Kalkkunanappi ja muuta pientä

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Cossus
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Huhti 2013, 10:10
Paikkakunta: Askola

Kalkkunanappi ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Cossus »

Pääsin täältä "metsästä" Urmaksen vieraaksi Porvooseen, kiitos seurasta ja kiinnostavasta piippailupaikasta! Eivät nämä minunkaan löytöni päätä huimaa, mutta vähän väliä sai kaivella ja kelikin oli kauden paras.

Sinettejä löytyi aika monta, mm. vehnä- ja ruisjauhosäkistä. Nappejakin jokusia, oikealla ylhäällä olevassa on pallerokoristelu, joka ei oikein kuvasta erotu. Viereisessäkin on jotain kuviointia, mutta rungon rauta on levittänyt ruostetta aika pahasti. Kaksoiskotkanappi on minulle ensimmäinen, vaikkei olekaan kehuttavassa kuosissa. Hopeointi siinä on ollut.
Kuva
Rahat ovat aika heikossa kunnossa. Aleksanterin ja Nikolain pennit löytyvät ja joku vuoden 1840 polushka? Halkaisija 16-17 mm.
Kuva

Tuota lätkää ihmeteltiin pellolla. Aika kevyttä materiaalia, Urmaksen AT Prolla alle 40 id. Kimaltelee hieman ja paksuus 10 mm, leveys 38 mm. Ainakin toisesta päästä katkennut. Mitä mahtaa olla?
Kuva

Kuva
Avatar
Urmas
Raavas Tonkija
Viestit: 753
Liittynyt: 19 Syys 2011, 08:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Urmas »

Ihan mukavia löytöjä, ja keli oli varmaan tämän kevään parhain.
Kiitos käynnistä ja tervetuloa uudestaan. :D
Garrett At Pro
Garrett Pro-Pointer At
Fiskars minispade
Garrett Edge Digger
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Voisiko olla höylän terä?
Avatar
Cossus
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Huhti 2013, 10:10
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja Cossus »

ilkkap kirjoitti:Voisiko olla höylän terä?
On tasapaksu ja tosiaan kevyttä, pehmeän oloista materiaalia eli en oikein usko että olisi höylässä käytetty. Ei jättänyt viivaa paperiin. Reunan keskellä kulkee sauma ikään kuin olisi muotissa tehty. Ei kovin tarkkaa työtä.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kuivapariston grafiitti. Löytyny ennen esim. puhelimen patterista ja myöhemmin paimenpojasta. Itse käytän noita elektrolyysissä.
Avatar
Cossus
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Huhti 2013, 10:10
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja Cossus »

Kiitos tunnistuksesta Keseppa! Täytyy laittaa talteen, jos vaikka elektrolyysiä tulee jossain vaiheessa kokeiltua. Kappaletta harjaillessa ja käpistellessä olin jo melko varma että se on jotain uraanikuonaa tai asbestiharkkoa :D
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Keseppa kirjoitti:Kuivapariston grafiitti. Löytyny ennen esim. puhelimen patterista ja myöhemmin paimenpojasta. Itse käytän noita elektrolyysissä.
Nyt selvisi tämäkin mysteeri.
Aika monta grafiittia olen löytänyt ja aina ihmetellyt mitä ne on.
ID-luku on tosiaan alle 40 noilla kikkareilla
Vastaa Viestiin