Sivu 3/3

Lähetetty: 16 Kesä 2013, 16:16
Kirjoittaja nikodeemus97
16.6.2013 Sallassa
Tuli käytyä taasen pellolle etsinnöissä
Ensiksi sateli vettä reippaasti, sitten se jo selkenikin.

2 tunnin reissun mainittava saalis:
Kuva
Hopeinen 25 penniä vuodelta 1909, kolhun saanut siellä kivikkoisessa pellossa, neljännes löytämäni hopiaraha :D
Kuva
Kuva
Kuva

Täikampa jostain 1800-1900-luvuilta.
Kuva
Kuva

Hylsyjä tuli kasapäin, jätin ne sinne.

Lähetetty: 16 Kesä 2013, 17:28
Kirjoittaja kardaani
Onneksi olkoon hopeisesta jälleen! Täikampakin on mukava löytö :)
Ei muuta kuin uutta matua koukkuun.

Lähetetty: 16 Kesä 2013, 17:31
Kirjoittaja nikodeemus97
Juu, täälä kaivattaisiin nyt niitä 1600-1700-lukulaisia :)
Kyllä se raha kuin raha aina lämmittää.
Se on vaan tässä hommassa, että näläkä kasvaa syyvessä :)

Lähetetty: 16 Kesä 2013, 19:06
Kirjoittaja ilkkap
En näe täikammassa valmistajan merkkiä. Mikäli sitä ei ole niin voi olla hyvinkin vanha.

Lähetetty: 16 Kesä 2013, 19:10
Kirjoittaja nikodeemus97
Niin no 1800-lukua korkeintaan. Tästä ei löyvy leimoja. Löysin vasta prikuulleen samanlaisen samankokosen kamman, johon oli leimattu kirjaimet AA...

Yhteen aikoinani löytämään leimaamattomaan täikampaan oli kaiverrettu puumerkki:
Kuva
Kattelin minä nuista sukukirjoista sun muista tuota kyseistä puumerkkiä, tuloksetta. Pitäs päässä itte asiakirjoihin käsiksi, varmasti löytyisi. Oli niin samanlaisia vänkkyröitä. Paikallisen kampa se tämä on :)

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 22:00
Kirjoittaja nikodeemus97
1.-13.7.2013 Sallassa.

Hei taasen.
Elikkäs ensiksi peltolöytöjä, kranaatin varsi yksinään metsämaalta:
Kuva
Kuva
Kuva

Jess! Norjan 2 Ørea 1893, elikkäs kuulunee "Top Ulkomaalaiset kolikot yli 100v vanhat(ei fin,swe,russia)" :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja sitten isompaa sotarompetta:
Kuva
Kuva
Kuva

Harmi kun on moukaroitu :(
Kuva
Kuva

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 23:04
Kirjoittaja Leijona
Onpas hyväkuntoisia kolikoita ja kammasta ei puutu yhtään piikkiä :shock: :D

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 09:33
Kirjoittaja nikodeemus97
Kiitoksia kiitoksia :)

Lähetetty: 29 Heinä 2013, 20:27
Kirjoittaja nikodeemus97
Päivitetty 29.7.2013 Rovaniemellä-
Hei taas.
Alkaa olla jo viikonpäivät viime kaivuureissusta.
Jotenka korkia aika päivittää 8)

Tämmöstä maastosta:
Kuva
Kuva
Puukko:
Kuva

Suomi-konepistoolin täysi lipas :)
Kuva
Kuva
Srapnellin kuulia, ja löytyipä itse tyhjä "ammuskuorikin".
Kuva
Pistimiä löytyi kaksin kappalein, malli 91 ja malli 31. Joista edellä mainittu tuppineen päivineen.
Pistimen vedettyä tupesta oli se priimakunnossa ja olipa terä vielä aseöljyssäkin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Sotarompetta. Pellolla en kerennyt käymään.

Huomenna olisi tarkotus lähtiä piipparoimaan, toivon mukaan jotain mainittavaa löytyisi :)

Lähetetty: 24 Elo 2013, 17:34
Kirjoittaja nikodeemus97
24.8.2013 Rovaniemen liepeillä.
Olin lukenut eräästä vaarasta, että vanha kansa olisi siitä löytänyt rautaisia nuolen- ja keihäänkärkiä. Paikkaa ei löytynyt suojelluista muinaisjäännöksistä.

Elikkäs seuraavan laista, löytyy sitä muinaisuutta lapistakin;
Ensiksi pieniä epämääräisiä raudan kappaleita. Sitten jo innostavampi löytö, heittokeihään kärki (pituus 25 cm).
Kuva
Kuva

Jatkoin haravointia, ja noin sata metriä käveltyäni kuului kivenkolosta piippaus. Kiven nostin pois siitä paikasta ja käsin tongin esineen esille Sehän on putki keihäänkärki (pituus 30 cm) !!
Väännetty, ja huomasin samalla että putkiosa puuttui, no se löytyi noin metrin päästä. Tässä vaiheessa sai jo vähän tuuletella ja ihmetellä :shock:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuuleteltuani hetken jatkoin etsintää eikä tarvinnu montaa askelta ottaa kun sammaleikossa piippasi. Nyt sai jo kaivaa syvemmälle. Hiekkamaan seasta sain otteen jostain isommasta raudasta...
Voi h*******i!
Partakirveen terä, pituutta sen 15 cm ja painoakin reilusti.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Onkohan lienee vaaran rinteellä joskus sotaa käyty, mene ja tiedä...
Kuva
Kuva
Kuva

