Oletko keräilijä? Oli sitten kysymys pikkuautoista, puukoista, tölkeistä, kivistä tai kolikoista niin täälla voit näyttää kokoelmasi oli se sitten mikä tahansa.
Olen jo pitkään uhonnut esitteleväni kolikkokokoelmani, mutta en ole saanut aikaiseksi. Eilinen vierailu kansallismuseossa, ja etenkin rahakammiossa antoi pientä kipinää. Kokoelmani tuskin herättää kenessäkään suurta intohimoa, mutta ei se mitään.
Aloitetaan euroista. Ne ovat sentään jotenkin järjestyksessä. Olen näitä kerännyt jo kymmenen vuotta, vaikka ei ehkä siltä näytäkkään. Kaikki on napattu kierrosta. En ole perehtynyt painovuosiin, vaan olen ottanut aina parhaassa kunnossa olevat yksilöt.
Hieno aloitus.Noihin varmaan tulee myös intohimo.Täytyykin katsella jos näkyisi tuota Porttugalin 2 eurosta,niin voisi lahjoittaa kokoelmaasi.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Portugalin 2 euronen pitää mua selvästi pilkkanaan. Semmonen on luultavasti kulkenut kukkaroni kautta useammankin kerran, mutta en ole muistanut sen puuttuvan kokoelmasta.
Kävin äsken laatikkoon kertyneitä kolikoita läpi. Laitan kuvat, kun saan ne valmiiksi.
Tässäpä hurja seteli, joka on peräisin geokätköstä.
Eurokokoelmassa olleet kehystetyt Portugalin 1 ja 2 senttiset ovat myöskin peräisin geokätköstä, jonka teemana on rahojen vaihtaminen.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Mulla sama kansio melkosen täynnä, kuitenkin vailla kreikan 2 ja 1 senttinen, sekä italian 2 senttinen.
Mursun kansioo voin auttaa ylimääräsellä Belgian sentillä
ja kierrosta kaikki mun keräilyni on, muuta tavotetta en asetellutkaan.
Jos mursua kiinnosta
Lepanovski kirjoitti:Mulla sama kansio melkosen täynnä, kuitenkin vailla kreikan 2 ja 1 senttinen, sekä italian 2 senttinen.
Mursun kansioo voin auttaa ylimääräsellä Belgian sentillä
ja kierrosta kaikki mun keräilyni on, muuta tavotetta en asetellutkaan.
Jos mursua kiinnosta
Mä olenki huono keräilijä.
Aika hitaasti noita kertyy, johtunee siitä, että en käy koskaan yhtään missään, enkä harrasta vilkasta kaupankäyntiä.
Jos joskus tapaamme, niin voidaan tehdä kolikkovaihtokauppaa. Postittelu on vastoin mun "periaatteita". Kiitos tarjouksesta.
Garrett Pro-Pointer
Ihan mielettömän hieno kokoelma. Täältä Norjasta katsoen kiinnostaa tulevaisuus eli miltä mahtaa uusi Markka näyttää tulevaisuudessa.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Kurkkasin salkkuihin ja toisessa näyttäisi olevan samanlaista sekalaista seurakuntaa, kuin aiemmatkin. Muutama kolikko taisi olla ihan 1900-luvun alustakin.
Toisessa salkussa onkin sitten vanhoja suomalaisia, mm. hopeakolikoita, nikkelimarkkoja, juhlakolikoita ja jokunen setelikin. Pari 1700-luvun kolikkoakin näkyi olevan.
Katsotaan jos huomisen lumikenkävaelluksen jälkeen jaksaisin kuvata rahat.
Garrett Pro-Pointer
rahaa on tosiaan hienoa hypistellä, etenkin vanhaa markka-aikaista. hyvän näköinen eurokokoelma sulla menossa! muutaman kerran olen jo elätellyt toivoa että pääsisi R-kioskiin töihin tai joku kaveri menisi koska sieltä saa kuulemma hyvin paljon erilaisia rahoja
Erehdyin muutes laittamaan hetkeksi kuvan eurokokoelmastani Facebookkiin. Kyllähän mä arvasin, että se tuskin herättää kovinkaan monessa mielenkiintoa, mutta voi v***u mitä kommenttia tuli. "Hankkisit sinäkin elämän", "sulla ei kyllä ole kaikki kotona" jnejne. Nämä sai tietysti vielä paljon tykkäyksiä. Mulla ei riitä huumorintaju.
Tässä nyt kuitenkin muutama kuva taas:
Siinä taisi olla setelit. Jatkossa tulenee pelkkiä kolikoita.
Garrett Pro-Pointer
Isommassa on omaan makuun aika kaunis patina. Pienempi oli paksun vihreän kerroksen peitossa ja lähes tunnistamaton. Olen koittanut vähän siistiä sitä, mutta eihä se nyt hyvältä kuitenkaan näytä.
Garrett Pro-Pointer
Tällä hetkellä ei ole mitään intressejä kokoelman kasvattamiseen, mutta jos tulee ilmaiseksi kolikkoja vastaan, niin tottakai otan ne talteen. Ei oikein ole aikaa ja inspistä käydä noita tähänkään mennessä kertyneitä läpi. En ole varmaan edes puolia vielä kuvannut.
Garrett Pro-Pointer
Onko jotain mikä vielä himoittais,kolikko meinaan??Itellä olisi joitakin juhlarahoja "jaossa".
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Eipä mulla oikeastaan taida olla. Sen verran huonosti tunnen kolikoita, että en edes tiedä mitä multa puuttuu. Eurokolikoissa himottaisi "risuraha" ja tietysti kaikki kokoelmasta puuttuvat.
Garrett Pro-Pointer