Sivu 3/3
Lähetetty: 16 Kesä 2013, 16:16
Kirjoittaja nikodeemus97
16.6.2013 Sallassa
Tuli käytyä taasen pellolle etsinnöissä
Ensiksi sateli vettä reippaasti, sitten se jo selkenikin.
2 tunnin reissun mainittava saalis:

Hopeinen 25 penniä vuodelta 1909, kolhun saanut siellä kivikkoisessa pellossa, neljännes löytämäni hopiaraha
Täikampa jostain 1800-1900-luvuilta.
Hylsyjä tuli kasapäin, jätin ne sinne.
Lähetetty: 16 Kesä 2013, 17:28
Kirjoittaja kardaani
Onneksi olkoon hopeisesta jälleen! Täikampakin on mukava löytö

Ei muuta kuin uutta matua koukkuun.
Lähetetty: 16 Kesä 2013, 17:31
Kirjoittaja nikodeemus97
Juu, täälä kaivattaisiin nyt niitä 1600-1700-lukulaisia

Kyllä se raha kuin raha aina lämmittää.
Se on vaan tässä hommassa, että näläkä kasvaa syyvessä

Lähetetty: 16 Kesä 2013, 19:06
Kirjoittaja ilkkap
En näe täikammassa valmistajan merkkiä. Mikäli sitä ei ole niin voi olla hyvinkin vanha.
Lähetetty: 16 Kesä 2013, 19:10
Kirjoittaja nikodeemus97
Niin no 1800-lukua korkeintaan. Tästä ei löyvy leimoja. Löysin vasta prikuulleen samanlaisen samankokosen kamman, johon oli leimattu kirjaimet AA...
Yhteen aikoinani löytämään leimaamattomaan täikampaan oli kaiverrettu puumerkki:

Kattelin minä nuista sukukirjoista sun muista tuota kyseistä puumerkkiä, tuloksetta. Pitäs päässä itte asiakirjoihin käsiksi, varmasti löytyisi. Oli niin samanlaisia vänkkyröitä. Paikallisen kampa se tämä on

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 22:00
Kirjoittaja nikodeemus97
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 23:04
Kirjoittaja Leijona
Onpas hyväkuntoisia kolikoita ja kammasta ei puutu yhtään piikkiä

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 09:33
Kirjoittaja nikodeemus97
Kiitoksia kiitoksia

Lähetetty: 29 Heinä 2013, 20:27
Kirjoittaja nikodeemus97
Päivitetty 29.7.2013 Rovaniemellä-
Hei taas.
Alkaa olla jo viikonpäivät viime kaivuureissusta.
Jotenka korkia aika päivittää
Tämmöstä maastosta:

Puukko:
Suomi-konepistoolin täysi lipas

Srapnellin kuulia, ja löytyipä itse tyhjä "ammuskuorikin".

Pistimiä löytyi kaksin kappalein, malli 91 ja malli 31. Joista edellä mainittu tuppineen päivineen.
Pistimen vedettyä tupesta oli se priimakunnossa ja olipa terä vielä aseöljyssäkin.

Sotarompetta. Pellolla en kerennyt käymään.
Huomenna olisi tarkotus lähtiä piipparoimaan, toivon mukaan jotain mainittavaa löytyisi

Lähetetty: 24 Elo 2013, 17:34
Kirjoittaja nikodeemus97
24.8.2013 Rovaniemen liepeillä.
Olin lukenut eräästä vaarasta, että vanha kansa olisi siitä löytänyt rautaisia nuolen- ja keihäänkärkiä. Paikkaa ei löytynyt suojelluista muinaisjäännöksistä.
Elikkäs seuraavan laista, löytyy sitä muinaisuutta lapistakin;
Ensiksi pieniä epämääräisiä raudan kappaleita. Sitten jo innostavampi löytö, heittokeihään kärki (pituus 25 cm).
Jatkoin haravointia, ja noin sata metriä käveltyäni kuului kivenkolosta piippaus. Kiven nostin pois siitä paikasta ja käsin tongin esineen esille Sehän on putki keihäänkärki (pituus 30 cm) !!
Väännetty, ja huomasin samalla että putkiosa puuttui, no se löytyi noin metrin päästä. Tässä vaiheessa sai jo vähän tuuletella ja ihmetellä
Tuuleteltuani hetken jatkoin etsintää eikä tarvinnu montaa askelta ottaa kun sammaleikossa piippasi. Nyt sai jo kaivaa syvemmälle. Hiekkamaan seasta sain otteen jostain isommasta raudasta...
Voi h*******i!
Partakirveen terä, pituutta sen 15 cm ja painoakin reilusti.
Onkohan lienee vaaran rinteellä joskus sotaa käyty, mene ja tiedä...
Pitää ottaa museoon yhteyttä

