Sivu 2/3
Lähetetty: 19 Touko 2013, 00:03
Kirjoittaja nikodeemus97
Käyttäjälle RautaLanka. Juu no sillon olen 15 km päässä Hirvasvaaralta Leusjärvellä...

Kursuun jos johonkin peltoon saat luvan siitä järven rannasta niin nousee vanhaa esinettä ja kolikkaa

Semmosta tiiän kun tutullani on kotipaikka Hirvasvaaralla että sielä yhelle pellolle isäntäväki oli hautannu Talvisotaan evakkoon lähettäessä rahalippaan. Lipas oli sovan jälkeen unohdettu ja peltoa käännettäessä lippaan sisältö oli levinnyt pitkin peltoa. Tuttuni oli nuorena kerännyt niitä rahoja sitten siitä pellosta.
Lähetetty: 19 Touko 2013, 18:11
Kirjoittaja nikodeemus97
Helluntaipäivä 19.5.2013 Sallassa.
Nonnii päivitän kaivuujuttua.
Eilen tuli käytyä illasta vielä siellä rahapellolla. Löytöinä hyväkuntoinen 5 penniä vuodelta 1866 ja 5 penniä 1921 ihan ok kuntoinen.

Lähetetty: 26 Touko 2013, 20:27
Kirjoittaja nikodeemus97
26.5.2013 päivitetty Rovaniemellä.
Noniin hei taas. Tein parin päivän reissun tuonne Sallan suuntaan.
Alkuviikosta haravoin peltomaita. Peltoalaa oli reippaasti ja odotukset korkealla. Kova työ palkittiin aivan uudensorttisella löydöllä. "Oh oh" tuli miettineeksi mitä sitä on tullut löydettyä, nimittäin mitä ilmeisimmin rautakautista
On se näin aloittelevalle aika huikeaa, kun löytyy tuhatvuotista ihan näiltä kotinurkilta
Esine on vissiin pronssia ja siinä on rautainen tappi kiinni. Esineessä on kukkakuvionti. Esine on pala jostain suuremmasta sillä se on katkennut. Paino 12 grammaa.
En tiedä tästä sen enempää... Mistä pala lienee peräisin,
jostain soljesta??:shock:
On sitä muinaisuutta täällä itäsessäkin lapissa.

Et tämmöstä. Pitää tässä laittaa löydöstä museovirastolle tietoa.
Ja löytöputki eikun jatkuu. Vaihoin kaivuupaikkaa ja majoituin tuttavani luokse Sallan eteläkolkkaan. Jokivarsissa haravan kanssa tuli heiluttua, tosin tulokset jäivät odotettua laihemmiksi. Halusin kokeilla tuuria ihan majoitukseni lähettyvissä metsämailla. Muutaman hylsyn ja naulan jälkeen nousi jo innostavampi esinelöytö
Nonniin. Rautainen nuolenkärki ja on varmaan ikääkin. Kyseisen löytöpaikan lähiympäristöstä ei ole tiettävästi löytynyt historiallisia esineitä. Paikkaan nähden löytö oli yllättävä. Arvelisin että nuoli on saamelaisten metsästäjien jäljiltä mitä eteläisessä päässä Sallaa oleilivat. Matkaa lähimpään tunnettuun saamelaisten asuinpaikkaan on 30 kilometriä. On niitä tämmösiä ihmetyksiä. Elikkä ikäarvioni 1600-luku. Se on vain oma arvioni.
Pituus 10,5 cm. Paino 15 grammaa.
Loman esihistorialliset löydöt:
Vain yksi raha
Pitääpä tässä laittaa ilmotusta eteenpäin museovirastolle. Ensiluokkaisia löytöjä sanoisin

Lähetetty: 26 Touko 2013, 21:50
Kirjoittaja Leijona
Olisikohan tuo ensimmäinen vaikka hihnanpäähela.
Nuolenkärki on kertakaikkisen hieno

Lähetetty: 26 Touko 2013, 22:16
Kirjoittaja nikodeemus97
Juu ihmettelin tuota ensimmäistä, jos on hihnanpäähela niin se kuulunee naisen pukuun?
Löytyi näin yhtäkkiä näitä esihistoriallisia esineitä

