Piippailuluvan saanti maanomistajalta/harrasteen julkisuus?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
Luopio
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 25 Touko 2011, 21:07

Viesti Kirjoittaja Luopio »

Hyvästi saanu lupia omistajilta ku kertonu että löydöt alle 100 v kuuluu maanomistajalle. mun arvion mukaan kaikki on ollun. 99 v
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Miten minusta sivusta seuranneena tuntuu, että tässä nyt ei nahistella itse asiasta, vaan jostain muusta? En sitten tiedä, enkä jaksa perehtyä muiden keskustelujen pohjalta, onko joillakuilla jotain henk.koht. sympatioita tai antipatioita.
Enivei, luulen lähes jokaisen meistä olevan ihan samoilla linjoilla tuosta peruskysymyksestä. Jos siis tongitaan vähänkään enempää kenenkään mailla, on hyvä tapa pyytää lupa. Maalaisjärki on mainittu, ja se useimmilla toimii.
Sitten jos puhutaan vaikkapa suojelluista kohteista, uskon jokaisen meistä ymmärtävän, mikä on suojeltu kohde, ja että se on osa Suomen historiaa.

Onko sitten kyseessä mikä rikosnimike? En jaksa miettiä. Rikkomus se on ainakin. Kyseinen toiminta ei ole hyväksyttävää, ei meille, eikä ulkomaalaisille. Itse tekisin asiasta ilmoituksen. Ymmärrän, että kaikille tämä ei ole itsestään selvyys, vaan mm.känniset kyläläiset hinataan ojasta traktorilla ylös ja kaksi vuotta myöhemmin paikallisen lapsen alle jäätyä päivitellään kuorossa. Em.esimerkki ei siis ole kenellekään foorumilaiselle henk.koht. tarkoitettu, vaan hatusta vedetty esimerkki välinpitämättömyydestä ja suomalaiskansallisesta luonteesta.

Jaska
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tuntuu siltä että ongelman ydin on siinä kuinka suurena rikkeenä/rikoksena suojellun alueen kaivamista pidetään. Ymmärrettävästi jokaisen omista lähtökohdista ja taustoista riippuen tämä asia käsitetään eri tavalla. Mitään ehdotonta faktaa minäkään en osaa sanoa mutta jotku esimerkit on selventäny minulle minkätasoisesta asiasta on kyse.

Olen keskustellut asiasta museoviraston edustajan kans, poliisin kans ja työryhmän kans joka pyrkii opastamaan metsätöiden tekijöitä/maanomistajia näissä asioissa. Valitettavasti vaihtelua eri tapausten väilillä on erittäin paljo kuten niin monesti Suomessa on tapana.

Vakavin tapaus mistä minä tiedän piippariharrastajiin liittyen on henkilö joka oli systemaattisesti tutkinu suojeltuja paikkoja. Löydöt hän oli pääasiassa pitänyt itsellään eli ei ollu tehny sitä myyntitarkoituksessa. Kun hänestä oli tehty ilmoitus (joku tuttavapiiristä) niin poliisi vei häneltä kaikki löydöt ja myös paljastimen. Lisäksi tuli melko suuri määrä päiväsakkoja.

Toisena esimerkkinä on sit metsäkoneella tehty maanmuokkaus missä kolme hautakumpua ja mahdollinen asumuspaikka oli aurattu sileäksi. Tästä maanomistajalle ja koneenkuljettajalle rikesakkoa. Valitettavasti on niin että näillä metsämaan muokkauksilla tuhotaan paljo enemmän tunnettuja ja tuntemattomia muinaismuistokohteita kuin mitä harrastajat koskaan kykenevät tekemään.

Se mikä noissa kahdessa tapauksessa on ratkasevasti erilaista on että ensimmäisessä tuhot tehtiin tarkoituksellisesti ja toisessa tapahtuma johtui tietämättömyydestä/osaamattomuudesta.

