Tässä yksi vaihtoehto piippailukameraa etsivälle:
http://replayxd.com/
Minulla on moinen testikäytössä ja nämä asiat pitää ottaa huomioon jos laitteen meinaa hankkia:
Hinta on himpun alle 300€ ja gopro vanhemman mallin saa jo parilla sadalla halvimmillaan. Replay paketissa on kyllä aika hyvin tarvikkeita mukana kuten: Muistikortinlukija, 2kpl pidikkeitä kameralle, suojakotelo, 4kpl tarrakiinnikkeitä, turvanaru, suojapussukka.
Akkukesto on aika heikko = yhtäjaksoinen nauhoitusaika noin 80-120 min maksimissaan pienen akun takia. Akkua ei voi vaihtaa. Gopro nauhoittelee helposti jonkun 2.5h putkeen ja akun voi vaihtaa kun se loppuu.
Plussia taas tulee replaylle muodosta = gopro on aika laatikko kun sen köyttää esim päähän tai kypärään kiinni mutta replay kamera on aika virtaviivainen. Minulla kamera on kiinnitetty kuulokkeisiin.
Replay ei ole vesitiivis kuten gopro kotelossaan, mutta roiskevedestä ei pitäisi ottaa damagea = riittää aivan hyvin vesipiippailuun mutta ei sukellukseen. Replaylle on tulossa sukelluskotelo jossain vaiheessa.
Replayn 110-135 asteen linssi ei vääristä kuvaa kuten gopro 170 asteen linssi joka saattaa miellyttää monia, mutta super laajaa kuvaa gopron tapaan ei sitten saa replaylla aikaiseksi.
Replayn linssikehyksen saa irroitettua ja polykarbonaattisen linssin voi itse vaihtaa ( saatavilla on sarjoja jossa 5 linssiä ja tiivisteet ).
Linssikehyksen voi myös vaihtaa sellaiseen johon saa ruuvattua 37mm suotimia kiinni. Itse otin moisen suodinpidikkeen laitteen mukana mutta olen vähän pettynyt sen toteutukseen. Eli tarkoituksena oli vähentää pyöröpolarisaatiosuotimella veden heijastumia jotta kirkkaassa vedessä näkisi paremmin pohjaan jne, mutta marumin suotimen kanssa ei voi käyttää 720p eikä 960p videotiloja koska suodin aiheuttaa aika pahasti vinjetointia ( kuvan nurkat tummenee ). Ohuemmat suotimet maksavat maltaita joten ei kannata edes harkita
Käytännössä siis suotimen reunat näkyvät kuvassa pahimmillaan 960p modessa. 1080p modessa vinjetointia ei näy mutta linssi on vain 110 astetta vs 720p moden 135 astetta.
Kivoja juttuja on esim se että laitteen takakannen korkissa on kaikki videotilat merkitty selkeästi ja videotilojen vaihto on helppoa. Kameraan saa erilaisia tarvikkeita kuten johdon jolla kameran saa kytkettyä auton tupakansytyttimeen jotta saa suoraan kameralle virtaa ja samassa johdossa on ulkoisen mikrofonin liitäntä paremman audion saamiseen. Johto modattavissa esim piippailukäyttöön mutta nuo lisätarvikeet maksavat aivan tuhottomasti = kyseinen johto esim jotain yli 70€
Lähiaikoina pitäisi ilmestyä jotain akkupaketteja jolla saa lisää kuvausaikaa joten katsellaan minkälaisia ne sitten on kun tulevat myyntiin.
EDIT:
Ai miten niin lähtenyt piippailuvideoiden kuvaaminen lapasesta