Lähetetty: 26 Touko 2013, 22:24
Kirjoittaja nikodeemus97
Ja tämmönen erikoinen juttu. Löytöpaikan maakerrokset.
n. 30 cm syvyydessä selvästi erottuva palaneen maan kerros. Elikkä samalta syvyydeltä mistä tuo pronssiesine löytyi. tein kauemmas koekaivaukset ja huomasin palaneen maan kerroksen olevan n. 10 neliömetrin alueella. Maasta löytyi myös useampi vanhempi raudan kappale.
En ole nähnyt vastaavanlaista pronssiesinettä foorumia selatessani.
Lähetetty: 26 Touko 2013, 22:45
Kirjoittaja jamppe
Oliskohan tuo joku kivikautinen asuinpaikka ?

Lähetetty: 27 Touko 2013, 09:44
Kirjoittaja nikodeemus97
Noo kun siitä löytyi se pronssiesine ja raudankappaleita niin ei liene kivikautinen asumus.
Tämä paikka on n.140 metrin päässä käyttäjän Jalluntie4 löytämästä linturiipuksesta.
Siinä linkki:
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... atvuotisia
Lähetetty: 27 Touko 2013, 14:45
Kirjoittaja brosse
Eka on mielestäni hihnanhela niinkuin Leijonakin arveli, todella hieno tuo nuolenkärki

Lähetetty: 27 Touko 2013, 15:46
Kirjoittaja nikodeemus97
Juu katsotaan millon museovirastolta vastaavat.
Onkos kellään kuvaa tämän tyylisestä hihnanpäästä kun foorumilla
ovat kovin erinäköisiä
Mitä kokoluokkaa muiden foorumilaisten löytämät hihnanpäät oikein ovat?
Tämä minun löytämäni on 1,6 cm korkea jos rautanupin pituuden ottaa mukaan. Itse pronssiosanen on n.2,5 cm leveä. Tuo pronssiosan läpi porattu rautainen nupikka ihmetyttää:

Lähetetty: 27 Touko 2013, 16:35
Kirjoittaja ilkkap
Tuo musta rantu on varmimpia polttokenttäkalmiston merkkejä.
Itse olen tuollaisen viimeksi nähnyt Perniön kirkon vieressä. Olivat tehneet yli metrisen kaivannon jotain putkenlaskua varten. Siinä kaivannossa oli ensin kymmensenttinen humus ja sitten noin 30 senttiä hiekkamaata.
Tämän alla oli noin viiden sentin musta rantu ja sen alla taas hiekkaa pohjaan asti.
Yritin siitä raportoida arkeologeille mutta en saanut ketään paikalle katsomaan. Mustan maan pituutta kaivannossa en muista mutta oli ainakin kymmenen metriä.
Ja kuten muistetaan niin Paavi antoi aikanaan käskyn perustaa kirkkoja pakanallisten paikkojen päälle.
Myös Halikon kirkon vieressä on vastaava. Siellä se vain kuulemma on yli sata metrinen (noin arviolta, koska on laajempi kuin kirkon ympärillä oleva nykyinen hautausmaa).
Lähetetty: 27 Touko 2013, 18:03
Kirjoittaja Kultaseppä
Voiko tuollainen rantu syntyä jostain muusta prosessista, esim. keramiikan poltosta, tai rosmopaistin valmistuksesta...? Saman tapainen, mutta ei ehkä yhtä selvärajainen, noin viiden neliön alue jäi loppuvuonna 2012 valtatien alle Loviisan Viirankoskella. Nokimaan paksuus oli noin 7–8cm, mutta ei ehditty tutkia tarkemmin.

Lähetetty: 27 Touko 2013, 19:18
Kirjoittaja nikodeemus97
No onhan nuita muutama vaihtoehto. Tietääkseni polttokenttäkalmistoja on lapissa erittäin harvassa, liekö yhtään. Jos eletään arveluiden varassa niin ehkä se onkin. Minun mielestä järkevämpänä vaihtoehtona voisi pitää asumuksen sijaa, palaneen sellaisen
Ei kait yksi pronssinen esineen kappale varmista mitään todeksi, voi näin etukäteen vain arvella. Olisi mukava saada asia selvitettyä, ootellaan ja katotaan mitä museovirasto sanoo asiasta