Oikeastaan ainut asia mitä olen varmuudella saanu selville on poliisin ja museoviraston mielipide siitä että suojeltuun kohteeseen kajoaminen käsitellään aina rikoksena. Ei rikkeenä tai rikkomuksena, ilkivaltana tai muuna vastaavana. Olosuhteet sitte määrittävät sen miten poliisi sitoo resurssejaan tällaisen tutkimiseen. Valitettavan usein heillä ei riitä resursseja lainkaan ellei museoviraston vaadi sitä. Ei siis riitä että poliisi saa tällaisesta tapahtumasta tiedon. Myös museoviraston pitää saada siitä tieto.

Kaikilla on tietysti oikeus mielipiteeseensä tässäki asiassa. Mun mielipide on että suojellulla alueella esineiden kaivaminen ja poisvieminen on yhteisen kulttuuriperinnön tuhoamista ja varastamista. Se on myös erittäin itsekästä oman edun tavoittelua. Toisaalta mitä muuta voi odottaakkaan yhteiskunnassa missä on jo muutama vuosikymmen opetettu ihmisiä itsekkääseen omanedun tavoittelemiseen.

Toivon tosiaan että harrastuksemme tulevaisuuden kannalta jokainen miettii tarkkaan kantaansa tämän asian suhteen. Muutama kyseenalainen tapaus saattaa hyvinki nopeasti laittaa kapuloita raittaisiin meidän pyrkimystemme suhteen. Me kaikki määrittelemme sen millaisen signaalin haluamme päättäjille antaa. Vaikka tällä hetkellä harrastuksemme on voimakkaassa myötätuulessa niin hiljaisena on kuitenkin moni vastustaja joka vain odottaa saavansa sopivia ammuksia harrastuksen vaikeuttamiseen. Esimerkiksi muutokset jokamiesoikeuksiin on parhaillaan lausuntokierroksella eduskunnassa eikä tarvita kuin yksi tarpeeks äänekäs harrastuksen vastustaja ja hänelle annetut panokset niin homma menee nopeasti paljo vaikeammaks.

Mukava että sai taas tänään naureskella noille epätoivoisille yrityksille ärsyttää minua. Kiitokset siitä :lol:
Grave Digger
Raavas Tonkija
Viestit: 527
Liittynyt: 01 Heinä 2009, 22:02

Viesti Kirjoittaja Grave Digger »

Keseppa kirjoitti:
Mukava että sai taas tänään naureskella noille epätoivoisille yrityksille ärsyttää minua. Kiitokset siitä :lol:
Tuokin oli sitten vielä pakko kirjoittaa "viimeiseksi sanaksi" siistii.

Jos minun kirjoittamaa tekstiä tarkoitit, niin sillä ei ollut tarkoitus sinua ärsyttää. Jännää miten tulkitsitkin asian taas niin. Tarkoitukseni oli juuri sanoa, että sinä kirjoitat kaiken niin selvästi ja otat aina kantaa vähän joka asiaan ja vähän joka suunnasta, se taas lisää tekstin määrää ja pitää nähdä vaivaa kirjoitukseen. Harva jaksaa kirjoittaa niin perusteellisesti kuin sinä keseppa, mutta jännää että tulkitsin tuonkin jotenkin negatiivisena asiana. Suht p*ska ilmapiiri tällä forumilla btw.
Pian tällä forumilla ei jaeta kuin pullonkorkkien kuvia tai jotain epämääräisiä rautakikkareita ja hoetaan hyvä löytö, kun kaikesta muusta tulee aina kärjistettyä keskustelua.
Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Grave Digger kirjoitti:
Keseppa kirjoitti:
Mukava että sai taas tänään naureskella noille epätoivoisille yrityksille ärsyttää minua. Kiitokset siitä :lol:
Tuokin oli sitten vielä pakko kirjoittaa "viimeiseksi sanaksi" siistii.