Pitää ottaa museoon yhteyttä :)

Lähetetty: 24 Elo 2013, 17:52
Kirjoittaja brosse
Hienot löydöt, Onnittelut ja kyllä Lapistakin muinaisuutta löytyy :D

Lähetetty: 24 Elo 2013, 19:13
Kirjoittaja Leijona
Mahottoman hyvät löydöt. Isot onnittelut :D
Pienten esineiden ylin voisi olla vaikka nuolenkärjen osa. Sellaisesta, jossa kärki on leveä.

Lähetetty: 24 Elo 2013, 19:18
Kirjoittaja teksako
Hienot on löydöt ,saattaapi lähistöllä olla lisää matskua.

Lähetetty: 24 Elo 2013, 19:39
Kirjoittaja jore ja pojat
Tosi upeeta nähdä vanhoja rautaisia
löytöjä :D
Hienoja metallilöytöjä muutenkin koko alkuvuoden :P
Mitä syys- sesonki tuokaan tullessaan?

Lähetetty: 24 Elo 2013, 20:01
Kirjoittaja Itärajan ihme
Hienoja löytöjä :)

Lähetetty: 24 Elo 2013, 20:28
Kirjoittaja nikodeemus97
Kahtotaan kahtotaan :)

Samalla sukututkimusta tehdessäni olen haastatteluissani ja kirjallisissa aineistoissani törmännyt lukuisiin perimätietoihin vanhan vihan (n.1580-1613) ja lappalais-aikakausien aikuisiin tapahtumiin. Pari todella lupaavaa paikkaa tiedossa, mm. venäläis-lammeksi kutsuttu lampi, jonka ympäristöön vanha kansa kertoi lappalaisten tuhonneen venäläisen sotajoukon. Mummo oli pikkutyttönä löytänyt sieltä ihmispääkallon ja jotain esineitä 30-luvun alussa.
Sitten on muutama wanhan vihan aikunen piilopirtti tievossa, kestihän wanha viha n. 12 vuotta, että luulisi siinä ajassa ihmisillä puonneen sinne jotain.

Tässä kuva näistä pienemmistä:
Kuva
Kuva
Ei nuo nyt oikein tunnu olevan tunnistettavissa...

Lähetetty: 24 Elo 2013, 20:36
Kirjoittaja Leijona
Keskimmäinen voisi olla joku lukituskiila, kun näyttäisi olevan leveämmässä päässä lyönneistä johtuvaa litistymistä.

Lähetetty: 31 Elo 2013, 19:20
Kirjoittaja nikodeemus97
31.8.2013 Sallassa-
Nonniin kerkesin tuossa käväsemään pyörähtämässä pihamaalla.
Kyllähän alusta tympi kun ei löytynyt sen kummosempaa... No ei lannistuttu.
Pitemmän ajan kuluttua antoi laite merkkiä kuparista. Nyt sai kaivaa hiukan syvemmäs.

Jo nohan se raha löytyi, vieläpä pirun vanhakin.
Kolikosta en heti tiennyt sanoa vuosilukua
(selvisi vasta koneella tutkailemalla).

Koko saalis:
Kuva

Fredrik I, 1 Öre 1724. Elikkäs pääsin 1700-luvun alkupuoliskolle:
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Aina sitä tapahtuu edistystä :)

Lähetetty: 31 Elo 2013, 20:29
Kirjoittaja raiban
Hyviä löytöjä,kyllä se 1600-luvun Christinan 1/4 örekin löytynee :lol:

Lähetetty: 31 Elo 2013, 21:04
Kirjoittaja nikodeemus97
Niin toivotaan parasta, katotaan mitä tuleman pitää :)

Lähetetty: 11 Syys 2013, 16:53
Kirjoittaja nikodeemus97
11.9.2013R Rovaniemellä-
Reippaan tunnin kerkesin heilumaan uudessa paikassa.
Märkä savinen maaperä oli tehnyt tehtävänsä, kuten rahoista huomaa :(
Tämän päivän löydökset.
- Reilusti pullonkorkkeja.
- Jotain sulatuksen yhteydessä syntynyttä kuparikuonaa.
- Vyönsolki.
- Housun nappi, armeijan vihreä väritys.
- Tunnistamattomaksi kulunut kupariraha, koon perusteella voisi olla vuosien 1710-1740 tienoilta.
- 1/3 Skilling Bango vuodelta 1844

Mainittavat kuvassa:
Kuva
Kuva

1/3 Skilling Banco vuodelta 1844:
Kuva
Kuva

Toinen raha syöpynyt täysin piloille, niin ettei sitä voi tunnistaa.
Ihan hyvin näin aluksi, saa nähdä mitä sieltä vielä löytyy :)

Lähetetty: 11 Syys 2013, 20:30
Kirjoittaja jarno75
Hienot on löydöt.