Lähetetty: 27 Touko 2013, 20:28
Kirjoittaja ilkkap
Tuollainen rantu voi tietysti syntyä muullakin tapaa.
Mutta koska se voi olla myös polttokenttäkalmisto niin on syytä olla varovainen ja käsitellä sitä sellaisena kunnes toisin todistetaan.
Espoossa kävi vuosi sitten näin. Saimme hyvän kaiun rinteessä ja kaivoimme kunnes tuli vastaan musta rantu. Hommat seis ja ilmoitus museolle. He tulivat paikalle ja totesivat tutkinnan jälkeen että ei ole sellainen.
Osoittautui että paikalla oli ollut navetta, joka ilmeisesti palanut ja jämät kuopattu rinteeseen.
Lähetetty: 27 Touko 2013, 20:49
Kirjoittaja Kultaseppä
Olisi tosiaan oltava äärimmäisen varovainen, koska tuhoa syntyy joka lapiollisella.
Tuskin asia muutoin olisi muistunut mieleen, mutta tien alle sattui jäämään laajempi moniperiodinen asuintasanne raudanvalmistusuuneineen, pajoineen sun muineen...
Lähetetty: 27 Touko 2013, 21:02
Kirjoittaja nikodeemus97
Juu no hoksasin mustan rannun vasta löydettyäni raudankappaleet ja pronssiesineen. Löydettyäni sen prossiesineen katkelman jätin paikan rauhaan.
Siitä olen varma, että musta rantu on ihmisen aiheuttama.
Tässä kuva kerroksista:

Lähetetty: 04 Kesä 2013, 20:52
Kirjoittaja nikodeemus97
4.6.2013 Sallassa-
Päivä on tullut huispailtua kolikkopellolla.
Jäi reissu vähän laihaksi, no olen ihan ok tyytyväinen saaliseen.
Rahat:
Mikähän merkki se tämä on, vivahtaa karjalaisperäiseltä:

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 13:57
Kirjoittaja nikodeemus97
Lähetetty: 06 Kesä 2013, 10:04
Kirjoittaja Kätkäläinen
Sullahan on ruvennu kulkeen

Lähetetty: 08 Kesä 2013, 00:44
Kirjoittaja nikodeemus97
Juu kuhan nuita nousisi useammin.
7.-12.6.2013 väliltä
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 20:12
Kirjoittaja nikodeemus97
Lähetetty: 15 Kesä 2013, 20:16
Kirjoittaja nikodeemus97
14.-15.6.2013 Sallassa-
Tervehdys! Täällä on aikas kolea keli...
Tässä sateessa rämmitty taas peltomailla muutamaan otteeseen.
Löytöinä 5 kolikkaa, sinetti, IT-tykin hylsy, kulmikas kilikello sun muuta.
Kolikot: 5 penniä vuodelta 1866, 5 penniä vuodelta 1915, Ruotsin 5 öreä 1800-luvun loppupuolelta (rypsi-öljyssä), 10 penniä vuodelta 1919 ja toinen 10 penniä vuodelta 1929.
Koko potti:
Kolikot:
On kyllä mainittavan hyvin säilyny 5 penninen:
Kulmikas kilikello, uusi tuttavuus:
Tämäkin uusi tuttavuus, ruotsalainen 5 öreä 1800-luvun loppupuolelta.
On kumminkin vielä sen verta rupinen ettei taho saaha selvyyttä mikä vuosiluku.

Lähetetty: 15 Kesä 2013, 20:43
Kirjoittaja Leijona
Huippukuntoinen 5 Penniä
Kello on todella hieno.
Kausi 2013 aluilla- kaikennäköstä.
Lähetetty: 15 Kesä 2013, 21:22
Kirjoittaja Jasser
Upeita löytöjä
Ei voi kuin uneksia tuollaisista löydöistä.
Itse olen enempi korkki ja naula miehiä koska juniori vie kaikki nenän edestä..

Lähetetty: 15 Kesä 2013, 21:33
Kirjoittaja nikodeemus97
Noo kyllä se vielä kun hyvät paikat löydät ja kerkiät kaivaa aarteet sieltä ennen muita
Itsekkin vasta aloitteleva kolikonsaalistaja, nämähän on minulle lähes uusia tuttavia kaikki

Täällä itä-lapin selekosessa tuntuu rahat sun muut olevan tiukalla, kun niitä tahtoo aika niukasti löytyvän. No mutta laatu korvaa määrän
