että saisi 3 kokonaista ja 4 neljäsosaa tykinkuulaa likoomaan, kuulat on 18-24 naulasia, joten tarvitaan vähän isompi saavi käsittelyä varten. Apteekista tietysti saa pieniä pusseja mutta tulee melko tyyriiksi sieltä ostaa.

Eli kysymys on, löytyykö jostain kaupasta muutaman kilon pakkauksia sitruunahappoa?
Citymarketista sitä saa isoissa purnukoissa.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ZyrTech kirjoitti:Jees, täytyy testata parafiinia.

Mistäs porukka ostaa sitruunahappoa? Agrimarketista joku taisi mainita jossain ketjussa, mutta ei viitsisi mitään 25kg säkkiä ostaa. Parikiloa riittäisi joksikin aikaa, että saisi 3 kokonaista ja 4 neljäsosaa tykinkuulaa likoomaan, kuulat on 18-24 naulasia, joten tarvitaan vähän isompi saavi käsittelyä varten. Apteekista tietysti saa pieniä pusseja mutta tulee melko tyyriiksi sieltä ostaa.

Eli kysymys on, löytyykö jostain kaupasta muutaman kilon pakkauksia sitruunahappoa?
Ainakin joitain vuosia sitten ei löytynyt. Suosittelen kyllä ottamaan kerralla sen isomman pöntön, jos vaan säilytystilaa löytyy pienen ämpärin verran. "Aika tavaran nauttii" :)
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Nasse-setä
Metallinetsijä
Viestit: 345
Liittynyt: 18 Helmi 2011, 21:23
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Nasse-setä »

Apteekista saa 50-100g pusseissa hintaa vain noin vajaa 2€/100g.
Viimeksi muokannut Nasse-setä, 07 Touko 2012, 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nasse-setä nyt harvinaisen selvinpäin.
Laiteet:
Garrett Sea Hunter MKII, Gm3, fiskars, Garrett Pro-Pointer ja sandscoop

Tulevat: Odotellaan sopivaa.)

Vanhin löytö:
5 penniä 1899 (Tunnistettu vuosiluku.)
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Itse löysin Agrimarketista 5kg purkin sitruunahappoa. Makso muistaakseni n. 30 euroa. Se on Milkan merkillä ja 100% sitruunahappoa jota käytetään possujen rehun seassa ripulin ehkäsyyn :lol:

Tulihan noita vinkkejä kerrakseen :shock: :D
Vastaa Viestiin