Kausi 2013 aluilla- kaikennäköstä.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Käyttäjälle RautaLanka. Juu no sillon olen 15 km päässä Hirvasvaaralta Leusjärvellä... :)
Kursuun jos johonkin peltoon saat luvan siitä järven rannasta niin nousee vanhaa esinettä ja kolikkaa :)
Semmosta tiiän kun tutullani on kotipaikka Hirvasvaaralla että sielä yhelle pellolle isäntäväki oli hautannu Talvisotaan evakkoon lähettäessä rahalippaan. Lipas oli sovan jälkeen unohdettu ja peltoa käännettäessä lippaan sisältö oli levinnyt pitkin peltoa. Tuttuni oli nuorena kerännyt niitä rahoja sitten siitä pellosta.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Helluntaipäivä 19.5.2013 Sallassa.
Nonnii päivitän kaivuujuttua.
Eilen tuli käytyä illasta vielä siellä rahapellolla. Löytöinä hyväkuntoinen 5 penniä vuodelta 1866 ja 5 penniä 1921 ihan ok kuntoinen.

Kuva
Kuva
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

26.5.2013 päivitetty Rovaniemellä.

Noniin hei taas. Tein parin päivän reissun tuonne Sallan suuntaan.
Alkuviikosta haravoin peltomaita. Peltoalaa oli reippaasti ja odotukset korkealla. Kova työ palkittiin aivan uudensorttisella löydöllä. "Oh oh" tuli miettineeksi mitä sitä on tullut löydettyä, nimittäin mitä ilmeisimmin rautakautista :shock:
On se näin aloittelevalle aika huikeaa, kun löytyy tuhatvuotista ihan näiltä kotinurkilta :D
Esine on vissiin pronssia ja siinä on rautainen tappi kiinni. Esineessä on kukkakuvionti. Esine on pala jostain suuremmasta sillä se on katkennut. Paino 12 grammaa.
En tiedä tästä sen enempää... Mistä pala lienee peräisin,
jostain soljesta??:shock:
On sitä muinaisuutta täällä itäsessäkin lapissa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva
Et tämmöstä. Pitää tässä laittaa löydöstä museovirastolle tietoa.

Ja löytöputki eikun jatkuu. Vaihoin kaivuupaikkaa ja majoituin tuttavani luokse Sallan eteläkolkkaan. Jokivarsissa haravan kanssa tuli heiluttua, tosin tulokset jäivät odotettua laihemmiksi. Halusin kokeilla tuuria ihan majoitukseni lähettyvissä metsämailla. Muutaman hylsyn ja naulan jälkeen nousi jo innostavampi esinelöytö :D
Nonniin. Rautainen nuolenkärki ja on varmaan ikääkin. Kyseisen löytöpaikan lähiympäristöstä ei ole tiettävästi löytynyt historiallisia esineitä. Paikkaan nähden löytö oli yllättävä. Arvelisin että nuoli on saamelaisten metsästäjien jäljiltä mitä eteläisessä päässä Sallaa oleilivat. Matkaa lähimpään tunnettuun saamelaisten asuinpaikkaan on 30 kilometriä. On niitä tämmösiä ihmetyksiä. Elikkä ikäarvioni 1600-luku. Se on vain oma arvioni.
Pituus 10,5 cm. Paino 15 grammaa.

Kuva
Kuva
Kuva

Loman esihistorialliset löydöt:
Kuva

Vain yksi raha :(
Kuva
Kuva

Pitääpä tässä laittaa ilmotusta eteenpäin museovirastolle. Ensiluokkaisia löytöjä sanoisin :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10636
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Olisikohan tuo ensimmäinen vaikka hihnanpäähela.
Nuolenkärki on kertakaikkisen hieno :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Juu ihmettelin tuota ensimmäistä, jos on hihnanpäähela niin se kuulunee naisen pukuun?
Löytyi näin yhtäkkiä näitä esihistoriallisia esineitä :D
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Ja tämmönen erikoinen juttu. Löytöpaikan maakerrokset.
n. 30 cm syvyydessä selvästi erottuva palaneen maan kerros. Elikkä samalta syvyydeltä mistä tuo pronssiesine löytyi. tein kauemmas koekaivaukset ja huomasin palaneen maan kerroksen olevan n. 10 neliömetrin alueella. Maasta löytyi myös useampi vanhempi raudan kappale.
Kuva
Kuva