Jos minun kirjoittamaa tekstiä tarkoitit, niin sillä ei ollut tarkoitus sinua ärsyttää. Jännää miten tulkitsitkin asian taas niin. Tarkoitukseni oli juuri sanoa, että sinä kirjoitat kaiken niin selvästi ja otat aina kantaa vähän joka asiaan ja vähän joka suunnasta, se taas lisää tekstin määrää ja pitää nähdä vaivaa kirjoitukseen. Harva jaksaa kirjoittaa niin perusteellisesti kuin sinä keseppa, mutta jännää että tulkitsin tuonkin jotenkin negatiivisena asiana. Suht p*ska ilmapiiri tällä forumilla btw.
Pian tällä forumilla ei jaeta kuin pullonkorkkien kuvia tai jotain epämääräisiä rautakikkareita ja hoetaan hyvä löytö, kun kaikesta muusta tulee aina kärjistettyä keskustelua.
Taisi olla luopiolle tuo heitto, veikkaan :roll:
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Grave Digger kirjoitti:
Keseppa kirjoitti:
Mukava että sai taas tänään naureskella noille epätoivoisille yrityksille ärsyttää minua. Kiitokset siitä :lol:
Tuokin oli sitten vielä pakko kirjoittaa "viimeiseksi sanaksi" siistii.

Jos minun kirjoittamaa tekstiä tarkoitit, niin sillä ei ollut tarkoitus sinua ärsyttää. Jännää miten tulkitsitkin asian taas niin. Tarkoitukseni oli juuri sanoa, että sinä kirjoitat kaiken niin selvästi ja otat aina kantaa vähän joka asiaan ja vähän joka suunnasta, se taas lisää tekstin määrää ja pitää nähdä vaivaa kirjoitukseen. Harva jaksaa kirjoittaa niin perusteellisesti kuin sinä keseppa, mutta jännää että tulkitsin tuonkin jotenkin negatiivisena asiana. Suht p*ska ilmapiiri tällä forumilla btw.
Pian tällä forumilla ei jaeta kuin pullonkorkkien kuvia tai jotain epämääräisiä rautakikkareita ja hoetaan hyvä löytö, kun kaikesta muusta tulee aina kärjistettyä keskustelua.
Ei ollu sinulle kohdistettu tuo kommentti. Pahoittelen jos näin ymmärsit asian.

Tuo ilmapiiri syntyy kaikkien osallistujien yhteissummana ja tietysti se vaihtelee. Itse olen aina sitä mieltä että asioista pitää voida keskustella ja arvioida asioita myös kriittisesti. Rajaa menee aina siinä kun kommentit siirtyvät henkilökohtaisuuksien puolelle. Itse joudun sitäkin aina jonkun verran hyväksymään mutta muuten en katso sellasen olevan sallittua foorumilla, ei tällä eikä muillakaan. Ei tää oo rakettitiedettä. Normaalit kohteliaisuus ja toisen arvostus riittää selviämään tästä monimutkaisesta kasvottomasta maailmasta. Onneks useimmat sentään laittaa noita ärsyttäväks tarkoitettuja juttuja mulle privana eikä yleisesti.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

electriccrayonset kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa ei ole yhtään viljeltyä peltoa rauhoitettu löytöjen takia, eikä rauhoiteta.
Mistä tämä tieto on peräisin ? Olen kuullut, että peltoja olis rauhoitettu "kultivointisyvyyden" alapuolelta... olikohan se just täältä foorumilta mistä luin ...
Kyllä tämä pitää ihan paikkansa. Tuollasia peltoja tosiaan löytyy vaikka onkin erittäin hankala määritelmä. Toisaalta eihän mekään sen syvemmältä etsitä eli siinä mielessä etsintä onnistuu mutta museoviraston kantaa en tiedä.
Avatar
DigDeep
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Kesä 2012, 14:29

Viesti Kirjoittaja DigDeep »

Tajusin juuri, että Museoviraston alueellekin voi saada luvan harrastella :oops:
golden mask 5 (maksettu yhdessä erässä)
garrett pro-pointer
Vastaa Viestiin