Lähetetty: 24 Elo 2013, 17:52
Kirjoittaja brosse
Hienot löydöt, Onnittelut ja kyllä Lapistakin muinaisuutta löytyy

Lähetetty: 24 Elo 2013, 19:13
Kirjoittaja Leijona
Mahottoman hyvät löydöt. Isot onnittelut
Pienten esineiden ylin voisi olla vaikka nuolenkärjen osa. Sellaisesta, jossa kärki on leveä.
Lähetetty: 24 Elo 2013, 19:18
Kirjoittaja teksako
Hienot on löydöt ,saattaapi lähistöllä olla lisää matskua.
Lähetetty: 24 Elo 2013, 19:39
Kirjoittaja jore ja pojat
Tosi upeeta nähdä vanhoja rautaisia
löytöjä
Hienoja metallilöytöjä muutenkin koko alkuvuoden
Mitä syys- sesonki tuokaan tullessaan?
Lähetetty: 24 Elo 2013, 20:01
Kirjoittaja Itärajan ihme
Hienoja löytöjä

Lähetetty: 24 Elo 2013, 20:28
Kirjoittaja nikodeemus97
Kahtotaan kahtotaan
Samalla sukututkimusta tehdessäni olen haastatteluissani ja kirjallisissa aineistoissani törmännyt lukuisiin perimätietoihin vanhan vihan (n.1580-1613) ja lappalais-aikakausien aikuisiin tapahtumiin. Pari todella lupaavaa paikkaa tiedossa, mm. venäläis-lammeksi kutsuttu lampi, jonka ympäristöön vanha kansa kertoi lappalaisten tuhonneen venäläisen sotajoukon. Mummo oli pikkutyttönä löytänyt sieltä ihmispääkallon ja jotain esineitä 30-luvun alussa.
Sitten on muutama wanhan vihan aikunen piilopirtti tievossa, kestihän wanha viha n. 12 vuotta, että luulisi siinä ajassa ihmisillä puonneen sinne jotain.
Tässä kuva näistä pienemmistä:

Ei nuo nyt oikein tunnu olevan tunnistettavissa...
Lähetetty: 24 Elo 2013, 20:36
Kirjoittaja Leijona
Keskimmäinen voisi olla joku lukituskiila, kun näyttäisi olevan leveämmässä päässä lyönneistä johtuvaa litistymistä.
Lähetetty: 31 Elo 2013, 19:20
Kirjoittaja nikodeemus97
31.8.2013 Sallassa-
Nonniin kerkesin tuossa käväsemään pyörähtämässä pihamaalla.
Kyllähän alusta tympi kun ei löytynyt sen kummosempaa... No ei lannistuttu.
Pitemmän ajan kuluttua antoi laite merkkiä kuparista. Nyt sai kaivaa hiukan syvemmäs.
Jo nohan se raha löytyi, vieläpä pirun vanhakin.
Kolikosta en heti tiennyt sanoa vuosilukua
(selvisi vasta koneella tutkailemalla).
Koko saalis:
Fredrik I, 1 Öre 1724. Elikkäs pääsin 1700-luvun alkupuoliskolle:
Aina sitä tapahtuu edistystä

Lähetetty: 31 Elo 2013, 20:29
Kirjoittaja raiban
Hyviä löytöjä,kyllä se 1600-luvun Christinan 1/4 örekin löytynee

Lähetetty: 31 Elo 2013, 21:04
Kirjoittaja nikodeemus97
Niin toivotaan parasta, katotaan mitä tuleman pitää

Lähetetty: 11 Syys 2013, 16:53
Kirjoittaja nikodeemus97
11.9.2013R Rovaniemellä-
Reippaan tunnin kerkesin heilumaan uudessa paikassa.
Märkä savinen maaperä oli tehnyt tehtävänsä, kuten rahoista huomaa
Tämän päivän löydökset.
- Reilusti pullonkorkkeja.
- Jotain sulatuksen yhteydessä syntynyttä kuparikuonaa.
- Vyönsolki.
- Housun nappi, armeijan vihreä väritys.
- Tunnistamattomaksi kulunut kupariraha, koon perusteella voisi olla vuosien 1710-1740 tienoilta.
- 1/3 Skilling Bango vuodelta 1844
Mainittavat kuvassa:
1/3 Skilling Banco vuodelta 1844:
Toinen raha syöpynyt täysin piloille, niin ettei sitä voi tunnistaa.
Ihan hyvin näin aluksi, saa nähdä mitä sieltä vielä löytyy

Lähetetty: 11 Syys 2013, 20:30
Kirjoittaja jarno75
Hienot on löydöt.