En ole nähnyt vastaavanlaista pronssiesinettä foorumia selatessani.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1222
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Oliskohan tuo joku kivikautinen asuinpaikka ? :roll:
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Noo kun siitä löytyi se pronssiesine ja raudankappaleita niin ei liene kivikautinen asumus.
Tämä paikka on n.140 metrin päässä käyttäjän Jalluntie4 löytämästä linturiipuksesta.
Siinä linkki:
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... atvuotisia
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja brosse »

Eka on mielestäni hihnanhela niinkuin Leijonakin arveli, todella hieno tuo nuolenkärki :)
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Juu katsotaan millon museovirastolta vastaavat.
Onkos kellään kuvaa tämän tyylisestä hihnanpäästä kun foorumilla
ovat kovin erinäköisiä :?
Mitä kokoluokkaa muiden foorumilaisten löytämät hihnanpäät oikein ovat?

Tämä minun löytämäni on 1,6 cm korkea jos rautanupin pituuden ottaa mukaan. Itse pronssiosanen on n.2,5 cm leveä. Tuo pronssiosan läpi porattu rautainen nupikka ihmetyttää:
Kuva
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Tuo musta rantu on varmimpia polttokenttäkalmiston merkkejä.

Itse olen tuollaisen viimeksi nähnyt Perniön kirkon vieressä. Olivat tehneet yli metrisen kaivannon jotain putkenlaskua varten. Siinä kaivannossa oli ensin kymmensenttinen humus ja sitten noin 30 senttiä hiekkamaata.
Tämän alla oli noin viiden sentin musta rantu ja sen alla taas hiekkaa pohjaan asti.
Yritin siitä raportoida arkeologeille mutta en saanut ketään paikalle katsomaan. Mustan maan pituutta kaivannossa en muista mutta oli ainakin kymmenen metriä.

Ja kuten muistetaan niin Paavi antoi aikanaan käskyn perustaa kirkkoja pakanallisten paikkojen päälle.

Myös Halikon kirkon vieressä on vastaava. Siellä se vain kuulemma on yli sata metrinen (noin arviolta, koska on laajempi kuin kirkon ympärillä oleva nykyinen hautausmaa).
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Voiko tuollainen rantu syntyä jostain muusta prosessista, esim. keramiikan poltosta, tai rosmopaistin valmistuksesta...? Saman tapainen, mutta ei ehkä yhtä selvärajainen, noin viiden neliön alue jäi loppuvuonna 2012 valtatien alle Loviisan Viirankoskella. Nokimaan paksuus oli noin 7–8cm, mutta ei ehditty tutkia tarkemmin.
Kuva
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

No onhan nuita muutama vaihtoehto. Tietääkseni polttokenttäkalmistoja on lapissa erittäin harvassa, liekö yhtään. Jos eletään arveluiden varassa niin ehkä se onkin. Minun mielestä järkevämpänä vaihtoehtona voisi pitää asumuksen sijaa, palaneen sellaisen :?
Ei kait yksi pronssinen esineen kappale varmista mitään todeksi, voi näin etukäteen vain arvella. Olisi mukava saada asia selvitettyä, ootellaan ja katotaan mitä museovirasto sanoo asiasta :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Tuollainen rantu voi tietysti syntyä muullakin tapaa.

Mutta koska se voi olla myös polttokenttäkalmisto niin on syytä olla varovainen ja käsitellä sitä sellaisena kunnes toisin todistetaan.

Espoossa kävi vuosi sitten näin. Saimme hyvän kaiun rinteessä ja kaivoimme kunnes tuli vastaan musta rantu. Hommat seis ja ilmoitus museolle. He tulivat paikalle ja totesivat tutkinnan jälkeen että ei ole sellainen.
Osoittautui että paikalla oli ollut navetta, joka ilmeisesti palanut ja jämät kuopattu rinteeseen.
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Olisi tosiaan oltava äärimmäisen varovainen, koska tuhoa syntyy joka lapiollisella.
Tuskin asia muutoin olisi muistunut mieleen, mutta tien alle sattui jäämään laajempi moniperiodinen asuintasanne raudanvalmistusuuneineen, pajoineen sun muineen...
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Juu no hoksasin mustan rannun vasta löydettyäni raudankappaleet ja pronssiesineen. Löydettyäni sen prossiesineen katkelman jätin paikan rauhaan.
Siitä olen varma, että musta rantu on ihmisen aiheuttama.

Tässä kuva kerroksista:
Kuva
Kuva
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

4.6.2013 Sallassa-
Päivä on tullut huispailtua kolikkopellolla.
Jäi reissu vähän laihaksi, no olen ihan ok tyytyväinen saaliseen.
Kuva
Kuva

Rahat:
Kuva

Mikähän merkki se tämä on, vivahtaa karjalaisperäiseltä:
Kuva
Kuva
Kuva
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

5.6.2013- Sallassa.

Noniin palasin pellolta, pari tuntia kerkesi heilua.
Hyvin löytyi rahoja, ja vielä sen verta harvinaisia :)

Ensiksi löytyi 1 Skilling (killinki) vuodelta 1828, rupinen mutta kun on oliiviöljy kylvyssä niin selkenee.
Kuva
Kuva

Seuraavan signaalin haettuani kaivoin, ja piti syvälle kaivaakkin. Mitä!!
Sehän on 1 öre vuodelta 1763!!!! Reikä porattu nätisti ö:kirjaimen keskeltä, että on saatu onnen-amuletiksi kaulaan riippumaan :)
Siinä se kauan haaveiltu 1700-lukulainen, elikkä vanhin löytämäni raha.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja viimesimpänä mutta ei suinkaan vähäisimpänä hopeinen 25 penniä vuodelta 1906. Että näin mahtavasti meni reissu tällä kertaa :D
Kuva
Kuva

Siinäpä net:
Kuva
Kuva
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Sullahan on ruvennu kulkeen :D
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Juu kuhan nuita nousisi useammin.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

7.-12.6.2013 väliltä

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Jääny nyt vähille löydöt, kun ei ole tullut käytyä kovin löytörikkaissa paikoissa. Parhaimpana voi pitää tuota sakemannin pulloa ja vaakunalla varustettua nappia tai sen "kuorta", onko sitten mikä vaakuna :?
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja vielä 5.6.2013 löytynyt 1 Skilling 1828 rypsi-öljy kylvyssä käyneenä:
Kuva
Kuva
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

14.-15.6.2013 Sallassa-

Tervehdys! Täällä on aikas kolea keli...
Tässä sateessa rämmitty taas peltomailla muutamaan otteeseen.
Löytöinä 5 kolikkaa, sinetti, IT-tykin hylsy, kulmikas kilikello sun muuta.

Kolikot: 5 penniä vuodelta 1866, 5 penniä vuodelta 1915, Ruotsin 5 öreä 1800-luvun loppupuolelta (rypsi-öljyssä), 10 penniä vuodelta 1919 ja toinen 10 penniä vuodelta 1929.
Koko potti:
Kuva

Kolikot:
Kuva

On kyllä mainittavan hyvin säilyny 5 penninen:
Kuva
Kuva

Kulmikas kilikello, uusi tuttavuus:
Kuva
Kuva

Tämäkin uusi tuttavuus, ruotsalainen 5 öreä 1800-luvun loppupuolelta.
On kumminkin vielä sen verta rupinen ettei taho saaha selvyyttä mikä vuosiluku.
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut nikodeemus97, 16 Kesä 2013, 18:45. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10636
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Huippukuntoinen 5 Penniä :shock:
Kello on todella hieno.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Jasser
Raavas Tonkija
Viestit: 765
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 19:07
Paikkakunta: Rusko

Kausi 2013 aluilla- kaikennäköstä.

Viesti Kirjoittaja Jasser »

Upeita löytöjä :shock:
Ei voi kuin uneksia tuollaisista löydöistä.
Itse olen enempi korkki ja naula miehiä koska juniori vie kaikki nenän edestä.. :)
XP Deus 2
Muuta alan roinaa..
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Noo kyllä se vielä kun hyvät paikat löydät ja kerkiät kaivaa aarteet sieltä ennen muita :)

Itsekkin vasta aloitteleva kolikonsaalistaja, nämähän on minulle lähes uusia tuttavia kaikki :lol:
Täällä itä-lapin selekosessa tuntuu rahat sun muut olevan tiukalla, kun niitä tahtoo aika niukasti löytyvän. No mutta laatu korvaa määrän :D
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Vastaa Viestiin